Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette perusteelleet omaehtoisen opiskelun TE-toimistolle saaden myönteisen päätöksen?

Vierailija
08.11.2020 |

Olen päässyt opiskelemaan AMK-tutkintoa, työttömänä koronan vuoksi ja en tule yksinhuoltajana mitenkään toimeen ilman myönteistä päätöstä opiskella ansiosidonnaisellani. Ei voi olla oikein, että minua rankaistaan siitä, että haluan työllistyä jatkossa, jos en päivitä osaamistani todella vanhan yliopistotutkinnon jälkeen jään varmasti pitkäaikaistyöttömäksi. Tulee 100 kertaa kalliimmaksi yhteiskunnalle. Olen päässyt opiskelemaan lähes varmasti työllistävä alaa. Haluan vain taata toimeentulon lapsilleni ja itselleni, opintotukikuukaudet ja lainat ovat ulottumattomissani.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen tutkintoni 90-luvun alusta, ei työllistävä tänä päivänä. Joten myönteinen päätös tuli heittämällä, kun alanvaihtajana olen.

Vierailija
2/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut tutustua asiaan ajoissa. Jos olet päässyt jo kouluun niin se juna meni. Sun olisi pitänyt ottaa asia puheeksi työkkärin kanssa heti ensimmäisenä askeleena. Kun ehdot täyttyvät niin saa myönteisen päätöksen.

Itse sain myönteisen päätöksen koska en ole päivääkään tehnyt oman alan hommia. Töitä on muuten tehty, mutta lyhyitä määräaikaisuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinähän ne sulla oli: työllistyminen nyt hyvin vaikeaa, lisäkoulutus parantaa työllistymismahdollisuuksia.

Vierailija
4/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te -keskuksen kanssa laadittuun työsuunnitelmaan kuului tutkinto. Pääsin opiskelemaan ja laittoivat puollon. Sitä ennen siis jo sanoneet että jos pääsen niin tukevat opiskelua.

Vierailija
5/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut tutustua asiaan ajoissa. Jos olet päässyt jo kouluun niin se juna meni. Sun olisi pitänyt ottaa asia puheeksi työkkärin kanssa heti ensimmäisenä askeleena. Kun ehdot täyttyvät niin saa myönteisen päätöksen.

Itse sain myönteisen päätöksen koska en ole päivääkään tehnyt oman alan hommia. Töitä on muuten tehty, mutta lyhyitä määräaikaisuuksia.

Olen ollut jo yhteydessä TE-toimistoon, koulu ei täytä lomaketta ennenkuin lopulliset valinnat on tehty tämän kuun lopussa. Kiirettä ei ole, opiskelupaikan vastaanottamisen jälkeen vasta alkavat käsitellä asiaani. Joten nyt vaan joudun jännittämään miten yksittäinen virkailija tilanteeseni suhtautuu. Toki en voi opiskelupaikkaani enää peruakaan sitten niin kusessa olen. Käsittämätöntä politiikkaa, kun saman rahan saisin kotiin seuraavat 2v ilman itseni työmarkkinoille paremmin kelpaavaksi tekemänä.

Vierailija
6/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No perustele niin kuin asia on eli että tuleva tutkinto työllistää sinut varmasti ja aiempi ei.

Vierailija
7/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työkkärille kannata mitään perustella. Se on sosialismiin liittyvä turha byrokraattinen elin, joka on kallis veronmaksajille.  Työkkäri vain hidastaa ja vaikeuttaa ihmisten työllistymistä. Sekin aika mitä käytät heidän byrokratian toteuttamiseen kannattaa mieluummin käyttää itsensä kehittämiseen ja työnhakuun. Kaikki raportoiminen kannattaa unohtaa. Jos työkkärin turhake soittaa, niin puhelimessa toki kannattaa toimia viisaasti ja mennä heidän naurettavien sääntöjen mukaan tai jos sinulla aika työkkäriin tekemään työllistämissuunitelmaa.

Vierailija
8/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimistossa päivitimme yhdessä suunnitelmani siten, että tarvitsen lisäkoulutusta. Virkailija sanoi suoraan, että koska sinulla on jo yliopistotutkinto, saatetaan sen katsoa riittävän. Enpä ole töitä saanut todella pitkään aikaan. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, jos en myönteistä päätöstä saa, mutta suuri riski sille siis on. Ei ole toista aikuista maksamassa elämistämme. Ymmärrän toki että työnhakijan pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä saadakseen tukia, minulle vaan työmarkkinoilla ei käyttöä ole tällä hetkellä.

Ap

Vierailija
9/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työkkärille kannata mitään perustella. Se on sosialismiin liittyvä turha byrokraattinen elin, joka on kallis veronmaksajille.  Työkkäri vain hidastaa ja vaikeuttaa ihmisten työllistymistä. Sekin aika mitä käytät heidän byrokratian toteuttamiseen kannattaa mieluummin käyttää itsensä kehittämiseen ja työnhakuun. Kaikki raportoiminen kannattaa unohtaa. Jos työkkärin turhake soittaa, niin puhelimessa toki kannattaa toimia viisaasti ja mennä heidän naurettavien sääntöjen mukaan tai jos sinulla aika työkkäriin tekemään työllistämissuunitelmaa.

Nykyinen ansiosidonnaiseni on n.2000€ bruttona niin menetän siis kymmeniä tuhansia euroja jos tämän menetän lähes kahden vuoden ajalta. Apua, kuka nämä säännöt on suunnitellut. Kotona makaamiseen kannustetaan, jos haluat työllistyä, olet rikollinen.

Vierailija
10/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jo yhteydessä TE-toimistoon, koulu ei täytä lomaketta ennenkuin lopulliset valinnat on tehty tämän kuun lopussa. Kiirettä ei ole, opiskelupaikan vastaanottamisen jälkeen vasta alkavat käsitellä asiaani. Joten nyt vaan joudun jännittämään miten yksittäinen virkailija tilanteeseni suhtautuu. Toki en voi opiskelupaikkaani enää peruakaan sitten niin kusessa olen. Käsittämätöntä politiikkaa, kun saman rahan saisin kotiin seuraavat 2v ilman itseni työmarkkinoille paremmin kelpaavaksi tekemänä.

Eli työkkäri on luvannut jo että voit opiskella ja tämä lukee suunnitelmassa. Loppu on byrokratiaa. Eihän tuossa ole mitään ongelmaa, kirjoitat että parantaa työllisyyttä. Saat kyllä myöntävän päätöksen jos sen ehdot täyttyvät ja ne ovat täyttyneet jos työkkäri on sanonut että asia ok.

Vierailija
11/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen ansiosidonnaiseni on n.2000€ bruttona niin menetän siis kymmeniä tuhansia euroja jos tämän menetän lähes kahden vuoden ajalta. Apua, kuka nämä säännöt on suunnitellut. Kotona makaamiseen kannustetaan, jos haluat työllistyä, olet rikollinen.

Olet siis ollut töissä hyvällä palkalla?

Vierailija
12/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sun pitää saada työllistymissuunitelmaasi merkintä että opiskelua puolletaan. Minä sain omaehtoisen opiskelun tukeen myönteisen päätöksen, kun työterveyslääkäri kirjoitti todistuksen, että edellinen ala minulle fyysisesti liian raskas. Irtisanouduin ja aloitin koulun pari kk tämän jälkeen. Opiskellen fyysisesti kevyttä, hyvin työllistävää alaa, joten näitä käytin argumentteina hakemuksessa. Kannattaa yrittää vakuuttaa te-toimisto siitä, että opiskelemalla mahdollisuudet työllistymiseen paranevat.

Vierailija
13/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti seuraava hallitus on järkevä ja luo säästöjä poistalla työvoimaviranomaiset julkiselta sektorilta. Heillä ei ole mitään virkaa ihmisten työllistymisen kannalta vaan koko järjestelmä vain jarruttaa ihmisten itsensä kehittämistä ja työllistymistä.

Vierailija
14/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten tuo mainitsemasi "itsensä kehittäminen ja työnhaku" edesauttaa AP:ta mitenkään jos hänen pyrkimys on opiskella? Päiväopiskelun ohella on aika mahdotonta olla kokopäivätöissä, kun hänellä lapsikin?

Vierailija
15/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut tutkintoa ennestään. Kerroin sen ja lisäksi lätkäisin pöytään tilastoja työllistyneistä.

Vierailija
16/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis ollut töissä hyvällä palkalla?

Olen ollut, mutta yritys meni konkurssiin koronan takia. Kyseessä siis valtavat summat mitä menetän jos opiskelen lisää. Virkailija oli TE-toimistossa fiksun oloinen ja sanoi vain että perusteltava erittäin hyvin, mitään ei voi luvata.

Vierailija
17/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En perustele työkkärille mitään. Jos opiskelen kotona esim omaehtoisesti verkkokursseja, niin pidän vain turpani kiinni. Tämä asia ei kuulu työkkärille.

Vierailija
18/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työkkäri on luvannut jo että voit opiskella ja tämä lukee suunnitelmassa. Loppu on byrokratiaa. Eihän tuossa ole mitään ongelmaa, kirjoitat että parantaa työllisyyttä. Saat kyllä myöntävän päätöksen jos sen ehdot täyttyvät ja ne ovat täyttyneet jos työkkäri on sanonut että asia ok.

Sen verran olen aiemmin joutunut tekemisiin työkkärin kanssa että päätös voi olla ihan mitä vaan, valitettavasti. Virkailija ei voinut mitään luvata, kuulemma henkilöt joilla ei juuri koulutusta ole ennestään saavat helposti myönteisen päätöksen. Raippaa siis sille joka on opiskellut aiemmin varmasti työllistävää alaa, kun maailma on muuttunut.

Vierailija
19/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää kuitenkin rahoittaa osa tutkinnosta itse, koska tukea saa maksimissaan kaksi vuotta. Kai olet miettinyt sen myös valmiiksi?

Vierailija
20/30 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin sun pitää saada työllistymissuunitelmaasi merkintä että opiskelua puolletaan. Minä sain omaehtoisen opiskelun tukeen myönteisen päätöksen, kun työterveyslääkäri kirjoitti todistuksen, että edellinen ala minulle fyysisesti liian raskas. Irtisanouduin ja aloitin koulun pari kk tämän jälkeen. Opiskellen fyysisesti kevyttä, hyvin työllistävää alaa, joten näitä käytin argumentteina hakemuksessa. Kannattaa yrittää vakuuttaa te-toimisto siitä, että opiskelemalla mahdollisuudet työllistymiseen paranevat.

Tuokin aika on vain verovarojen tuhlausta. Työkkäri siis tutkii voidaanko sinun itsensä opiskeluasi tai muuta itsesi kehittämistä puoltaa vai annetaanko sinulle karenssi, jotta pääset nostamaan menetetyn työmarkkinatuen toimeentulotuen muodossa. Tämä koko prosessi maksaa yhteiskunnalle yhden henkilön kohdalla useamman virkamiehen työaikaa, paperinpyörittämistä eli puhutaan merkittävistä summista.  Työvoimatoimiston toiminta on hölmöläisyyttä. Suorastaan halveksin tuota laitosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi