Auttakaa, kilpirauhasen vajaatoiminta
Miten pääsen testeihin, että onko minulla kilpirauhasen vaajatoiminta.. oireet viittaa siihen ja haluaisin asian kuntoon. Miten niihin testeihin pääsee?
Kommentit (42)
Liikatoimintaa tuo voisi olla. Minä en kyllä haluaisi siihen minkäänlaista hoitoa, mieluummin olisin ilman hoitoa ja liikatoiminnalla.
t. 15 vuotta vajaatoiminnalla.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:20"]
En ole ylipainoinen. 170cm/53 kg ja paino tippuu vaan.
Nukun huonosti, väsyttää ihan kauheasti ja masentaa. Lisäksi hikoilen kuin hullu. Siis tosi helposti. Minun ei tarvitse laittaa kun toppatakki sisällä päälle pariksi sekunniksi, niin heti alkaa puskemaan hikeä
Kaikki nämä oireet alkoivat 4 vuotta sitten synnytyksen jälkeen ja luin että synnytys saattaa laittaa nuo kilpirauhashommat sekaisin.
Ja olen 23-vuotias.
-ap
[/quote]
Nuo eivät todellakaan ole kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita. Mikä ihmeen muotidiagnoosi se liikatoiminta nykyään on ja miksi hitossa kaikki tuntuvat haluavan sen?
[/quote] Muotidiagnoosi? Haistappa paska. Todella alidiagnosoitu ja vähätelty sairaus. Eikä sitä kyllä kukaan halua!!
[/quote]
Juuri noin. Itse sain odotella diagnoosia monta vuotta, meillä on suvussa todella paljon kilpirauhasen ongelmia (lähes kaikilla äidin suvun naisilla) . Viimein sain terveyskeskuslääkäriltä lähetteen sisätautipolille. Ehdolla, että menen mielenterveyspolille jos ei sisätautilääkäri löydä mitään. No löysihän hän, ei tarvinnut kuin labrat ja kilpirauhasen ultran ja sen perusteella ohutneulanäytteen.
Nukun huonosti, väsyttää ihan kauheasti ja masentaa. Lisäksi hikoilen kuin hullu. Siis tosi helposti. Minun ei tarvitse laittaa kun toppatakki sisällä päälle pariksi sekunniksi, niin heti alkaa puskemaan hikeä
Kaikki nämä oireet alkoivat 4 vuotta sitten synnytyksen jälkeen ja luin että synnytys saattaa laittaa nuo kilpirauhashommat sekaisin.
Ja olen 23-vuotias.
-ap
[/quote]
Nuo eivät todellakaan ole kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita. Mikä ihmeen muotidiagnoosi se liikatoiminta nykyään on ja miksi hitossa kaikki tuntuvat haluavan sen?
[/quote] Muotidiagnoosi? Haistappa paska. Todella alidiagnosoitu ja vähätelty sairaus. Eikä sitä kyllä kukaan halua!!
[/quote]
No ei varmasti ole niin alidiagnosoitu, että kaikki mukasairastavat olisivat sairaita. Haluamisella viittasin siihen, että hyvin monet lihavat, väsyneet yms. laittavat oireensa vajaatoiminnan piikkiin ja juoksevat lääkäriltä toiselle vaatien ihmelabrakokeita ja lääkityksiä, joita tieteeslliseen näyttöön perustuva lääketiede ei tunne. Ei lääkkeitä saa turhaan syödä - kuten joku osuvasti sanoi, ei tyroksiini ole laihdutuslääke. Vajaatoimintaan liittyy iso joukko oireita, jotka ovat hyvin epäspesifejä ja yleisiä. Välillä tuntuu olevan vallalla joukkohysteria, jossa nuo osin normaaliin elämään kuuluvat epämukavat oireet laitetaan sairauden piikkiin. Joku valittaa väsymystä - no syynähän on siis selvä vajaatoiminta! Ja eihän av-mamma ole läski koska vetää litran jätskiä Emmerdalen ääressä, vaan on läski koska on sairaus!
Niin, ja vielä perusteluna joukkohysteriaväitteelle on esimerkiksi tämä ketju. Liikatoimintaoirekuvaan sopiva ihminen epäilee vajaatoimintaa, ilmeisesti koska siitä pidetään turhaan niin kovaa meteliä.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:57"]
Joissakin terveyskeskuksissa saa lähetteen labraan myös hoitajalta,puhelimitse.Jos teillä on joku aluehoitaja tms,soita sille ja kerro oireet,se voi (yleensä)laittaa sinulle lähetteet labraan ja sit varata joko soittoajan tai vastaanoton lääkärille.Tämä siis halvin vaihtoehto.Tai onko sinulla työterveyttä,sieltä pitäisi myös saada lähete.Ja kokeisiin pitää sit olla ravinnotta 12 tuntia(vettä saa vähän juoda),ilman kahvia ja tupakkaa ja hyvin nukuttu yö takana ja mennä mahd.aikaisin aamusta sinne labraan.Kahvi/tupakka/valvominen saa arvot näyttämään "paremmilta",mitä oikeesti ovat.
[/quote]
Ei tarvi olla ravinnotta.
Ja jos on oikea vajaatoiminta niin ei siinä tarvi kikkailla millään nukkumisilla ja kahvien juomattomuudella yms. Itsekin menin ekalla kerralla ennen diagnoosia yötöistä suoraan labraan ja kahviakin oli tullut juotua, ja diagnoosi tipahti silti.
Eikö kilpirauhasen vajaatoimintaan liity se, että väsyttää, palelee, vatsa ei toimi jne... täällä vanhus, joka saanut kilpirauhaslääkitystä jo 17 veestä saakka. Muinoin lääke ei ollut kemiallinen valmiste vaan valmistettiin kuolleesta ihmisestä ja lääke sulatettiin kielen alla. Ihmissyöjiä siis, huh, huh... olen kyllä kuullut, että kilpirauhasen vajaatoiminta on piilosairaus. Painon lasku ja yliaktiivisuus taas on kilpirauhasen liikatoimintajuttu.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:24"]
Ja jos on oikea vajaatoiminta niin ei siinä tarvi kikkailla millään nukkumisilla ja kahvien juomattomuudella yms. Itsekin menin ekalla kerralla ennen diagnoosia yötöistä suoraan labraan ja kahviakin oli tullut juotua, ja diagnoosi tipahti silti.
[/quote]
Vajaatoimintatyyppisten oireiden takana voi olla muita sairauksien. Niiden löytämisen kannalta kunnolliset, ohjeiden mukaan huolellisesti otetut laboratoriokokeet ovat oleelliset.
Ei niitä kuolleista ihmisistä valmistettu vaan sioista tai lampaista. Nykyään vieläkin on tämä sikojen kilpirauhasesta valmistettu lääke on käytössä. Itse käytän kyseistä lääkettä.
Korjataanko liikatoiminta yhä pienellä leikkauksella? Ennen oli niin, että oli vaikea poistaa sopiva määrä ja liikatoiminta muuttui vajaatoiminnaksi. Mutta miten nykyään?
Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että tämä kuulostaa joltain muotidiagnoosilta. Mitä tällä oikein tavoitellaan - luulen todellakin, että tuota laihtumista eli luullaan että lääke on joku laihdutuslääke, mutta näin ei siis ole. Vettä saattaa kerääntyä vajaatoiminnassa kehoon. Suureen ylipainoon taitaa kyllä olla ihan muut syyt. Langanlaihoja ne joilla on liikatoiminta ovat usein ja moni luulee siis, että lääkityksellä saisi pois sitä painoa, mutta kuten yllä jo kerroin niin se liikatoiminta on ainakin aikaisemmin ollut vaikea parannettava. Entä sitten struuma? Kuka haluaisi itselleen struuman?
Kilpirauhasen vajaatoiminta ei kerrytä nestettä kehoon. Paino nousee ihan muilla mekanismeilla. Varastorasvaa kertyy, mutta heikon aineenvaihdunnan takia keho ei pysty valmistamaan ravintoa tarpeeksi lihaksille. Tästä johtuu mm. sydämen rytmihäiriöt. Tämä on ihan oikeasti aika monimutkainen juttu, mutta on kyllä totta, että moni ylipainoinen haluaa testata olisiko "vajaatoimintainen".
Moni ylipainoinen mm. hikoilee paljon ja epäilee silti vajaatoimintaa. Itselläni paino nousi, mutta vaikka olisin tehnyt mitä, en hikoillut koskaan.
Mutta mikäli sairautta epäilee, kannattaa mennä lääkäriin. Liika- ja vajaatoiminta ovat ihan mitattavissa.
Ravinnotta ei tarvitse olla ennen kokeita, mutta ennen aamu kymmentä pitää otattaa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:57"]
Ja olen 23-vuotias.
-ap
[/quote]
[/quote]
No ei varmasti ole niin alidiagnosoitu, että kaikki mukasairastavat olisivat sairaita. Haluamisella viittasin siihen, että hyvin monet lihavat, väsyneet yms. laittavat oireensa vajaatoiminnan piikkiin ja juoksevat lääkäriltä toiselle vaatien ihmelabrakokeita ja lääkityksiä, joita tieteeslliseen näyttöön perustuva lääketiede ei tunne. Ei lääkkeitä saa turhaan syödä - kuten joku osuvasti sanoi, ei tyroksiini ole laihdutuslääke. Vajaatoimintaan liittyy iso joukko oireita, jotka ovat hyvin epäspesifejä ja yleisiä. Välillä tuntuu olevan vallalla joukkohysteria, jossa nuo osin normaaliin elämään kuuluvat epämukavat oireet laitetaan sairauden piikkiin. Joku valittaa väsymystä - no syynähän on siis selvä vajaatoiminta! Ja eihän av-mamma ole läski koska vetää litran jätskiä Emmerdalen ääressä, vaan on läski koska on sairaus!
[/quote]
En ole itse kuullut ihmisistä jotka ramppaisivat huvikseen lääkärissä etsimässä diagnoosia, mutta varmaan sitten sellaisiakin on? On myös paljon ihmisiä joilla on jokin sairaus johon ei saa diagnoosia ehkä vuosiin ja leimataan jo luulosairaiksi, mutta lopulta yleensä jokin selvyys löytyy. Onhan tästä ollut juttua, miten kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavia ei ole tutkittu tarpeeksi hyvin ja on passitettu muihin hoitoihin jotka eivät sairauteen liity mitenkään. Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta, oireeni olivat sellaisia että lääkäri onneksi passitti verikokeisiin ja sain sitten lopulta lääkityksenkin. Ensin kärvistelin oireisena mutta lääkitystä ei aloitettu kun arvot eivät olleet vielä tarpeeksi yli sen rajan, sitten arvot palautuivat hetkeksi paremmaksi. Myöhemmin ne pomppasivat niin kovaksi että lääkitys aloitettiin heti. Tyroksiini kun alkoi vaikuttamaan, niin huomasin että painonnousuni pysähtyi ja aloin laihtumaan. Olen aina ollut liikunnallinen ja syönyt aika terveellisesti, silti niitä kiloja ehti tulemaan. En sano että tyroksiini olisi missään tapauksessa mikään laihdutuslääke, mutta koska arvoni ovat nyt hyvät niin mielestäni nyt painonsäätelykin on samaa normaalia kuin ennen sairastumista. Itselläni oli oireina myös hiusten lähtemistä, epäsäännöllisyyttä kuukautisissa, ahdistus (kuristava tunne) kaulalla ym. Vointi oli erittäin heikko pahimpina kausina, väsytti koko ajan ja nukuin päivälläkin vaikka yleensä en koskaan ota päiväunia sekä tuli masennusoireita...
Noh, tulipas tässä litania mutta halusin vain kertoa kokemuksiani ja toivoisin että ihmiset eivät vähättelisi tätä sairautta kuten jossain kommentissa aiemmin. On vähän pirullinen tauti oikeastaan ja alidiagnosoitu todellakin. Ei thyroksiinia määrätä jos kilpirauhasarvot ovat kunnossa tietääkseni, eli ei kukaan "muuten vain lihava" ilman muita oireita saa lääkitystä tuosta vain vaikka haluaisikin.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:47"]Miten pääsen testeihin, että onko minulla kilpirauhasen vaajatoiminta.. oireet viittaa siihen ja haluaisin asian kuntoon. Miten niihin testeihin pääsee?
[/quote]
Itse varasin ajan yksityiseltä endokrinologilta,otettiin testit,todettiin vajaatoiminta.Lääkitys aloitettiin saman tien.
[/quote]
Paljonko maksoi?
[/quote]
Kaikkihan nykuään haluaa jonkun diagnoosin! Mua oikein ällöttää kun ei voida ottaa vastuuta omasta olosta - siis syödään mitä sattuu, ei liikuta, ei nukuta - ja ravataan lääkärissä itkemässä että mulla on maitoallergia ja glut.yliherkkyys jne.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:01"]Turha luulla, että ylipaino johtuisi kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Kilpirauhaslääkitys ei toimi laihdutuskuurina, turha luulla.
[/quote]
Ja olen 23-vuotias.
-ap
[/quote]
Autoimmuuni kilpirauhasen tulehdus ja sen aiheuttama liika/vajaatoiminta toimii näin. Pyydä TSH, T4v ,T3v ja TPOAB verinäytteet.
Joissakin terveyskeskuksissa saa lähetteen labraan myös hoitajalta,puhelimitse.Jos teillä on joku aluehoitaja tms,soita sille ja kerro oireet,se voi (yleensä)laittaa sinulle lähetteet labraan ja sit varata joko soittoajan tai vastaanoton lääkärille.Tämä siis halvin vaihtoehto.Tai onko sinulla työterveyttä,sieltä pitäisi myös saada lähete.Ja kokeisiin pitää sit olla ravinnotta 12 tuntia(vettä saa vähän juoda),ilman kahvia ja tupakkaa ja hyvin nukuttu yö takana ja mennä mahd.aikaisin aamusta sinne labraan.Kahvi/tupakka/valvominen saa arvot näyttämään "paremmilta",mitä oikeesti ovat.
Turha luulla, että ylipaino johtuisi kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Kilpirauhaslääkitys ei toimi laihdutuskuurina, turha luulla.
Ja olen 23-vuotias.
-ap
[/quote]