Lapsi näkee "pojan" katonrajassa
Osaisiko joku fiksumpi selittää: 2,5-vuotias lapsi näkee "pojan" katonrajassa. Puhunut tästä pojasta jo muutaman päivän. Poika on kuulemma pieni ja kiltti. Vilkutttelee "pojalle". Olin laittamassa lastani nukkumaan: lapsen silmät siirtyivät välillä minuun ja välillä katonrajaan. Kun kysyn missä poika on, lapsi vastaa, että "tuolla", osoittaa kattoon ja vilkuttaa iloisesti "pojalle". Aivan selvästi näkee jotain.
Mitä ihmettä?? lapsen mielikuvitus tekee tepposet?
Kommentit (57)
Aaveita se vain näkee. Mutta niin monet pienet. Ei hätää.
Ihan vain mielikuvituksen tuotetta. Meillä 2,5v tyttö huolehtii, että tyttö on mukana ja käy "hakemassa" välillä jostain. "Kun se unohtuu aina tuonne leikkimään" Sun lapsella taitaa olla vaan vahva mielikuvitus.
Heh, munki poika tuossa iässä näki jotain. Katsoi mun ohi juuri nukkumaan laittaessa. Kysyin, että mitä siellä on. Sanoi, että mörkö, äitin selän takana on mörkö.
Vaikken kovin helpolla lähde mörköihin uskomaan, niin silloin nousi niskavillat pystyyn.
Ehkä kuitenkin mielikuvitus vain on vilkas, eihän pienellä aivotkaan ole vielä kovin hyvin jäsentyneet. Kaikenlaista siellä tapahtuu.
Katto Kassista luettu iltasaduksi?
Minunkin lapseni näki yhteen aikaan öisin katossa "tytön", joka kuulemma tuijotti häntä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 22:19"]
Heh, munki poika tuossa iässä näki jotain. Katsoi mun ohi juuri nukkumaan laittaessa. Kysyin, että mitä siellä on. Sanoi, että mörkö, äitin selän takana on mörkö.
Vaikken kovin helpolla lähde mörköihin uskomaan, niin silloin nousi niskavillat pystyyn.
Ehkä kuitenkin mielikuvitus vain on vilkas, eihän pienellä aivotkaan ole vielä kovin hyvin jäsentyneet. Kaikenlaista siellä tapahtuu.
[/quote]
Mitä ihmettä tarkoitat sillä, että aivot ei ole kovin jäsentyneet? Aivot kyllä muokkautuu tuon ikäisellä koko ajan, uusia yhteyksiä ja hermosoluja syntyy. Mutta kyllä ne aivot on jo ihan jäsentyneet. Se, millä aivoalueilla käsitellään minkäkin aistin välittämiä tietoja, on aika pitkälti biologisesti määräytynyt.
Juuri noin kolmen vuoden iässä tai jo vähän sitä ennen lapsen mielikuvitus alkaa kehittyä niin, että moni lapsi keksii vaikka mitä juttuja. Jotkut saattavat myös nähdä pelottavia painajaisia tai hurjia unia, joista ehkä kertovat herättyään. Kunhan lapsi ei ole peloissaan, ei ole mitään huolta.
Mun poika on 1vuotiaasta saakka puhunut jostain pojasta, sanotaan nyt vaikka Ville. Näyttänyt sohvaa että siellä Ville, kun leikitään makkarissa vilkaissut huoneen nurkkaan ja pyytänyt Villeä katsomaan ja vaikuttanut aidosti hämmästyneeltä kun en näe Villeä vaan kysynyt imssä se on. Yöllä heräillyt ja osoittanut samaan kohtaan ja sanonut "poika" ja jatkanut unia.
Jossain kohtaa väitti pelkäävänsä Villeä.
Nyt lapseni on 2,5v ja on vääntänyt koko VIlle-jutun leikiksi, minun pitää kysyä missä Ville on ja hän sitten vastaa kaikkea hölmöä kuten "vaipassa" =D
Mutta aina välillä itsekin heitän läppää että minulla taitaakin olla ylimääräinen lapsi kotona jota en ole ikinä nähnyt, ja kun jotain tippuu (esim keittiöstä kuulu kolinaa kun ollaan kaikki makkarissa" ollaan vaan naureskeltu miehen kanssa että Ville taisi laittaa itselleen iltapalaa =D
Olisiko ns. mielikuvitusystävä? Täysin normaali ilmiö lapsilla, erityisesti herkemmillä ja mielikuvitukseltaan rikkaammilla lapsilla. Mulla oli semmoinen lapsena ja oon lukenut jotain tutkimuksia asiasta. :)
Ap: ihan varmasti jotain näkee: miksi silmät liikkuisivat samaan paikkaan katonrajaan. En itse ole mikään huru, enkä ole oikein uskonut mihinkään yliluonnolliseen, mutta tämä tapaus kyllä pisti miettimään.
Minä kuulin pienenä ääniä jotka oli ihan todellisia eikä mielikuvituksen tuotetta.
Kuulin päässäni naisen äänen joka toistaa samaa lausetta monta kertaa ja samalla päässä takoo muista, muista mutta en pystynyt koskaan muistamaan mitä nainen sanoi kun tunne meni ohi.
Viimeisen kerran kuulin äänen joskus 12v.
Yhä harmittaa etten tiedä tätä "viestiä" koska sen tiedän että se oli jotain tärkeää.
Tai näkee oikeasti. Pienillä voi olla vielä herkkyys tallella.
Tai näkee oikeasti. Pienillä voi olla vielä herkkyys tallella.
Hassuja lapsia =D Ei mikään ihme että kauhuelokuvissa käytetään paljon lasten "I see dead people"-juttuja =D
Kovasti täällä pyritään "selittämään" ap:n lapsen näkemä pois. Itse olisin kuitenkin taipuvainen uskomaan, että pienet lapset pystyvät havaitsemaan asioista, joita aikuiset eivät näe. Siis lapsilla on jokin herkkyys/ taajuus, joka sitten usein katoaa varttuessa. Joskus tuli televisiosarja näistä "yliluonnollisia" näkevistä lapsista.
Minun molemmat tytöt näkivät makuhuoneensa komeroiden päällä vanhan miehen useita kertoja alle kouluikäisinä. Vähitellen näkeminen jäi pois. Olivat aidosti hädissään kun tyypin näkivät yhtä aikaa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 23:33"]
Minun molemmat tytöt näkivät makuhuoneensa komeroiden päällä vanhan miehen useita kertoja alle kouluikäisinä. Vähitellen näkeminen jäi pois. Olivat aidosti hädissään kun tyypin näkivät yhtä aikaa.
[/quote] The Conjuringissä oli tuollainen kohtaus.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 23:26"]Kovasti täällä pyritään "selittämään" ap:n lapsen näkemä pois. Itse olisin kuitenkin taipuvainen uskomaan, että pienet lapset pystyvät havaitsemaan asioista, joita aikuiset eivät näe. Siis lapsilla on jokin herkkyys/ taajuus, joka sitten usein katoaa varttuessa. Joskus tuli televisiosarja näistä "yliluonnollisia" näkevistä lapsista.
[/quote]
Ai jos se oli telkkarissa niin sittenhän sen täytyy olla totta.