Työnantaja "velvoittaa" kuskaamaan työkaverot kotiin
Otsikossahan se tulikin. Muutamalla työkaverilla ei ole ajokorttia ja työ on epäsäännöllistä vuorotyötä. Päivisin julkiset kyllä kulkevat mutta kello 19 jälkeen ei mene yhtään bussia enää. Työpaikalta lähimpään kaupunkiin missä nämä kyseiset työkaverit asuvat on matkaa reilu 30km. Itse asun reilu 5km päässä työpaikalta. Kun päästään samaan aikaan ilta/yövuorosta, minun oletetaan kuljettavan nämä henkilöt kotiinsa. Jos kieltäydyn, alkaa työnantajan napina että mikset voi heittää ja voitko nyt joustaa.. ai 10h työvuoron päätteeksi pitäisi ajella ylimääräistä n. 50km ja aikaa tähän menee n. Tunti kun normaalisti olisin kotona 5 minuutissa? Työnantaja on aikaisemmin maksanut taksit mutta totta kai tulee halvemmaksi maksaa minulle pimeänä 20e. Sietäisin tämän vielä 1krt/kk mutta näitä heittämisiä pitäisi tehdä 1-3krt/viikossa!
Olen nyt viime kerrat kieltäytynyt ja työnantaja on niiin loukkaantunut että on alkanut tylyksi ja käyttäytyy kuin olisin ilmaa. Kaikki sen takia etten ruvennut kortittomien kuskiksi monta kertaa viikossa. Sama ta tosin suuttui kun en suostunut tekemään 3h työvuoroja tai tulemaan tunmin varoitusajalla vapaapäivänä töihin "kun asut niin lähellä että kyllähän sä nyt voit tulla"... muuten kyllä joustan, mutten harvoista vapaapäivistä enkä mene alle 4h vuoroihin.
Anteeksi kirjoitusvirheet, kirjoitan tabletilla.
Kommentit (46)
Ja muutenkinko työkaverit kulkee ilmaiseksi töissä? Niiltäkin pyydät bensarahaa,en minä kehtaisi tulla edes kyytiin jos en maksaisi. Hieman kerran laitto hämmästyttämään,kun oman äitinikin hain jouluaattona töistä ja hän lupasi työkaverillensa myös paikan meidän autosta. Noh,hetken murehdinnan jälkeen,mitäpä tuo kerran haittasi,kun jäi kuiten matkan varrella pois,ettei kuokata tarvinnut ja olihan sentään aatto.
Mä en kanssa jaksa näitä ihmisiä, joilla ei ole ajokorttia/autoa. Jos kerrankin kuskaat yhden sellaisen kotiin niin yleensä siitä tulee pelkkä riesa, kuskaamassa kun saa varmasti olla uudestaankin. Itse kuskasi yhdessä vaiheessa joka päivä yhtä työkaveria joka sattui asumaan melkein työmatkan varrella. Kuitenkin alkoi rasittamaan se, että hän halusi joskus matkan varrella käydä jossain kaupassa ostamassa jotain, ja että aina olisi pitänyt lähteä tismalleen samaan aikaan töistä, eli joskus odotella työajan jälkeen, jos hänellä oli joku homma kesken. Sanoin sitten jossain vaiheessa etten viitsi kyytsätä enää ollenkaan. Nykyään sitten kulkee miesystävän kyydillä, mutta huomauttaa aina, jos joutuukin kulkemaan julkisilla ja miten inhottavaa se on. Odottaa tietty, että tarjoudun kyytsäämään.
Ei se perkele ole muiden ongelma miten työkaverit kulkee työmatkansa! Ihan turha kuvitella, että muilla on joku velvollisuus olla aina palvelemassa näitä "reppanoita", joilla on niin vaikea päästä töistä kotiin.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:54"]
Mites tässä on käyny?
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:54"]
Mites tässä on käyny?
[/quote]
Ja et sitten kanssa kuskaile! Aivan naurettavaa ja laitonta toimintaa työnantajalta ja mikäli rupea uhkailemaan tms. yhteyttä liiton lakimieheen. Itse joudun työssäni käymään n. kerran viikossa kokouksissa pääkonttorilla ja mikäli kyydissäni sinne muita työtekijöitä tulee, korvaa työnantajani asianmukaiset kilometrikorvauset, myös työkavereideni kyyditsemisestä.