Mä en jaksa, ex kieltää lasten muuton ja itse rakentaa elämäänsä
Elää uuden kumppanin kanssa hyvässä kodissa, puitteet ja kaikki kun yhdessä elävät. Minulta kieltää muuton toiselle paikkakunnalle eli että lapset ei saa muuttaa. En uskalla vaan nostaa kytkintä ja mennä kun voi tulla ongelmia huoltajuudessa tai sitten maistraatti/uusi koulu vaatii toisen huoltajan. Tuntuu epätoivoiselta, minulla ei ole varaa isosta kaupungista ostaa meille kotia. Miten tässä pitäisi, ikuisesti vuokralla.... Lapset asuu minulla, isällä viikonloppuja.
Kommentit (97)
Miten kauas muuttaisit, eihän hän voi estää muuttoa. Ja miksi menettäisit lapset jos olet lähivanhempi, jos nyt et ihan kuusen alle ole muuttamassa.
Annat eksän edelleen manipuloida itseäsi. Puhu jonkun ystävän tai sukulaisen kanssa, pyydä apua muuttoon. Olisiko sinulla siellä työ?
No anna lapset isälle ja muuta voi olla että äkkiä se sopiikin että muutat tai sit käräjille perustelemaan muutto.
Vierailija kirjoitti:
Miten kauas muuttaisit, eihän hän voi estää muuttoa. Ja miksi menettäisit lapset jos olet lähivanhempi, jos nyt et ihan kuusen alle ole muuttamassa.
Annat eksän edelleen manipuloida itseäsi. Puhu jonkun ystävän tai sukulaisen kanssa, pyydä apua muuttoon. Olisiko sinulla siellä työ?
Totta kai voi estää jos yhteishuolto.
Muuttaisin 100km päähän jossa olisi mahd ostaa koti ja olisi töitä.
Minulle lakimies sanoi, että etä ei voi käytännössä estää muuttoa, ellei se ole toiseen maahan. Esim. työn perässä voi aivan hyvin muuttaa toiseen kaupunkiin ja on ihan perusteltuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annat eksän edelleen manipuloida itseäsi. Puhu jonkun ystävän tai sukulaisen kanssa, pyydä apua muuttoon. Olisiko sinulla siellä työ?Totta kai voi estää jos yhteishuolto.
Ei voi, toki tapaamiset pitää edelleen järjestää.
Vaikka onkin yhteishuoltajuus, käräjäoikeus voi silti päättää, että lähivanhemman ja lasten muuttaminen toiselle paikkakunnalle on lasten edun mukaista. Esim jos lähivanhempi on nyt työtön, mutta uudella paikkakunnalla olisi töitä.
Mitä muuta ohjeisti lakimies? Koulu ym voi vaatia molempien huoltajien allekirjoitukset. Ja jos isä suuttuu ja vetää oikeuteen, haluaa lapset asumaan itselleen?
On helpompi pyytää anteeksi kuin saada lupa eli muuta ja jälkikäteen pyydä anteeksi. Jos exä on hankala, ei käräjäoikeus vaadi sinua hänen käskystään palaamaan, jos lapsilla on asiallinen koti.
Ota yhteyttä sosiaalitoimistoon ja selvitä omat oikeutesi, voitko muuttaa lasten kanssa uuteen kotiin eri paikkakunnalle. Oma epäilykseni on, että saatte muuttaa. Olisi ihan eri asia, että jos suunnittelisit muuttoa ulkomaille lasten kanssa. En myöskään usko, että kouluviranomaiset estäisivät lapsiasi käymästä koulua uudella kotipaikkakunnalla. Lapsillahan on oikeus koulunkäyntiin.
Jos asia ei selviä sosiaalitoimistossa, soita jollekulle perheoikeuden tuntevalle laki-ihmiselle ja selvitä oikeutesi. Sinun tilanteessasi ottaisin myös selvää, millaiset oikeudelliset seuraumukset exälle tulisi, jos tekisin hänestä esimerkiksi rikosilmoituksen tai veisin asian siviilioikeuteen. Näin siis, jos tilanne kärjistyisi exän vuoksi todella ikäväksi.
Ei ole oikein varaa maksaa satoja lakimiehelle kysyäkseni näistä, sosiaalitoimisto sanoi että periaatteessa mutta toisaalta ja yhteishuolto niin sopikaa.. Eli epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein varaa maksaa satoja lakimiehelle kysyäkseni näistä, sosiaalitoimisto sanoi että periaatteessa mutta toisaalta ja yhteishuolto niin sopikaa.. Eli epäselvää.
Neuvon kysyminen lakimieheltä puhelimitse ei maksa mitään. Kokemusta on. Kysyin tietysti ihan ensimmäiseksi, paljonko maksaa, jos hän neuvoo minua puhelimitse. Kokenut lakimies osaa kertoa suorilta käsin sinun oikeudestasi muuttaa lasten kanssa lähiseudulle. Sata kilometriä ei nimittäin ole nykyään matka eikä mikään, joten on ihan oikeasti lähiseutua.
Oma exä teki sellaista kiusaa, ettei suostunut tekemään muuttoilmoitusta alaikäisestä lapsestamme, kun avioeron vuoksi muutin lapseni kanssa viiden kilometrin päähän entisestä kodista. Minun lasta koskevaa muuttoilmoitusta ei hyväksytty silloisessa maistraatissa, koska puuttui isän kirjallinen suostumus.
Olimme exän kanssa sopineet suullisesti asumisjärjestelyistä ja tapaamisista. Lapsi oli silloin 17-vuotias. Vasta kun lapsi täytti 18 vuotta, hän saattoi itse tehdä muuttoilmoituksen luokseni, vaikka oli asunut koko ajan luonani.
Koska lapsen koulu ei muuton vuoksi vaihtunut, en joutunut tällaista miettimään siinä tilanteessa.
No ei voi estää muuttoa, 100km on vielä lyhyt matka. Ja etenkin kun lapset käy isällään vain viikonloppuisin, niin ei vaikuta edes koulunkäyntiin. Tapaamisiin vissiin pitää kuskata puoliksi, eli vaihto puolessa välissä tai sitten vuorotellen. Eli jos ex alkaa vaatimaan, että sinun pitää aina kuskata, ei siihen tarvitse suoraan suostua.
Vierailija kirjoitti:
Oma exä teki sellaista kiusaa, ettei suostunut tekemään muuttoilmoitusta alaikäisestä lapsestamme, kun avioeron vuoksi muutin lapseni kanssa viiden kilometrin päähän entisestä kodista. Minun lasta koskevaa muuttoilmoitusta ei hyväksytty silloisessa maistraatissa, koska puuttui isän kirjallinen suostumus.
Olimme exän kanssa sopineet suullisesti asumisjärjestelyistä ja tapaamisista. Lapsi oli silloin 17-vuotias. Vasta kun lapsi täytti 18 vuotta, hän saattoi itse tehdä muuttoilmoituksen luokseni, vaikka oli asunut koko ajan luonani.
Koska lapsen koulu ei muuton vuoksi vaihtunut, en joutunut tällaista miettimään siinä tilanteessa.
15 v saa tehdä itse muuttoilmoituksen. Vanhempi ei voi tehdä hänen puolestaan.
Tiedän, koska meillä 15 v teki sen. Ja mies yritti purkaa muuttoilmoitusta, onnistumatta.
Vierailija kirjoitti:
No ei voi estää muuttoa, 100km on vielä lyhyt matka. Ja etenkin kun lapset käy isällään vain viikonloppuisin, niin ei vaikuta edes koulunkäyntiin. Tapaamisiin vissiin pitää kuskata puoliksi, eli vaihto puolessa välissä tai sitten vuorotellen. Eli jos ex alkaa vaatimaan, että sinun pitää aina kuskata, ei siihen tarvitse suoraan suostua.
Tämä vaikuttaisi järkevältä. Isompi ongelma olisi, jos lapset asuisivat vuoroviikoin molempien vanhempien luona, mutta näin ei kuitenkaan ole tässä tapauksessa. Toivottavasti lasten isä tulee järkiinsä eikä rupea tekemään kiusaa sinulle ja lapsille.
Pitäisi saada isä vakuuttuneeksi, että hän on edelleenkin lasten isä ja tapaamissopimus pysyy voimassa. Paras tilanne olisi, jos asiat saataisiin sovittua.
Äiti, isä ja isän uusi puoliso yhdessä neuvottelemaan lastensuojeluviranomaisten kanssa lasten asuinpaikasta. Miten isän uusi puoliso suhtautuu isän vaatimuksiin? Olisivatko he valmiita ottamaan lapsia entistä enemmän luokseen, kenties muuttamaan kokonaan isän luo?
On isiä, jotka kavahtavat moista käännettä riita-asiassa, näin siis niissä tapauksissa, kun on tarkoitus tehdä kiusaa lasten äidille. Ajatuskin, että joutuisi huolehtimaan omista lapsistaan entistä enemmän saa heidät perääntymään vaatimuksissaan.
Miten on ap:n entisen puolison laita? Entä jos isä haluaisikin lapset luokseen? Sopisiko se ap:lle? Ja tärkein: sopisiko se lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 v saa tehdä itse muuttoilmoituksen. Vanhempi ei voi tehdä hänen puolestaan.
Tiedän, koska meillä 15 v teki sen. Ja mies yritti purkaa muuttoilmoitusta, onnistumatta.
Siitä ei maistraatissa muistaakseni mainittu mitään, kun soitin sinne selvitelläkseni asiaa. Tai jos on mainittu, en muista sitä enää. Joka tapauksessa lapseni ei ollut silloin kykenevä soittamaan maistraattiin henkilökohtaisista syistä. Minun ei tarvinne avata tässä tämän enempää lapseni henkilökohtaisia asioita.
Olisi isä halukas olemaan enemmänkin lasten kanssa. Lapset haluaa asua minun kanssa.
No kiusaahan on muutto kauemmas etävanhemmasta. Todista se ettet kiusaa sillä, että tarjoat isälle lähivanhemmuutta.
Älä huoli, Suomessa isillä ei ole oikeuksia.