Naapurilla taas liikaa hajuvettä -hirveä astmakohtaus
Alkaa olla takki aivan tyhjä ja viimeinen niitti, joka pitää nyt teille kertoa että jaksaisin lähteä takaisin koululle. Mikä siinä on, että jotkut (ei kaikki) laittaa niin hirveästi hajuvettä, että astmaatikkona saa semmoisen astmakohtauksen, että itku silmässä ajoin kotiin toipumaan / kahville...
Edes ennaltaehkäisynä ottamat allergia/astmasuihkeet eivät tehoa, vaan niistä huolimatta kohtaus tulee. Kunpa hajuvettä liikaa suihkivat osaisivat vähentää vähän... Tilanteesta ei pystynyt edes lähtemään tällä kertaa pois (ilman korvaavaa tehtävää, mitä en halunnut ottaa muiden kiireiden vuoksi), joten jouduin jäädä kärsimään.
Mutta ehkä se kuppi kahvia helpottaa, samoin kuin pari suihketta jotka sai taas hengen kulkemaan. Luojan kiitos pihalla on suht keväisen raikasta. Kiitos teille, että sain purkaa sydäntäni. Tukehtuminen ei ole kiva tunne.
Kommentit (25)
Tsemppiä tyttö, nämä ovat yllättävän yleisiä vaivoja..
Mun miespuoliset työkaverit tainnuttaa minut partavesillään. Henkeä ahdistaa ja päätä särkee. Se on aivan kamalaa! Miten siitäkin voisi hienotunteisesti sanoa?
Ikävä juttu mutta tuolle nyt ei vaan oikein voi mitään. Voi kai sitä työkavereille sanoa, jos kehtaa mutta eri asia on, onko sillä vaikutusta.
Miksei sinne lastenneuvolan seinälle voi laittaa lappua, jossa pyydettäisiin välttämään voimakkaiden hajusteiden käyttöä kun vastaanotolle tulee? Tosin se ei auta pyykinpesuaineiden kohdalla ja en muutenkaan ole sun kanssa samaa mieltä siitä, että ne niin voimakkaalta haisevat. Ehkä ennemmin huuhteluaine jää tuoksumaan tai haisemaan vaatteisiin, ei itse pesuaine.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:27"]
Ikävä juttu mutta tuolle nyt ei vaan oikein voi mitään. Voi kai sitä työkavereille sanoa, jos kehtaa mutta eri asia on, onko sillä vaikutusta.
[/quote]
Kyllä sille voi tehdä ja sanoakin saa. Itse olen pyytänyt hajusteita käyttäviä pysymään hieman kauempana, jos en itse huomaa heitä kartella. Kukaan ei ole vielä suuttunut, osa on vähentänyt hajusteita, osa ei. Työnantajalle kuuluu se, miten työntekijät voivat. Jos joku on vähän väliä työkyvyttömänä syystä tai toisesta, työnantajan täytyy puuttua asiaan.
Jos astmakohtauss on paha, omat lääkkeet eivät aina auta. Astmakohtaukseen kuolee vuosittain ihmisiä enkä minä halua olla yksi heistä. Ja tuskinpa se kohtauksen aiheuttajakaan pääsee asiasta olankohtauksella yli.
Toi on hyvä, astmapiippu rohkeasti esiin juuri silloin kun on haisuleita paikalla!
Ap siis eri kuin terveydenhoitaja. Mutta minulla sama, voimakkaat huuhteluaineet ei tee hyvää minullekaan. Mutta nuo hajuvedet ovat pahimpia myrkkyjä meikäläiselle..
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:29"]
Miksei sinne lastenneuvolan seinälle voi laittaa lappua, jossa pyydettäisiin välttämään voimakkaiden hajusteiden käyttöä kun vastaanotolle tulee? Tosin se ei auta pyykinpesuaineiden kohdalla ja en muutenkaan ole sun kanssa samaa mieltä siitä, että ne niin voimakkaalta haisevat. Ehkä ennemmin huuhteluaine jää tuoksumaan tai haisemaan vaatteisiin, ei itse pesuaine.
[/quote]
Kyllä, nimenomaan ne pesuaineet haisevat. Tiedän, koska pahimpien haisuleiden vaatteet haisevat nimeomaan samalle kuin pesuainehyllyllä kaupassa (huuhteluaineet eivät kaupassa haise, koska ne ovat muovipullossa). Pesuainetta annostellaan liikaa ja pesukoneet huuhtelevat huonosti > hajupommi. Ja tähän hajuun tottuneethan eivät tajua haisevansa, tai kuvittelevat tuoksuvansa "ihanan puhtaalta". Jep jep. Siksi tuo kehotus välttää hajusteita ei auta. Toki joskus tulee hajuvedellä kyllästettyjä asiakkaitakin, mutta jos neuvolassa käydään kerran vuodessa, niin se ei auta että siellä neuvolassa on se lappu, kun ei sitä hajuvettä enää poiskaan saa. Se vain pitäisi olla ihmisissä itsessään sellainen maalaisjärki, että ymmärtäisi hajusteiden häiritsevän muita, mutta kun kaikilla ei sellaista tunnu löytyvän. Tai sitten on vain välinpitämätön.
Psykosomaattisistakin oireista pääsee hoidoilla eroon.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:29"]Miksei sinne lastenneuvolan seinälle voi laittaa lappua, jossa pyydettäisiin välttämään voimakkaiden hajusteiden käyttöä kun vastaanotolle tulee? Tosin se ei auta pyykinpesuaineiden kohdalla ja en muutenkaan ole sun kanssa samaa mieltä siitä, että ne niin voimakkaalta haisevat. Ehkä ennemmin huuhteluaine jää tuoksumaan tai haisemaan vaatteisiin, ei itse pesuaine.
[/quote]
Eipä taitais auttaa. Ihmisillä on erikoinen suhtautuminen terveydenhuollon ihmisiin. Jos eivät noudata lastensa kanssa leikkaukseen tullessa ravinnottaolo-ohjeitakaan, niin tuskin jättäisivät pesemättä Omoillansakaan. Me terveydenhuoltoalan ihmisethän teemme kaiken vain kiusataksemme potilaita. Kuulen viikottain valitusta siitä miksi lapsi ei saa syödä ennen toimenpidettä (ei pysty olemaan ilman ruokaa)
Ikävä homma nuo astmakohtaukset. Uskon, että AP:lla on todellinen hajusteyliherkkyys, mutta oletteko huomanneet, että hajusteista valittajat eivät usein ole yliherkkiä, vaan valittavat siksi, etteivät tykkää hajusteista tai hajustetuista ihmisistä. Se on vähän sama jos valittaisi, että ei tykkää punaisista puseroista. Yliherkkyyden ymmärrän, mutta tuollaisia valitammisen ilosta valittajia en. Yleensä nämä henkilöt ovat vielä verisesti loukkaantuneita, jos joku käyttää hajuvettä tai jos huomautellaan, että voivoi, koita kestää. Tälläkin palstalla on ollut esimerkkejä mm siitä, että hiuslakka haisee liian voimakkaalle tai jopa kasvorasvat pitäisi tuoda tarkastettavaksi jollekin.
Tosi paha astmakohtaus, kun kahvilla helpottaa. Itse olen pari kertaa joutunut teholle samasta syystä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:35"]
Psykosomaattisistakin oireista pääsee hoidoilla eroon.
[/quote]
Kerrohan sitten, jos tiedät. Tämä hajusteyliherkkyys kun vaikeuttaa elämää niin paljon, että haluaisin siitä eroon. En jaksaisi enää yhtään kertaa mennä päivystykseen, pelätä henkeni menttämistä, maksaa lääkkeistä ja olla sairaana ja puolikuntoinen päiviä. Lääkäritkään eivät osaa muuta kuin kehottaa välttelemään hajusteita.
No sen verran huono olo oli, että keuhkot menivät ruttuun ja mietin ajanko suoraan lääkärille, mutta kun olen saanut näitä kohtauksia ennenkin niin tiedän, miten elimistöni toimii ja mikä auttaa: monta ventolinea, raikas ilma ja rauhoittuminen, joka KYLLÄ sisältää itselläni kahvin. Lisäksi olen lukenut jostakin, että kahvi laajentaa keuhkoputkia ja oli se totta tai ei, niin tekee ainakin paremman mielen minulle.
Ap
Astma on psyykkinensairaus, esim lääke ei mukana...kohtaus tulee aivan varmasti. Suositelen lääkärille menoa, jos sairaus ei pysy lapasessa lääkityksen avulla. Tarkasta myös elämäntapasi. Oikein hoidettuna oireita ei pitäisi tulla, kuin hajuveden sisään hengittämisestä.
ps. tuoksuherkkyys ja hajusteyliherkkyys ovat kaksi eriasiaa. Psyykkisiä oireita lähiympäristön tavallisista tuoksuista saavalla on hajusteyliherkkyys ja hajusteallergia ilmenee esim.kosketusihottumana.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 13:04"]
Astma on psyykkinensairaus, esim lääke ei mukana...kohtaus tulee aivan varmasti. Suositelen lääkärille menoa, jos sairaus ei pysy lapasessa lääkityksen avulla. Tarkasta myös elämäntapasi. Oikein hoidettuna oireita ei pitäisi tulla, kuin hajuveden sisään hengittämisestä.
ps. tuoksuherkkyys ja hajusteyliherkkyys ovat kaksi eriasiaa. Psyykkisiä oireita lähiympäristön tavallisista tuoksuista saavalla on tuoksuherkkyys ja hajusteallergia ilmenee esim.kosketusihottumana.
[/quote]
korjaus edelliseen.
Sano ap opettajalle, että toivoisit hänen sanovan koko ryhmälle nimeäsi mainitsematta, että ryhmässä on hajusteallerginen, joten kaikilta toivotaan hajusteiden käytön minimointia ryhmään tullessaan.
Minulla on ollut astma koko ikäni ajan ja ap: oireesi kuulostavat psykosomaattisilta. Suosittelen että otat yhteyttä mttlle! :)
Mun mielestä hajusteiden käytöstä voi mainita ihan hyvin, koska kyseessä ei ole henk.koht. ominaisuus, (vrt. esim. pahanhajuinen hengitys).
Tai pesuaineita. Olen terveydenhoitaja lastenneuvolassa, ja joskus ihan tosissaan ahdistaa kun joudun olemaan samassa huoneessa asiakkaan kanssa, jonka vaatteet haisevat ties mille Omolle. Ja vielä enemmän säälittää se pieni vauva, jonka vaatteet myös pestään samalla aineella ja hänen herkät hengitystiensä altistuvat hajusteen kemikaaleille ympärivuorokauden. Täytyy varmaan alkaa ottaa Ventolinea asiakkaan läsnäollessa niin asiakaskin tajuaisi miten voimakkaasti haisee.