Miten olette perusteelleet omaehtoisen opiskelun TE-toimistolle saaden myönteisen päätöksen?
Olen päässyt opiskelemaan AMK-tutkintoa, työttömänä koronan vuoksi ja en tule yksinhuoltajana mitenkään toimeen ilman myönteistä päätöstä opiskella ansiosidonnaisellani. Ei voi olla oikein, että minua rankaistaan siitä, että haluan työllistyä jatkossa, jos en päivitä osaamistani todella vanhan yliopistotutkinnon jälkeen jään varmasti pitkäaikaistyöttömäksi. Tulee 100 kertaa kalliimmaksi yhteiskunnalle. Olen päässyt opiskelemaan lähes varmasti työllistävä alaa. Haluan vain taata toimeentulon lapsilleni ja itselleni, opintotukikuukaudet ja lainat ovat ulottumattomissani.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työkkärille kannata mitään perustella. Se on sosialismiin liittyvä turha byrokraattinen elin, joka on kallis veronmaksajille. Työkkäri vain hidastaa ja vaikeuttaa ihmisten työllistymistä. Sekin aika mitä käytät heidän byrokratian toteuttamiseen kannattaa mieluummin käyttää itsensä kehittämiseen ja työnhakuun. Kaikki raportoiminen kannattaa unohtaa. Jos työkkärin turhake soittaa, niin puhelimessa toki kannattaa toimia viisaasti ja mennä heidän naurettavien sääntöjen mukaan tai jos sinulla aika työkkäriin tekemään työllistämissuunitelmaa.
No miten tuo mainitsemasi "itsensä kehittäminen ja työnhaku" edesauttaa AP:ta mitenkään jos hänen pyrkimys on opiskella? Päiväopiskelun ohella on aika mahdotonta olla kokopäivätöissä, kun hänellä lapsikin?
Itse asiassa minut on valittu monimuotokoulutukseen, jossa vähän lähiopetusta. Toivon että se helpottaisi myönteisen päätöksen saamista. Totta kai haluan työllistyä ja elää ilman mitään tukia ja monimuotona se onnistuu myös opiskelun ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti seuraava hallitus on järkevä ja luo säästöjä poistalla työvoimaviranomaiset julkiselta sektorilta. Heillä ei ole mitään virkaa ihmisten työllistymisen kannalta vaan koko järjestelmä vain jarruttaa ihmisten itsensä kehittämistä ja työllistymistä.
Opiskelun tukemiseen on opintotuki. Kuka tahansa opiskelisi ennemmin ansiosidonnaisella jos se olisi kategorisesti mahdollista. Lainsäätäjiä kannattaa lähestyä jos haluaa sellaisen mallin, koska työvoimaviranomaisten vika ei vallitseva lainsäädäntö ole.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää kuitenkin rahoittaa osa tutkinnosta itse, koska tukea saa maksimissaan kaksi vuotta. Kai olet miettinyt sen myös valmiiksi?
Olen miettinyt, alalla työvoimapulaa, tekisin sijaisuuksia ja osa-aikatyötä mistä nyt ikinä töitä sattuisin saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti seuraava hallitus on järkevä ja luo säästöjä poistalla työvoimaviranomaiset julkiselta sektorilta. Heillä ei ole mitään virkaa ihmisten työllistymisen kannalta vaan koko järjestelmä vain jarruttaa ihmisten itsensä kehittämistä ja työllistymistä.
Opiskelun tukemiseen on opintotuki. Kuka tahansa opiskelisi ennemmin ansiosidonnaisella jos se olisi kategorisesti mahdollista. Lainsäätäjiä kannattaa lähestyä jos haluaa sellaisen mallin, koska työvoimaviranomaisten vika ei vallitseva lainsäädäntö ole.
Olen tainnut käyttää opintotukikuukauteni tuohon ensimmäiseen tutkintooni kauan sitten. Sossu varmaan ainoa tulonlähde sitten kun kuitenkin opiskella haluan, sillä voisin moninkertaistaa työllistymismahdollisuuteni.
Vierailija kirjoitti:
Toivotan sinulle onnea. Varaudu myös tähän: Minä oli kaverini kanssa täsmälleen samanlaisessa koulutustilanteessa. Hän sai naapurikunnasta puoltavan päätöksen ja minä omasta kaupungista en. Käsittääkseni työkkärin tyypit voi ainakin joissain tilanteissa aika mielivaltaisesti tehdä näitä päätöksiä.
Kiitos, tätä juuri pelkään.
Vierailija kirjoitti:
Te -keskuksen kanssa laadittuun työsuunnitelmaan kuului tutkinto. Pääsin opiskelemaan ja laittoivat puollon. Sitä ennen siis jo sanoneet että jos pääsen niin tukevat opiskelua.
Missä se ongelma nyt oli? Olet saanut jo kirjallisen sitoumuksen työkkäriltä eli missä ongelma? Ilmeisesti odotat nyt lopullista päätöstä? Kyllä se sieltä tulee, nyt on vaan ruuhkaa kun on paljon työttömiä ja lomautettuja.
Itse sain puollon samoilla syillä kun edellä esitetty. Työllistymisestä ei ole mitään takeita tässä iässä (tuskin löydän alan töitä) mutta saivatpahan tilastot mun osalta vähän nätimmiksi muutamaksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te -keskuksen kanssa laadittuun työsuunnitelmaan kuului tutkinto. Pääsin opiskelemaan ja laittoivat puollon. Sitä ennen siis jo sanoneet että jos pääsen niin tukevat opiskelua.
Missä se ongelma nyt oli? Olet saanut jo kirjallisen sitoumuksen työkkäriltä eli missä ongelma? Ilmeisesti odotat nyt lopullista päätöstä? Kyllä se sieltä tulee, nyt on vaan ruuhkaa kun on paljon työttömiä ja lomautettuja.
Itse sain puollon samoilla syillä kun edellä esitetty. Työllistymisestä ei ole mitään takeita tässä iässä (tuskin löydän alan töitä) mutta saivatpahan tilastot mun osalta vähän nätimmiksi muutamaksi vuodeksi.
Vähän kuin lottoamista kylläkin on tämä, kun virkailijakin sanoi että mitään eivät voi luvata, joko saat kielteisen tai myönteisen päätöksen. Sanoi että jos et pysty perustelemaan erittäin hyvin tarvettasi vielä yliopistotutkinnon jälkeen, saat kielteisen päätöksen. Lomakkeet voin laittaa vasta kuun lopussa eteenpäin kun koulu pääsee täyttämään oman lomakkeensa. Ihanaa byrokratiaa. Mielivaltaista tuo kai on, se ei vaan oikealta tunnu etenkään koronatilanteessa. Työttömien määrä kasvanut ja työpaikkojen määrä vähentynyt.
Mä en kertonut opiskelusta. Eivät ne koskaan saaneet tietää, ei se yliopisto nyt tietenkään jakele mun kurssisuorituksia julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kertonut opiskelusta. Eivät ne koskaan saaneet tietää, ei se yliopisto nyt tietenkään jakele mun kurssisuorituksia julkisesti.
Täytyy sanoa että tämäkin kävi mielessä, mutta eiköhän joku kateellinen vihamies mut ilmiantaisi. Ylpeänä kuitenkin opiskelut haluaisin aloittaa julkisesti.
Toivotan sinulle onnea. Varaudu myös tähän: Minä oli kaverini kanssa täsmälleen samanlaisessa koulutustilanteessa. Hän sai naapurikunnasta puoltavan päätöksen ja minä omasta kaupungista en. Käsittääkseni työkkärin tyypit voi ainakin joissain tilanteissa aika mielivaltaisesti tehdä näitä päätöksiä.