Naapurilla taas liikaa hajuvettä -hirveä astmakohtaus
Alkaa olla takki aivan tyhjä ja viimeinen niitti, joka pitää nyt teille kertoa että jaksaisin lähteä takaisin koululle. Mikä siinä on, että jotkut (ei kaikki) laittaa niin hirveästi hajuvettä, että astmaatikkona saa semmoisen astmakohtauksen, että itku silmässä ajoin kotiin toipumaan / kahville...
Edes ennaltaehkäisynä ottamat allergia/astmasuihkeet eivät tehoa, vaan niistä huolimatta kohtaus tulee. Kunpa hajuvettä liikaa suihkivat osaisivat vähentää vähän... Tilanteesta ei pystynyt edes lähtemään tällä kertaa pois (ilman korvaavaa tehtävää, mitä en halunnut ottaa muiden kiireiden vuoksi), joten jouduin jäädä kärsimään.
Mutta ehkä se kuppi kahvia helpottaa, samoin kuin pari suihketta jotka sai taas hengen kulkemaan. Luojan kiitos pihalla on suht keväisen raikasta. Kiitos teille, että sain purkaa sydäntäni. Tukehtuminen ei ole kiva tunne.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:29"]
Miksei sinne lastenneuvolan seinälle voi laittaa lappua, jossa pyydettäisiin välttämään voimakkaiden hajusteiden käyttöä kun vastaanotolle tulee? Tosin se ei auta pyykinpesuaineiden kohdalla ja en muutenkaan ole sun kanssa samaa mieltä siitä, että ne niin voimakkaalta haisevat. Ehkä ennemmin huuhteluaine jää tuoksumaan tai haisemaan vaatteisiin, ei itse pesuaine.
[/quote]
Kyllä, nimenomaan ne pesuaineet haisevat. Tiedän, koska pahimpien haisuleiden vaatteet haisevat nimeomaan samalle kuin pesuainehyllyllä kaupassa (huuhteluaineet eivät kaupassa haise, koska ne ovat muovipullossa). Pesuainetta annostellaan liikaa ja pesukoneet huuhtelevat huonosti > hajupommi. Ja tähän hajuun tottuneethan eivät tajua haisevansa, tai kuvittelevat tuoksuvansa "ihanan puhtaalta". Jep jep. Siksi tuo kehotus välttää hajusteita ei auta. Toki joskus tulee hajuvedellä kyllästettyjä asiakkaitakin, mutta jos neuvolassa käydään kerran vuodessa, niin se ei auta että siellä neuvolassa on se lappu, kun ei sitä hajuvettä enää poiskaan saa. Se vain pitäisi olla ihmisissä itsessään sellainen maalaisjärki, että ymmärtäisi hajusteiden häiritsevän muita, mutta kun kaikilla ei sellaista tunnu löytyvän. Tai sitten on vain välinpitämätön.
[/quote]
ymmärrän ongelman ja se on kurja mutta ihan pakko korjata silti, ei tuossa tapauksessa voi sanoa että haisee, kuuluu sanoa tuoksuu, vaikkakin liikaa..
Voimakkaista hajuista (pesuaine/huuhteluaine vaatteissa, hiuslakka, hajuvedet, puhdistusaineet, ilmanraikastimet, tupakka, bensa, kynsilakka, ruuista kaali, sienet, rasvainen ruoka) itse saan helposti migreenikohtauksen halusinpa sitä tai en. Hajusteista saan myös ihottumaa, esimerkiksi kyläillessäni nukuin hajustetulla pesuaineella pestyissä lakanoissa ja puolen tunnin jälkeen olin punainen kuin rapu ja nenäni oli tukossa. Sairastan myös astmaa mutta se on hyvässä hoitotasapainossa ja hajuille altistumisen jälkeen auttaa jo se kun pääsee raittiiseen ilmaan.
Nuo psykosomaattiseksi huutelijat eivät näemmä ole itse kokeneet sitä mitä hajusteherkkyys tai mikä sen oikea nimi nyt onkaan pahimmillaan on. Se on invalidisoivaa. Ei kukaan halua tahallaan tehdä elämästään hankalampaa muka-oirehtimalla. Rakastan hyviä tuoksuja mutta en itse ikävä kyllä kykene käyttämään mitään hajustettuja tuotteita enää. Olisikin vain oma valinta mutta kun pakon edessä joutuu luopumaan esimerkiksi lempihajuvedestään niin siitä on psykosomaattisuus ja luulosairaus kaukana.
Tsemppiä ap:lle!
Mä olen sanonut kaikille kavereilleni hajusteista, silti tulevat hajusteiden kanssa meille. Mä saan niistä hengenahdistusta, migreeniä, "flunssan", vatsan löysäksi ja kipeäksi, polttavaa punoitusta ja finnien näköisiä näppylöitä.
Ystäväni ovat mulle tärkeitä ja olen alkanut miettimään, että miksi mä en ole heille tärkeä. Ei ole kivaa, kun he lähtevät, niin mä painun pimeään makkariin ja mies ja lapset kantavat tekstiilit ulos ja tuulettavat kotia tuntiakausia vain ja ainoastaan sen takia, kun joku on suihkauttanut itseensä hajuvettä sinä päivänä, kun on tullut meille. Tai ehkä ei ole laittanut hajuvettä sinä päivänä, mutta ottanut tuolilta sellaisen vaatteen, jossa sitä hajuvettä on ehkä useampikin suihkaus.
Juhlat ovat kaikista pahimpia. Mä tykkään aivan valtavasti nähdä kavereita, istua iltaa, lähteä myöhemmin tanssimaan jne. mutta nekin päättyvät monesti siihen, että mulle tulee vain niin kamala migreeni ja pahaolo kaikkien tuoksuista, että en pysty lähtemään minnekään. Nykyään en edes yritä viettää iltaa kuin muutaman ystäväni kanssa, jotka oikeasti välttelevät tuoksuja mun seurassa.
Enkä valita systemaattisesti joka paikassa, että täällä haisee, kuka haisee, kuka on pessyt pyykinsä omolla, ootko taas kaatanut päällesi hajuvettä jne. Ehkä pitäisi. Ehkä se saisi ihmiset miettimään enemmän minkä hajuisina ovat mun seurassa.
Minullakin on astma, enkä saa minkäänlaisia oireita hajusteista, joten jännästi tämä vaihtelee.
Joka tapauksessa voit ilman muuta kohteliaasti pyytää jotakuta käyttämään vähemmän hajusteita. Mutta muista, että se on asia, jota voi pyytää, ei vaatia.
Suosittelisin sanomaan rohkeasti. Välillä itselle humahtaa liikaa hiuslakkaa kiireessä lähtiessä ja haju ällöttää itseäkin ja en todellakaan halua, että joku astmaatikko saa vuokseni kuvottavan olon. Jos joku tulisi vaikka bussissa sanomaan, että anteeksi, hiuslakka ottaa henkeen, niin tietenkin siirtyisin! Ja ihan muuten röyhkeästi huomauttelen muillekkin radikaaleista lemuista ja siksi toivon itseänikin kohtaan rehellisyyttä. Omalle hajuvedelle, pyykinpesuaineelle ja muille arkikemikaaleille nimittäin tulee sokeaksi ja ne eivät enää omaan nenään ota, kun kaikki muut tukehtuvat ympäriltä.
Turhaa " ai että oon herkkä"-purnaamista en siis ota kuuleviin korviini, jos kyseessä on joku sarjavalittaja, jolla ei ikinä ole mikään hyvin, mutta yksittäiset ihmiset= eri asia.