hämmentävät naapurit, yrittävät jatkuvasti lykätä lapsensa meidän hoitoon.
Viime syksynä meidän naapuriin muutti uusi perhe, perheessä on meidän kuopuksemme ikäinen alle kouluikäinen lapsi. Heti alussa vanhemmat hieroivat tuttavuutta tosi innokkaasti ja ajattelin että mikäs siinä, nyt on kuitenkin talven mittaan käynyt selväksi että haluavat lapselleen hoitajan eikä muuta, käytös on mielestäni aika suorasukaista eikä hoitaminen ole todellakaan vastavuoroista.
Tässä muutamia esimerkkejä tilanteista joissa lapsi on sysätty meille:
Olimme lähdössä luistelemaan, perheen äiti soitti kysyäkseen voiko lapsi leikkiä meidän lasten kanssa, sanoin että nyt ei sovi koska menemme luistelemaan, äiti iloisena totesi että voi miten hyvä idea, "minttu" innostuu varmasti myös ajatuksesta! Silloin en vielä ollut perillä heidän touhustaan ja luulin että tulevat siis perheenä myös hallille luistelemaan, eikä äiti mitenkään kysynyt voisiko lapsi tulla meidän kanssa..no kohta soi ovikello ja "minttu" se sielä oli yksin luistinten kanssa.
Lapsen äiti kysyi pihalla nähdessämme pääsisikö lapsi meidän nuorimmaisen kanssa meille leikkimään, sanoin että sopii mutta lähdemme kotoa siihen ja siihen aikaan, kun aika koitti niin lähetin lapsen kotiin, lapsi palasi ja kertoi ettei siellä olla kotona. Soitin äidille ja tämä pahoitteli olevansa miehensä kanssa vielä kaupoilla! Olivat siis taktisesti laittaneet lapsen meille ja lähteneet, äiti haki lapsen melkein tunnin ilmoittamaani aikaa myöhemmin ja me myöhästyimme saman ajan kyläreissultamme.
Kerran lapsi oli meillä leikkimässä, aloimme syömään ja koska oli jo hämärää niin lapsi soitti puhelimestani äitiään hakemaan, sanoi ihan että tuletko hakemaan kun "järvisillä" aletaan syömään, tähän äiti tuumasi (kuulin kun olin vieressä) että pyydä sinäkin ruoka sieltä kun meillä ei ole mitään valmiina :D
Viimeksi lähdimme pulkkamäkeen ja äiti tyrkkäsi lapsen meidän matkaan sanoen "mene edeltä "jokisten" kanssa niin tulen kohta perässä" äiti ei tullut siihen kahteen tuntiin minkä mäessä olimme, lapsi pissasi housuunsa ja kun soitin äidille niin tämä tuumasi ihan unohtaneensa..just joo!
Näitä tilanteita on ollut ihan lukemattomia ja vaikka en ole mielestäni helposti höynäytettävä niin aina huomaan hoitavani tätä lasta jonkun mutkan kautta.
No nyt olen vuoden alusta pistänyt hommalle stopin, suoraan en kehdannut sanoa mutta olen vaan ollut tosi varpaillani asian suhteen, en ole ottanut lasta meille vaan olen ohjannut lapset pihaleikkeihin jne.
Miten tuollaiseen naapuriin pitäisi suhtautua?
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 15:44"]
Meillä naapurin 4v pojasta meinasi tulla ihan maanvaiva, kun säntäsi meidän pihalle leikkimään aina kun joku meidän perheenjäsenistä oli ulkona. Meidän omat lapset on kuitenkin jo koululaisia, joten 4v ei aina ole ihan haluttu kaveri. ja vaikka lapset olis olleet mummolassa tai leirillä tai kavereillaan muualla, niin eikäs tämä kärppänä ollut 'auttamassa' mua puutarhahommissa. Muutaman kerran piti vähän vihaisestikin sanoa, että menee auttamaan omia vanhempiaan, vaikka tiesin ettei he tee mitään pihahommia. Ärsytti jo itseänikin kun piti piileskellä omalla pihallaan, ettei se poika vain huomaisi mua. Oli niin touhukas ja omatoimien, ettei hommista olis tullut mitään.
Kerran kun alettiin grillata ulkona, niin sanoin että nyt voi lähteä kotiin, meilllä aletaan syömään ja poika vaan jankkasi, ettei hänen tarvi vielä lähteä. taas piti sanoa vähän kovemmin ja sitten se juoksi itkien kotiin. Hetken päästä tuli äiti vihaisena kysymään, että mitä täällä on tapahtunut kun lapsi tulee itkien kotiin.
Onneksi muuttivat viime talvena pois.
[/quote]
No just näin meilläkin kävi kun naapurin 5-v tuli isänsä kanssa tänne ja sitten sanoinkin ettei nyt sovi tulla meille leikkimään! Lähtivät sitten kotiinsa ja myöhemmin sain kuulla että perheen äiti oli tuohtunut koska lapsi oli ITKENYT kotiin tullessaan. No varmasti olikin koska ei oltu sovittu mistään leikeistä sinä päivänä muutenkaan!! Mua ainakin ärsyttää tuollaiset hyväksikäyttäjät jotka ei edes tajua sitä ettei meille välttämättä aina sovi tulla. se nyt vain on niin eikä mun mielestä edes tarvitse mitään syitä antaa. Lisäksi tuosta 5-v:sta oli tulossa oikea maanvaiva, aina tänne tulossa :(
Herättiin miehen kanssa puoliltapäivin ja aukaisin makkarin verhot. Naapurin mummo oli lapsenlapsensa kanssa leikkimässä takapihamme hiekkalaatikolla. Se oli minullekin vähän liikaa, vaikka olin naapurin lastenlasta hoitanut paljon, kun mummo ei oikein jaksanut.
Omat lapset oli äitini luona ja olisi ollut mahdollisuus viettää rauhallista pyhäpäivää.
"Ei mitaan mielenkiintoa esim. hakea oksentelevaa lasta kotiini kun aitinsa yrittaa kayttaa minua torkeasti hyvakseen ."
Se henkilö on sitä varten, jos vanhempia ei tavoiteta. Oksentavan lapsen kohdalla tavoitellaan ensin molempia vanhempia. Jos vanhemmat eivät pääse hakemaan, he järjestävät hakemisen. Tämä henkilö, joka on viimeinen hätävara, tulee kyseeseen jos vanhempia ei todellakaan tavoiteta esim. heille on sattunut auto-onnettomuus tms.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 22:03"]
"Ei mitaan mielenkiintoa esim. hakea oksentelevaa lasta kotiini kun aitinsa yrittaa kayttaa minua torkeasti hyvakseen ."
Se henkilö on sitä varten, jos vanhempia ei tavoiteta. Oksentavan lapsen kohdalla tavoitellaan ensin molempia vanhempia. Jos vanhemmat eivät pääse hakemaan, he järjestävät hakemisen. Tämä henkilö, joka on viimeinen hätävara, tulee kyseeseen jos vanhempia ei todellakaan tavoiteta esim. heille on sattunut auto-onnettomuus tms.
[/quote]
No ei se siltikään ole oikein laittaa jonkun nimeä siihen edes ensin kysymättä!
Oma kokemus vähän saman tyylisestä tilanteessa parin vuoden takaa: siedin aikani kunnes sanoin pari kertaa sitten todella suoraan ja mainitsin sivulauseessa että seuraavaksi puhun viranomaisille, että kolmatta kertaa en enää heille ...
Siitä lähtien kohtelivat meitä ja ennen kaikkea omaa lastaan paremmin ja ihme ja kumma, olemme edelleen tekemisissä, vaikkei olla enää naapureita.
Eli puhu suoraan, älä tänne palstalle
Vanha ketju mutta meille ajankohtainen... Tähän meidän naapuriin muutti myös perhe viime vuonna. Heillä 3- ja 5-vuotiaat lapset. Meillä jo isommat lapset, joista nuorin 8-v. Tämä meidän 8-v tulee kotiin koulusta suoraan. Noh, kun nämä naapurit tästä kuulivat, niin alkoi meillä ramppaaminen ILMAN että meiltä edes kysyttiin haluaako meidän lapsi leikkiä tän 5-vuotiaan kanssa TAI ollaanko edes kotona.
Ja se ramppaaminen oli aina samana viikonpäivänä eli kun tämän perheen isä on kotona yksin näiden pienten kanssa. Ja tuskin edes oma 8-vuotiaani ehti kotiin ja välipalaansa syödä saati läksyjään kun tämä 5-vuotias oli pihassa ja vaatimassa 8-vuotiastani ulos!! Meidän 8-v on hyvin itsekseen viihtyvä, keksii itse tekemistä, eikä niin välittäisi leikkiä pienen 5-v:n kanssa.
Aloin tuntea että meitä käytetään hyväksi! Tänne oli hyvä tuoda lasta että itse pääsee vähän helpommalla. Kaiken huippu oli eräs kerta kun olin itse asioilla juuri kun lapseni oli tullut kotiin. Kun palasin kotiin löysin tämän 5-vuotiaan ulkona meidän 8-v:n kanssa. Tänne oli ulos meidän pihaan jätetty ilman valvontaa! Tämä isäukko oli lähtenyt itse kotiinsa pienempänsä kanssa :((.
No lopulta sanoin, ja napakasti sanoinkin, että tietääkseni ei olla sovittu mistään säännöllisistä leikkitreffeistä! Kyllä leikkiä ja tavata voi, mutta jos se on jokaviikoittaista ja säännöllistä yksipuolista niin menee jo liian pitkälle. Kun sanoin tästä niin tämä perheen isä suuttui ja silloin kyllä yhtäkkiä ehdotteli että meidänkin lapsi olisi saanut tulla heille! Joopa joo, vähän myöhäistä kun ovat täällä ramppailleet jo kuukausitolkulla...
No nyt eivät enää käy, hyvä näin!!
siskoni oli samanlainen kuin ap naapuri. Meillä meni monia menoja ohi, koska siskoani ei pahemmin kiinnostanut hakea lastansa kotiin. Sanoin monesti suoraan ja vähän rumasti, mutta en voinut hillitä itseäni.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:28"]
siskoni oli samanlainen kuin ap naapuri. Meillä meni monia menoja ohi, koska siskoani ei pahemmin kiinnostanut hakea lastansa kotiin. Sanoin monesti suoraan ja vähän rumasti, mutta en voinut hillitä itseäni.
[/quote]
Kyllä lopuksi on pakkokin sanoa vähän rumasti eikä antaa ihmisten vain talloa päälleen! Jotkut ihmiset eivät tajua vihjailujakaan... ja käyttävät hyväksi säälimättä!
Meillä kokemusta samantyylisestä tilanteesta. Koska lapsen vanhemmat eivät kohteliaita vihjailuja käytöksestään viitsineet tajuta, ei lapsella ole enää asiaa meille. Sinsä ikävää, mutta minulle riitti, kun lapsen äiti kysyi, josko voisi tulla sovitun kello neljän sijasta hakemaan lapsensa kuudelta. Koska kyse on kouluikäisistä, sanoin voivani kuskata lapsen kotiin. Kävikin sitten ilmi, että lapsen isä oli kotona, mutta koska kyse oli äidin vuorosta kuskata lapsia, niin isä ei lähtenyt hakemaan lasta meiltä. Että silleen.
Minä ottaisin ihan mielelläni jonkun lapsen pyörimään meille jos olsis seurana ja hyvänä kaverina omalle lapselle. Mutta toki kun sitä TOIVON ei ketään sopivaa asu maisemissa ;D. Ironiaa.
[/quote]
Haluaisitko itse hakea oksentelevan lapsen kotiisi ilman etta olet edes tietoinen moisesta velvollisuudesta? Ja viela sellaisen ihmisen lapsen joka on aina hyvaksikayttamassa sinua ja josta et pida? Pyytakoon joltain ihmiselta johon hanella on hyvat valit, ei sellaiselta joka hadintuskin sietaa hanta.
Siis lapsen äiti hylkää lapsen pihalle? Lastensuojeluilmoitushan tuosta täytyy tehdä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 21:05"]
Nyt olen tosiaan ollut varpaillani ja onnistunutkin bloggaamaan monta hoitoontuppaamisyritystä.
[/quote]
Onkohan se nyt hyvä ajatus kirjoitella noista tapauksista julkisesti?
[/quote]
Juu, olin se viimeinen hatavara mutta en ollut tietoinen tasta velvollisuudesta. Ja iltapaivisin kun naapurin lapsi oli paivakodissa ja hatatilanne olisi voinut tulla, mina ja lapseni olimme milloin uimahallissa, mummolassa, musiikkiryhmassa jne. Ja tama tapahtui ennen kannykka-aikaa joten huonosti minut olisi saanut kiinni.
Kylla pitaisi kysya lupa tallaiseen varahenkilosysteemiin. Ja mieluiten sellaiselta henkilolta joka on siihen suostuvainen ja joka paasee hakemaan lapsen tarpeen vaatiessa.
50:lle tiedoksi, kyllä näitä kuvatun kaltaisia perheitä asustelee ihan oikeasti naapurustossa. Itsekin kuulun ikäluokkaan, ketkä leikkivät suuriNa joukkoina pihalla, mutta kyllä silloin jokaisella oli kotiintuloajat eikä naapureille meni syömään vaan odotettiin, jos ei oma ruoka-aika ollut juuri sillon. Käsittämättömän röyhkeitä ihmisiä nykyään löytyykin!
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 13:48"]
Minä olisin vain jättänyt muksun kotipihallaan pois, en olisi jäänyt murehtimaan onko ketään kotona.
Ei tämä tietty ihmistyyppi tajua ennenkuin muut vastaavat samalla mitalla.
[/quote]miksi olisi lapselle pitänyt kostaa vanhempien välinpitämättömyys? en minäkään olisi lasta pystynyt pihalle jättämään. kuulostaa jo heitteillejätöltä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 14:09"]
Minulla oli lähes tuollainen naapuri tai useampia silloin kun poikani oli pieni. Silloin ei ollut kyse hoitamisesta vaan ruuasta.
Jos poikani olivat ulkona leikkimässä ja huusin heidät syömään lapsia tulikin 1 tai pahimmillaan kolme ylimääräistä. Usein annoin myös omat pihvini heille kun säälitti (siis ne lapset).
Nyt kun asiasta on jo vuosia jaksan nauraa sille, mutta silloin ei kyllä naurattanut. Lisäksi nämä ylimääräiset lapset söivät kuin hevoset ja olen yksinhuoltaja.
Minkäänlaista kiitosta en saanut näiden lasten vanhemmilta. Kait he katsoivat minun pitävän lounaspalvelua ihan vain omaksi ilokseni.
[/quote]
No lapsethan tekevät siltä miltä tuntuu ja aikuinen on se joka pistää rajat. Tietysti lapset tulevat syömään teille jos saavat. Sinun olisi pitänyt sanoa lapsille, että teillä on varmaan omassa kodissa myös ruoka-aika ja laittaa lapset ulos.
Itseäni ärsyttää aivan suunnattomasti jos naapuri on ruokkinut lapseni. Varsinkin kun hänellä on ihan eri käsitykset terveellisestä ruoasta. Lisäksi annetaan "pieniä välipaloja" miten sattuu ihan milloin vain. Olen sanonut tästä ja aina silti on keksejä vedelty. Varmaan luulee naapurini tekevän kivasti, niinkuin sinäkin aikoinaan.
Jos eivät pidä sovituista asioista kiinni eivätkä ole paikalla kun lapsi pitäisi viedä/hakea kotiin niin kiikutatte muksun poliisilaitokselle ja sanotte että äiti jättänyt ilman hoitajaa, eivätköhän siitä ota opiksi kun saavat sossutädeille selitellä...
Huvittavaa, kun kaikki varmaan ketjussa vauhkoavat tohkeissaan ja huutavat jopa lastensuojelua apuun ja totuushan on että suurin osa yrittää toimia juuri noin.
toinen tapa yrittää päästä penikoistaan eroon on laittaa vain tyynesti kadulle tai ulos. Omalle pihallakaan ei mielellään saa olla.
Jos lapsilla olisi paljon nykyistä kovempi kuri niin ehkä kaikki jaksaisivat paremmin ne ihan itse.
Mutta provohan tämä on.
Lapseni ja naapurin lapsi olivat kumpikin samassa paivakodissa puolipaivahoidossa. Toinen aamupaivat ja toinen iltapaivat. Yhtena paivana tuli paivakotien tatien kanssa puhe yhteystiedoista, siis kehen he voivat ottaa yhteytta mahdollisessa hatatapauksessa jos vanhempia ei saa kiinni. Kavi ilmi etta naapuri oli antanut minun tietoni paivakotiin hatatapausten varalle. Siis kysymatta minulta asiasta. Kerroin henkilokunnalle etta tama tuli kylla nyt ihan yllatyksena ja etta minulle ei sovi toimia minaan varahenkilona. Pyysin viela heita ilmoittamaan sen naapurilleni. Minusta naapurin toiminta oli niin torkeaa etta en katsonut sen olevan oma velvollisuuteni edes keskustella asiasta hanen kanssaan koskapa hankaan ei ollut keskustelluat asiasta minun kanssani. Sai sitten selvittaa itse sotkunsa paivakodin henkilokunnan kanssa. Ei mitaan mielenkiintoa esim. hakea oksentelevaa lasta kotiini kun aitinsa yrittaa kayttaa minua torkeasti hyvakseen .