Kuinka paljon yksityinen perhepäivähoitaja voi ottaa maksua/lapsi?
Meillä on ystäväni kanssa suunnitelmissa perustaa yhteinen ryhmäperhepäivähoitopaikka. En vain tiedä, kannattaako se. Mitä yksityinen perhepäivähoitaja voi saada lapsesta?
Itse olen ammatiltani englannin opettaja, mutta olen kyllästynyt jatkuviin sijaisuuksiin ja haluaisin vakityön. Mietin, olisiko tässä vaihtoehto. Ystäväni on biologian tohtori, todella hyvä tekemään käsitöitä ja askartelemaan.
Ajattelimme vuokrata jostain kolmion ryhmistä varten. Pyörittäisimme englanti- ja luonnontiedepainotteista ryhmistä, eli pyrkisimme tarjoamaan mahdollisimman laadukasta varhaiskasvatusta. Voiko tällaisessa tapauksessa pyytää enemmän maksua/lapsi kuin perusryhmäperhepäivähoidossa?
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:51"]
Paljonko olisit itse valmis maksamaan päivähoidosta? Sen saa mitä joku suostuu maksamaan. Subventoitu julkinen päivähoito tietenkin määrää aika pitkälle hintatasoa mitä ollaan valmiita maksamaan.
Tuossa on yksityisten perhepäivähoitajien suositushinnat.
[/quote]
Maksimi olisi siis 830e/kk... Siitä, että on valmis olemaan töissä klo 6-18. Naurettavaa.
Ajattelimme, että hoitoaika olisi klo 7.30-16.30. Hoitoon toisivat lapsensa sitten ne vanhemmat, keille tuo hoitoaika sopii. Jokaiselta nuo kellonajat ylittävältä puolelta tunnilta tuli 50 euron lisämaksu.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:49"]
Yksityisen hoidon tuki on 173e/kk. Ei puhuta mistään yhteiskunnan maksamasta hoitopaikasta. Kaupunki saattaa maksaa kuntalisää, mutta kaikkialla ei sitä ole.
[/quote]
Ok. Eli 173 euroa/kk saa kaikki perheet yhden lapsen hoidosta?
Jos maksu olisi 1000 e/lapsi/kk, jäisi siis vanhempien maksettavaksi 827 euroa/kk. Onko se nyt paha?
[/quote]
No onko? Ajattele omista tuloistasi, olisitko valmis maksamaan 827e/kk yhden lapsen hoidosta. Me ollaan hyvätuloisia, mutta en silti itse olisi. Meidän lapset on parhaassa mahdollisessa hoidossa josta maksan 560e/kk. Enempään en varmaan suostuisi.
Tämän on PAKKO olla provo! :D Ei noin paskaa perhepäivähoitajaa ole olemassakaan. Teidän suunnitelmanne ei vaikuta siltä, että tuottaisitte laadukasta "varhaiskasvatusta".
Miten laadukasta hoitoa tarjoaisitte, ja minkä-ikäisille? Alle 3vuotiaita saa olla 4/aikuinen, yli 3v 7/aikuinen.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:49"]
Yksityisen hoidon tuki on 173e/kk. Ei puhuta mistään yhteiskunnan maksamasta hoitopaikasta. Kaupunki saattaa maksaa kuntalisää, mutta kaikkialla ei sitä ole.
[/quote]
Jos maksu olisi 1000 e/lapsi/kk, jäisi siis vanhempien maksettavaksi 827 euroa/kk. Onko se nyt paha?
[/quote]
No onko? Ajattele omista tuloistasi, olisitko valmis maksamaan 827e/kk yhden lapsen hoidosta. Me ollaan hyvätuloisia, mutta en silti itse olisi. Meidän lapset on parhaassa mahdollisessa hoidossa josta maksan 560e/kk. Enempään en varmaan suostuisi.
[/quote]
Ja siis per lapsi tämä 560e.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:36"]
Voiko per lapsi ottaa vaikka 1000 euroa/kk? Mitä vanhemmat yleensä ovat valmiita maksamaan?
[/quote]No ei sitä niin vain "oteta", pitää löytää joku joka suostuu sen maksamaan. Kunnan päiväkodissa maksu on maksimissaan 264€. Vanhemmilla pitää olla joku syy maksaa enemmän. Mitä voit tarjota vastineeksi menlkein nelinkertaisesta hinnasta?
Työtä pakoileva, rahanahne enkunope ja paskarteleva pellehumanisti. En voi kuvitella parempaa ja laadukkaapaa hoitopaikkaa lapselleni. Pyytäkää vaikka 2000 eur/lapsi, varmasti asiakkaita riittää...
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:48"]
No, ehkei tämä sitten ollutkaan hyvä idea... Ei mitään järkeä alka pyörittää ryhmäperhepäivähoitoa, jos palkka jää paljon huonommaksi kuin opettajalla - kun työaika on kuitenkin pidempi.
Luulin, että vanhemmat olisi hyvästä, laadukkaasta hoidosta valmiita maksamaan melkein mitä vaan. Kuinka moni perhepäivähoitopaikka tai päiväkotikaan voi tarjota pätevän kieltenopettajan ja luonnontieteiden tohtorin antaman varhaiskasvatuksen?
[/quote]
Minä taas ihmettelen mitä te oikeasti voisitte tuolla koulutuksella tarjota, mitä kunnalinen päivähoito ei voi. Ettehän te ehdi hirveästi mitään muuta kuin perushoitoa antaa, tai sitten pitää palkata lisää väkeä.
[/quote]
Jaa. No, eipä se päiväkotien ohjelma kovin kummallista ole. Kun itse olin lapsena tarhassa, siellä oli vapaata leikkiä, yksi askartelu/päivä, laulutuokio ja ulkoilua + ruokailut. Esikouluikäisenä tehtiin jotain kopsattuja tehtäviä, tyyliin, väritä korkein puu, väritä matalin puu.
Ei tehty lapsen tasolle sopivia luonnontieteelliseen ajatteluun ohjaavia kokeita. Ei käyty hakemassa ulkoa vaikka lehtiä ja tutkittu niitä mikroskoopilla. Tai edes suurennuslasilla. Ei opeteltu mitään vieraita kieliä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:36"]
Voiko per lapsi ottaa vaikka 1000 euroa/kk? Mitä vanhemmat yleensä ovat valmiita maksamaan?
[/quote]No ei sitä niin vain "oteta", pitää löytää joku joka suostuu sen maksamaan. Kunnan päiväkodissa maksu on maksimissaan 264€. Vanhemmilla pitää olla joku syy maksaa enemmän. Mitä voit tarjota vastineeksi menlkein nelinkertaisesta hinnasta?
[/quote]
289e tänä syksynä
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:49"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja siis per lapsi tämä 560e.
[/quote]
Ei mulla ole lapsia, en ole ajatellut, mitä niiden hoidosta maksaisin. En ainakaan haluaisi laittaa niitä päiväkotiin.
Eikös nykyisin pidä olla suoritettuna perhepäivähoitajan ammattitutkinto ennen kuin ammattia voi harjoittaa, vai olenko väärässä?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:59"]Eikös nykyisin pidä olla suoritettuna perhepäivähoitajan ammattitutkinto ennen kuin ammattia voi harjoittaa, vai olenko väärässä?
[/quote]
Olet väärässä, vain kunnallisella puolella vaaditaan tätä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:36"]
[/quote]
Minun seuraani. Sehän on korvaamatonta! :D
Epäreilua verrata kunnan tarjoamaan hoitoon. Veronmaksajathan kustantaa ne tilat, ruoan, materiaalit, hoitajien palkan, jne. Maksaahan yksityinen lääkärikin n. 90 euroa/20 min. Kunnallisella puolella ainakin meillä on 24 euron vuosimaksu. Silti ihmiset on valmiita maksamaan siitä yksityislääkäristä.
Minkälaista varhaiskasvatusta te tarjoaisitte, kun kummallakaan ei ole opintoja tai edes työkokemusta varhaiskasvatuksesta? Ei tohtorin tutkinnosta ole mitään hyötyä, jos ei tunne lapsen kehitystä tai varhaiskasvatuksen perusteitakaan.
Perhepäivähoitajat ovat todella pienituloisia, ei varmasti pääse aineenopen tuloihin.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:49"]
[/quote]
[/quote]
mietipä, jos perheessä on kaksi lasta hoitomaksu olisi kuussa 1654€, aika varakkaita vanhempia täytyy olla, että pystyy tuollaisia summia maksamaan. Lisäksi englannin opettaja ja biologian opettaja eivät välttämättä ole päteviä varhaiskasvattajia, epäilen ettei teidän koulutuksessa ole juurikaan perehdytty 0-6 vuotiaiden kasvatukseen?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:57"]
Työtä pakoileva, rahanahne enkunope ja paskarteleva pellehumanisti. En voi kuvitella parempaa ja laadukkaapaa hoitopaikkaa lapselleni. Pyytäkää vaikka 2000 eur/lapsi, varmasti asiakkaita riittää...
[/quote]
En ole työtä pakoileva. Itse asiassa teen nytkin open hommien lisäksi toista työtä. Haluaisin vain varman työpaikan enkä aina olla kilpailemassa puolen vuoden/vuoden sijaisuuksista. En kai edes harkitsisi tätä, jos olisin saanut viran?
Kaverini ei ensinnäkään ole humanisti. Toisekseen, hän on erittäin älykäs, lahjakas, ahkera, työlleen omistautuva (myös siivoojana) ja luova. Suomessa ei vain tutkijoille tarjoa töitä.
Ei kukaan maksa kahdelle täysin ummikolle ja kokemattomalle naiselle lapsen hoidosta 1000 euroa kuussa. En ikinä laittaisi teille lastani edes ilmaiseksi. Mitä te ymmärrätte varhaiskasvatuksesta?
Ap! Ei mitään käsitystä lasten hoidosta? Ei mitään käsitystä yrittämisestä? Unohda koko homma!
Et taitaisi edes olla pätevä, kunnalliseksi perhepäivähoitajaksi? Uus yritys keskus on oikea osoite, hakea ensi vastauksia yrittämiseen. Löytyy kunnallisena palveluna, jokaiselta talousalueelta.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:59"]
Eikös nykyisin pidä olla suoritettuna perhepäivähoitajan ammattitutkinto ennen kuin ammattia voi harjoittaa, vai olenko väärässä?
[/quote]
Se ei ole välttämätöntä. Mutta sen voi suorittaa näyttötutkintona työn ohessa. Tiedän aika tarkkaan, olen ollut opettamassa tulevia perhepäivähoitajia(kin).
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:30"]
Ensin pitää saada kaikki luvat kuntoon eli kolmio ei sellaisenaan välttämättä kelpaa hoitopaikaksi. Toiseksi laskette kulut ja toivomanne palkan ja jaatte tämän lasten määrällä, hinta on siinä. Hankala uskoa, että menee alle 800 e/kk.
[/quote]Tietysti kolmio kelpaa hoitopaikaksi, sehän on tavallinen koti, joka käy perhepäivähoitoon mainiosti.