Miksi te viette taaperot liian aikaisin laskettelurinteeseen?
Olin viikonloppuna oman nelosluokkalaiseni kanssa snoukkailemassa, ja lasten rinteessä (joka on kuitenkin melko jyrkkä) oli kymmeniä vanhempia taaperoikäisten lastensa kanssa ilmeisestikin harjoittelemassa lumilautailua tai suksilla laskemista. Onko Enni Rukajärven ansiota että näin moni vanhempi on päättänyt tutustuttaa lapsensa lajiin, vai onko taustalla jokin muu syy jota en ymmärrä?
Liikunta on hieno asia, mutta sen tulisi tapahtua lapsen omilla ehdoilla ja ei tosiaankaan ole paras mahdollinen valinta köyttää kolmevuotiasta suksiin ja sitten sitoa lapsi valjaisiin, ja ohjastaa sitä lasta rinnettä alas. Lapset olivat koko ajan nokallaan, itkeskelivät välillä ja äiti törötti vauvan kanssa rinteen alaosassa ja isä huitoi ohjaksilla. Sitten toinen ryhmä oli se joka kipitti lapsen perässä pitkin rinnettä alas, ja lapsen tasapaino oli ihan kammottavan huono.
Ymmärrättekö te vanhemmat mitä lumilautailu tai suksilla laskeminen vaatii tasapainolta? Ymmärrättekö myös, että jos ette itse laske niin ette voi antaa neuvoja lapselle millä kohdalla laskuvälinettä pitää tehdä sitä ja tätä? Taaperot eivät pääse hissiin, joten isät TYÖNSIVÄT lapsia rinnettä ylös ja laskettivat ohjaksilla alas?? Mitä hemmettiä? Mitä tapahtui pulkkailulle?? Mikä vika on laittaa se parivuotias pulkkaan tai antaa muksun tutustua omien kykyjensä mukaan johonkin lajiin? Ihan perinteisillä murtsikkasuksilla voi aloittaa pienenkin taaperon kanssa, ei tarvita valjaita eikä tarvitse pehmustaa toppahaalaria takapuolen kohdalta koska tasaisella maalla jos kaatuu, ei satu muutenkaan.
Eräskin äiti puoliväkisin raahasi jo vähän isompaa tyttöä joka laudan kanssa suunnilleen itki kun ei enää jaksa. Ja äiti väänsi että kyllä jaksat kun on maksettu kahdesta tunnista. Onko tuo tosiaan teidän vanhempien käsitys siitä, että lapsi omaksuu lajin joka tuntuu pahalta?
Kummitteleeko taustalla jokin oma haave olympiamitalista, vai mikä KIIRE teillä on lastenne suhteen? Snoukkalajeihin ehtii tutustumaan aivan hyvin alaluokilla, ja varsinkaan jos ette itse osaa laskea niin on aivan hulluutta lähteä opastamaan omaa lasta että kuinka täytyy laskea.
Huolimatta siitä, että me itse miehen kanssa lasketaan me ostettiin paikallisesta laskettelukeskuksesta silloin aikanaan yksityisopetusta lapselle, hän oli tuolloin 7-vuotias ja oli hiihtänyt murtsikkaa jo pari vuotta. Jos välttämättä haluatte sen kolmevuotiaan saada snoukkasuksille, niin hommatkaa edes opettaja joka OSAA opettaa snoukkailua!
Joukossa oli muuten vanhempia jotka laskivat itsekin, ja heidän (arviolta) viisivuotias laski heidän mukanaan, ja sitä oli ilo seurata, lapsi selvästi nautti siitä. Mutta miten voi laskettelusta nauttia ihan tosi pieni taapero joka on köytetty ja vyötetty ja suojattu ja tiivistetty ja sitten kyljissä on kiinni remmit, joista isä ohjaa epätoivon vimmalla? Tekisitte perheen kanssa jotain YHDESSÄ, liikkuisitte ihan vaikka vielä vaunulenkeillä ettekä yrittäisi olla jotain mitä ette ole.
Kaikista ei tule olympialaskijoista, ja ne keistä tulee niin kyllä lapsista huomaa onko heillä intohimo siihen lajiin. Omasta lapsestani ainakin huomaan että rakastaa snoukkailua mutta harrastaa niin monia muitakin lajeja, että on mahdotonta sanoa minkä lajin pariin jää jos jää ollenkaan. Ei olisi tullut mieleenkään yrittää aivopestä lasta parivuotiaana jonkin tietyn lajin pariin, se laji täytyy löytää itse.
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 10:50"]Enni muistaakseni on aloittanut lautailun 11 vuotiaana. Lahjattomat aloittaa taaperona.
[/quote]
Kade!
Meilläkin poika aloittanut 3-vuotiaana, koska itse halusi. Tyttö on nyt 7, eikä kiinnosta pätkääkään. Molemmat on oppineet ajamaan polkupyörällä ilman apurattaita (tasapaino on saavutettu potkupyöräilemällä) 3-vuotiaana, joten se siitä tasapainosta :-) Jotkut lapset on vaan motorisesti taitavampia kuin toiset ja sekös ap:ta harmittaa.
Minä itse asiassa ihmettelen vanhempia, jotka ei anna lapset kokeilla yhtään mitään. Kiikutetaan vauvakiikussa vielä neljävuotiaana ja kuusivuotiaalla on apparit pyörässä. Lapset oppii helposti, kun heidän kykyihin luotetaan ja heitä kannustetaan.