Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantaja "velvoittaa" kuskaamaan työkaverot kotiin

Vierailija
24.02.2014 |

Otsikossahan se tulikin. Muutamalla työkaverilla ei ole ajokorttia ja työ on epäsäännöllistä vuorotyötä. Päivisin julkiset kyllä kulkevat mutta kello 19 jälkeen ei mene yhtään bussia enää. Työpaikalta lähimpään kaupunkiin missä nämä kyseiset työkaverit asuvat on matkaa reilu 30km. Itse asun reilu 5km päässä työpaikalta. Kun päästään samaan aikaan ilta/yövuorosta, minun oletetaan kuljettavan nämä henkilöt kotiinsa. Jos kieltäydyn, alkaa työnantajan napina että mikset voi heittää ja voitko nyt joustaa.. ai 10h työvuoron päätteeksi pitäisi ajella ylimääräistä n. 50km ja aikaa tähän menee n. Tunti kun normaalisti olisin kotona 5 minuutissa? Työnantaja on aikaisemmin maksanut taksit mutta totta kai tulee halvemmaksi maksaa minulle pimeänä 20e. Sietäisin tämän vielä 1krt/kk mutta näitä heittämisiä pitäisi tehdä 1-3krt/viikossa!

Olen nyt viime kerrat kieltäytynyt ja työnantaja on niiin loukkaantunut että on alkanut tylyksi ja käyttäytyy kuin olisin ilmaa. Kaikki sen takia etten ruvennut kortittomien kuskiksi monta kertaa viikossa. Sama ta tosin suuttui kun en suostunut tekemään 3h työvuoroja tai tulemaan tunmin varoitusajalla vapaapäivänä töihin "kun asut niin lähellä että kyllähän sä nyt voit tulla"... muuten kyllä joustan, mutten harvoista vapaapäivistä enkä mene alle 4h vuoroihin.

Anteeksi kirjoitusvirheet, kirjoitan tabletilla.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan mielipiteitä kaipaisin, olemko minä oikeasti joustamaton m*lkku vai vaatiiko ta ihan kohtuuttomia? Ap

Vierailija
2/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan mielipiteitä kaipaisin, olemko minä oikeasti joustamaton m*lkku vai vaatiiko ta ihan kohtuuttomia? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se työnantajallesi kuulu, mitä työaikasi ulkopuolella teet? Sanot, että pimeän taksin ajaminen on laitonta ja ettei sinua yksityishenkilönä kiinnosta muiden kyydit.

Vierailija
4/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tämä oli vitsi? Missä työpaikassa näin vaaditaan? Älä ihmeessä suostu, eihän tuohon mitään velvoittetta ole!

Vierailija
5/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun kuulu kuljettaa työkavereita. Ei sinulla ole taksilupaakaan varmaan?

Vierailija
6/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-ala? Sielläpä sitä on mukavia työnantajia. Aivan älytöntä toimintaa työnantajalta!

Vierailija
7/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vitsi, olisikin. Enää en pimeää rahaa ota vastaan vaikka saisin satasen, omaa aikaa jota on rajoitettu määrä, ei millään rahalla voi korvata. Ja joo, ei todellakaan ole taksilupaa. Ap

Vierailija
8/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se sinun ongelmasi ole, kuinka työkaverit kulkevat työmatkansa! Oikeastiko sinun pitää tuota asiaa miettiä?

Vierailija
9/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ravintolassa töissä, mutta palvelualoihin lukeutuu kyllä.. ap

Vierailija
10/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat sen tunnin tuntilistaan ja pidät saldovapaata tarvittaessa, tai laskutat 50% ylityöt. Kilometrikorvaus on 42 senttiä kilometri ja sentti per kyydissä istuja lisää... alkaa työpaikan pihalta ja päättyy kotiin. Jos työnantaja "velvoittaa", se on työtä ja siitä maksetaan palkka. Taksi lienee halvempi vaihtoehto.

Tuollaisen työnantajan kanssa pelatessa kannattaa tutustua liiton lakimieheen.

Vierailija
11/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 14:29"]

Laitat sen tunnin tuntilistaan ja pidät saldovapaata tarvittaessa, tai laskutat 50% ylityöt. Kilometrikorvaus on 42 senttiä kilometri ja sentti per kyydissä istuja lisää... alkaa työpaikan pihalta ja päättyy kotiin. Jos työnantaja "velvoittaa", se on työtä ja siitä maksetaan palkka. Taksi lienee halvempi vaihtoehto.

Tuollaisen työnantajan kanssa pelatessa kannattaa tutustua liiton lakimieheen.

[/quote]

Veroton kilometrikorvaus on 42c, enemmänkin voi laskuttaa, mutta siitä menee sitten verot.

Vierailija
12/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä alkaisin tuossa tilanteessa kulkemaan työmatkoja fillarilla.

Vierailija
13/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kaikki ta:n puheet ylös päivämäärineen. Sulle on potkut tulossa, näin varaudut työtaisteluun. Kai kuulut liittoon?

Vierailija
14/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa mopo tai moottoripyörä ja kulje sillä työmatkat teiden ollessa sulia.

Vierailija
15/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 14:36"]Minä alkaisin tuossa tilanteessa kulkemaan työmatkoja fillarilla.

[/quote]

Hitto täähän on hyvä vaihtoehto! Ainakin lyhyet (alle 10h) vuorot vois ihan hyvin polkea ja kuntokin kasvais! Tarakkamaksua vois sit ottaa 10e per km :-) ap

Vierailija
16/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun joo liittoon, mistä päättelit että potkut on tulossa? Ap

Vierailija
17/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait hyviä ohjeita. Jos työnantaja alkaa sinua velvoittaa tuollaiseen, kirjaa ylös kaikki puheet ja tekemäsi kuskailut, just in case hän yrittää heivata sinua duunista.

Ja sitten tosiaan huomautat, että tuo ylimääräinen tunti on sitten työaikaa, josta vaadit palkkaa ja asianmukaiset kilometrikorvaukset.

TAI sitten tosiaan alat pyöräillä. Sanot vaan silmät suurina ja kohteliaasti, että "voi harmi, tulin pyörällä, en voi nyt auttaa..."

Työnantajasi tietenkin toimii ihan väärin ja laittomasti.

Vierailija
18/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että olet lainkuuliainen kansalainen, etkä halua rikkoa lakia. Tai että et ota sitä riskiä, että joku käräyttää sinut pimeän taksin ajamisesta.

Miksi pomo ei itse kuskaa?

Vierailija
19/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ehdottaisin, että ala kulkea mielenosoituksellisesti pyörällä tai peräti kävellen. Kohoaa kunto, bensarahoja säästyy ja työnantajaa potuttaa. ;)

Vierailija
20/46 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä auto jonneki muualle kuin työpaikan pihaan ja valehtele kävelleesi. ;)

Ei hyvää päivää millainen pomo!! Ihan kusipää... jokaisen töihin ja kotiin kulkeminen on omalla vastuulla. Ei sun ongelma ap.