Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko huono vanhempi, kun en halua antaa lapselle pesämunaa ensiasuntoa varten?

Vierailija
08.11.2020 |

Mielestäni jokaisella tulee pitää itse yllä omaa elintasoaan, myös aikuisella lapsella. Ei ole sitten niin suuri pudotus, kun ne rahat loppuukin.

Kommentit (163)

Vierailija
41/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa on todella paljon vuokralaisia, kun kerran lapset saa vanhemmilta rahaa ensiasuntoa varten?

Vierailija
42/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmilla ei hirveästi ollut mistä antaa, mutta olipa kuitenkin säästettynä pesämunaa minulle. Omani saa isomman pesämunan. Sehän se vaurastumisen idea on, että jokainen sukupolvi on toistaan vauraampi, sillä tavalla tule varakkaita sukuja. Miksi ihmeessä olisin niin itsekäs kpää, että seisoisin jälkeläisteni elämän edellytysten tiellä ja humppaisin pesämunat itsekseni?

Ne tulevat sukupolvet humppaa ne rahat, kun on sormia napsauttamalla saatu. Sitten ollaan köyhiä kuin kirkon rotat.

Kaikki tuntemani varakkaiden vanhempien lapset ovat myös nyt erittäin hyvissä ja hyväpalkkaisissa työpaikoissa. Kyllä se on myös kasvatuksesta kiinni tällaiset asiat. Tietysti poikkeuksiakin on. 

Mitä nyt noita vanhoja koulukavereita tiedän, niin kyllä se raha tulee rahan luokse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmilla ei hirveästi ollut mistä antaa, mutta olipa kuitenkin säästettynä pesämunaa minulle. Omani saa isomman pesämunan. Sehän se vaurastumisen idea on, että jokainen sukupolvi on toistaan vauraampi, sillä tavalla tule varakkaita sukuja. Miksi ihmeessä olisin niin itsekäs kpää, että seisoisin jälkeläisteni elämän edellytysten tiellä ja humppaisin pesämunat itsekseni?

Ne tulevat sukupolvet humppaa ne rahat, kun on sormia napsauttamalla saatu. Sitten ollaan köyhiä kuin kirkon rotat.

Kaikki tuntemani varakkaiden vanhempien lapset ovat myös nyt erittäin hyvissä ja hyväpalkkaisissa työpaikoissa. Kyllä se on myös kasvatuksesta kiinni tällaiset asiat. Tietysti poikkeuksiakin on. 

Mitä nyt noita vanhoja koulukavereita tiedän, niin kyllä se raha tulee rahan luokse. 

Stefan Therman on hyvä esimerkki siitä, kuinka rikas voi olla korviaan myöten veloissa.

Vierailija
44/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa on todella paljon vuokralaisia, kun kerran lapset saa vanhemmilta rahaa ensiasuntoa varten?

Enemmistö on ei varakkaiden lapsia. 

Vierailija
45/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani saivat hyvän perinnön. Itse olen sairaseläkkeellä ja sairauteni ei ole itseaiheutettu. Silti vanhempani käyttävät saamansa perintörahat matkusteluun ja omaan nautintoon. Itselle perintö, omalle lapselle ei juuri mitään.

Vierailija
46/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet omat rahasi ansainnut. Tavalla tai toisella. 

Mielestäni on karhunpalvelus antaa lapsille rahaa, sillä ilmainen raha - kuten tiedämme ei tuota mitään hyvää.

Jossain tilanteessa voi ehkä antaa vähän ennakkoperintöä siis vähän, tai taata lainaa tms. mutta kohtuudella. 

Ei vanhemmat ole mitään raha-automaatteja. 

Mitä tiukempaa on, sitä enemmän se ruokkii luovuutta ja ahkeruutta. Näin on aina ollut ja tulee aina olemaan. 

Olen itse lapsi ja vanhempi. Ja olen itse ollut sekä rahaton että rikas, nyt taas siltä välitä ja koskaan ei ole mistään tullut yhtään ilmaista rahaa, olen maksanut miehen ulos aikanaan. 

Kun on ollut tili lähes tyhjä, niin kummasti sitä on pitänyt mietintämyssyä päässä ja pistänyt itsensä likoon ja saavuttanut jotain sellaista mihin ei ikinä uskonut. 

Tämä tosin vaati sitä että keskittyy eikä haihattele, mutta niinhän se on urheilussa ja tieteissä ja taiteissakin.

Jos lapsella on tiukka paikka, anna ruokaa, kutsu syömään ja anna loput mukaan. Näin meillä meni ja toimi.

Vierailija
47/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet omat rahasi ansainnut. Tavalla tai toisella. 

Mielestäni on karhunpalvelus antaa lapsille rahaa, sillä ilmainen raha - kuten tiedämme ei tuota mitään hyvää.

Jossain tilanteessa voi ehkä antaa vähän ennakkoperintöä siis vähän, tai taata lainaa tms. mutta kohtuudella. 

Ei vanhemmat ole mitään raha-automaatteja. 

Mitä tiukempaa on, sitä enemmän se ruokkii luovuutta ja ahkeruutta. Näin on aina ollut ja tulee aina olemaan. 

Olen itse lapsi ja vanhempi. Ja olen itse ollut sekä rahaton että rikas, nyt taas siltä välitä ja koskaan ei ole mistään tullut yhtään ilmaista rahaa, olen maksanut miehen ulos aikanaan. 

Kun on ollut tili lähes tyhjä, niin kummasti sitä on pitänyt mietintämyssyä päässä ja pistänyt itsensä likoon ja saavuttanut jotain sellaista mihin ei ikinä uskonut. 

Tämä tosin vaati sitä että keskittyy eikä haihattele, mutta niinhän se on urheilussa ja tieteissä ja taiteissakin.

Jos lapsella on tiukka paikka, anna ruokaa, kutsu syömään ja anna loput mukaan. Näin meillä meni ja toimi.

Ei ole minusta karhunpalvelus, kun sitä rahankäyttöä opetetaan jo lapsuudesta lähtien. 

Minusta se on vaan palvelus, että neuvotaan ja opetetaan miten sitä rahaa tehdään lisää. 

Vierailija
48/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli taas niin sekavasti kirjoitettu, että en edes jaksa yrittää ymmärtää koko aloitusta. Aina välillä täällä tuntuu siltä, kuin saisi puristaa kaiken ulos, että ymmärtäisi mitä joku yrittää sanoa. Ei kirjoittamisen pitäisi niin vaikeaa olla.

Vierailija
49/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on rahaa ja et anna, niin olet huono vanhempi.

Miksi?

Hautaanko kerää rahaa? Olet itsekäs ja tyhmä vanhempi.

Vierailija
50/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani saivat hyvän perinnön. Itse olen sairaseläkkeellä ja sairauteni ei ole itseaiheutettu. Silti vanhempani käyttävät saamansa perintörahat matkusteluun ja omaan nautintoon. Itselle perintö, omalle lapselle ei juuri mitään.

Kuka sen perinnön sai, sinä vai vanhempasi?

"omalle lapselle ei juuri mitään", jotain olet siis aikuisena sinäkin saanut?

Lapsena - vähintään 18 vuotta - lämmitetyn kodin (oman huoneen?), vaatteet, ruuat, lelut, harrastevälineet?

Niin, etpäs ole juuri mitään saanut :-(

Vierailija
51/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa rakentaa itse oman elämänsä. Periaatteessa ei tarvitse antaa yhtään mitään. Sekin on hyvä elämässä kokea kun nukkuu kovalla lattialla ja syö yhdellä lusikalla ruokansa kattilasta millä tehdään kaikki. Uffilta saa liinavaatteita ja astioita, kirpputorilta ja kierrätyksestä kalusteet.

Vierailija
52/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain vain muutaman tonnin 18-vuotispäivänä, loput piti säästää itse. Mun mielestä sellainen 10k ”aloituspesämuna” lapselle olis hyvä. Sopivan iso että ei tarvitse säästellä vuosikausia ja tuhlata vuokriin, kuten mulle kävi.

Komppaan täysin! Olin niiiiiiiiiiin kateellinen ystävilleni jotka saivat synttärilahjaksi tuhansia euroja omaa asuntoa varten. Useampi pystyi ostamaan oman yksiön jopa suoraan lukion jälkeen. Mun vanhemmilla olis ollut varaa antaa mulle enemmänkin, mutta heidän agendansa oli että "elämä opettaa". Itse aion ostaa omalle lapselleni ensiasunnon sieltä mistä hän sen haluaa. Onneksi olen hanskannut raha-asiani niin hyvin. Asunto on ihmisen elämän tärkein sijoitus, pörssiosakkeet ovat yhtä typeryyttä.

Vierailija
53/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt jokainen tervepäinen vanhempi haluaa auttaa lastaan alkuun itsenäisessä elämässä. Minua autettiin huonekalujen hankinnassa, muutossa ja sain astioita ja ruokakasseja kun kävin vanhemmilla. Niin aion itsekin tehdä. Ja vaikka olen totaaliyh, olen säästänyt lapsille rahat ajokortteihin. Sen mukaan mihin on varaa.

Vierailija
54/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on rahaa ja et anna, niin olet huono vanhempi.

Miksi?

Hautaanko kerää rahaa? Olet itsekäs ja tyhmä vanhempi.

Ristiriitaista, jossain ketjussa valitettiin, kun vanhukset eivät suostu käyttämään ostopalveluita, esim. siivousta, kauppakassia jne., vaan odottavat, että lapset hoitaa. Keräävät siis perintöä, jonka lapset aikanaan saavat.

Mutta jos lapset eivät autakkaan iäkkäitä vanhempiaan, joilla olisi tahtoa ostaa palveluita, mutta ei ole rahaa, kun ne on jaettu lapsille...

Toivottavasti ymmärrätte pointtini. Tuntuu, että teitpä niin tai näin, teet aina väärinpäin :-(

Vierailija
55/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tarinani meni niin, että olen varakkaasta perheestä, oikeasti varakkaasta. Sain vanhemmilta arvoasunnon Helsingistä. Jonka sitten nuoruusvuosinani join/matkustelin/ajoin mersun puuhun ja ties mitä kaikkea "kivaa". Sinne meni asunto ja aika iso rahasumma sen lisäksi.

Nyt (49 vuoden iässä) ei ole lapsille antaa pesämunaa asuntoa varten. Autetaan muilla tavoin, minkä pystytään.

Vierailija
56/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et ole. Aikuinen on aikuinen.

Toki, olen sitä mieltä, että vanhempi - jos pystyy rahallisesti - voi tukea lastaan myös aikuisena. Esim maksaa puhelinlaskun, bussilipun, auttaa oppimateriaalien hankinnassa, hommaa ensiasuntoon tavaraa jne. Mutta isommat hankinnat minusta jokainen tekee ensi sijassa itse oman kykynsä mukaisesti.

Vierailija
57/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kyllä vanhempia jotka eivät halua helpottaa lastensa elämää. Nykyään on vaikeaa päästä kiinni ensiasuntoon, henkilötakauksia ei enää hyväksytä ja käsirahaa pitää olla paljon.

Vierailija
58/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain vain muutaman tonnin 18-vuotispäivänä, loput piti säästää itse. Mun mielestä sellainen 10k ”aloituspesämuna” lapselle olis hyvä. Sopivan iso että ei tarvitse säästellä vuosikausia ja tuhlata vuokriin, kuten mulle kävi.

Komppaan täysin! Olin niiiiiiiiiiin kateellinen ystävilleni jotka saivat synttärilahjaksi tuhansia euroja omaa asuntoa varten. Useampi pystyi ostamaan oman yksiön jopa suoraan lukion jälkeen. Mun vanhemmilla olis ollut varaa antaa mulle enemmänkin, mutta heidän agendansa oli että "elämä opettaa". Itse aion ostaa omalle lapselleni ensiasunnon sieltä mistä hän sen haluaa. Onneksi olen hanskannut raha-asiani niin hyvin. Asunto on ihmisen elämän tärkein sijoitus, pörssiosakkeet ovat yhtä typeryyttä.

Jos sinä ostat sen asunnon, se on sinun sijoituksesi, ei lapsen.

Vierailija
59/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole huono vanhempi, päin vastoin. On hyvä, ettet opeta lastasi kermaperseeksi.

Vierailija
60/163 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi antaa? Kakaran kuuluu asua vuokralla ja käydä töissä niin kauan että rahaa riittää asuntoon. Ei ole vanhempien tehtävä rahoittaa asuntoa vaikka rahaa olisi.