Olenko huono vanhempi, kun en halua antaa lapselle pesämunaa ensiasuntoa varten?
Mielestäni jokaisella tulee pitää itse yllä omaa elintasoaan, myös aikuisella lapsella. Ei ole sitten niin suuri pudotus, kun ne rahat loppuukin.
Kommentit (163)
Painu v*tt. uun tuon boomerisi kanssa, ä. ä liö.
Ei todellakaan ole vanhemman velvollisuus antaa rahaa ensiasuntoon. Sen verran voi tietenkin auttaa, että nuori saa vaikka ensimmäisen kuukauden vuokran (ja takuuvuokran) maksettua ensimmäiseen vuokra-asuntoonsa, mutta sen jälkeen omillaan asuva voi mielestäni ottaa vastuuta omasta elämästään.
Muutin omilleni aikoinaan ja rahaa oli vain 300 euroa kaiken kaikkiaan, silti olen sillä pärjännyt ja nyt 25-vuotiaana on säästössä jo 60 000 euroa.
Omille lapsilleni aion auttaa muutossa ensimmäiseen vuokra-asuntoon (vuokra, takuuvuokra, tarpeelliset huonekalut), niin on aikuiselämän alku hieman helpompi kuin omani, mutta muuten kyllä saavat itse ansaita rahansa, jos omillaan haluavat asua. Toki heille kertyy omiakin säästöjä nyt jo lapsuudessa, kun käyvät kesätöissä/ säästävät viikkorahansa tai voittavat kilpailuja yms. enkä minä heidän rahoihinsa koske (toisin kuin omat vanhempani minun säästöihini aikoinaan).
Olet typerä vanhempi. Jos sulla on varaa laittaa lapselle pesämuna, hänen on mahdollista kiriä monen vuoden edestä ja elää vaurasta ja hyvää elämää siinä missä hänen osattomammat kurssikaverinsa jäävät lapsettomiksi, eroavat stressin harhateille ajamina ja päätyvät edelleen raskaasti velkaisina pikkukämppään, johon heidän vanhemmillaan ei ole tilaa tulla ja velkojen takia on tehtävä niin rankasti töitä, että vanhemmat jäävät muutenkin heitteille asuinpaikkakunnalleen.
Plus että oma lapsesi katkeroituu niin, ettei hänellä ole pienintäkään motivaatiota sinun vanhemmiten yltyviä huoliasi kantaa kaiken tuon muun päälle.
Eli sahaat omaa oksaasi yltä ja alta.
Onni ja menestys olkoon myötäsi.
Silloin kun lapset olivat pieniä, käytimme rahat perheen senhetkiseen elintasoon ja vanhempien kohtuullisiin pahan päivän varoihin/eläkesäästöihin. Lapsilla on ollut mahdollisuus harrastaa käytännössä mitä vain ovat halunneet, ja kalliita harrastuksia ovat harrastaneetkin: ratsastusta, jääkiekkoa, jalkapalloa kalliissa seurassa, soittotunteja. On ollut kattavat vakuutukset ja mukava asumisen taso, siis uudehko talo ja omat huoneet kaikille. On voitu matkustella. Tämän myötä lapsille ei ole kertynyt mitään valtavia säästöjä, vaan sellaiset n. 5000 euron potit pääosin erilaisista lahjarahoista.
Nyt kun ovat jo aikuisuuden kynnyksellä kaikki, autamme silloin kun apua oikeasti tarvitaan. Asuntoja ei heille ole ostettu, mutta mahdollisesta taataan myöhemmin, jos tarpeen.
Mun lapsi saa parempaa palkkaa kuin minä itse joten on luontevaa että osallistuu pienellä summalla vuokran maksuun eikä saa sillä kerryttää säästöjään
Vierailija kirjoitti:
Omituinen perustelu. Omat vanhempanikaan eivät ole auttaneet, koska eivät halunneet. Vastustivat muutenkin aikuistumista, sitten opiskeluja, urakehitystä, perheen perustamista ja omaisuuden keräämistä. Mikä hyvätuloisia boomereita vaivaa?
Boomerit on ilkeitä ja pahantahtoisia lapsilleen. Mulla on varakkaat (perintövarakkuutta) ja ilkeät boomeri vanhemmat. Olivat todella huonot, ilkeät ja pahantahtoiset lapsuudessa ja aikuisuudessa meno jatkuu. Missään eivät auta (suureen ääneen julistettu tätä ”omillasi olet ja vaikka mikä hätä olisi niin emme auta”), lapsenlapsista ei välitetä, penniäkään rahaa ei ole annettu ikinä kotoalähdön jälkeen ja missään ei tueta, kannusteta, eikä oikeastaan välitetä yhtään.
Kirsikka kakun päällä: perintö on myös testamentilla tehty niin että minut on suljettu kokonaan pois ja perintö menee isäni veljen pojille. Kai saan lakiosan jos riitautan mutta en tiedä jaksanko.
Erittäin monet boomerit vihaa lapsiaan ja haluaa heille kurjuutta, pahaa ja vastoinkäymisiä. Ja tekevät kaikkensa sen edistämiseksi.
T. Paskojen vanhempien aikuinen lapsi
En keksi yhtään syytä miksi en jelppaisi jos pystyn.
Itse sain aikoinani 10000mk, itselleni yllätyksenä, mukaan kun lähdin opiskelemaan.
Lapselleni aloin säästää kun vanhempainvapaiden jälkeen menin töihin, sillä ajatuksella että on sitten varaa lukioon ja muuhun opiskeluun jos oma tai maosen isän tilanne heittääkin häränpyllyä tässä vuosien varrella. Yläkoulu on vielä kesken, lukiosta on tulossa ilmainen, onpahan lapsella puskurirahasto kunnossa kun itsenäistyy. Annoin myös saamistani perinnöistä sen verran että se 3000€/3v tuli täyteen.
Jos hän 18v käyttää nuo rahat jotenkin typerästi, niin lisää ei tipu ennenkuin kuolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vanhempia, jotka tukevat ja kannustavat lastaan.
Ja sitten on niitä, jotka vetävät mattoa omien lastensa jalkojen alta.
Miten se on kannustamista, kun syydetään rahaa tuosta noin vaan? Kuulostaa, että rahalla ostetaan vanhemmille hyvää omaatuntoa.
Kun itse ei ole saanut mitään apua, vanhemmillani ei ollut varaa, ei halua samaa lapsilleen. Vaikka tulot olivat hyvät kaikki rahat meni pitkään kodin rakentamiseen, lapsetkin oli pakko tehdä siihen samaan, kun ei halunnut odottaa ties kuinka vanhaksi tietämättä tuleeko sitten enää edes raskaaksi. Nyt kun vielä on työelämässä voi hyvin antaa lapsille, katsotaan muutaman vuoden päästä kun jää eläkkeelle, ei sitten enää ole varaa, ehkä.
Onko pesämuna se, kun muna saa pesää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituinen perustelu. Omat vanhempanikaan eivät ole auttaneet, koska eivät halunneet. Vastustivat muutenkin aikuistumista, sitten opiskeluja, urakehitystä, perheen perustamista ja omaisuuden keräämistä. Mikä hyvätuloisia boomereita vaivaa?
Boomerit on ilkeitä ja pahantahtoisia lapsilleen. Mulla on varakkaat (perintövarakkuutta) ja ilkeät boomeri vanhemmat. Olivat todella huonot, ilkeät ja pahantahtoiset lapsuudessa ja aikuisuudessa meno jatkuu. Missään eivät auta (suureen ääneen julistettu tätä ”omillasi olet ja vaikka mikä hätä olisi niin emme auta”), lapsenlapsista ei välitetä, penniäkään rahaa ei ole annettu ikinä kotoalähdön jälkeen ja missään ei tueta, kannusteta, eikä oikeastaan välitetä yhtään.
Kirsikka kakun päällä: perintö on myös testamentilla tehty niin että minut on suljettu kokonaan pois ja perintö menee isäni veljen pojille. Kai saan lakiosan jos riitautan mutta en tiedä jaksanko.Erittäin monet boomerit vihaa lapsiaan ja haluaa heille kurjuutta, pahaa ja vastoinkäymisiä. Ja tekevät kaikkensa sen edistämiseksi.
T. Paskojen vanhempien aikuinen lapsi
Tuo voi olla sinun kohtalosi, mutta 99% on kyllä toisin.
Vierailija kirjoitti:
Olet typerä vanhempi. Jos sulla on varaa laittaa lapselle pesämuna, hänen on mahdollista kiriä monen vuoden edestä ja elää vaurasta ja hyvää elämää siinä missä hänen osattomammat kurssikaverinsa jäävät lapsettomiksi, eroavat stressin harhateille ajamina ja päätyvät edelleen raskaasti velkaisina pikkukämppään, johon heidän vanhemmillaan ei ole tilaa tulla ja velkojen takia on tehtävä niin rankasti töitä, että vanhemmat jäävät muutenkin heitteille asuinpaikkakunnalleen.
Plus että oma lapsesi katkeroituu niin, ettei hänellä ole pienintäkään motivaatiota sinun vanhemmiten yltyviä huoliasi kantaa kaiken tuon muun päälle.
Eli sahaat omaa oksaasi yltä ja alta.
Onni ja menestys olkoon myötäsi.
Tämä juuri. Mulle tehty näin, ja vielä vanhemmat vittuili mulle siitä miten olen köyhä, miten asun vuokralla, miten ei ole varaa taloon niinkuin heillä, ja kehtasivat vertailla että sun iässä meillä oli jo omistusasunto! (Saivat vanhemmiltaan lahjaksi). Ja että kun meillä oli lapsi niin asuttiin omakotitalossa (niin kun vanhempansa takasi lainan).
YLLÄTTÄEN emme ole lämpimissä väleissä.
Sain vain muutaman tonnin 18-vuotispäivänä, loput piti säästää itse. Mun mielestä sellainen 10k ”aloituspesämuna” lapselle olis hyvä. Sopivan iso että ei tarvitse säästellä vuosikausia ja tuhlata vuokriin, kuten mulle kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirsikka kakun päällä: perintö on myös testamentilla tehty niin että minut on suljettu kokonaan pois ja perintö menee isäni veljen pojille. Kai saan lakiosan jos riitautan mutta en tiedä jaksanko.Erittäin monet boomerit vihaa lapsiaan ja haluaa heille kurjuutta, pahaa ja vastoinkäymisiä. Ja tekevät kaikkensa sen edistämiseksi.
T. Paskojen vanhempien aikuinen lapsiTuo voi olla sinun kohtalosi, mutta 99% on kyllä toisin.
Ei ole. Sulla on hyvät vanhemmat varmaan joo, mutta erittäin monilla ei ole. Koska asia on tabu niin harva tuttusi uskaltaa puhua tästä. Minä tunnen itseni lisäksi monia joilla ollut samanlaiset ilkeät paskavanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Paskojen vanhempien aikuinen lapsiTuo voi olla sinun kohtalosi, mutta 99% on kyllä toisin.
Kuule. Lapsilleen vaikeuksia haluavia pahantahtoisia vanhempia on oikeasti paljon. Olet pumpulissa kasvanut jos et tunnista tällaista ollenkan.
Eksä sai ennakkoperintönä asuntorahat. ja sen jälkeen alkoi säästää ja sijoittaa ja nyt hoitaa myös vanhempiensa sijoitusasiat.
Lapsilla ollu rahasto syntymästä asti. Sitä aletaan jyvittää aspitilille kun tulee 18 täyteen. Saa sitten sen vaaditun omarahoituksen kuitattua kun hetki tulee.
Vierailija kirjoitti:
No minäkin olen sitä mieltä, ettei aikuisille lapsille mitään pesämunia tarvitse antaa. Lainan voisin taata. Tietysti jos on runsaasti perittyä varallisuutta niin sitten ehkä asia on eri, mutta jos on itse säästänyt palkastaan niin on niillä vanhemmillakin oikeus nauttia itse omista säästöistään.
Lainan takaamisesta täysin eri mieltä, ei koskaan, ei kenellekään, vaikka kuinka hyvin tuntisi ja "vastuulliseksi" tietäisi. Elämäntilanteet muuttuvat, ihmiset ( myös omat lapset ja heidän puolisonsa ) muuttuvat. Sellaista kivirekeä en suostuisi vetämään, että joutuisin vaikka kymmenen vuoden kuluttua eläkkeestä muiden ( edes lasten ) lainoja makselemaan. Ei kiitos!
Tämä periaate opetettiin lapsuudenkodissani.
Vierailija kirjoitti:
No minäkin olen sitä mieltä, ettei aikuisille lapsille mitään pesämunia tarvitse antaa. Lainan voisin taata. Tietysti jos on runsaasti perittyä varallisuutta niin sitten ehkä asia on eri, mutta jos on itse säästänyt palkastaan niin on niillä vanhemmillakin oikeus nauttia itse omista säästöistään.
Takaaminen vastaa antamista.
Hämmästyttävää, että asia on jollekin epäselvä.
Hänen lainansa on sinun lainansa.
Vierailija kirjoitti:
Sain vain muutaman tonnin 18-vuotispäivänä, loput piti säästää itse. Mun mielestä sellainen 10k ”aloituspesämuna” lapselle olis hyvä. Sopivan iso että ei tarvitse säästellä vuosikausia ja tuhlata vuokriin, kuten mulle kävi.
Onpa tosi surkea kohtalo. Suurin osa kun ei saa yhtään mitään.
Sehän on kasvattamiskysymys. Minä sain pienen pesämunan ja olen nykyisin varakas nainen. Omani saa suht ison pesämunan. Ja vaikka muutaman vuoden humppaisikin, niin kestää massi silti.