Ai matkustaessa penkin taivutusmahdollisuutta ei saakaan käyttää?
Enpä ole sitäkään tiennyt, ettei varta vasten kallistettavaksi tehtyjä penkkejä saakaan käytännössä kallistaa, kun matkustetaan junassa tai lentokoneessa (varmaan koskee myös busseja, joissa tuo mahdollisuus on?). Toisessa ketjussa peukkujen perusteella aivan hämmentävä yksimielisyys asiasta!
Itse aion kyllä jatkossakin hyödyntää niitä mahdollisuuksia, joita yhtiö matkustajilleen tarjoaa. Poistakoot käytöstä nuo toiminnot, jos niitä ei kerran saa käyttää. Tai vähintään kuuluttakoot lennon alussa kallistamisen olevan kiellettyä, ihan samoin kuin tupakointikin.
Naurettavaa porukkaa täällä, ei voi muuta sanoa.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:22"]
Pitikö tästä ihan oma avaus tehdä. Ootko nyt isompi kuin muut?
[/quote]
Piti, koska minua ei kiinnosta keskustella sen toisen ketjun aiheesta (eli siitä että takana istuva potki aloittajan selkänojaa).
ap
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:23"]
samaa mieltä. kyllä saa taivuttaa. kukin on istuimestaan ja sen ominaisuuksista maksanut. voihan se takana olevakin kallistaa taaksepäin jos haluaa. ihme jäykkäselkäkiihkoilijoita taas palsta täynnä.
[/quote] hyvä ap, hoksaatko että viimeisenä olevalla matkustajalla on selkänojan takana seinä eikä hänellä ole mahdollisuutta taivuttaa penkkiään? Että upea domino-teoriasi ei nyt toiminut.
[/quote]
Et ole tainnut koskaan istua viimeisellä penkkirivillä? Minä olen. Kyllä sitäkin saa taivutettua, ei ole ihan kiinni seinässä.
Aloitukseen: Minustakin penkkiä saa taivuttaa. Viime lennolla kun olin niin tosin kuuluttivat alussa, että voisitteko nostaa aina ruokailun ajaksi istuimenne yläasentoon, jotta takana olevan olisi helpompi syödä.
[/quote]
Minulla on tapana kaataa tuoremehut edessäistuvan niskaan, jos hän haluaa penkin selkänojan polvilleni. Sen verran jokainen kone huojahtelee, että hups vaan ja mehut valuu edessätorkkuvan paidalle. Toki pyydän anteeksi ja soperran, että tässä asennossa on niin hankala syödä. Ihmeesti ne oppii, että edessäni on vaarallista istua.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:34"]
Tajuatteko että niitä voi käyttää, jos ei takana istu ketään? Jos on vaikea istua selkä suorassa(!!!) niin älä matkusta ruuhka-aikaan tai paremminkin, älä matkusta ihmisten ilmoilla.
[/quote]
Itse asiassa minulla on erinomainen ryhti ja istun selkä suorassa myös silloin, kun ei ole selkänojaa ollenkaan. Mutta koska olen aavistuksen sitä stanrardipituutta lyhyempi, jolle nuo selkänojat suunnitellaan, niin pystyasennossa olevan istuimen niskatukiosa ei asetu niskani taakse vaan takaraivon kohdalle. Tästä syystä joutuisin istumaan koko matkan niska eteepäin taivutettuna, jos en taivuttaisi penkkiä sen verran taaksepäin että mahdun istumaan suorassa.
ap
Hirveitä ongelmia ihmisillä, paljonko te oikein lennätte kun tästä voi nousta noin voimakkaita tunteita? Lennän itse 80-100 lentoa vuodessa, joista kaukolentoja noin 20-30 segmenttiä ja ei ole vielä tällaisiin ongelmiin törmätty. Esimerkiksi en ole juuri koskaan nähnyt tai kuullut että penkin kallistaminen olisi joku ongelma.
Tietenkin ongelmaksi tämä muuttuu, kun istuu 1v 10kk ikäisen Yrjöpirjon kanssa kuusi tuntia sylikkäin Kanarialle, kun piti olla pihi eikä lapselle voinut ostaa omaa paikkaa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:49"]
samaa mieltä. kyllä saa taivuttaa. kukin on istuimestaan ja sen ominaisuuksista maksanut. voihan se takana olevakin kallistaa taaksepäin jos haluaa. ihme jäykkäselkäkiihkoilijoita taas palsta täynnä.
[/quote] hyvä ap, hoksaatko että viimeisenä olevalla matkustajalla on selkänojan takana seinä eikä hänellä ole mahdollisuutta taivuttaa penkkiään? Että upea domino-teoriasi ei nyt toiminut.
[/quote]
Et ole tainnut koskaan istua viimeisellä penkkirivillä? Minä olen. Kyllä sitäkin saa taivutettua, ei ole ihan kiinni seinässä.
Aloitukseen: Minustakin penkkiä saa taivuttaa. Viime lennolla kun olin niin tosin kuuluttivat alussa, että voisitteko nostaa aina ruokailun ajaksi istuimenne yläasentoon, jotta takana olevan olisi helpompi syödä.
[/quote]
Heh, riippuu kyllä aivan koneesta. Monessa koneessa viimeisen rivin penkki kääntyy vain hyvin vähän ja sitten on edellisen penkin niskatuki otsassa kiinni.
Joskus sitä penkkiä kuitenkin pitää kallistaa, esim yölennoilla. Silloin olisi oikeasti ihan ystävällistä katsoa sinne taakse ensin ja laskea penkki rauhallisesti, eikä vaan rysäyttää sitä varoittamatta ala-asentoon.
[/quote]Ei yölennoillakaan ole mikään pakko taivuttaa penkkiä. Jos haluaa nukkua pitkillä lennoilla, kannattaa varata paremman luokan liput joissa mahtuu oikeasti nukkumaan.
[/quote]
BUAHAHA! Kuinka monen työnantajan luulet maksavan bisneslippuja kaukolennoille nykypäivänä? Ja kun useimmiten joutuu suoraan aamulla 10h lennon jälkeen lähtemään töihin niin on päivänselvää että jos se penkin kallistaminen auttaa nukkumaan edes vähän paremmin niin itse ainakin käännän sen penkin ihan surutta.
Asian voi ajatella myös sillä tavalla että jos dominoefektin takia koneessa viimeisellä rivillä 8-10 ihmistä joutuu kärsimään hieman pienemmästä tilasta niin onko se syy, jonka takia edessä istuvat 250 ihmistä ei voisi tehdä oloaan mukavaksi?
[/quote]Kertoo yhtä sun toista firmastasi, jos ei lippuihin ole varaa. Protip: Skype.
Maailmankatsomuksestasi taas kertoo kaikkea hienoa tuo loppuosa kommentistasi, bravo. Mitä sitä välittää muutaman kurjista oloista, kun itsellä voi olla mukavaa. Miten olisi kaikille ihan normiolot?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:40"]
Tietenkin kysyt takanaolevalta onko ok jos taivutat. Jos taivuttaa aavistuksen niin mielestäni ok kysymättä taivuttaa (5-10cm). Muussa tapauksessa ehdottomasti tulee kysyä.
[/quote]
Olen elämäni aikana lentänyt satoja kertoja työmatkoille, enkä ole kertaakaan ollut todistamassa tilannetta, jossa joku olisi kysynyt takana istuvalta, onko taivuttaminen ok.
[/quote]ei ihmiset siitä ole mitään vaaraa jos välillä olisi kohtelias muita ihmisiä kohtaan. käytöstavat ei vahingoita ketään, ottakaa ihan rauhallisesti!
Vitun hullua sakkia täällä :D Totta kai penkkiä saa kallistaa, ei siinä mitkään lapselliset mielenosoitukset ja mehujen läikyttämiset auta. Jos ette kestä, pysykää kotona!
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:45"]
[/quote]
[/quote] En itse asiassa yleensä matkusta takarivissä, se on totta. ;) Mutta jospa kerrot lentokonemallin, jossa takarivin penkkiä voi taivuttaa? Entäpä junassa?
[/quote]
Käytännössä kaikissa laajarunkokoneissa, esim Finnairin käyttämissä Airbus A330 ja 340 malleissa. Tosin ei käänny yhtä paljoa kuin edellä olevat penkit.
[/quote] niinpä... mites junissa tosiaan? hmm?
[/quote]
Junissa viimeisellä rivillä selkänoja on kiinni seinässä, mutta istuinosa liukuu eteenpäin ja siitä tulee samankaltainen kallistusefekti. Mutta jos edessä oleva kallistaa penkkiä taaksepäin, ei ole mitään toivoakaan yrittää saada sitä omaa penkkiään liutettua eteenpäin.
Kerran edessä istuva kallisti penkkinsä juuri silloin, kun kahvikärrymyyjä oli laittanut täyden teemukin pöydälleni. Teet levähti syliini ja sylissäni olleen kirjan päälle. Ei tarvinnut kommentoida edessä istuneelle yhtään mitään, kun myyjä teki sen mun puolestani. Uuden mukin teetä sain ilmaiseksi. Edessä oleva ei edes pyytänyt anteeksi. Mut se olikin sitä sorttia, joka kuunteli musiikkia ihan älyttömän kovalla niin, että kaikki ympärillä olevatkin pääsivät nauttimaan siitä ihastuttavasta humpasta.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:01"]
[/quote]
[/quote]
Heh, riippuu kyllä aivan koneesta. Monessa koneessa viimeisen rivin penkki kääntyy vain hyvin vähän ja sitten on edellisen penkin niskatuki otsassa kiinni.
Joskus sitä penkkiä kuitenkin pitää kallistaa, esim yölennoilla. Silloin olisi oikeasti ihan ystävällistä katsoa sinne taakse ensin ja laskea penkki rauhallisesti, eikä vaan rysäyttää sitä varoittamatta ala-asentoon.
[/quote]Ei yölennoillakaan ole mikään pakko taivuttaa penkkiä. Jos haluaa nukkua pitkillä lennoilla, kannattaa varata paremman luokan liput joissa mahtuu oikeasti nukkumaan.
[/quote]
BUAHAHA! Kuinka monen työnantajan luulet maksavan bisneslippuja kaukolennoille nykypäivänä? Ja kun useimmiten joutuu suoraan aamulla 10h lennon jälkeen lähtemään töihin niin on päivänselvää että jos se penkin kallistaminen auttaa nukkumaan edes vähän paremmin niin itse ainakin käännän sen penkin ihan surutta.
Asian voi ajatella myös sillä tavalla että jos dominoefektin takia koneessa viimeisellä rivillä 8-10 ihmistä joutuu kärsimään hieman pienemmästä tilasta niin onko se syy, jonka takia edessä istuvat 250 ihmistä ei voisi tehdä oloaan mukavaksi?
[/quote]Kertoo yhtä sun toista firmastasi, jos ei lippuihin ole varaa. Protip: Skype.
Maailmankatsomuksestasi taas kertoo kaikkea hienoa tuo loppuosa kommentistasi, bravo. Mitä sitä välittää muutaman kurjista oloista, kun itsellä voi olla mukavaa. Miten olisi kaikille ihan normiolot?
[/quote]
Nimeä mulle edes kolme firmaa, joissa käytetään bisneslippuja kaukolennoilla, jos et kuulu ylimpään johtoon? Vinkiksi voin sanoa että yksikään iso elektroniikkafirma tässä maassa ei moista harrasta.
Plus että se että penkki kääntyy 3cm vähemmän takarivissä tuskin on syy sille että edessäolevat 20 riviä ei voisi penkkiään kääntää yölennolla.
Sinun kommentistasi paistaa se, että lennät vain unissasi ja simuloit tilannetta K-junassa Keravalle.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:05"]
Vitun hullua sakkia täällä :D Totta kai penkkiä saa kallistaa, ei siinä mitkään lapselliset mielenosoitukset ja mehujen läikyttämiset auta. Jos ette kestä, pysykää kotona!
[/quote]taas sama rähisijä... miksi poistut kotoasi jos et pärjää muiden ihmisten parissa? kotona voit kallistella ihan miten tykkäät.
Bussissa oli kiva istua takarivillä kun edessä oleva taivutti kunnon kaadon. Hyvä että mahtui hengittämään.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:11"]
Sinun kommentistasi paistaa se, että lennät vain unissasi ja simuloit tilannetta K-junassa Keravalle.
[/quote] jaahas, joku taisi ottaa pahastikin osumaa ;)
mitäpä jos pyydät itsellesi tästä lähtien sitä takarivin paikkaa ja kallistelet sitä kaikessa rauhassa? problem solved.
Lennän työkseni, olen lentoemäntänä Finskillä. Lennän usein myös kaukolentoja. Työssäni en joudu käytännössä koskaan puuttumaan penkkeihin muuten kuin nousun, laskun ja ruokailun (!) aikana. Muutenhan penkkien kallistus on tietenkin kaikkien matkustajien käytettävissä!
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:20"]
Enpä ole sitäkään tiennyt, ettei varta vasten kallistettavaksi tehtyjä penkkejä saakaan käytännössä kallistaa, kun matkustetaan junassa tai lentokoneessa (varmaan koskee myös busseja, joissa tuo mahdollisuus on?). Toisessa ketjussa peukkujen perusteella aivan hämmentävä yksimielisyys asiasta!
Itse aion kyllä jatkossakin hyödyntää niitä mahdollisuuksia, joita yhtiö matkustajilleen tarjoaa. Poistakoot käytöstä nuo toiminnot, jos niitä ei kerran saa käyttää. Tai vähintään kuuluttakoot lennon alussa kallistamisen olevan kiellettyä, ihan samoin kuin tupakointikin.
Naurettavaa porukkaa täällä, ei voi muuta sanoa.
[/quote] Mina syon kentalla niin tukevasti etta heti koneessa alkaa uni tulla ja kallistan istuimeni vaaka-asentoon syliisi. Ei kiinnosta yhtaan vaikka haluaisit siina muutaman oluen juoda, pyyda pillia ja jos sillakaan ei onnistu niin ole sitten kuivin suin. Minulla on oikeus penkin kallistamiseen. Ruokailun ajaksi voin sita vahan nostaa mutta sitten taas nukun ja jos sinua pissattaa niin paasethan siita pois kun selallasi kiemurtelet. Ihme kitisija olet.
lentsikassa kallistan aina kun ruokailu on ohi (takaakin on kerätty tarjottimet pois) ja alan nukkumaan. Ruokailun aikana nostan aina.
saako vieressä istuva kallistaa sitten itsensä nojaamaan ap:hen nukkuessaa?
siiinähän ei ole mitään estettä ettei näin voisi toimia :)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:15"]
mitäpä jos pyydät itsellesi tästä lähtien sitä takarivin paikkaa ja kallistelet sitä kaikessa rauhassa? problem solved.
[/quote]
Ei tartte kun on korkeimman tason kanta-asiakaskortit sekä Onewordille (Finnair + muut) sekä Star Alliancelle (Lufthansa+SAS jne). Parhaat paikat on suoraan ilmaiseksi varattavissa netin kautta, paikat jotka rahvaalle aukeaa vain rahalla. Eipä tarvitse juuri viimeisen penkin ongelmista kärsiä, kun exit-rivi järjestyy poikkeuksetta, tai tuurilla myös matkustusluokan korotus bisnekseen ilman veloitusta. Sori hani, huti tuli :)
Itse pidän kohteliaani sitä, että kysytään saako penkkiä kallistaa. En kehtaisi sanoa nätisti kysvälle että "Et saa". Jos taas edessä oleva kallistaa penkkiä mitään sanomatta, huomautan hänelle kyllä asiasta.
Kaikken rasittavinta on, että jos penkki on tarpeeksi alhaalla, ei takana olija pääse millään pois! Onpa kiva sitten lyhyenä ihmisenä yrittää herätellä edessä nukkuvaa päähän koputtamalla että pääsisi itse vessaan...
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:15"]
[/quote]
Ei tartte kun on korkeimman tason kanta-asiakaskortit sekä Onewordille (Finnair + muut) sekä Star Alliancelle (Lufthansa+SAS jne). Parhaat paikat on suoraan ilmaiseksi varattavissa netin kautta, paikat jotka rahvaalle aukeaa vain rahalla. Eipä tarvitse juuri viimeisen penkin ongelmista kärsiä, kun exit-rivi järjestyy poikkeuksetta, tai tuurilla myös matkustusluokan korotus bisnekseen ilman veloitusta. Sori hani, huti tuli :)
[/quote]jos olet tuo keravalainen niin juurihan itkit ettet pääse työmatkoilla business-luokkaan? ap kirjoittaa nyt niin monena persoonana ettei ota enää selvää että miten se tarina menikään...
[/quote]
[/quote]
[/quote]