Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantaja "velvoittaa" kuskaamaan työkaverot kotiin

Vierailija
24.02.2014 |

Otsikossahan se tulikin. Muutamalla työkaverilla ei ole ajokorttia ja työ on epäsäännöllistä vuorotyötä. Päivisin julkiset kyllä kulkevat mutta kello 19 jälkeen ei mene yhtään bussia enää. Työpaikalta lähimpään kaupunkiin missä nämä kyseiset työkaverit asuvat on matkaa reilu 30km. Itse asun reilu 5km päässä työpaikalta. Kun päästään samaan aikaan ilta/yövuorosta, minun oletetaan kuljettavan nämä henkilöt kotiinsa. Jos kieltäydyn, alkaa työnantajan napina että mikset voi heittää ja voitko nyt joustaa.. ai 10h työvuoron päätteeksi pitäisi ajella ylimääräistä n. 50km ja aikaa tähän menee n. Tunti kun normaalisti olisin kotona 5 minuutissa? Työnantaja on aikaisemmin maksanut taksit mutta totta kai tulee halvemmaksi maksaa minulle pimeänä 20e. Sietäisin tämän vielä 1krt/kk mutta näitä heittämisiä pitäisi tehdä 1-3krt/viikossa!

Olen nyt viime kerrat kieltäytynyt ja työnantaja on niiin loukkaantunut että on alkanut tylyksi ja käyttäytyy kuin olisin ilmaa. Kaikki sen takia etten ruvennut kortittomien kuskiksi monta kertaa viikossa. Sama ta tosin suuttui kun en suostunut tekemään 3h työvuoroja tai tulemaan tunmin varoitusajalla vapaapäivänä töihin "kun asut niin lähellä että kyllähän sä nyt voit tulla"... muuten kyllä joustan, mutten harvoista vapaapäivistä enkä mene alle 4h vuoroihin.

Anteeksi kirjoitusvirheet, kirjoitan tabletilla.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kilsakorvaus on väärin. Se on oikeasti v.2014 43 cnt/ km ja lisäksi niiltä kilometreiltä, joilla on matkalaisia, tulee päälle 3 cnt/hlö (kuskia ei lasketa).

Vierailija
22/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 14:36"]Minä alkaisin tuossa tilanteessa kulkemaan työmatkoja fillarilla.

[/quote]

Hitto täähän on hyvä vaihtoehto! Ainakin lyhyet (alle 10h) vuorot vois ihan hyvin polkea ja kuntokin kasvais! Tarakkamaksua vois sit ottaa 10e per km :-) ap

[/quote]

Jos sulla menee 5 min autolla, niin ei pyörälläkään voi mennä yli 20 minuuttia kotimatkaan. Kai tuon ajelee säällä kuin säällä ja pahimmilla vaikka kävelee? Ei muuta kuin työmatkakuntoilemaan niin loppuu työkavereiden kuskaaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 14:48"]Sanot, että olet lainkuuliainen kansalainen, etkä halua rikkoa lakia. Tai että et ota sitä riskiä, että joku käräyttää sinut pimeän taksin ajamisesta.

Miksi pomo ei itse kuskaa?

[/quote]

Kysyttäessä miksi ei itse kuskaa oli vastaus suurinpiirtein tämä: " mä en nyt ehdi odottamaan tuntia että pääsette, pitää ehtiä kauppaan hakemaan saunaolutta." Työnantaja on myös harvoin paikalla kun pääsemme koska käy paikan päällä vain edustamassa ja häipyy yleensä 16-19 aikoihin. Ap

Vierailija
24/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen on tollanen niin sen kanssa ei voi olla väleissä. Se on kyllä tosi surullista, mutta on olemassa ihmisiä jotka käyttää toisia hyväkseen ja suuttuu jos eivät onnistu. Vika on aina siinä joka ei suostu olemaan toisen palvelijana.

Yleensä alkavat valittaa että heitä itseään kohdellaan väärin. Jos olisin ap niin alkaisin katsella uutta työpaikkaa, eipä tuossa varmaan ole juuri muuta vaihtoehtoa. Ja tosiaan alkaisin käydä töissä fillarilla tai bussilla ja sanoisin että auto on hajalla. Sillä tavalla saa ehkä hiukan pelattua aikaa että ehtii hakea uuden työpaikan.

Vierailija
25/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pari muuta työntekijää vois hommata ajokortin ja auton. Eihän ketään voi velvoittaa toimimaan kenenkään kuljettajana. Miten nää kortittomat edes kehtaa tulla sun kyytiin ilmaiseksi?

Vierailija
26/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matka olis muutaman kilsan niin ehkä sit vois odottaa että kuljetat maksusta, mutta 50 kilsaa on aivan kohtuutonta vaatia. Sen pitäis sitten kyllä olla työaikaa eli palkallista ja saada auton käytöstä normaalit kilometrikorvaukset lisäksi.

Vierailija
27/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että onko toi provo, kun puhutaan 50 kilsasta...

Vierailija
28/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä maa kantaakin päällään jos vaikka minkälaista... Pomosi on paitsi asiaton, niin myös aivan helvetin härski. Ihan kohtuutonta hyväksikäyttöähän tuo on, ja sille tulisi pistää stoppi. Vetelee ap:n syyllistymisnaruista, tietää varsin hyvin että ihminen kuin ihminen haluaa pitää työnsä ja olla väleissä... Jos ap lähtee tuosta työstä, niin satavarmasti tuollainen paskapomo yrittää samaa seuraavienkin kohdalla. Joutaisi kyllä rangaistavaksi. Todennäköisesti ei olisi eka kerta kun pomollasi olisi ollut lain kanssa hankaluuksia.

Kyllä sitä ihminen voi todella ilman mitään omaa syytään joutua hankaliin tilanteisiin työelämässä, koska siellä on vaikka kuinka paljon vastaavalla tavalla kusipäisiä aivan härskejä tyyppejä jonkinasteiset vallan langat käsissään.

Vierailija
29/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 15:14"]

[/quote]

Enempi ihmettelen että autoton on lähtenyt 30km päähän töihin paikkaan jossa ei kulje julkiset. Ilmeisesti se pomo on luvannut että matkat hoituu....

Vierailija
30/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 15:14"]

[/quote]

no jos ajat 30km sinneppäin ja 25km takasinpäin vs 5km pelkkä kotimatka...

Vierailija
31/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä tarpeeksi paljon rahaa, että mielelläsi sen jälkeen kuskaat. Niin mä tekisin. Lisätienesti ajamisesta kelpaa :)

Vierailija
32/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vakuutukset menee tämmöisessä tilanteessa? Jos ap vaikka joutuu kolariin paluumatkalla. Onko kyse enää työmatkasta kun pomo on maksanut pimeänä?

Vierailija
33/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot sille työnantajalle,et voisinhan mä,muttakun olet menossa töistä suoraan jonnekkin muualle ja kiireellä. Puoliso soitti tai äiti tai kuka tahansa,et kiireellä nyt töistä mukamas äkkiä jonnekkin. Tai roudaat autosi täyteen tyhjiä pahvilaatikoita ja sanot,ettei mahdu,sulla on joku muutto menosillaan tai edelleenkin muka jeesaat jotain. Ei kenenkään tarvii tietää sen enempää yksityiskohtia yksityis elämästäsi.

Vierailija
34/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan olla liiton lakimieheen yhteydessä ja kirjoittaa muistiin näitä tilanteita tästä eteenpäin, päivämäärineen ja pomon sanomisen mahdollisimman tarkasti.

Voi olla, että pomosi ei vain tajua, että miten paljon vaivaa tuosta on, mutta jos hän käyttäytyy kieltäytymisen jälkeen selvästi eri tavalla sinua kohtaan, niin voi olla myös, että hän alkaa miettiä, että työntekijää vaihtamalla voisi ehkä tämän kuljetusongelman saada ratkaistua.

Ja pakko ihmetellä, että miksi nämä henkilöt ovat tuonne tulleet töihin ilman kulkumahdollisuuksia? Ymmärrän, että jos työpaikkoja ei ole paljon tarjolla, niin ollaan pakkoraossa, mutta luulisi, että jos noita iltavuoroja ei ole joka päivä, niin he saisivat itse vaikka maksettua jollekin kaverilleen, että heidät käytäisiin hakemassa. Työmatkojen ei pitäisi olla työnantajan asia, eikä varsinkaan sinun asiasi.

Vierailija
35/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat työnantajalle laskun kilometreistä, niin ei ole pimeää työtä. Takseilla voi tulla kyllä sanomista.

Vierailija
36/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinuna menisin fillarilla tai kävellen, sitten voit ainakin kieltäytyä :))

Vierailija
37/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tehnyt mitään väärin. Työkaverisi ovat nyt väärässä paikassa töissä, jos heillä ei ole autoa ja työpaikka kymmenien kilsojen päässä vailla bussi/junaliikennettä!

Jos työnantaja yrittää sinua irtisanoa tms., tuot vaan reippaasti julki tapahtuneen.

Vierailija
38/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 17:05"]Et ole tehnyt mitään väärin. Työkaverisi ovat nyt väärässä paikassa töissä, jos heillä ei ole autoa ja työpaikka kymmenien kilsojen päässä vailla bussi/junaliikennettä!

Jos työnantaja yrittää sinua irtisanoa tms., tuot vaan reippaasti julki tapahtuneen.

[/quote]

Anteeksi mutta "tuot vaan reippaasti julki tapahtuneen" kuulostaa aika typerän naiivilta. Ei taida siinä vaiheessa reippaus auttaa jos ei ole mitään näyttöä mistä potkut todellisuudessa johtuu.

Vierailija
39/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 15:43"]

Pyydä tarpeeksi paljon rahaa, että mielelläsi sen jälkeen kuskaat. Niin mä tekisin. Lisätienesti ajamisesta kelpaa :)

[/quote]

No varmaankin useimmat ihmiset tahtovat usean tunnin työvuoronsa jälkeen levätä, elää omaa yksityiselämäänsä, harrastaa jne. Joten aika runsaasti saisikin maksaa, jotta tuollaisessa olisi jotain mieltä, jotta se olisi jotain muuta kuin ihmisen väärinkäyttöä. Ja ootas, hmmm, mä en ainakaan siltikään lähtisi mukaan tuollaiseen, koska raha ei ole elämässä ihan niin kaikki kaikessa, jos nyt olettaa että se palkkatyö tuolla ap:lla tuottaa sen verran tiliä, että se riittää hänen omasta mielestään. Jos olisin ap, autoni ajaisi juuri sinne minne sen tahdon itse ohjata työvuoroni loputtua, enkä neuvottelisi asiasta enää kertaakaan työpaikalla kenenkään kanssa. 29

Vierailija
40/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vastauksista kaikille! Antoi taas tsemppiä kohdata veemäinen työnantaja. Aion ensi kerralla sanoa suoraan, etten ole mikään kynnysmatto joka kuskaa parinkympin vaivanpalkalla ihmisiä ympäriinsä. Olen tismalleen 29/40 kanssa samaa mieltä asiasta! Tosiaan aikaisemmin olen tähän suostunut, koska on tarvinnut heittää työkaveri ehkä kerran 2kk kotiinsa. Nyt kun eräs työntekijä, jonka kyydissä ovat aikaisemmin kulkeneet, irtisanoi itsensä, minä jäin kyyditsijäksi. Mutta en kyllä aio kyyditä enää ketään..

ap