Avioehdosta ?
Suojaako avioehto mua ja säästöjäni kun tuleva mieheni on velkaantunut ja velkoja ulosotossa?
Siis ettei ne velkojat pääse mun säästöihini käsiks?
Kommentit (5)
Ja tuollaisen miehen kanssa haluat yhteisen talouden eli avioliiton? Miksi?
Samassa tilanteessa täälläkin, mutta ei kyllä olla menossa naimisiin ennen kuin miehen velat on maksettu. En vaan uskalla. Avioliitossa on elatusvelvollisuus, eikä mulla ole varaa elättää velkaista miestä. Toisen nimissä olevia velkoja ei missään tilanteessa joudu maksamaan, jos ne on avioehdolla suljettu pois, mutta mitään yhteistä omaisuutta ei kannata hankkia.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:57"]
Suojaako avioehto mua ja säästöjäni kun tuleva mieheni on velkaantunut ja velkoja ulosotossa?
Siis ettei ne velkojat pääse mun säästöihini käsiks?
[/quote]
Niin kauan kuin te olette naimisissa, eivät miehesi velkojat pääse sinun omaisuuteesi käsiksi missään tapauksessa, oli avioehtoa tai ei. Suomen avioliittolain mukaan kumpikin puoliso pitää omaisuutensa. Puolison elatusvelvollisuus ei tarkoita, että pitäisi maksaa toisen velkoja.
Miehesi kuollessakaan veloista ei tule sinulle ongelmaa, koska lesken ei tarvitse maksaa tasinkoa kuolinpesälle.
Velkojat pääsevät käsiksi omaisuuteesi vain jos eroatte ilman avioehtoa. Erossa omaisuuksien arvot laskettaisiin yhteen ja tasattaisiin niin että kumpikin saisi yhtä paljon. Miehesi puolikas päätyisi sitten velkojille. Avioehto suojaa tältä vaihtoehdolta, jos olette laatineet sen niin, että se koskee kummankin puolison koko omaisuutta.
No ei niitä sun säästöt kiinnosta