Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä KASVOSOKEITA? Miten tunnistatte ihmiset?

Vierailija
08.11.2020 |

?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnistakaan. Mutta kyllä se, kuka on kyseessä, jos siis ei olla kohtalaisen tuttuja, aina jollainlailla selviää. Minusta se, kun ihmiset loukkaantuvat sitä, ettei heitä tunnista on huvittavaa.

Vierailija
2/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimen ja kasvojen yhdistäminen on älyttömän vaikeaa. Tunnistan muuten kyllä naaman, eli tiedän jos olen nähnyt hänet jossain aikaisemmin, mutta nimi ei takerru kuin pitkän toiston jälkeen. Jos henkilö vaihtaa hiustyyliä tai ajaa parran, en välttämättä tunnistaisi pelkistä kasvoista henkilöä. Onko tämä kasvosokeutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan kasvoja todella huonosti, mikä on ongelma kun esim työkavereita tulee vastaan kaupungilla, enkä tunnista heitä lähes koskaan ennen kuin nolon pitkän miettimisen jälkeen. Kun aloin seurustella mieheni kanssa, tunnistin hänet hänen lähestyessään kävelytyylin perusteella.

Vierailija
4/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liene oikeaa kasvosokeutta, en vain osaa palauttaa mieleen ihmisten kasvonpiirteitä, tunnistan vasta sitten kun näen, osittain myös olemuksesta ja joskus äänestä. 

Vierailija
5/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimen ja kasvojen yhdistäminen on älyttömän vaikeaa. Tunnistan muuten kyllä naaman, eli tiedän jos olen nähnyt hänet jossain aikaisemmin, mutta nimi ei takerru kuin pitkän toiston jälkeen. Jos henkilö vaihtaa hiustyyliä tai ajaa parran, en välttämättä tunnistaisi pelkistä kasvoista henkilöä. Onko tämä kasvosokeutta?

Minulla menee kauan ennen kuin huomaan, että pitkät kutrit on leikattu kaljuksi ja parran puuttumiseen tarvitsen usein muiden apua :D En kanssa tiedä meneekö kasvosokeuteen...

Vierailija
6/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnistanut edes veljeäni joten hyvän päivän tuttujen tunnistamattomuus ei ole pahin ongelma.

Vierailija
7/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunnistanut edes veljeäni joten hyvän päivän tuttujen tunnistamattomuus ei ole pahin ongelma.

Mutta mistä sitten tunnistat?

Vierailija
8/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, täällä yksi kasvosokea! Kiva, että joku on kiinnostunut ja haluaa ymmärtää lisää!

En siis todellakaan tunnista ihmisten kasvoja, luulen, etten oikein osaa päässäni yhdistellä kasvonpiirteitä kokonaisuuksiksi normaalilla tavalla. Myöskin nimimuisti on todella heikko, ja nämä kaksi tekijää yhdessä vaikeuttavat sosiaalisia suhteita jonkin verran.

Minulla on kuitenkin hyvä muisti yksityiskohdille, ja opinkin tunnistamaan ihmisiä niiden perusteella. Tatuoinnit ovat usein luotettavia, koska ne ovat pysyviä (olettaen tietenkin, että ovat näkyvillä). Myös silmälasien avulla olen oppinut muistamaan monia. Joillakin ihmisillä on myös erityisiä kasvojenpiirteitä, esim. kulmakarvojen muoto, poskien muoto, nenän käyryys, silmien väri, hiusraja. Joskus tosin joudun turvautumaan esim. henkilön kampaukseen, vaatteisiin, jopa reppuun (yliopistolla), mutta nämä tietenkin vaihtuvat viikosta toiseen, joten osan ajasta tunnistan ihmisen ja osan ajasta en. Erittäin tutut ihmiset, kuten perheenjäsenet, tunnistan aika luotettavasti, koska olen saanut heistä niin paljon vertailumateriaalia eri tunnetiloissa (vaikuttaa kasvojen muotoon), vaatteissa yms., joten ajan kanssa tilanne paranee vähän.

Vierailija
9/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä nyt jlauta luulis pituudesta, hiusten väristä, jalkojen tai käsien koosta, tissien koosta jne .. 

Tunnistavan ihmisen, jos ei kasvoista tunnista. En minäkään erota koiria kasvoista, mutta kyllähän ne eri koirat silti erottaa toisistaan.

Kun käyttää vain JÄRKEÄÄN !

-Sinkkiş

Käyttääkö joku mies miesten kenkiä, tai no eihän sitä enää nykyään tiedä ;)

Vierailija
10/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yleistä kasvosokeus on? Tietääkö kukaan jotain prosentteja?

Vierailija
11/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä nyt jlauta luulis pituudesta, hiusten väristä, jalkojen tai käsien koosta, tissien koosta jne .. 

Tunnistavan ihmisen, jos ei kasvoista tunnista. En minäkään erota koiria kasvoista, mutta kyllähän ne eri koirat silti erottaa toisistaan.

-Sinkkiş

Valitettavasti aika monet noista mainitsemistasi ominaisuuksista ei ole kovinkaan yksilöllisiä. Aika monella naisella on esim. jalankoko 38 ja pituus siinä 165 cm tienoilla. Lisäksi harva pystyy varmaan erottamaan, onko jalankoko oikeasti 38 vai kenties 37 vai 39. Samoin pituudesta on vaikeaa havaita muutamien senttien tai sentin puolikkaiden eroja, varsinkin, kun tähän on vaikutusta esim. kengillä. Hiustenväri toimii joskus, mutta sitäkin voi helposti muuttaa.

Myös tuo sinun koiravertauksesi on aika huvittava. Sanot, että erotat koirat toisistaan. Tarkoitatko tällä, että erotat susikoiran chihuahuasta vai että erotat kaksi saksanpaimenkoiraa toisistaan? Kyllä, ihmisistä on varmaan aika helppoa erottaa esim. aasialainen henkilö afrikkalaisesta, mutta miten sitten erottaa yhden aasialaisen miljoonien joukosta? (toivottavasti tämä kommentti ei vaikuta rasistiselta, en sitä niin tarkoittanut)

Vierailija
12/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Sinkkiş

Kyllä minäkin koirat erotan toisistaan, mutta esim sotaelokuvissa on tuskallista pysyä mukana juonessa ellei jollain ole mahtiviiksiä tms. En myös ymmärtänyt 10 vuoteen Denzel Washingtonin olevan musta.

Tunnistan kyllä ihmiset joita olen nähnyt tarpeeksi, mutta jotain hyvänpäiväntuttua tai naapuria on ihan mahdoton tunnistaa noin vaan jos joku on muuttunut. Eli tunnistan kyllä kampauksesta, vaatteista yms, mutta jos niitä menee muuttamaan olen ihan sekaisin. Olen tottunut vain hymyilemään nätisti kaikkia päin ja moikkaan iloisena jos joku moikkaa minulle. Mieheltä tai lapsilta sitten kysyn että kuka se oli.

Vierailija
13/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Sinkkiş

Kyllä minäkin koirat erotan toisistaan, mutta esim sotaelokuvissa on tuskallista pysyä mukana juonessa ellei jollain ole mahtiviiksiä tms. En myös ymmärtänyt 10 vuoteen Denzel Washingtonin olevan musta.

Tunnistan kyllä ihmiset joita olen nähnyt tarpeeksi, mutta jotain hyvänpäiväntuttua tai naapuria on ihan mahdoton tunnistaa noin vaan jos joku on muuttunut. Eli tunnistan kyllä kampauksesta, vaatteista yms, mutta jos niitä menee muuttamaan olen ihan sekaisin. Olen tottunut vain hymyilemään nätisti kaikkia päin ja moikkaan iloisena jos joku moikkaa minulle. Mieheltä tai lapsilta sitten kysyn että kuka se oli.

Mitä?

Vierailija
14/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Sinkkiş

Jatkan siis tuosta sinkkikselle osoitetusta kommentista viisastuneena, niin erotan siis samanrotuiset koirat toisistaan, mutta ainoastaan jos ne ovat minulle tuttua rotua eli osaan katsoa niitä eri tavalla. Vieraat ihmiset kysyivät aina kun lapsuudenperheessäni oli kaksi samanrotuista koiraa, että kuinka erotamme ne toisistaan. Mielestäni kysymys oli ihan absurdi koska koirat olivat niin eri näköisiä. Mutta en kyllä itse varmaan erottaisi jotain metsästysspanielia toisesta.

Vierailija
15/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnistan usein äänestä. Painan myös mieleen jotain yksittäisiä tuntomerkkejä, jos niitä vain on. Mulla menee sellainen 5-10 kertaa ennen kuin alan tuntea ihmisiä, joita näen silloin tällöin. Mutta mä olen asiasta myös hyvin avoin ja sanon suoraan, että mulla on huono kasvomuisti, joten anteeksi jos en tunnista. 90 % on ollut ymmärtäväisiä, kun olen sanonut näin. Jotkut eivät ymmärrä ja loukkaantuu, mutta ei se siitä paremmaksi tule.  

Vierailija
16/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Sinkkiş

Mitä?

En osannut luonnostaan kiinnittää ihmisen rotuun kamalasti huomiota ellei se ole huomiotaherättävä, eli todella vaalea blondi sinisine silmineen tai todella tumma iho.

Vierailija
17/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnistan vaatteista tyyliin "se punatakkinen rouva on naapuri". Erityisesti takista. Ja auta armias kun vuodenaika muuttuu tai muuten vaan vaihtuu takki, niin hukassa oon. Myös koira auttaa, jos sellainen vaan on. "Pienen ruskean koiran" isäntä jne. Pitäisi tehdä koirat pakollisiksi jokaiselle ulkonaliikkujalle, niin minäkin pysyisin perässä :)

Vierailija
18/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yleistä kasvosokeus on? Tietääkö kukaan jotain prosentteja?

Väestöstä noin 2,5 prosenttia on perinnöllisesti kasvosokeita.

Tunnettuja kasvosokeudesta kärsiviä ihmisiä ovat esimerkiksi Ruotsin kruununprinsessa Victoria, laulaja Eva Dahlgren ja näyttelijä Brad Pitt.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosia

Vierailija
19/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Sinkkiş

Valitettavasti aika monet noista mainitsemistasi ominaisuuksista ei ole kovinkaan yksilöllisiä. Aika monella naisella on esim. jalankoko 38 ja pituus siinä 165 cm tienoilla. Lisäksi harva pystyy varmaan erottamaan, onko jalankoko oikeasti 38 vai kenties 37 vai 39. Samoin pituudesta on vaikeaa havaita muutamien senttien tai sentin puolikkaiden eroja, varsinkin, kun tähän on vaikutusta esim. kengillä. Hiustenväri toimii joskus, mutta sitäkin voi helposti muuttaa.

Myös tuo sinun koiravertauksesi on aika huvittava. Sanot, että erotat koirat toisistaan. Tarkoitatko tällä, että erotat susikoiran chihuahuasta vai että erotat kaksi saksanpaimenkoiraa toisistaan? Kyllä, ihmisistä on varmaan aika helppoa erottaa esim. aasialainen henkilö afrikkalaisesta, mutta miten sitten erottaa yhden aasialaisen miljoonien joukosta? (toivottavasti tämä kommentti ei vaikuta rasistiselta, en sitä niin tarkoittanut)

Varmaan monesta asiasta pällli. 

Hartijoiden koko. Hiusten väri ja pituus. Käsistä. Jaloista. Pukeutumisesta. Pituudesta. Kynsistä. Koruista. 

Ihonväristä. (valkoisillakin eroa) Luomista, Pisamista, Nenästä

Kai nyt jugolauta noista alkaa jo erottamaan !

Sinc

Vierailija
20/58 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnistan usein äänestä. Painan myös mieleen jotain yksittäisiä tuntomerkkejä, jos niitä vain on. Mulla menee sellainen 5-10 kertaa ennen kuin alan tuntea ihmisiä, joita näen silloin tällöin. Mutta mä olen asiasta myös hyvin avoin ja sanon suoraan, että mulla on huono kasvomuisti, joten anteeksi jos en tunnista. 90 % on ollut ymmärtäväisiä, kun olen sanonut näin. Jotkut eivät ymmärrä ja loukkaantuu, mutta ei se siitä paremmaksi tule.  

Miten sä oikein näet sitten ne ihmiset? Kasvot blurrattuna ?

Sinc

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi