Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko huono vanhempi, kun en halua antaa lapselle pesämunaa ensiasuntoa varten?

Vierailija
08.11.2020 |

Mielestäni jokaisella tulee pitää itse yllä omaa elintasoaan, myös aikuisella lapsella. Ei ole sitten niin suuri pudotus, kun ne rahat loppuukin.

Kommentit (163)

Vierailija
61/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt jokainen tervepäinen vanhempi haluaa auttaa lastaan alkuun itsenäisessä elämässä. Minua autettiin huonekalujen hankinnassa, muutossa ja sain astioita ja ruokakasseja kun kävin vanhemmilla. Niin aion itsekin tehdä. Ja vaikka olen totaaliyh, olen säästänyt lapsille rahat ajokortteihin. Sen mukaan mihin on varaa.

Lisään vielä, että Isovanhempani antoivat kummaltakin puolelta mulle yhteensä yli 10000 markkaa. Tiedän, että omat vanhempani on keränneet pesämunat mun lapsille. Vaikka muuten ovatkin tyypillisiä boomereita, mutta tässä asiassa ottavat hyvää mallia omilta vanhemmiltaan.

Vierailija
62/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kyllä vanhempia jotka eivät halua helpottaa lastensa elämää. Nykyään on vaikeaa päästä kiinni ensiasuntoon, henkilötakauksia ei enää hyväksytä ja käsirahaa pitää olla paljon.

Sitä ostetaan, mihin on varaa. Jos ei ole varaa ostaa asuntoa, niin sitten ollaan vuokralla, kunnes on varaa ja halua ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevämpää sitä rahaa olisi silloin antaa kun nuori sitä tarvitsee, eli kun rakentaa elämäänsä. Eikä vasta perinnöksi sitten kun se lapsi on jo 60 v. eikä enää tarvitse sitä. Kaikissa menestyneissä suvuissa huolehditaan että lapset saa pesämunan ja siksi se menestys jatkuu. Demarisuvuissa ollaan sitä mieltä että jokaisen pitää ansaita itse joka penni ja siksi nämä suvut kitkuttaa miten kuten eteen päin, eivätkä vahvistu taloudellisesti.

Vierailija
64/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on rahaa ja et anna, niin olet huono vanhempi.

Miksi?

Hautaanko kerää rahaa? Olet itsekäs ja tyhmä vanhempi.

Eikö niitä rahoja saa käyttää itse itseensä? Ostaa välillä vaikka parempaa ruokaa, eikä aina vaan halvinta makaronia ja jauhelihaa.

Vierailija
65/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta kenellä tavallisella vanhemmalla on varaa ostaa esim useammallekin lapselle asunto? Hoitaa lyhennykset jne?

Voisin toki rahatilanteen salliessa hieman auttaa käsirahan kanssa, jotta lapseni saisi lainan. Omat lapset ovat pieniä ja tuntuu kyllä kaukaiselta ajatus, että tuollaisia rahoja helposti olisi irrotettavissa ja jos olisi, voi olla että omassakin elämässä olisi paljon kaikenlaista, mihin tuota rahaa tarvitsee.

Ja emme siis ole köyhiä, mutta nykypäivän työelämä on epävarmaa ja kaikki raha mikä säästöön saadaan, voi hyvinkin tulla työttömyyden osuessa kohdalle tarpeeseen.

Vierailija
66/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kyllä vanhempia jotka eivät halua helpottaa lastensa elämää. Nykyään on vaikeaa päästä kiinni ensiasuntoon, henkilötakauksia ei enää hyväksytä ja käsirahaa pitää olla paljon.

Sitä ostetaan, mihin on varaa. Jos ei ole varaa ostaa asuntoa, niin sitten ollaan vuokralla, kunnes on varaa ja halua ostaa.

Ja samaan aikaan vanhemmat makuuttaa rahaa tilillä. Sellaista rahaa joka helpottaisi suvun menestystä. Mutta kun ajatellaan vain itseä.

Vierailija
67/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevämpää sitä rahaa olisi silloin antaa kun nuori sitä tarvitsee, eli kun rakentaa elämäänsä. Eikä vasta perinnöksi sitten kun se lapsi on jo 60 v. eikä enää tarvitse sitä. Kaikissa menestyneissä suvuissa huolehditaan että lapset saa pesämunan ja siksi se menestys jatkuu. Demarisuvuissa ollaan sitä mieltä että jokaisen pitää ansaita itse joka penni ja siksi nämä suvut kitkuttaa miten kuten eteen päin, eivätkä vahvistu taloudellisesti.

Juuri näin kuin sanot.

Vierailija
68/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samaan aikaan vanhemmat makuuttaa rahaa tilillä. Sellaista rahaa joka helpottaisi suvun menestystä. Mutta kun ajatellaan vain itseä.

Se "makuutettu" raha voi olla esim sijoituksissa, ja ne pääomatulot taas keskeinen tulonlähde.

Vierailija
69/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos suku ei halua multa kuin rahat, niin tasan tarkkaan käytän ne itseeni.

Vierailija
70/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta kenellä tavallisella vanhemmalla on varaa ostaa esim useammallekin lapselle asunto? Hoitaa lyhennykset jne?

Voisin toki rahatilanteen salliessa hieman auttaa käsirahan kanssa, jotta lapseni saisi lainan. Omat lapset ovat pieniä ja tuntuu kyllä kaukaiselta ajatus, että tuollaisia rahoja helposti olisi irrotettavissa ja jos olisi, voi olla että omassakin elämässä olisi paljon kaikenlaista, mihin tuota rahaa tarvitsee.

Ja emme siis ole köyhiä, mutta nykypäivän työelämä on epävarmaa ja kaikki raha mikä säästöön saadaan, voi hyvinkin tulla työttömyyden osuessa kohdalle tarpeeseen.

Harvalla, mutta käsirahaan olisi monella vara. On jotenkin kummallinen ilmiö olla lastaan kohtaan sellainen että toivoo että kaikki olisi mahdollisimman vaikeaa. Joku boomereiden ominaisuus?

Vierailija
71/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisin miljonääri, en antaisi lapsilleni rahaa ensiasuntoa varten. Lainata voisin mutta en tiedä onko asunto kaikista järkevin kohde sijoittaa rahat.

Vierailija
72/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempana olen antanut lapsille kaikki mitä liikenee. Heillehän se omaisuus menisi perintönä kumminkin, ja näin vältämme osan perintöverosta.

Mutta yhtään lainaa en menisi takaamaan, en kenenkään lainaa.

Vierailija
73/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvullekko niitä rahoja tienataan? En tiennytkään. Onko teillä yhteinen tilinumero vai miten tämä toimii? Lapsi voi sanoa, että nakkaas satatuhatta ja sinä maksat?

Vierailija
74/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se on molemmin puolista. Jos sinusta tuntuu että sinulta halutaan vain rahat niin todennäköisesti et ole ollut kovin rakastava itsekkään.

Vierailija
75/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minäkin olen sitä mieltä, ettei aikuisille lapsille mitään pesämunia tarvitse antaa. Lainan voisin taata. Tietysti jos on runsaasti perittyä varallisuutta niin sitten ehkä asia on eri, mutta jos on itse säästänyt palkastaan niin on niillä vanhemmillakin oikeus nauttia itse omista säästöistään.

Lainan takaamisesta täysin eri mieltä, ei koskaan, ei kenellekään, vaikka kuinka hyvin tuntisi ja "vastuulliseksi" tietäisi. Elämäntilanteet muuttuvat, ihmiset ( myös omat lapset ja heidän puolisonsa ) muuttuvat. Sellaista kivirekeä en suostuisi vetämään, että joutuisin vaikka  kymmenen vuoden kuluttua eläkkeestä muiden ( edes lasten ) lainoja makselemaan. Ei kiitos!

Tämä periaate opetettiin lapsuudenkodissani.

Ainakin parikymmentä vuotta on vanhempi voinut antaa vakuuden osalle lainaa. Vakuus on purkautunut, kun lainaa on maksettu tarpeeksi. Asunto 150k, vanhempien vakuus esim. käsirahan tai osan siitä verran eli 7500 euroa ja lopulle pankin maksullinen takaus, joka on muutamasta satasesta muutamaan tonniin riippuen pankista. Onko mielestäsi 7500 euron vakuus liikaa? Lapsesi maksaisi lainaansa pois vaikka 500 euroa kuussa, jolloin sinun vakuus on ulkona alle kahdessa vuodessa.

Vierailija
76/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se on molemmin puolista. Jos sinusta tuntuu että sinulta halutaan vain rahat niin todennäköisesti et ole ollut kovin rakastava itsekkään.

Ja olen sitten yhtäkkiä hyvä vanhempi, kun on rahaa tilillä ja avaimet asuntoon kourassa?

Vierailija
77/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet omat rahasi ansainnut. Tavalla tai toisella. 

Mielestäni on karhunpalvelus antaa lapsille rahaa, sillä ilmainen raha - kuten tiedämme ei tuota mitään hyvää.

Jossain tilanteessa voi ehkä antaa vähän ennakkoperintöä siis vähän, tai taata lainaa tms. mutta kohtuudella. 

Ei vanhemmat ole mitään raha-automaatteja. 

Mitä tiukempaa on, sitä enemmän se ruokkii luovuutta ja ahkeruutta. Näin on aina ollut ja tulee aina olemaan. 

Olen itse lapsi ja vanhempi. Ja olen itse ollut sekä rahaton että rikas, nyt taas siltä välitä ja koskaan ei ole mistään tullut yhtään ilmaista rahaa, olen maksanut miehen ulos aikanaan. 

Kun on ollut tili lähes tyhjä, niin kummasti sitä on pitänyt mietintämyssyä päässä ja pistänyt itsensä likoon ja saavuttanut jotain sellaista mihin ei ikinä uskonut. 

Tämä tosin vaati sitä että keskittyy eikä haihattele, mutta niinhän se on urheilussa ja tieteissä ja taiteissakin.

Jos lapsella on tiukka paikka, anna ruokaa, kutsu syömään ja anna loput mukaan. Näin meillä meni ja toimi.

On sulla sadistiset fantasiat.

Vierailija
78/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisin miljonääri, en antaisi lapsilleni rahaa ensiasuntoa varten. Lainata voisin mutta en tiedä onko asunto kaikista järkevin kohde sijoittaa rahat.

Mitä ihmettä? Järkevämpää kohdetta vaikea keksiä, sillä jokaisen pitää asua. Tämä ei tietenkään koske asumista paikkakunnalla, missä asuntojen arvo hupenee vuosi vuodelta. Mutta kehittyvässä kaupungissa koti kannattaa omistaa. Ainahan sen voi laittaa vuokralle, jos ei itse tarvitse.

Vierailija
79/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvullekko niitä rahoja tienataan? En tiennytkään. Onko teillä yhteinen tilinumero vai miten tämä toimii? Lapsi voi sanoa, että nakkaas satatuhatta ja sinä maksat?

Itselleni on ihan itsestäänselvää että sukua ajatellaan niin, että toivotaan että nuoremmat polvet ja tulevat polvet menestyisivät koko ajan paremmin. Tämä on kaikkien varakkaiden sukujen periaate. Tämä tapahtuu helpoiten niin että elämän alkutaipaleella saa vähän tuuppausapua.

Vierailija
80/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olen sitten yhtäkkiä hyvä vanhempi, kun on rahaa tilillä ja avaimet asuntoon kourassa?

Ei se pelasta kaikkea, mutta onhan se suuri välittämisen osoitus.