Mä en jaksa, ex kieltää lasten muuton ja itse rakentaa elämäänsä
Elää uuden kumppanin kanssa hyvässä kodissa, puitteet ja kaikki kun yhdessä elävät. Minulta kieltää muuton toiselle paikkakunnalle eli että lapset ei saa muuttaa. En uskalla vaan nostaa kytkintä ja mennä kun voi tulla ongelmia huoltajuudessa tai sitten maistraatti/uusi koulu vaatii toisen huoltajan. Tuntuu epätoivoiselta, minulla ei ole varaa isosta kaupungista ostaa meille kotia. Miten tässä pitäisi, ikuisesti vuokralla.... Lapset asuu minulla, isällä viikonloppuja.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin jutussa naista selvästi harmittaa koska exällä menee paremmin kuin hänellä ja niinpä nainen haluaa kostaa exälle viemällä tältä lapset
Sama tuli mieleen. Otiskossakin jo harmittaa kun isä rakentaa elämäänsä eron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma exä teki sellaista kiusaa, ettei suostunut tekemään muuttoilmoitusta alaikäisestä lapsestamme, kun avioeron vuoksi muutin lapseni kanssa viiden kilometrin päähän entisestä kodista. Minun lasta koskevaa muuttoilmoitusta ei hyväksytty silloisessa maistraatissa, koska puuttui isän kirjallinen suostumus.
Olimme exän kanssa sopineet suullisesti asumisjärjestelyistä ja tapaamisista. Lapsi oli silloin 17-vuotias. Vasta kun lapsi täytti 18 vuotta, hän saattoi itse tehdä muuttoilmoituksen luokseni, vaikka oli asunut koko ajan luonani.
Koska lapsen koulu ei muuton vuoksi vaihtunut, en joutunut tällaista miettimään siinä tilanteessa.
15 v saa tehdä itse muuttoilmoituksen. Vanhempi ei voi tehdä hänen puolestaan.
Tiedän, koska meillä 15 v teki sen. Ja mies yritti purkaa muuttoilmoitusta, onnistumatta.
Miten lapsesi onnistui tekemään tämän? Pääsääntöhän on se, että lapsen muuttoilmoituksen tekee lapsen molemmat vanhemmat yhdessä. En löytänyt netistä niitä poikkeuksia, milloin alaikäisen itse tekemä muuttoilmoitus hyväksytään. Ihan siis uteliaisuudesta kyselen omaa tietämättömyyttäni. :)
Alaikäistä lasta koskevan ilmoituksen tekevät pääsäännön mukaan lapsen huoltajat yhdessä.
(Digi- ja väestövirasto https://www.suomi.fi/palvelut/asuinpaikan-muuttaminen-digi-ja-vaestotie… )
Siis käytiin postissa, jossa lapsiihan itse kynällä ja paperilla teki sen.
Mies teki valituksen maistraattiin, sanoen että minä manipuloin lapsen tekemään ilmoituksen. Sieltä sitten soitettiin lapselle ja kysyttiin, kenen tahto muutto oli.
Tästäon nyt aikaa viitisen vuotta.
Sitten tämä on muuttunut vuodesta 2010-luvulta. Silloin ei olisi onnistunut myöskään yli 15-vuotiaan kirjallinen lapsen tekemä muuttoilmoitus ilman molempien vanhempien allekirjoitusta. (Nyt rupesikin kiinnostumaan, milloin tämä on muuttunut.)
Ei ole muuttunut. Vanhempien suostumus tarvitaan
T: maistraatintäti
Vierailija kirjoitti:
Oon itkenyt tunnin. En voi alkaa riidellä, olisi paha lapsille eikä myöskään voi muuttaa kun vaaditaan allekirjoitukset. Jäänkö tähän vuokralle aina vaan? En todellakaan tiedä mitä tehdä.. Kelle tästä voi luotettavasti kysyä?
Kun lapsi muuttaa sen vanhemman kanssa joka on lähivanhempi, ei kukaan kysele exiltä mitään. Mä olen 18 vuoden aikana (Minkä lapseni asui kotona) muuttanutlapseni kanssa kahdestaan 6 kertaa, eikä kertaakaan ole isälle mennyt tietoa asiasta. Jos lasta yritetään siirtää YKSINÄÄN pois lähivanhemman luota asumasta, niin sitä ei voi tehdä.
Sinä joka muutit 6 kertaa, eikö maistraatti tai koulut kysellyt isän nimmaria? Nythän laki myös vahvisti etän oikeuksia vasta männä vuonna, eli ehkä muutit sitä ennen?
Tarkennan: isä saa ja kuuluukin rakentaa elämää eteenpäin. Olemme eronneet ja elämä jatkuu. Minua harmittaa siinä se, että samalla hän estää minua rakentamasta elämää. Minulla on lapset tässä ja huomioitava asumistilassa/-kuluissa, minä olen yksin enkä jaa maksuja puolison kanssa kuten hän. Toivoisin, että ex ymmärtäisi ja antaisi mahdollisuuden muuttaa sinne minkä talous kestäisi. Se minua surettaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka muutit 6 kertaa, eikö maistraatti tai koulut kysellyt isän nimmaria? Nythän laki myös vahvisti etän oikeuksia vasta männä vuonna, eli ehkä muutit sitä ennen?
Ei ole kyselty mitään miltään taholta, ei edes koulusta. Ei isä nyt sentään voi estää oppivelvollisuuden toteutumista jättämällä nimmariaan pois :D Lapseni on jo muuttanut pois kotoa, nämä muutot tapahtuivat 18 vuoden aikana, eli ehkä joo, ennen viime vuotta ;)
Kyllä lapsi saa muuttaa lähivanhemmansa kanssa ilman että kukaan kyselee, paitsi se etävanhempi, joka voi vastata muuttoon hakemalla lähihuoltajuutta itselleen.
Sitä minä pelkäänkin, että isä raivostuu, hakee lähihuoltajuutta sillä perusteella että toimin vastoin yhteistä ja osoittaa että on puitteet lapsille uudessa.
Kyllä käy lapsia sääliksi. Ei mulla muuta.
Lapset isälle. Elättäkööt hän. Muuta sinä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käy lapsia sääliksi. Ei mulla muuta.
Miksi?
Ota selvää lakimiehiltä sukulaistesi kanssa, miten voit toimia. Luultavasti voitte muuttaa, mutta lapset eivät jaksa kyllä matkustaa isälle, isän pitää käydä itse autolla jos jaksaa. Lasten on hyvä asua muualla kuin kerrostalossa, kerrostalo luo turvattomuuden tunnetta joillekin ihmisille ja on levoton. Riippuu muuten paikkakunnasta toimiiko siellä bussi ja onko yhtään palveluita, mihin kannattaa muuttaa.
Minkä ikäisiä lapset on? Jos ne on jo vaikkapa 10v niin eihän sinun ole mikään pakko ”ikuisesti” asua vuokralla. Toki jos nuorin on vaikkapa 2v on tuo aika kinkkinen tilanne. Haluavatko lapset itse muuttaa? Kun koulu ja kaverit muuttuisi siinä samalla.
Nyt voisit vaikka muutaman vuoden säästää rahaa, jotta saat sen 10% käsirahan asunnon ostoon. Samalla katselet haluamaltasi paikkakunnalta kivoimmat asuinalueet, niin et osta sikaa säkissä. Pidät siis omaa unelmaa yllä. Tai haet jotain ASO- asuntoa?
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin jutussa naista selvästi harmittaa koska exällä menee paremmin kuin hänellä ja niinpä nainen haluaa kostaa exälle viemällä tältä lapset
Mutta eihän muutto isän ja lasten tapaamisiin vaikuta? Eli ei äiti mitään ole viemässä, isä yrittää vain sabotoida exänsä elämää omaa katkeruuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä minä pelkäänkin, että isä raivostuu, hakee lähihuoltajuutta sillä perusteella että toimin vastoin yhteistä ja osoittaa että on puitteet lapsille uudessa.
Niin.. Ne lapset kun eivät ole sinun omaisuuttasi... Ei kannata lapsista alkaa riitelemään.
Minulla olisi jo säästöjä ostaa.
Niin lapset eivät ole omaisuuttani. Eli ei siis pidä viedä lapsia toisaalle?
Minkä ikäisiä lapset on? Onko heillä mielipidettä muuttamiseen? Harmittaako esim. koulun vaihtuminen?
Minä siis olen sitä mieltä, että totta kai muutat, jos se lapsillekin on ok, tai sitten muutat ja annat lapset exälle viikoiksi, jolloin heidän ei tarvitsisi vaihtaa koulua jne. Äkkiä se lähivanhemmuus sulle palaa, kun äijälle selviää, miten paljon duunia niistä lapsista oikeasti on. Oman työn päälle kun vielä hoitaa harrastuksiin kuskaukset, läksyissä auttamiset, ruuat ym. ym. niin veikkaan, ettei kestä kuukauttakaan, kun lähettää muksut sulle sinne uudella paikkakunnalle pikavuorolla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi jo säästöjä ostaa.
Niin lapset eivät ole omaisuuttani. Eli ei siis pidä viedä lapsia toisaalle?
Sinuna lähtisin uuteen työhön jne. Kyllä asiat järjestyvät hyvin. Älä anna exän määrätä missä asutte. 100km ei ole pitkä matka. Monilla se on työmatkan pituus.
Ex ottaisi varmaan lapset ihan mielellään luokseen uuden kanssa. Lapset haluaa asua minulla ja isän kodista on nykykouluihin n 16km.
Mulle taas soitettiin maostraatista kun isä yritti siirtää lastamme hänen luokseen asumaan. Soitettiin kysyäkseen että olenko minä tietoinen asiasta, että hän nyt soittaa ensin kun ei ole kuin toisen vanhemman ilmoitus. Jos olisin sanonut että joo paa meneen vaan muuttoilmoitus, niin asia olisi ollut ok. Lapseltamme, joak oli tuolloin 16v, ei kysytty mitään.