Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää ihmiset, jotka ova "käveleviä tietokirjoja"

Vierailija
07.11.2020 |

Tietävät aina aiheesta kuin aiheesta kaiken. Varmasti on hyvä muistikin heillä, mutta ihmetyttää se, miten voi samantien muistaa jotain ihme juttuja tyyliin avaruudesta tai toisaalta historiasta tai mikroasltouunin synnystä.

Onko tällainen ihminen ihan "normaali"?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä siinä oli se seikka, joka ärsyttää?

Vierailija
2/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asiat kiinnostaa, ne jää mieleen. Miksi ärsyttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun perheestä löytyy kaksi tällaista. Mies ja poika. On ihan käsittämätöntä miten muistavat suunnilleen kaiken mitä ovat joskus opetelleet. Sitten ihmettelevät, miten minä en muista jotain, jota on opetettu yläasteella. Ihan kivoja tyyppejä kyllä.

Vierailija
4/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että muut eivät saa suunvuoroa, koska tämä yksi on tietävinään kaikesta kaiken paremmin kuin kukaan muu. Ap

Vierailija
5/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että muut eivät saa suunvuoroa, koska tämä yksi on tietävinään kaikesta kaiken paremmin kuin kukaan muu. Ap

Mutta jos se tietää?

Vierailija
6/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti heitä eivät kiinnosta Stefun ja jamikäsebimboolikaan suhdekiemurat ja kuka on käynyt dubaissa tienaamassa uusia käsilaukkuja jne. eli ne asiat, jotka joillakin ovat niin hyvin hallussa, että olisivat modernin ajan julkimohistorian dosentteja vähintään jos näitä asioita opiskeltaisiin yliopistoissa.

Vierailija
7/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun perheestä löytyy kaksi tällaista. Mies ja poika. On ihan käsittämätöntä miten muistavat suunnilleen kaiken mitä ovat joskus opetelleet. Sitten ihmettelevät, miten minä en muista jotain, jota on opetettu yläasteella. Ihan kivoja tyyppejä kyllä.

Ehkä miehet ovatkin luonnostaan parempimuistisia tällaisissa asioissa kuin naiset. Nimittäin sekin henkilö joka mulla on mielessä on mies. Ap

Vierailija
8/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekkö nää ite päässy tai päästetty aikanaan koulun penkille

😕

Vierailija
9/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin muut sitä suunvuoroa tarvitsevat silloin jos yhdellä on tietoa? Jos puhutaan vaikka Jupiterin kuista, niin kyllä minusta on mielenkiintoisempaa, jos joku osaa luetella neljä isointa, kuin että joku toinen pähkäilee että onkohan Jupiterilla kuita.

Ja kyllä, itsellenikin on tuota yleissivistystä vähän kertynyt, ja näkisin sen ihan suorana seurauksena siitä, että tykkään kuunnella itseäni viisaampien ihmisten juttuja.

Vierailija
10/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä miehet ovatkin luonnostaan parempimuistisia tällaisissa asioissa kuin naiset. Nimittäin sekin henkilö joka mulla on mielessä on mies. Ap

Aha, tämmönen naisvihaketju tänään.

Vierailija
11/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkku on tällainen, mutta siksi ei juuri koskaan kutsuta tätä mihinkään sukujuhliin ja puhuu niin että karkoittaa metsäreissulla hirvet tiehensä.

Vierailija
12/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tiedän ihmistyypin. Tietävät tosiaan ihan uskomattoman määrän aivan turhaa nippelitietoa, jota kukaan ei ole koskaan kysynyt. Ja auta armias jos kerrankin erehdyt kohteliaana kuuntelemaan heidän papatustaan, siitä selityksestä ei loppua tule. Ihan kuin nelivuotiaita! Kamalaa, introvertin painajainen.

Siis joo varmaan tämmöisen tyypin äiti jaksaa kuunnella sitä selitystä, mutta kertokaa niille lapsile ajoissa ettei muut jaksa kuunnella. Ketään ei kiinnosta!

Vierailija
13/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä tuo joskus ärsyttää. Varsinkin kun "tietää" myös asioista, joista ei oikeasti tiedä. Mieheni on esim. tosi kova mansplainaaja.

Ärsyttää myös joskus se, että eivät tajua että muut eivät muista. Esim. tänään pelasimme tiede-Aliasta. Minun piti selitttää termi Fibonaccin lukujono. Oli pakko sanoa, että tiedän, että sinä tiedät, mikä tämä on ja olet tästä puhunut, mutta minä en muista mikä se on. (Pystyin kuitenkin selittämään niin hyvin, että arvasi.) Poika oli ihan ärsyyntynyt, miten en muka muista.

Ja nyt kun kysyin mieheltä ja pojalta, että mikä se hankala termi Aliaksessa oli, niin pikkuisen tuli ärsyyntynyttä kommenttia sekä mieheltä etttä pojalta että miten sä et vieläkään sitä muista.

T. 3

Vierailija
14/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä tuo joskus ärsyttää. Varsinkin kun "tietää" myös asioista, joista ei oikeasti tiedä. Mieheni on esim. tosi kova mansplainaaja.

Ärsyttää myös joskus se, että eivät tajua että muut eivät muista. Esim. tänään pelasimme tiede-Aliasta. Minun piti selitttää termi Fibonaccin lukujono. Oli pakko sanoa, että tiedän, että sinä tiedät, mikä tämä on ja olet tästä puhunut, mutta minä en muista mikä se on. (Pystyin kuitenkin selittämään niin hyvin, että arvasi.) Poika oli ihan ärsyyntynyt, miten en muka muista.

Ja nyt kun kysyin mieheltä ja pojalta, että mikä se hankala termi Aliaksessa oli, niin pikkuisen tuli ärsyyntynyttä kommenttia sekä mieheltä etttä pojalta että miten sä et vieläkään sitä muista.

T. 3

Mansplainauksen saa loppumaan kun annat miehelle erittäin kiehuvan kuumaa kahvia. Palaneella kurkulla ei nimittäin juurikaan puhuta. Tämä on testattu omalla miehelle ja kyseinen konsti toimii.

Vierailija
15/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat enemmän kiinnostuneita asioista ja systeemeistä ja naiset taas ihmisistä.  Siksi miehet rassaavat autoa ja naiset lähettävät joulukortit ja työmarkkinatkin ovat tyystin eriytyneet.

Miehillä on parempi yleistieto kuin naisilla tiettävästi em. syystä ja koska miehet tarvitsevat tietoa kilpaillessaan statuksesta. TV:n paneeliohjelmissa hassusti on aina se yksi miikanousiainen tai tuomaskyrö joka muistaa ne ikivanhat urheilutuloksetkin ja totta kai mies joka kerta.  Det är samma sak. Itsellä hiukan samaa vikaa.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/unique-everybody-else/201209/wh…

Vierailija
16/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän tietoa on muistissa, niin sitä pinnallisempi ja turtuneempi mieli on.

Mieli on siitä ihmeellinen värkki, että se märehtii vuosi ja vuosikymmeniä samoja asioita yhä uudestaan ja uudestaan jolloin siitä tulee mekaaninen toistokone.

Ja mitä enemmän mielellä on tietoa, sitä rajoittuneempi se on.

Mieli joka ei ole tiedon vanki eikä orja elää alati nykyhetkessä, vailla aikaa.

Vierailija
17/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen suvusta löytyy kyllä ihan vastaavia naisiakin. Muistan kun joskus nuorena jossain sukujuhlassa melkein suu auki ihmettelin heidän tietojaan. Enkä mäkään mikään tyhmä ole.

T. 3

Vierailija
18/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat enemmän kiinnostuneita asioista ja systeemeistä ja naiset taas ihmisistä.  Siksi miehet rassaavat autoa ja naiset lähettävät joulukortit ja työmarkkinatkin ovat tyystin eriytyneet.

Miehillä on parempi yleistieto kuin naisilla tiettävästi em. syystä ja koska miehet tarvitsevat tietoa kilpaillessaan statuksesta. TV:n paneeliohjelmissa hassusti on aina se yksi miikanousiainen tai tuomaskyrö joka muistaa ne ikivanhat urheilutuloksetkin ja totta kai mies joka kerta.  Det är samma sak. Itsellä hiukan samaa vikaa.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/unique-everybody-else/201209/wh…

Kuka ihan oikeasti ylpeilee sillä, että pärjäisi tv:n tietovisassa! Ei ole typerämpää ohjelmaformaattia olemassa, varsinkin kun ne kilpailijat ovat niin - anteeksi suomen kieleni - mutta niin s**tanan tyhmiäkin vielä. Mitä jollakin urheilutilastolla tai muulla nippelitiedolla on oikein merkitystä, kun suuret kuviot ovat aivan hukassa eikä ymmärretä yhteiskunnan eri ilmiöiden syy-seuraus-suhteita? 

Minulla on tunnetusti hyvä muisti ja koska olen kiinnostunut miltei mistä vain maan ja taivaan väliltä, oppiminen eikä opiskelu ole ollut koskaan minulle vaikeaa. Seuraan tarkasti aikaani lukemalla ja katsomalla uutisia ja ajankohtaisia ohjelmia. Pidän myös dokumenteista. Erityisesti yhteiskunnalliset ja kulttuuriin liittyvät aiheet kiinnostavat.  Arvostan kaltaisiani ihmisiä, joilla on laaja yleistieto ja jotka osaavat myös hyödyntää tietämystään. Autan ja neuvon mielelläni ihmisiä, jotka ovat avun tarpeessa. Päiväni kohokohta (yksi niistä monista) on, jos voin kertoa esimerkiksi Suomen eläkejärjestelmän toimintaa ymmällään olevalle ihmiselle ja neuvoa, mitä hänen kannattaa seuraavaksi tehdä Kelan suhteen. 

En ole hyvän muistini ja laajan yleissivistykseni suhteen mitenkään poikkeuksellinen nainen omissa ympyröissäni. Äitini on ollut aina niin hyvämuistinen, että jos en muista jotakin sukuun liittyvää, kysyn äidiltä. Myös ystävä- ja tuttavapiirini koostuu suurelta osin kaltaisistani kaikesta kiinnostuneista ihmisistä. Viihdyn heidän seurassaan hyvin, meiltä ei lopu koskaan keskustelunaiheet. :) 

Vierailija
19/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miesystävä lukee ihan järkyttävän nopeasti ja paljon, ja sille jää muistiin asioita ihan tosi hyvin. Se on haka tietovisoissa. Sen kanssa kelpaa lyöttäytyä samaan tiimiin visoissa, joissa on palkintoja luvassa. :D

Vierailija
20/49 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän tietoa on muistissa, niin sitä pinnallisempi ja turtuneempi mieli on.

Mieli on siitä ihmeellinen värkki, että se märehtii vuosi ja vuosikymmeniä samoja asioita yhä uudestaan ja uudestaan jolloin siitä tulee mekaaninen toistokone.

Ja mitä enemmän mielellä on tietoa, sitä rajoittuneempi se on.

Mieli joka ei ole tiedon vanki eikä orja elää alati nykyhetkessä, vailla aikaa.

Ne todella fiksut ja paljon tietävät ihmiset, jotka tiedän, ovat kaikkea muta kuin mekaanisia toistokoneita. Todella syvällisiä, ajattelevia ja uutta luovia ihmisiä.