Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hämmentävät naapurit, yrittävät jatkuvasti lykätä lapsensa meidän hoitoon.

Vierailija
24.02.2014 |

Viime syksynä meidän naapuriin muutti uusi perhe, perheessä on meidän kuopuksemme ikäinen alle kouluikäinen lapsi. Heti alussa vanhemmat hieroivat tuttavuutta tosi innokkaasti ja ajattelin että mikäs siinä, nyt on kuitenkin talven mittaan käynyt selväksi että haluavat lapselleen hoitajan eikä muuta, käytös on mielestäni aika suorasukaista eikä hoitaminen ole todellakaan vastavuoroista.

Tässä muutamia esimerkkejä tilanteista joissa lapsi on sysätty meille:

Olimme lähdössä luistelemaan, perheen äiti soitti kysyäkseen voiko lapsi leikkiä meidän lasten kanssa, sanoin että nyt ei sovi koska menemme luistelemaan, äiti iloisena totesi että voi miten hyvä idea, "minttu" innostuu varmasti myös ajatuksesta! Silloin en vielä ollut perillä heidän touhustaan ja luulin että tulevat siis perheenä myös hallille luistelemaan, eikä äiti mitenkään kysynyt voisiko lapsi tulla meidän kanssa..no kohta soi ovikello ja "minttu" se sielä oli yksin luistinten kanssa.

Lapsen äiti kysyi pihalla nähdessämme pääsisikö lapsi meidän nuorimmaisen kanssa meille leikkimään, sanoin että sopii mutta lähdemme kotoa siihen ja siihen aikaan, kun aika koitti niin lähetin lapsen kotiin, lapsi palasi ja kertoi ettei siellä olla kotona. Soitin äidille ja tämä pahoitteli olevansa miehensä kanssa vielä kaupoilla! Olivat siis taktisesti laittaneet lapsen meille ja lähteneet, äiti haki lapsen melkein tunnin ilmoittamaani aikaa myöhemmin ja me myöhästyimme saman ajan kyläreissultamme.

Kerran lapsi oli meillä leikkimässä, aloimme syömään ja koska oli jo hämärää niin lapsi soitti puhelimestani äitiään hakemaan, sanoi ihan että tuletko hakemaan kun "järvisillä" aletaan syömään, tähän äiti tuumasi (kuulin kun olin vieressä) että pyydä sinäkin ruoka sieltä kun meillä ei ole mitään valmiina :D

Viimeksi lähdimme pulkkamäkeen ja äiti tyrkkäsi lapsen meidän matkaan sanoen "mene edeltä "jokisten" kanssa niin tulen kohta perässä" äiti ei tullut siihen kahteen tuntiin minkä mäessä olimme, lapsi pissasi housuunsa ja kun soitin äidille niin tämä tuumasi ihan unohtaneensa..just joo!

Näitä tilanteita on ollut ihan lukemattomia ja vaikka en ole mielestäni helposti höynäytettävä niin aina huomaan hoitavani tätä lasta jonkun mutkan kautta.

No nyt olen vuoden alusta pistänyt hommalle stopin, suoraan en kehdannut sanoa mutta olen vaan ollut tosi varpaillani asian suhteen, en ole ottanut lasta meille vaan olen ohjannut lapset pihaleikkeihin jne.

Miten tuollaiseen naapuriin pitäisi suhtautua?

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti äiti kyllä. En osaa sanoa muuta. Ihan oikeasti :D

Vierailija
2/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää vaan sanoa suoraan "nyt Minttu ei voi tulla mukaamme". Piste. Onhan toki kiva, että lapsillasi on ystäviä heti naapurissa, ole siitä myös iloinen. Mutta sinun on hyvä vetää raja siihen, koska haluat vastuullesi "vieraan" lapsen ja koska et. Esim. omalle pihalle voit ottaa mukaan, mutta et kauemmaksi jne. Teet kaikille karhunpalveluksen, jos et sano asiaasi suoraan, ystävällisesti. Voit sanoa äidille, että meillä on ollut tapana näin. 

Itse kyllä otan mielelläni muitakin lapsia reissuillemme kuin omani, koska mun lapsi on ainokainen ja jo eskarilainen. Helpompaa itsellekin, kun on lapsella seuraa. Mutta kun haluan olla kahden lapseni kanssa, pidän siitä kiinni. Meilä on usein muita lapsia syömässä ja leikkimässä, enkä paljon viitsi nipottaa, kun ajattelen, että lasten ystävyys on arvokkaampaa kuin minun yksityisyyteni. 

Kannattaa yrittää heti aluksi sopia pelisäännöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun et halua ottaa toisen lasta hoitoosi, sano se suoraan. Oikeasti. Voithan aina sanoa, että teillä on "menoa" sen kummemmin selittämättä minne olette menossa (jos et oikeasti halua Minttua mukaanne).

Meidän tuttavapiirissä on yksi perhe, jonka lapset ovat "kiertopalkinto". Heidät hoidatetaan ja syötetään vuorollaan kussakin perheessä, hyvin harvoin omassaan. Mutta heidän äitinsä on masentunut ja yh joten enemmän koen auttavani lapsia ottamalla heidät silloin tällöin meille. Onneksi on muitakin perheitä, jonne voivat mennä tässä samassa talossa. Ovikelloon kun on vaikea olla vastaamatta :-). Vastavuoroisuutta kannattaa myös pyrkiä lisäämään eli voisitko lähettää oman lapsesi joskus heille? Siis jos perhe vaikuttaa sellaiselta, jonne voi oman lapsensa laskea :-)

Vierailija
4/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lastensuojeluilmoitus tai kerro asiasta neuvolassa (teillä on ehkä sama terv. hoitaja siellä).

Vierailija
5/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vähän vastaavaa, ikävä kyllä naapuri ei tajunnut missään vaiheessa selkopuhetta (en vihjaillut, vaan sanoin suoraan) joten aloin ihan tietoisesti ottamaan etäisyyttä: jos naapurin lapsi oli oven takana, en avannut. Jos puhelin soi ja numero kuului naapurille, en vastannut. Jos naapurin muksu "eksyi" pihallemme kun lapseni olivat ulkona, kutsuin nämä sisään mutten päästänyt tätä yhtä. Kurja käyttäytyä näin, mutta lapsi oli varsinainen maanvaiva ja oppinut äitinsä tavoille!

Vierailija
6/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis olenkin sanonut että ei käy silloin kun homma on ollut selkeä, mutta tosi monta kertaa tämä äiti ehti muiluttaa muksunsa hoitoon juuri näillä kieroilla keinoilla, ei hakenut sovittuun aikaan, antoi kuvan että lähtee itsekin mukaan, tulee perässä jne. Samoin tämä luisteluepisodi, äiti vaan tuumasi että hyvä idea,lapsensa varmasti innostuu myös lähtemään luistelemaan eikä sanallakaan maininnut että meidän kanssa tai että sopiiko se, niin en todellakaan älynnyt ettei vie lasta itse...ja sitten mukula seisoikin jo oven takana, paha siinä alkaa kieltämään. Tosin varmasti olisi pitänyt koska siihen tämä äiti luottaa että en kehtaa noisaa tapauksissa kieltäytyä.

Nyt viimeisimpänä (lapsemme käyvät samaa kerhoa) soitti viisi minuuttia ennen kerhon loppumista että voisinko ottaa myös hänen lapsensa sieltä mukaani koska hän ei nyt syystä ja toisesta ehdikään hakemaan, lupasin hakea vaikka meidän piti jatkaa kerholta matkaa asioille..no ajoin heidän pihaansa ja tämä äiti ei ollutkaan kotona, isäkin töissä. Soitin hänelle ja hän oli juuri lähtenyt hakemaan jotain nettiostostaan naapurikaupungista. Siinä sitten odoteltiin meillä pitkä tovi ennen äidin saapumista ja lähdettiin vasta sen jälkeen omille menoillemme. Sanallakaan ei kysynyt että voinko hakea ja hoitaa lasta vielä yli tunnin sen jälkeenkin!

Kuulostaa käsittämättömältä mutta näin törkeitä he oikeasti ovat :D

Aluksi ajattelin että ovat vaan suurpiirteisiä mutta kyllä tämä on ihan taktikoitua hyväksikäyttämistä.

Ap

Vierailija
7/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollaiselle auta muu kuin sanoa suoraan!

Vierailija
8/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tilanne, on vaikea olla itse yhtä härski ja sanoa suoraan, vaikka niin kai tällaisten ihmisten kanssa pitäisi toimia. Lisäksi on kurja, jos lapsille selviäisi, että vanhemmilla on jotain skismaa tai että joku vierailu ei ollutkaan ok, koska eihän se lapsen vika ole.

Olisin hyvin hyvin varpaillani asian kanssa ja en ottaisi liian usein tai helposti lasta kylään.

Tuollaisessa tilanteessa, jossa te olitte lähdössä kylään ja naapurille oli sanottu aika, johon asti voi olla, olisin kyllä ainakin kerrasta viisastuneena tosi tiukkana. Jos tämä toistuu, sano suoraan, että sanoin hyvissä ajoin, että me lähdemme viideltä ja olemme nyt lähdössä, Tule kotiin saman tien, koska me lähdemme nyt ja lapsi on liian nuori olemaan yksi pihalla. Valitettavasti emme voi myöhästyä ja lähdemme 10 min kuluttua. Piste. Et kuuntele selityksiä.

Vierailija
9/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 13:38"]

Nyt viimeisimpänä (lapsemme käyvät samaa kerhoa) soitti viisi minuuttia ennen kerhon loppumista että voisinko ottaa myös hänen lapsensa sieltä mukaani koska hän ei nyt syystä ja toisesta ehdikään hakemaan, lupasin hakea vaikka meidän piti jatkaa kerholta matkaa asioille..

Ap

[/quote]

Nyt kun tiedät ko. äidin tyylin, niin tuon ylläolevan kaltaisessa tilanteessa sinun ei auta kuin sanoa, että "ei, valitettavasti en voi ottaa, sillä olemme menossa asioille". Ja tuota voit käyttää välillä myös vaikka ette olisi menossa minnekään asioille.

Vierailija
10/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin vain jättänyt muksun kotipihallaan pois, en olisi jäänyt murehtimaan onko ketään kotona.

Ei tämä tietty ihmistyyppi tajua ennenkuin muut vastaavat samalla mitalla.

Vierailija
11/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella röyhkeä naapuri. Toiset ihmiset vaan osaa käyttää toisia hyväkseen ilman mitään tunnon tuskia, tilanne on hankala kun itse yrittää käyttäytyä normaalien käytössääntöjen ja kohteliaisuuden mukaan, eikä toinen toimi ollenkaan samoilla periaatteilla.

Vaikka seuraava kerta olisikin tällainen ovela hyväntahtoinen, esim. vastaava kerhosta mukaan otto, niin heitä naapurille vähän niinkuin vitsinä, mutta kuitenkin tosissaan, että joo olet kyllä hakemassa oman lapsesi kerhosta mutta et voi ottaa "Minttua", koska teillä on omaa menoa eikä heistä koskaan tiedä onko kyseessä pelkkä noutoapu vai monen tunnin hoito. Heillä kun tuntuu vähän venyvän nämä pikaiset.

Normaali ihminen kyllä tajuaa, eikä asiasta tarvitse nostaa mekkalaa. Samalla lapsikaan ei pääse loukkaantumaan, kun asia on ilmoitettu suoraan äidille.

Vierailija
12/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää nostaa älämöly kun se tollasen jälkeen tulee hakemaan lasta. Sanot tiukasti ja jämäkästi että sinulla ei ollut aikaa hoitaa lasta, ja teidän menot nyt peruuntuivat tämän takia. Olitte sopineet viemisesta mutta lapsi jäikin yli tunniksi hoitoon. Ole tiukka mutta ystävällinen jos haluat pysyä väleissä. Ja koeta olla ovelampi. Kun kysyy että voitteko hakea kerhosta niin kysy "kai te olette kotona nyt koska viimeksi ette olleet?". Ja jos joku kerta taas jättää tulematta tms niin soitat ja sanot että "TEIDÄN PITÄÄ HAKEA MINTTU NYT HETI, tai kertoa minne voidaan viedä Minttu kun me lähdetään nyt pois". Laita ongelma heidän ratkottavaksi. Heidän pitää keksiä minne Minttu menee kun te lähdette pois kotoa. Ja pysy tiukkana. Jos sanovat että "no mä lähdin kaupoille ja Pekka on töissä" niin sanot että "TEIDÄN PITÄÄ TULLA HAKEMAAN MINTTU NYT HETI". Toistat niin kauan kunnes tulevat hakemaan tai kertovat minne lapsen voi viedä. Ei ole sun ongelma että ämmä on lähtenyt shoppailee toiseen kaupunkiin, sen auton voi kääntää ympäri ja tulla takaisin. 

Vierailija
13/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hieman samaa yhden naapuriperheen kanssa. Olen itsekin aika väsynyt (kolme alle 4 v lasta ja yksi nukkuu huonosti), enkä jaksaisi oikein ylimääräisiä lapsia nyt ottaa hoitoon. Tai, jaksaisin jos lapsi käyttäytyisi hyvin, mutta tämä naapurin lapsi ei tottele yhtään, tönii meidän vauvaa, herättää tahallaan vauvan ym. Lisäksi otan mieluummin jos ajankohta on sellainen,että menee siinä sivussa, eli sillon kun meilläkin on leikkiaika.

Yhdessä vaiheessa pyysivät melkein viikottain että ottaisin heidän tytön hoitoon. Aluksi en kehdannut kieltäytyä, ja otin, vaikka se vaikeutti omaa päivää. Esim heidän 2,5v ei niin päiväunia, meillä nukkuu kaikki, ja toivat lapsensa usein meille just päiväuniaikaan, mikä on normaalisti mullekin päiväuniaika, koska yöt on huonoja. Nukun siis vauvan kanssa sen ajan. No, heidän tyttö ei suostu nukkumaan, eikä edes hiljaa lukemaan kirjaa vaan mä jouduin hänen kanssaan leikkimään ja koko ajan hyssyttelemään, mutta herätti silti vauvan.. Olin todella väsynyt niinä päivinä, ja tämä oli siis viikoittaista. Luulin lisäksi että heill oli jotain tärkeää menoa mutta tulikin ilmi että tuo lasta hoitoon että saa mennä pienemmän kanssa kaksin kauppaan!

Lisäksi heillä oli tätä, että voisiko tyttö tulla esim 20 minuutiksi kun hän vie jonkun jutun postiin. Sanoin että 20 min on ok, mutta sen jälkeen meidän pitää lähteä jo harrastukseen. No, olikin melkein tunnin ja meiltä jäi harrastus väliin.

No, jossain vaiheessa vaan päätin että mun ei ole pakko oman jaksamiseni kustannuksella toimia toisten hoitajana, ja aloin salia ettei sovi. Sanoin esim että on menoa tai että olemme kipeitä ym. Hyvin pian lopetti pyytämästä!

Vierailija
14/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudut ihan oikein nyt, alussa olit liian kiltti ja voi kestää vähän aikaa ennen kuin tajuavat, että et toimikaan ilmaisena lastenvahtina enää. Koska nuo kuitenkin asuvat naapurissa ja lapset viihtyvät hyvin yhdessä, ei ole hyvä idea julistaa avointa sotaa itsekkäiden vanhempien kanssa.

"Valitettavasti nyt ei onnistu/emme voi ottaa tyttöä mukaan/hakea kerhosta, koska meillä on muita suunnitelmia loppupäiväksi" tms. kohteliaasti mutta suoraan, joka kerta kun sinulla on muita suunnitelmia tai et vain halua ylimääräistä vahdittavaa.

Vierailija
15/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että viaton lapsi joutuu ahtaitten aikuisten käyttäytymisestä kärsimään!

Vierailija
16/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lähes tuollainen naapuri tai useampia silloin kun poikani oli pieni. Silloin ei ollut kyse hoitamisesta vaan ruuasta.

Jos poikani olivat ulkona leikkimässä ja huusin heidät syömään lapsia tulikin 1 tai pahimmillaan kolme ylimääräistä. Usein annoin myös omat pihvini heille kun säälitti (siis ne lapset).

Nyt kun asiasta on jo vuosia jaksan nauraa sille, mutta silloin ei kyllä naurattanut. Lisäksi nämä ylimääräiset lapset söivät kuin hevoset ja olen yksinhuoltaja.

Minkäänlaista kiitosta en saanut näiden lasten vanhemmilta. Kait he katsoivat minun pitävän lounaspalvelua ihan vain omaksi ilokseni.

Vierailija
17/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokemusta hieman samanlaisesta toiminnasta. Alunperin pyysin itse lapsen tarhakaveria meille leikkimään, tytöistä tuli hyvät ystävät ja vierailut lisääntyivät. Ongelmaa ei muuten ollut, mutta yh-isä ei pitänyt kiinni sovituista hakuajoista. Saattoi tulla vasta klo 21 jälkeen vaikka seuraavana päivänä oli työ- ja tarhapäivä, ei vastannut puhelimeen. Ja jos tyttö tuli yökylään, jäi usein toiseksikin yöksi. Homma loppui siihen kun lapsi ei enää suostunut tulemaan meille; pelkäsi varmaan että joku kerta iskä jättää kokonaan hakematta. Tosi kurjaa, koska tyttö oli mun lapsen paras kaveri. Iskä aina pahoitteli myöhästymistään mutta ei muuttanut tapojaan eikä lunastanut koskaan lupaustaan ottaa mun tyttö joskus mukaan uimaan.

Vierailija
18/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tekisin lastensuojeluilmoituksen. Miksi sä hankaloittaisit omaa elämääsi tuon enempää, on ammattilaiset sitä varten jotka keskustelevat äidin kanssa että jaksaako hän olla lapsensa kanssa? Se äiti saattaa oikeasti olla mielenterveysongelmainen ja teet lapselle suuren palveluksen kun hommaat heille apua. Suomessa lastensuojelusta on tehty ihan turha mörkö, siellä on ihania ihmisiä töissä lastensuojelussa ja voit laittaa vaikkapa sähköpostin virkailijalle ja kysyä että mikä heidän mielipiteensä on. Mä olen kerran tehnyt ilmoituksen siten että olin epävarma onko huoleni aiheellinen, ja kysyin sitä meilillä että mitä ovat mieltä. Kehottivat tekemään ilmoituksen lapsen etua ajatellen joten siitä ei ole mitään haittakaan, jos kaikki on kunnossa. Ja kertomastasi päätellen kaikki ei tosiaankaan ole kunnossa.. :( Et sä voi auttaa niitä vanhempia, tuollaiset vanhemmat eivät vaan osaa olla vanhempia ja sinusta ei ole heitä ikuisesti auttamaan.

Vierailija
19/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en luimistelisi pitkin nurkkia, vaan sanoisin ihan suoraan. Näin: " minä olen huomannut, että te mielellänne lähetätte Mintun meille hoitoon, ja Minttu on ihan mukava tyttö. MUTTA en tykkää tällaisesta yksipuolisesta hoitamisesta, se lähenee minusta jo hyväksikäyttöä. Joten sanon nyt suoraan, että Minttu ei ole meille enää tervetullut, eikä tämä johdu tytöstä itsestään, vaan teistä vanhempina."

Suoraan vaan. Ei tuollaiset mistään tekosyistä ota onkeensa tyyliä "ei nyt sovi".

Ikävää Mintun kannalta, tyttöhän ei ole tehnyt mitään ansaitakseen tuollaisia kusipäävanhempia.

Vastavuoroisen yya-meiningin hyväksyisin, pidän sellaista jopa ideaalina, mutta yksipuolinen hyväksikäyttö ja sovituista luistaminen on... niin no, hyväksikäyttöä.

Vierailija
20/88 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet liian kiltti (vaikka siis todellakaan ei sinun syy, naapuri on aivan muikku). Jos ämmä ei olis kotona kun veisin muksun kerhosta, sanoisin että mä lähden nyt, tuletko heti vai pitääkö tässä johonki sossuille soittaa, minä en ehdi minuuttiakaan hoitaa lastasi eikä sellaisesta sovittu. Minä lähden nyt, lapsesi jää yksin tähän pihalle vai mitä teen? Hä?

Meillä on kans naapurin muksu koko ajan, vaatii ruokaa ja haluaa kaikkialle mukaamme. Vanhempansa eivät sentään vaadi ruokkimaan ja tulevat kyllä ilmoittamaan jos lähtevät kotoa. Sulla on hirveä tilanne mutta sun on laitettava ehdoton stoppi. Ja jos et halua laittaa, älä sitten muuta kuin kiltisti hoidat vaan.