Miten olette saaneet miehelle rajat avioerotilanteessa?
Tarvitsisin vinkkejä, meillä on avioero menossa ja minä jäin lasten kanssa meidän omaan asuntoon. Mies on jo muuttanut uuden naisystävänsä kanssa omaan asuntoonsa mutta hän kulkee tässä meidän toistaiseksi yhteisessä asunnossa kuten haluaa.
Mies käy katsomassa lapsia, ja samalla hän käy jääkaapilla, hakee tavaroita, käy kaikki laskut ja paperit läpi, jää roikkumaan sohvalle katsomaan televisiota, kyttää ettei minulla ole menossa mitään suhdetta, ei suostu antamaan avainta takaisin, pyytää äitinsä kylään katsomaan lapsia, ottaa parkkirahaa kolikkopurkista, aukoo päätään minulle ja naljailee, tulee ruokapöytään ja ottaa ruokaa lupaa kysymättä.
Avioeropaperit on juuri jätetty ja mietin onko minun pakko koko asuntolainan lisäksi ottaa juristi, että saan oman kodin rauhan ja mieheltä avaimet pois. Ei ole kiva tulla kotiin ja huomata että joko mies on kotonani tai työpöydältäni ulkoinen näyttö lähtenyt menemään.
Olen luetteloinut ja kuvannut kaiken niin toki voin vaatia odotuksessa ilman lupaa otettuja tavaroita pois, meillä vaan on niin tuore ero, että paperit sisässä ja kaikki muu työn alla.
Miten olette saaneet avioeron alkuvaiheessa oman kodin rauhan kun exä on tyyliin rajaton anoppi?
Kommentit (26)
Jos laina on jo sinulla, en ymmärrä miten ositusta ei ole jo tehty. Meillä ne tapahtui pankissa yhdellä istumalla, koska pitihän minulla olla omistus taloon, jotta minulla oli riittävät vakuudet siihen lainaankin. Miten on mahdollista että edes suostuit ottamaan koko lainan nimiisi asunnosta, jonka omistusoikeutta et olisi saanut? Vai ostitko siis miehesi ulos siitä, jolloin osituksessa se tulisi sinun onaisuudeksi.
Jos teillä ei ole avioehtoa, niin kaikkihan menee puoliksi. Meillä pankin lakimies listasi kaiken mainittavan omaisuuden , kuten asunto ja autot, ja tietysti mökki olisi ollut jos sellainen olisi meillä ollut.
Vieläkään en tiedä, mistä minun olisi pitänyt selvittää miehen pankkitilit, hänellä ei muka mitään ollut tilillä.
Myöskin olisin kauhean varauksellinen vuoroviikkosysteemiin, mulla ainakin ex kuvitteli ettei silloin makseta elatusmaksuja, joten ajoi sitä rahan takia. Minulle esitti niin loukattua isää. Kun tilanne oli ohi ja omaisuus jaettu ja elarit sovittu, ja tapaamiset noin päivä-pari viikossa, yhtäkkiä häntä ei kiinnostanutkaan ottaa lapsia puoleen vuosi vuoteen lainkaan. Olisin kyllä antanut ja joustanut, lasten hyväksi. Että sellainen rakastava isä, joka "kaipasi lapsia kauheasti". Lähinnä halusi kaikella lailla rökittää minut erossa, koska häntä v'tutti, että lopulta heitin hänen känn'äävän per'seensä pihalle tyttöystävänsä riesaksi.
Itse laitatin vastaavassa tilanteessa oveen turvalukon. Sen jälkeen sain varsinaisen avaimenkin pois, kun mies totesi, ettei sillä pelkästään tee mitään. Kyllä oikeusaputoimistosta saa apua, vaikkei varaton olisikaan. Se laskutetaan tulojen mukaan. Olisi hyvä olla lakimies apuna, ettet suostu kohtuuttomuuksiin. Lasten etua, eli elatuksen varmistamista, oikeusaputoimisto ajaa veloituksetta.
Elatusmaksuasiassa oikeusavun asiakkaina ovat lapset, ja hehän ovat varattomia. Kyse on lasten oikeudesta elatukseen molemmilta vanhemmiltaan.
Netissä on elatusmaksulaskuri. On taulukkoja, joissa arvioidaan lapsen keskimääräiset kulut.
Vanhemmat osallistuvat näihin tulojensa suhteessa. Jos lapsen kulut olisivat vaikka 300, ja vanhemmilla olisi yhtä isot tulot, molemmat vastaisivat elatuksesta 150 eurolla. Lähivanhempi hoitaa tämän asunnolla ja ruualla ja hankkimalla tarpeita, etävanhempi maksamalla elatusmaksua.
Jos toinen vanhempi tienaisi tuplaten kuin toinen, hän maksaisi tuplaten eli 200. Tämä nyt vain esimerkkinä.
Vuoroviikko ei tarkoita, ettei elareita makseta. Tuplaten tienaava maksaisi edelleen. Tuossa tapauksessa ymmärtääkseni 50 euroa, koska hänen kuuluukin hoitaa isompi osansa elatuksesta.
Kannattaa lukea Laki lapsen elatuksesta. Nämä ovat nimenomaan lapsen oikeuksia.
Yhdessä aikanaan aloitetut lasten harrastukset lasketaan mukaan, niitä ei lopeteta vain siksi ettei huvita maksaa.
Olen ymmärtänyt että asumisessa hyväksytään vain kohtuulliset kulut, mutta siitä että lapset saavat pysyä kodissaan, on mahdollista hyväksyä vähän isompia kuluja.
Ja muuten, jos lapsilla olisi tilillä rahaa vaikka isovanhemmilta, niitä ei saa käyttää elatukseen.
Laskureita on turha puhua lastenvalvojalla, he vain hokevat että vahvistavat vain vanhempien yhdessä sopiman sopimuksen tapaamisesta ja elatusmaksuista. Mikään pakko ei ole suostua mihin tahansa mitä mies keksii vaatia. Laskuriasiat on hyvä tietää, että miten oikeus asian näkisi. Jotta voi pitää puolensa eikä suostu mihin vain.
Avaimet pois, vaikka huijaamalla. Pakka miehet kamat puddiin ja jätä ulos. Lapset ei sas päästää myöskään enää puolisoa asuntoon. Anopilta avain pois. Kotirauhan rikkomisesta tutkkntailmoitukset jos osoite on vaihtunut.