hämmentävät naapurit, yrittävät jatkuvasti lykätä lapsensa meidän hoitoon.
Viime syksynä meidän naapuriin muutti uusi perhe, perheessä on meidän kuopuksemme ikäinen alle kouluikäinen lapsi. Heti alussa vanhemmat hieroivat tuttavuutta tosi innokkaasti ja ajattelin että mikäs siinä, nyt on kuitenkin talven mittaan käynyt selväksi että haluavat lapselleen hoitajan eikä muuta, käytös on mielestäni aika suorasukaista eikä hoitaminen ole todellakaan vastavuoroista.
Tässä muutamia esimerkkejä tilanteista joissa lapsi on sysätty meille:
Olimme lähdössä luistelemaan, perheen äiti soitti kysyäkseen voiko lapsi leikkiä meidän lasten kanssa, sanoin että nyt ei sovi koska menemme luistelemaan, äiti iloisena totesi että voi miten hyvä idea, "minttu" innostuu varmasti myös ajatuksesta! Silloin en vielä ollut perillä heidän touhustaan ja luulin että tulevat siis perheenä myös hallille luistelemaan, eikä äiti mitenkään kysynyt voisiko lapsi tulla meidän kanssa..no kohta soi ovikello ja "minttu" se sielä oli yksin luistinten kanssa.
Lapsen äiti kysyi pihalla nähdessämme pääsisikö lapsi meidän nuorimmaisen kanssa meille leikkimään, sanoin että sopii mutta lähdemme kotoa siihen ja siihen aikaan, kun aika koitti niin lähetin lapsen kotiin, lapsi palasi ja kertoi ettei siellä olla kotona. Soitin äidille ja tämä pahoitteli olevansa miehensä kanssa vielä kaupoilla! Olivat siis taktisesti laittaneet lapsen meille ja lähteneet, äiti haki lapsen melkein tunnin ilmoittamaani aikaa myöhemmin ja me myöhästyimme saman ajan kyläreissultamme.
Kerran lapsi oli meillä leikkimässä, aloimme syömään ja koska oli jo hämärää niin lapsi soitti puhelimestani äitiään hakemaan, sanoi ihan että tuletko hakemaan kun "järvisillä" aletaan syömään, tähän äiti tuumasi (kuulin kun olin vieressä) että pyydä sinäkin ruoka sieltä kun meillä ei ole mitään valmiina :D
Viimeksi lähdimme pulkkamäkeen ja äiti tyrkkäsi lapsen meidän matkaan sanoen "mene edeltä "jokisten" kanssa niin tulen kohta perässä" äiti ei tullut siihen kahteen tuntiin minkä mäessä olimme, lapsi pissasi housuunsa ja kun soitin äidille niin tämä tuumasi ihan unohtaneensa..just joo!
Näitä tilanteita on ollut ihan lukemattomia ja vaikka en ole mielestäni helposti höynäytettävä niin aina huomaan hoitavani tätä lasta jonkun mutkan kautta.
No nyt olen vuoden alusta pistänyt hommalle stopin, suoraan en kehdannut sanoa mutta olen vaan ollut tosi varpaillani asian suhteen, en ole ottanut lasta meille vaan olen ohjannut lapset pihaleikkeihin jne.
Miten tuollaiseen naapuriin pitäisi suhtautua?
Kommentit (88)
Mä rupesin nyt miettimään tätä sun ongelmaa oikein ajan kanssa. Siis jos haluat pysyä väleissä naapurin kanssa koska lapset ovat kavereita ja tykkäävät toisistaan niin ehkä en älämölyä nostaisikaan,vaan yrittäisin edetä hieman rauhallisemmin. Tiukkana pitää kuitenkin pysyä.
Mä luulen että sun ongelma on että kun tuo naapuri pistää sut hankalaan tilanteeseen niin sun on vaikeaa ilmaista sitä omaa tahtoa. Vältän itse myös konflikteja joten ymmärrän kyllä. Ja jos toinen leikkii iloisesti tyhmää ja on käyttäytyy niin kuin kaikki olisi tosi hyvin ja mitään ongelmaa ei ole niin siitä on vaikeaa alkaa riitelemään. Eli muutama ajatus:
1. Opi tunnistamaan ansat. Oleta että tämän ihmisen kanssa kaikki ennalta sovitut ja sopimattomat tapahtumat voivat johtaa siihen että Minttu on teillä, naapurit itse ties missä ja teidän menot pipareina. Ota tyttö teille vaan jos teillä ei ole sovittua menoa ja ylimääräinen tunti tytön kanssa ei haittaa sun aikatauluja.
2. Opi asettamaan rajat. Jos sovitaan että tyttö haetaan 18 niin sopiessa varoita monta kertaa että teidän pitää tulla viimeistään 18 koska teille sen jälkeen ei sovi. Älä tarkenna miksei sovi, koska se vaan avaa mahdollisuuden neuvotteluille.
3. Jos ei tulla sovitun ajan puitteissa niin pyydä hakemaan tyttö heti tai kertomaan minne tytön voi viedä. Älä suostu mihinkään kohtuuttomuuksiin, johonkin 5 min automatkan päähän voit viedä mutta muuten saavat itse järjestää kyydin.
4. Jos ryssivät, niin sanot suoraan että olet nyt hyvin pettynyt ja loukkaantunut koska sulla oli sovittu meno ja heidän väliinpitämättömyys aiheutti sinulle hankaluuksia ja aineellista vahinkoa. Sun ei tarvi selventää että se sovittu meno oli vaikka treffit television kanssa ja aineellinen vahinko se että joudut illalla juomaan pullon punkkua naapuruston aiheuttamaan vitutukseen.
t. 13
Mä pistäisin välit täysin poikki. En ihan usko, että mikään sanominen auttaa, sillä vaikuttavat poikkeuksellisen härskeiltä hyväksikäyttäjiltä tai sitten tämä on taiten laadittu PROVO.
13/23, niin... avainkysymys lienee, kuinka tärkeä tuo Minttu on ap:lle ja hänen kuopukselleen. Jos kuopuksella ei ole muita kavereita tai Minttu on hänen paras ystävänsä, minäkin yrittäisin "vetää rajoja".
Mutta tuollaisten ääliönaapureiden kanssa vain usein on niin, että he pyyhkivät rajoilla persauksensa. Keksivät koko ajan uusia keinoja naruttaa ja ylipuhua.
Lopputulemana on äärimmäinen vitutus ja huono omatunto ap:lle, kun ei toisaalta haluaisi olla Mintulle ikävä eikä riidellä, ja toisaalta harmittaa se, ettei pysty pitämään puoliaan vaan joutuu kerta toisensa jälkeen hyväksikäytetyksi.
Siksi melkein suosittelisin enemmin selvää välien viilentämistä, kertaheitolla. Varsinkin jos ap:n kuopus ei ole kovin kiinni Mintussa...
20
Millainen taloyhtiö muuten on, vai omakotitalotko? Välien katkaiseminen voi olla hankalaa ja tyhmääkin jos joudutaan ratkomaan yhreisiä asioita yhtiökokouksissa muuten.
Itse en vastaisi edes puheluun jos kyseinen naapuri soittaisi. Törkeää toimintaa, pisti vihat kunnolla päälle!
En yleensä lämpene tälle "tee lastensuojeluilmo" jutuille, MUTTA tässä tapauksessa en pitäisi ollenkaan pahana, että soitat lastensuojeluun.
Tarkoitan siis noita tapauksia, että "Minttu" menee kotiinsa ilmoitettuun aikaan, kun teillä alkaa meno, ja "Mintun" vanhemmat eivät (taktikoidusti?) ole kotona. Tiedän, se on tosi raaka keino eikä välttämättä edistä naapurisopua, mutta toisaalta tuo on jo niin törkeää hyväksikäyttöä että ne suoraansanomisetkaan ei auta - mitäpä sanot suoraan jos lapsi seisoo ovella orvon näköisenä ja vanhemmat ovat porhaltaneet asioilleen ilman muksua? Käännytät lapsen kotipihalleen hytisemään?
Ja näin niin kuin lapsen etua ajatellen: voisi siinä itse kullakin olla jo paljon sanottavaa, jos lapsi sysätään kaikin keinoin muille hoitoon ilmoittamatta, varoittamatta, edes pyytämättä - ja kun lapsen pitäisi palata kotiinsa niin ovet on lukossa.
Ensi töikseen voisi seuraavan kerran tällaisesta myöhästymisestä soittaa ja ilmoittaa että a) tästä ei sovittu, b) tämä on silti toistunut jo useamman kerran ja c) mikäli vanhemmat eivät ilmaannu tähän salamana niin lähtee soitto viranomaisille. Ja jos siitä eteenpäin sama jatkuu, niin sitten uhkaukset veks ja soitto viranomaisille.
Inhottaa, kun lasta käytetään tuolla tavoin pelinappulana.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 13:48"]
Minä olisin vain jättänyt muksun kotipihallaan pois, en olisi jäänyt murehtimaan onko ketään kotona.
Ei tämä tietty ihmistyyppi tajua ennenkuin muut vastaavat samalla mitalla.
[/quote]
Surullisisinta tässä on minusta se, ettei äiti varmaan edes välitä jos lapsi olisi yksin pihalla tunteja odottamassa. Kuulostaa ainakin siltä, ettei kauheasti jaksa omastaan välittää.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 13:48"]
Minä olisin vain jättänyt muksun kotipihallaan pois, en olisi jäänyt murehtimaan onko ketään kotona.
Ei tämä tietty ihmistyyppi tajua ennenkuin muut vastaavat samalla mitalla.
[/quote]
Surullisisinta tässä on minusta se, ettei äiti varmaan edes välitä jos lapsi olisi yksin pihalla tunteja odottamassa. Kuulostaa ainakin siltä, ettei kauheasti jaksa omastaan välittää.
[/quote]
Tässä muuten on ongelmana se, että sen lisäksi että vanhemmat jättävät heitteille tekevät saman muutkin aikuiset. Mieluummin soitto lastensuojeluun, niin hoitaa homman joskin tylysti mutta myös vastuullisesti verrattuna siihen, että vain jättää lapsen tienposkeen tietäen, että vanhemmat eivät tule hakemaan pitkiin aikoihin.
Ainakin kerran tai muutaman ehkä kokeilisin tehdä niin, että jos ja kun lapsi on teillä taas joskus leikkimässä ja on sovittu että menee klo x kotiin, lähtisitte koko perhe klo x suoraan jonnekin kokonaan pois, ja siinä samalla käskisitte lapsen kotiin. Siis ilman, että murehtisitte, onko siellä nyt joku kotona vai ei. Näin ongelma ei olisi teidän, vaan siirtyisi takaisin lapsen perheelle.
31 jatkaa: Ja ehkä laittaisin viestin lapsen äidille, että lähdimme nyt koko perhe paikkaan x, laitoin Mintun tulemaan kotiin. Ja sitten oikeastikin lähtisitte, etkä enää vastaisi mahdolliseen äidiltä tulevaan puheluun.
Kilttiä ja normaalia ihmistä laskelmoivat tyypit käyttävät aina hyväkseen, aina. Ei se lopu. Tavarat sosialisoidaan ja asenne tulee Minttuun välittymään eli teitä saa kohdella miten vaan. Siksi ole tiukka jka käy oikein varta vasten naapuriisa niin että sekä isä ja äiti ovat kotona ja kerro että et suostu jatkuvaan hyväksikäyttöön ja enää et Minttua kuljeta minnekään, omia menojasi et enää siirrä heidän Minttunsa tähden. Lapset saavat ulkona leikkiä sillä Minttu on kiva tyttö, mutta muut jutut on nyt loppu. Ja piste.
Osa ohjeista on hiukan liiottelua. Ei lasta voi jättää itse lähtiessä johonkin, jos ei tiedä,e ttä vanhemmat ovat kotona! Eikä lastensuojeluilmoituksessa ole mitäân järkeä jos ainoa ongelma on, että vanhemmat käyttävät naapuria hyväksi lastenhoidossa. Ei se sano vielä muuta kuin sen, että toivoisi lastenhoitoapua. Siinä ei ole mitäân vikaa sinänsä, mutta käytöstavoissa minusta tâssä tilanteessa on se perusongelma!
Meillä on ollut samanlaisia naapureita myös ja olen aluksi ollut ystävällinen ja sitten sanonut systemaattisesti, että ei valitettavasti sovi jos on alkanut tuntua hyväksikäyttömeiningiltä. Ei sellaseen tarvitse muuta tehdä kuin osoittaa omat rajat selvästi. Esim. siitä ap luistelujutusta, minä olisin laittanut lapsen takaisin kotiin, että käy hakemassa äitisi mukaan, koska et voi ilman äitiä lähteä, kun en minä pysty vahtimaan ylimäâräisiä lapsia. Kotiin vientiä/hakemista jne, ei kannata suostua ollenkaan, jos tietäâ, että ajatus ei ole samoilla linjoilla, eli sanoo vaan suoraan, että anteeksi vaan, mutta en nyt pysty. Ihmisillä on erilainen ajan taju ja jotkut on niin itsekkäitä, että välittävät vaan omista aikatauluistaan, siinä on turha silloin suorittaa sellaisia palveluksia, missä itsellä menee jatkuvasti aikataulut sekaisin ja sovitut menot mönkään. Eli selkeästi vaan kieltäydyt, jos tiedät, mikä ei niiden naapureiden kanssa toimi. Ei minusta kannata alkaa riitelemään jos kerran naapurissa asuvat, mutta kyllä omat rajat voi asettaa tuntematta vastuuta turhaan asioista mitkä ei oikeasti kuulu itselle. Jotkut vaan ajattelevat, että toisilla on aikaa ja energiaa enemmän ja kätevâsti sujuu, kun saa joskus lapsen hoitoon, kun se niin helposti onnistuu... eli helppous kannattaa lopettaa, niin pyytelykin loppuu ennen pitkâä. Kannattaa vaan asettaa omat rajat ajoissa ja niin, että sen mitä tekee, tekee iloisesti, ettei lopulta hermostu, kun aikansa kokee olevansa hyväksikäytetty hoitajana. Turhaa menee vaan ihmissuhteet pilalle sellaisesta, kun asian voi hoitaa ihan neutraalistikin kieltäytymällä heti kun on kyse turhasta auttamisesta tai liikaa aikaa vievästä jutusta...
Muutamalla seuraavalla kerralla kun pyytää, sanot että ei sovi, teillä on nyt omaa menoa oman perheen kesken (eikä tarvitse sanoa, mitä menoa). Siitä alkaa tiesi kohti tilanteen hallintaa. Sitten voit välillä suostuakin johonkin palvelukseen, mutta varmistaen, että lasta ollaan varmasti kotona odottamassa, ja sanot taas että sopii siihen ja siihen asti, mutta sitten olemme lähdössä perheen kesken vieraisille tms. Jos homma ei sitten toimi, niin sanot vasta sitten suoraan että näin ei kyllä sovittu ja emme voi enää hoitaa Minttua jos homma ei pelaa niin kuin sovittu.
Sinuna varoisin kuitenkin ihan suoraa puhetta, helposti menee välit poikki ja harmi jos lapset kuitenkin viihtyvät keskenään.
Meillä vähän samantapaista ollut joskus; on pyydetty että voitteko hetken vahtia lapsia (vaikka jos ollaan oltu samaan aikaan pihalla), kun vanhemmat käväisisivät lähikaupassa. On sitten suostuttu, mutta vanhemmat viipyvät ja viipyvät, ja lopulta käy ilmi että menivätkin sitten samalla Ikeaan. Lapset on ollut sitten pakko ottaa sisälle mukaan meidän perheen iltatoimiin tms.
vielä jatkoa. Hyväksikäyttäjätyyppien kanssa kannattaa miettiä miten ne keskustelut yleensä menevät siihen pisteeseen, että itse on pulassa. Eli jos tajuaa logiikan niin seuravan kerran huomaa jo ennen pyyntöä, että pitää alkaa kieltäytyä jo hiukan ennen, jotta rajojen asettaminen onnistuu varmasti.
Tuossapa hyvä neuvo; varo suoraa puhetta. XD
Pyydät tämän naapurin vaikka kahville tai menet pimpottamaan ovikelloa. Kerrot näin:
"Minusta on mukavaa kun tyttäremme ovat ystäviä ja mielelläni silloin tällöin otan Minttua mukaan tai meille hoitoon, mielellään myös vastavuoroisesti, mutta tällöin se mitä me ollaan sovittu, on pidettävä. Jos vielä kerran lipsuu se mitä olemme sopineet, niin en voi ottaa Minttua jatkossa hoitoon ja tämä on ikävää myös tyttärentemme ystävyytemme kannalta."
Voit kertoa myös että jos hänellä on jaksamisen kanssa vaikeuksia niin sinulle voi tulla juttelemaan tai kerrot mihin voisi ottaa yhteyttä. Jos tämä hyväksikäyttö vielä jatkuu, otat yhteyttä lastensuojeluun.
Ihmiset nyt vain ovat hirveän herkkiä loukkaantumaan suorasta puheesta. Kaikkien kasvot säilyvät, jos asiat saa välitettyä hienovaraisemmin kuin päin naamaa täräyttämällä.
Tää homma on helppo ratkaista. Kun soittaa niin katkaiset puhelun. Ei mullekkaan lasten kavereiden äidit soittele. Selität liikaa, älä kerro menojanne. Sanot ettei käy nyt. Toinen vaihtoehto on että käsket ottamaan vastuun lapsestansa itse. Mä tein noin ja se äiti tietenkin suuttui ja pääsin koko kakarasta eroon. Nykyään lapseni kaverit on kunnollisia, sekä heidän vanhemmat.
Asutaan siis okt-alueella, täällä kaikki tuntevat toisensa ja ovat hillittyjä ja hyvää pataa keskenään joten ihan hirveitä slaageja en kehtaa vetää. Tämän äidin käytöstä on hirveän vaikeaa selittää, on siis jotenkin niin uskomattoman kiero ja taitava sanoissaan, asioiden kääntämisessä ja olemukseltaan sellainen yli-iloinen ja huoleton että hänen kanssaan on hirveän hankala edes keskustella. Kuittaa kaiken hyväntuulisella naurulla. Todella outo tapaus.
Nyt olen tosiaan ollut varpaillani ja onnistunutkin bloggaamaan monta hoitoontuppaamisyritystä. Aluksi olin ihan liian kiltti niinkuin joku totesikin, meni hetki ennenkuin käsitin kuvion.
Ap
Jos ei olisi kotona, kun lapsi on sinne tarkoitus viedä, tai jos ei tulisi hakemaan ajallaan, soittaisin sossuun, ja sanoisin, että täällä on lapsi jätetty heitteille. En toki jättäisi lasta, koska syytön lapsi kuvioon on, mutta olisipa ilmoitettu sossuille (jotka ehkä tällaisessa tapauksessa pyytäisivät minua hoitamaan lasta vielä hetken, suostuisin, mutta varmaan kirjaisivat ilmoituksen, ja hoitaisivat työnsä).