Hesarissa isänpäivän juttu, kun maailmalla työmatkoja tekevät isät joutuvatkin olemaan nyt koronan vuoksi kotona
Tutustumaan vaimoonsa ja lapsiinsa kunnolla. Siinäpä voi tulla haasteita molemmin puolin, kun iskä onkin kotona eikä 200 päivää vuodessa työmatkoilla vuodessa, kuten jutun esimerkki-isä.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä Hesaria. Tekisivätkö äitienpäivänä vastaavanlaisen jutun?
Eivät.
Höpsö. Eihän naiset eikä etenkään äidit tee mitään hienoja matkatöitä. Naiset hoitaa lapsia ja leipoo kotona, ja enintään harrastelevat jotain "töitä" ajankuluksi.
Joo, se on sitä tasa-arvoa käytännössä! Tuohan on aivan keskeinen syy sille, ettei miehet mitenkään voi pitää edes isyysvapaita Suomessa muutamaa kuukautta, kun ihan jokaisen isön tuö on huipputärkeää ja isopalkkaista, josta ei voi sekuntiakaan olla pois. Äitylit ovat hanttihommissa, joista voi jäädä ilomielin vuosikausiksi kodinhoidontuelle. Samaan aikaan syntyvyys pienenee ja avioerot lisääntyvät. Mutta tärkeintä on, ettei rakenteita muuteta koskaan mistään hinnasta.
Mitä rakenteita? Ihan itsehän ne naiset jää hanttihommiin ja kotiin, ei kukaan estä naisia kouluttautumasta hyväpalkkaisiin reissutöihin. Mot, koska itsekin naisena sellaisia teen, ikinä ei ole "rakenteet" estelleet. Tämä on yksilöiden ongelma, ei rakenteiden.
Juuri niin.
Minä olen johtajana ja eri kaupungissa, eli asun arkiviikon helsingissä jossa olen työssä, ja viikonlopuksi palan kotiin maakuntaan. Mies hoitaa lapset arkipäivisin ja siis ”arki-yh”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska saamme lukea noiden avioeroista? Isät ei aina jaksa kun yhtäkkiä pitääkin kestää narisevia kakaroita eikä se vaimokaan ole tyytyväinen kun ukko ei jaksa arkea.
Eikö noista matkatöistä kerry hulppeat palkanlisät peruspalkan päälle? Voi olla edessä myös osalla elintason lasku, kun ja jos hyvin moni firma jatkossakin suosii etäpalavereja eikä reissata ympäri maapalloa niin paljon.
Päivärahat ovat maks muutamia kymppejä per päivä, ei niillä rikastu.
Riippuu maasta, mun tyypillisissä matkakohteissa 60-70€ per päivä. Sen kun saa verottomana niin kyllä se ainakin omassa palkassani tuntuu, matkapäiviä kun ennen koronaa oli tyypillisesti pari viikkoa kuukaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska saamme lukea noiden avioeroista? Isät ei aina jaksa kun yhtäkkiä pitääkin kestää narisevia kakaroita eikä se vaimokaan ole tyytyväinen kun ukko ei jaksa arkea.
Eikö noista matkatöistä kerry hulppeat palkanlisät peruspalkan päälle? Voi olla edessä myös osalla elintason lasku, kun ja jos hyvin moni firma jatkossakin suosii etäpalavereja eikä reissata ympäri maapalloa niin paljon.
Riippuu maasta, mun tyypillisissä matkakohteissa 60-70€ per päivä. Sen kun saa verottomana niin kyllä se ainakin omassa palkassani tuntuu, matkapäiviä kun ennen koronaa oli tyypillisesti pari viikkoa kuukaudesta.
Mikä koronassa harmittaa eniten? Sekö, että joutuu oikeasti keskelle ydinperhenäytelmää?
Millainen mies on vientimiehen isä? Millaisilla arvoilla kasvattanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä koronassa harmittaa eniten? Sekö, että joutuu oikeasti keskelle ydinperhenäytelmää?
Ennen kuin lähdet tälle oletetulle miesvihalinjalle niin kerrottakoon että olen nainen, työmatkat ei tosiaan ole miesten yksinoikeus.
Tämä on omituinen keskustelu. En tiedä yhtäkään paljon matkustamista työkseen tekevää miestä, joka pitäisi tuosta työmatkustamisesta. Pari vanhempaa naispuolista kyllä, mutta heillä joko ei ole lapsia tai sitten nämä ovat jo lentäneet pesästä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta lasta jos ei arki pyöri ilman että toinen on kotona? Minulla on sekä ura että lapset. Olin kokopäiväisesti töissä kun lapset oli pieniä ja miehellä oli silloin 200 matkapäivää vuodessa. Joskus oli illalla toki lapsenhoitaja kun minulla oli työpaikalla kiireaika. Sain kyllä ylennyksen vasta sitten kun lapsia ei enää tarvinnut hakea iltapäiväkerhoista klo 17 mennessä. Koulutukseni on KTM.
Meillä sama juttu. Tein koko ajan vaativaa asiantuntijatyötä, miehellä oli matkapäiviä vuodessa 361 ja minulla 300. Lapset hoiti vuoropäiväkoti ja isovanhemmat. Ylennyksiä sateli jo raskausajasta lähtien niin minulle, miehelle, isovanhemmille ja naapurin Penalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta lasta jos ei arki pyöri ilman että toinen on kotona? Minulla on sekä ura että lapset. Olin kokopäiväisesti töissä kun lapset oli pieniä ja miehellä oli silloin 200 matkapäivää vuodessa. Joskus oli illalla toki lapsenhoitaja kun minulla oli työpaikalla kiireaika. Sain kyllä ylennyksen vasta sitten kun lapsia ei enää tarvinnut hakea iltapäiväkerhoista klo 17 mennessä. Koulutukseni on KTM.
Meillä sama juttu. Tein koko ajan vaativaa asiantuntijatyötä, miehellä oli matkapäiviä vuodessa 361 ja minulla 300. Lapset hoiti vuoropäiväkoti ja isovanhemmat. Ylennyksiä sateli jo raskausajasta lähtien niin minulle, miehelle, isovanhemmille ja naapurin Penalle.
Tämä juttu on keksitty mutta edellinen pitää varmaan paikkansa. Sitä ei vaan kotona hissuttelevat mammat usko kun eihän voi olla samaan aikaan äiti ja uranainen.
Mä olen työtön ja siksi aina kotona. Ei minusta kukaan tee ylistävää lehtiartikkelia vaikka olen täydellinen muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät.
Höpsö. Eihän naiset eikä etenkään äidit tee mitään hienoja matkatöitä. Naiset hoitaa lapsia ja leipoo kotona, ja enintään harrastelevat jotain "töitä" ajankuluksi.
Joo, se on sitä tasa-arvoa käytännössä! Tuohan on aivan keskeinen syy sille, ettei miehet mitenkään voi pitää edes isyysvapaita Suomessa muutamaa kuukautta, kun ihan jokaisen isön tuö on huipputärkeää ja isopalkkaista, josta ei voi sekuntiakaan olla pois. Äitylit ovat hanttihommissa, joista voi jäädä ilomielin vuosikausiksi kodinhoidontuelle. Samaan aikaan syntyvyys pienenee ja avioerot lisääntyvät. Mutta tärkeintä on, ettei rakenteita muuteta koskaan mistään hinnasta.
Tämä! Muistan kun pari vuotta sitten hesarissa oli haastattelu jostain vantaalaisleskestä jonka mies jolla oli niin niin niin niin niin tärkeä työ oli kaatunut pyörällä kuusijärvellä ja kuollut. Sitten lehdessä tämä ämmä itki eniten sitä kuinka hänen ihmeellisen uran miehensä tilalle oli firmassa palkattu uusi ihminen viikossa! Viikossa! Siis miten harhainen voi ihminen olla?
Meilla sama töissä kun isot pomot (lähinnä miehet) toikkaroi eksyneen oloisina työpaikalla, ne on varmaan ihan sekaisin kun ei ole juuri mitään tekemistä 😂
Hassua että artikkeli oli vain miehistä?
Meitä matkustavia äitejäkin on paljon. Me molemmat matkustamme normaaliaikana 2-7 pv kuukaudessa mutta ei ole mitään ongelmaa olla kotona. Miksi olisi? Perhe ei ole mikään status asia tai välttämätön paha vaan elämän ykkösasia.
Mieheni on pystynyt hoitamaan kodin ja 4 lasta siinä missä minäkin:) Koskaan ei kumpikaan itke "yksinhuoltajuutta", pikkujuttu olla muutama päivä yksin vastuussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät.
Mitä rakenteita? Ihan itsehän ne naiset jää hanttihommiin ja kotiin, ei kukaan estä naisia kouluttautumasta hyväpalkkaisiin reissutöihin. Mot, koska itsekin naisena sellaisia teen, ikinä ei ole "rakenteet" estelleet. Tämä on yksilöiden ongelma, ei rakenteiden.
Juuri niin.
Minä olen johtajana ja eri kaupungissa, eli asun arkiviikon helsingissä jossa olen työssä, ja viikonlopuksi palan kotiin maakuntaan. Mies hoitaa lapset arkipäivisin ja siis ”arki-yh”.
Mikä tuollaisessa elämässä on mielekästä? Oletko olosuhteiden pakosta ajautunut tuohon, kun lainat on jotenkin lyhennettävä?
Ellei avioliitto sitten olen kulissiliitto ja säännöt sovitut, niin juuri näin. Reppanasyndrooma.