Miten saivareet saa hiuksista pois?
Onko muuta keinoa,kuin sormilla ottaa yksitellen? Täikammalla eivät lähde.
Kommentit (20)
Mä oon niitä saivareita kampaillu ja kampaillu, vaan eivät lähde,kiinni ovat ja tiukasti. Ehkä fööni siis avuksi- elävät täit ovat kyllä lähteneet. ap
Täikammalla kannattaa kammata jo ennen pesua tukka. Kasta kampa etikkaan, niin helpottaa saivareen irrottamista. Täällä hyviä ohjeita: http://www.meda.fi/fileadmin/uploads/Meda_Finland/PDF/Tietoa_t%C3%A4ist%C3%A4_ja_tartunnan_hoitamisesta.pdf
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 13:44"]
Mä oon niitä saivareita kampaillu ja kampaillu, vaan eivät lähde,kiinni ovat ja tiukasti. Ehkä fööni siis avuksi- elävät täit ovat kyllä lähteneet. ap
[/quote]
Elävä täi = saivare. Munathan irtoaa helpommin yleensä. Vai jääkö ne kuolleina tukkaan kiinni? Jos ei muu auta, niin nypi yksitellen.
Tulipa tässä mieleen yksi Hakekaa kätilö -sarjan jakso. Siinä taisteltiin täitä vastaan ja jakso loppui siihen, että koko kätilötro oli suihkumyssyt päässä ja hiuksiin oli hierottu oliiviöljyä. Jäin heti jakson nähtyäni miettimään, toimisiko idea. Mutta uskon sarjan hoitomenetelmien olevan autenttisia, siis sellaisia, joita käytettiin aikana, jota sarja kuvaa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 13:44"]
[/quote]
Elävä täi = saivare. Munathan irtoaa helpommin yleensä. Vai jääkö ne kuolleina tukkaan kiinni? Jos ei muu auta, niin nypi yksitellen.
[/quote]
Täi on täi, saivare on se muna.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 13:48"]
Tulipa tässä mieleen yksi Hakekaa kätilö -sarjan jakso. Siinä taisteltiin täitä vastaan ja jakso loppui siihen, että koko kätilötro oli suihkumyssyt päässä ja hiuksiin oli hierottu oliiviöljyä. Jäin heti jakson nähtyäni miettimään, toimisiko idea. Mutta uskon sarjan hoitomenetelmien olevan autenttisia, siis sellaisia, joita käytettiin aikana, jota sarja kuvaa.
[/quote]
Minä käytin lopulta kookosöljyä kun nuorimmaisella oli koko pitkän syksyn täitä. Shampoisiin meni tuhottomasti rahaa, kun aina hoidin kerralla kolme tyttöä ja minut, kaikilla pitkät hiukset. Kookosöljyä yöksi päähän ja suihkumyssy päälle. Uusinta viikon päästä. Kierre loppui siihen.
Niin ja saivareet voi irrottaa yksitellen niin, että leikkaa pois jokaisen yksittäisen hiuksen, jossa on saivare.
8, kirjoitin tuon viittauksen sarjaan, ja kävin jo tässä välillä googlettamassa haun "oliiviöljy saivaret". Löytyi viiiittaus myös vauvaöljyyn, eli ellei halua käyttää myrkkyjä, niin nuo öljyt ovat pehmeämpi keino häätää kutsumattomat vieraat päästä.
En ole koittanut. Apteekista on aina vaan tarjottu nix shamppoota. Löytyyköhän tuota priodermia vai joutuukohan tilaamaan? Paljonkohan maksaa tämä tökötti....
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:48"]
Meillä on kamppailtu vuoden verran näitten täiden kanssa ja mulla on kyllä konstit loppu. Mikään ei auta. Ei mikään. Hetken on pois ja taas löytyy. Olen kyllä kaiken tehnyt ohjeiden mukaisesti (varmistanut apteekista) mutta aina ne tulee takaisin. Saunakin olen hehkuttanut 120 asteeseen ja pitänyt patjojaym. Siellä 4 tuntia vaikka ohje on 80 astetta ja 2 tuntia. Kertokaa nyt joku miten tän saa loppumaan. Pelkkiin shampoisiin on uponnut jo monta sataa. Meitä on 8.
[/quote] Pipot, lakit, kaulahuivit ja korkeakauluksiset paidat pakkaseen 1 vrk. Vuodevaatteet 60 asteinen pesu, täishampookäsittely kaikille kertaa 2, lapsille pitää sanoa että pipoja ei lainata eikä muitakaan tukkajuttuja, hiuslenkkejä ym. Aloita perjantaina niin ehtii koko rumban käymään 2 kertaa viikonlopun aikana. Kaikki on hoidettava kerralla, eikä silti välttämättä onnistu. Täisaunalla voi aloittaa, eli n.80 asteiseen saunaan, ei suihkua ensin.Siellä sitten ollaan niin pitkään kuin nahka kestää, löylyä ei tarvii välttämättä heittää.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:48"]
Meillä on kamppailtu vuoden verran näitten täiden kanssa ja mulla on kyllä konstit loppu. Mikään ei auta. Ei mikään. Hetken on pois ja taas löytyy. Olen kyllä kaiken tehnyt ohjeiden mukaisesti (varmistanut apteekista) mutta aina ne tulee takaisin. Saunakin olen hehkuttanut 120 asteeseen ja pitänyt patjojaym. Siellä 4 tuntia vaikka ohje on 80 astetta ja 2 tuntia. Kertokaa nyt joku miten tän saa loppumaan. Pelkkiin shampoisiin on uponnut jo monta sataa. Meitä on 8.
[/quote] Pipot, lakit, kaulahuivit ja korkeakauluksiset paidat pakkaseen 1 vrk. Vuodevaatteet 60 asteinen pesu, täishampookäsittely kaikille kertaa 2, lapsille pitää sanoa että pipoja ei lainata eikä muitakaan tukkajuttuja, hiuslenkkejä ym. Aloita perjantaina niin ehtii koko rumban käymään 2 kertaa viikonlopun aikana. Kaikki on hoidettava kerralla, eikä silti välttämättä onnistu. Täisaunalla voi aloittaa, eli n.80 asteiseen saunaan, ei suihkua ensin.Siellä sitten ollaan niin pitkään kuin nahka kestää, löylyä ei tarvii välttämättä heittää.
[/quote] Ja sitten voi olla että tulevat jostakin lähipiiristä, jossa asiaa ei ole hoidettu. Välttäkää vierailuja vähän aikaa.
minä "poltin" saiveret hiustenkuivaajalla. päänahka oli kovilla mutta kuolivat ja aikanaan putosivat pois. ovat muuten tosi tiukassa hiuksessa kiinni, ei lähde nyppimällä ja onhan se saivare niin hemmetin pienikin, hilsenykäreen kokoinen. voi siis livahtaa täikamman ohi. hyvin näkyi kun saivare muuttui mustaksi, eipä kuoriudu enää sieltä!
öljyhoitotäishampoolla lähti lapsilta jotka eivät kestäneet päänahan kärvennystä. hoito päähän, vartin muhinta ja suihkun alla kampaus. tämä helpotti myös takkuja, molemmilla tytöillä oli pitkät hiukset - on vieläkin :) öljy liukastutti hiuksen pinnan ja saivereet jäi kampaan, näkyi vaaleana mössönä kammassa. hankkikaa kunnon kammat, metalliset eikä niitä harottavia muovirämppöjä.
ps. yök
Tuo hiustenkuivaajalla polttaminen on muuten ulkomailla hyvin yleinen tapa. Kaikkialla ei ole saatavilla / varaa ostaa täishamppota koko ajan, jos niitä on paljon liikkeellä. Hiustenkuivaajan voi ainakin aina lainata naapurilta. Ja länsimaissakin esim. Hollannissa ohjeistetaan kouluissa polttamaan täit kuumalla puhalluksella. Lapsen kanssa tietysti pitää olla varovainen, ettei pala päänahka samalla.
Hei! Oletteko koittaneet Prioderm-nimistä shampoota? Se toimii! Apteekissa suosittelivat sitä, ja oikeassa olivat.
^^kyllä mä jo tossa vaiheessa vakavasti harkitsisin muksuilta hiusten leikkausta. Meillä oli viime vuonna ja tosi hankala oli päästä eroon, vaikka siivosin ja pyykkään kun hullu ja shampoilla vedettiin monen monta kertaa. Ja kammattiin tuntikausia. Lopulta oltiin pari viikkoa mökillä ja paras hoito oli sellainen öljy, mikä jätettiin päähän yöksi ja tän jälkeen ei sitte enään näkyny.
Myös suoristusraudalla voi polttaa niitä munia. Ja jos on lemmikkejä, niin niille kanssa frontlinet tms. samaan aikaan
Suoristusraudalla on hyvä polttaa saivareita, tämän vinkin sain apteekista!
Täishampoo ekana. Sitten kampaat täikammalla huolellisesti (niin paljon kuin pystyy). Lopuksi otat föönin ja puhallat kuumalla (mahdollisimman kuumalla) pää alaspäin hiuksiasi. Kannattaa vielä kammata pää alaspäin tukkaa. Saivareet irtoavat siis helpommin kuumalla ilmalla.
Shampoopesukin & ym. toimenpide kannattaa tehdä useamman kerran. Kuumailmapuhallus ja täikammalla hiusten läpikäynti 1-2 kert päivässä parin viikon ajan. Johan lähtee!