Riita miehen äitipuolen kanssa, apua!
Mieheni isä ja hänen uusi puolisonsa asuvat siis melko kaukana, toisella puolen Suomea. Olemme usein kyläilleet siellä, ennen kuin tämä äitipuoli muutti samaan osoitteeseen ja ennen viihdyimme tosi hyvin, kaikilla oli tosi mukavaa. Appi on tosi mukava ja rento, mutta tämä uusi puoliso on hiukan erilainen. Menimme sinne kylään viime kesänä, viikoksi niinkuin ennenkin ja tämä oli etukäteen sovittu ja kaikki piti olla OK. Tämä uusi vaimo on erittäin mukava miestäni kohtaan, jutteli tosi paljon ja oli mukava, mutta minua kohtaan todella kylmä.
Ei siis varsinaisesti sanonut mitään, millä voisi todistaa, että ei tykkää minusta mutta jatkuvasti pikku eleillään osoitti, että en ole tervetullut. Ei halunnut kätellä, ei halunnut jutella minun kanssa, kun autoin häntä tiskien kanssa, ei edes kiittänyt, nakkasi vaan lisää tiskiä altaaseen. Siivosi pari tuntia päivässä ja erityisen mielenosoituksellisesti viskeli tavaroitani (jotka eivät olleet sekaisin, mutta eivät ilmeisesti hänelle hyvin). Jos mieheni teki jotain esim. vei roskapussin, niin tämä nainen kiitteli ja ylisti häntä. Ja ennen kun olemme touhunneet kaikenlaista yhdessä, niin kuin käyty pelaamassa tennistä, keilaamassa, ostoksilla jne., niin nyt me saatiin käydä miehen kanssa kaksistaan kun tämä nainen ei halunnut ja mieskin jäi sitten hänen kanssaan. Niinkuin ennenkin, kävimme ostamassa ruokaa päivittäin heille ja sillä korvattiin siellä olomme.
Mulle tuli niin paha mieli tuosta kohtelusta, että sanoin reissun jälkeen miehelleni, etten halua mennä sinne enää muuta kuin päiväreissulle. Nyt appi haluaisi, että tultaisiin kylään, mutta minä en sinne enää halua mennä. Mies haluaisi mennä, mutta ei halua mennä ilman minua ja ymmärtää kantani. En ole estänyt miestä vaan minun puolestani hän saisi mennä jos haluaa. Tästä nyt on saatu riita aikaiseksi ja se äitipuoli syyttää minua itsekkääksi, kun olen "pakottanut" mieheni jäämään kanssani. Ja lapsellinen olen kuulemma, kun estän miehen ja hänen isänsä yhteiset laatuhetket.
Mitähän tässä pitäisi oikein tehdä?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 14:04"]
Mä mietin tässä meidän tilannetta. Olen parikymppiselle pojalla äitipuoli ja pojalla on avokki. Asuvat onneksi aika lähellä, mutta en todellakaan jaksaisi sitä tyttöä meillä katsella päivätolkulla. Poikapuoleni on rento tyyppi ja avokkikin mukava, mutta en häntä haluaisi tänne useaksi päiväksi. Poikapuoli voisi mun puolesta, vaikka muuttaa tänne halutessaan.
[/quote]
Näinhän se on. Asioissa on aina kaksi puolta. En minäkään jaksaisi omassa kodissani vierasta naista viikkoa. Naisilla kun on tapana alkaa määräilemään ja arvostelemaan. Poika voi toki olla vaikka kuukauden, koska se on hänen koti, mutta vieras nainen on aina vieras nainen. Ja jos olisin vielä äitipuoli ja muuttaisin miehen kanssa yhteen, saattaisi kolaus tulla jos miehen pojan vaimo tulisi asettelemaan minulle rajoja, miten he ovat ennen täällä olleet ja miten saan omassa kodissani toimia.
Eli jos nainen on tottunut levittelemään tavaransa ennen kuin kotiinsa, niin enää se ei kävisi, koska se on minunkin kotini. Toiseksi, en pitäisi siitä, että tulisi määrittelemään, että viikko pelataan nyt tennistä ja käydään ostoksilla, kun hän on tottunut niin ennenkin tekemään.
Ehkä on hyvä, että tämä nainen teki ap.lle rajat selviksi, kenen koti se itseasiassa on. Lisäksi minusta ap.lla oli ehkä jo ennakoasenne, että ei nyt oo enää kiva mennä sinne, kun miehen isälle on muuttanut joku nainen asumaan sinne ja sinne ei voi enää mennä vapaasti.
Tuskin kukaan miehen uusi vaimo nyt yhtäkkiä alkaisi käyttäytyä ilman mitään syytä tylysti. Mehän luemme vain ap.n version asiasta
Toi kyllä kertoo omaa kieltään että äitipuoli ei ole suostunut kättelemään! Vaikea kuvitella miten ap olisi ehtinyt jo ennen kättelyä käyttäytymään jo niin huonosti että ei ansaitsisi asiallista kohtelua. Meillä katsos kätellään (tai halataan) saapuessa, aika lailla ensimmäisenä asiana.
Äitipuoli vaikuttaa pieneltä, lapselliselta, kateelliselta valittajalta, joka hakee syytä aina muista. Valitettavasti.
Ap, vedä syvään henkeä ja asetu tilanteen yläpuolelle: kutsu heidät kylään 2 päiväksi, antakaa talon paras sänky heille, valmistakaa herkkuruoat joka päivä vieraillenne ja kohtele äitipuolta aina asiallisesti ja tee aloitteita joissa huomiot hänet, esim. "haluaisitko teetä", "mihin aikaan lämmittäisimme saunan" äitipuolelle osoitettuna tms.
Joo, taitaa olla vastauksista päätellen muitakin samanlaisia täällä. En vain ymmärrä, miksi ei voi sanoa etukäteen vaan pitää kiukutella tuolla lailla? Me sovittiin jo etukäteen että tullaan viikoksi, niinkuin ennenkin eikä meistä silloin mitään haittaa ole ollut, päinvastoin, isä odotti innoissaan meidän vierailuja. T.ap
Oletko sanonut ääneen miehellesi tai appiukollesi että anoppipuoli ei tunnu oikein tykkäävän sinusta? Sillä voisi olla vaikutusta.
Sinuna ehkä kertoisin, ja sitten menisin kylään - ja pitäisin visusti huolen siitä että itse käyttäytyisin kohteliaasti ja ystävällisesti. Parhaassa tapauksessahan käy niin että ongelma ei enää jatku.
Voit myös ihan ystävälliseen sävyyn kysyä anoppipuolelta että oletko ehkä loukannut häntä jotenkin tietämättäsi, kun sinusta tuntuu ihan siltä että hän ei pidä sinusta.
Tuntuu että uusperheihmiset osaavat pilata seuraavienkin sukupolvien ihmissuhteet. Olen aivan varma että jos ja kun ap ja miehensä saavat lapsia niin eivät ole todellakaan tervetulleita ukin luokse kylään vaan miehen pitää liehitellä koppavaa akkaansa. Kyllähän rouva on yhteenmennessä tiennyt että tulevalla miehellä on poika ja pian varmaan vaimo ja lapsiakin ja on hyväksynyt että mies pitää sukuun yhteyttä. Tuntuu että Suomessa osa ihmisistä on omituisia jääpuikkoja jotka eivät tahdo ketään vierailulle tai läheiseksi ja kyläilykin pitää suorittaa nopeasti ja mahdollisimman vähällä vaivalla. Jossain Balkanilla olisi ap:n anoppipuolella melko vaikea elää kun pitäisi olla ystävällinen ja vieraanvarainen vähän eri tavalla.
Minusta kuulostaa, että hän on kateellinen ja merkkaa reviiriään. Kuvaavaa on, että hän selvästi haluaa olla miehesi kanssa tekemisissä, mutta kokee sinut uhaksi jollain tavalla. Yrittää savustaa sinua porukan ulkopuolelle.
Toinen vaihtoehto on, että häneltä puuttuu tunneälyä. Siskoni on sellainen, ei osaa ollenkaan olla mukava eikä mikään hyvä emäntä, jos miehen sukulaisia menee heille kylään niin ei keitä edes kahveja eikä muutenkaan passaa, paitsi jos tulee joitain hänelle mieluisia niin silloin on todella mielin kielin.
Nyt totean ekan kerran tämän, mitä osa aina hokee. Ap haukutaan aina, oli asia mikä tahansa. Miettikää vastauksia, jos tämä miehen äitipuoli olisi kirjoittanut, että ei pidä miehensä miniästä eikä halua tätä kylään jne.
En voi ymmärtää, miten ap tässäkin ketjussa saa lokaa niskaansa!
t. ei-ap
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:10"]Nyt totean ekan kerran tämän, mitä osa aina hokee. Ap haukutaan aina, oli asia mikä tahansa. Miettikää vastauksia, jos tämä miehen äitipuoli olisi kirjoittanut, että ei pidä miehensä miniästä eikä halua tätä kylään jne.
En voi ymmärtää, miten ap tässäkin ketjussa saa lokaa niskaansa!
t. ei-ap
[/quote]
Samaa ihmettelen minäkin. Mutta niin kai se on, että se koira ulahtaa johon kalikka kalahtaa.. Samanlaisia epäsosiaalisia hyypiöitä vissiin.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 12:14"]
No eihän sinun ap olekkaan pakko sinne mennä mutta aikamoisen sopan olette nyt sinä ja tuo uusi vaimo onnistuneet keittämään.
Nyt tämän riidan jälkeen ei ole enää koskaan luontevaa sinun olla siellä vaikka joskus haluaisitkin.
Viikko on tosiaankin liian pitkä aika olla toisten nurkissa varsinkin jos emäntä on noin nihkeä.
Tuskin on mitään henkilökohtaista tällä naisella sinua vastaan vaan hän ei halua teitä sinne viikoksi yleensäkään mutta ei uskalla sitä apellesi sanoa eikä ovelasti ole ilkeä miehensä pojalle vaan sinulle ja nyt sai syyn kivasti kipattua sinun niskaasi.
Sinä olet nyt syyllinen "kaikkeen" ja ette enää tule kylään ja tämä nainen on onnellinen kun saa pitää appesi ja tämän kodin ihan itsellään.
Olisit ollut vaan välinpitämätön ja asiallisen viileän ystävällinen ja olisitte jatkossakin vierailleet tyynesti apen kotona mutta vain pari päivää kerralla. Ja ehkä tämä uusi nainen olisi pakosta tottunut teihin.
Nyt pelasit itsesi ulos heti kättelyssä....
[/quote]
Ja tällaisia uusia vaimokkeitahan riittää. Samalla taktiikalla sai "äitipuoleni" savustettua meidät vanhan liiton lapset pois isäni ja uuden vaimokkeen elämästä.
Juu nyt tiedetään miten vittumaisia anoppeja syntyy, tästäkin ketjussa niitä on monta..
Kiitos mukavista viesteistä! Siis minun vikahan se on, kun olen tunkenut kutsuttuna kylään, kun olisi pitänyt osata lukea uuden äitipuolen ajatukset, kun se ei ole saanut vaan sanottua.. Just.. Perus av-meininkiä :D Minusta tuntuu nyt siltä, että on vain yksinkertaisesti sellaisia ihmisiä, jonka kanssa on parempikin olla olematta väleissä, tuohon ei varmaan ne temput lopu.
t.ap
Ps. Juttelin sen äitipuolen kanssa ja sanoin mikä kiikastaa, että en koe oloani mukavaksi siellä. Siitä alkoi huuto että mikä minä luulen olevani ja että en kuulemma ole kovin tervetullut, kun olin kehdannut arvostella häntä ja saattaa hänet huonoon valoon apen silmissä. Niinkuin olisin ollut sinne menossa? Ihme tyyppi! Sillä muijalla ei ole oikeasti kaikki kotona. Mies ei edelleenkään halua mennä sinne yksin.
Mä mietin tässä meidän tilannetta. Olen parikymppiselle pojalla äitipuoli ja pojalla on avokki. Asuvat onneksi aika lähellä, mutta en todellakaan jaksaisi sitä tyttöä meillä katsella päivätolkulla. Poikapuoleni on rento tyyppi ja avokkikin mukava, mutta en häntä haluaisi tänne useaksi päiväksi. Poikapuoli voisi mun puolesta, vaikka muuttaa tänne halutessaan.