Kuinkate olette perheessänne jakaneet maksut?
Kommentit (34)
Mies maksaa kaiken yhteisestä asuntolainasta humputteluihin. Oma tulo opintoraha 268e kk. Se menee ihan vaan ruokaan. Yhteiset rahat tulee aina olemaan.
Kaikki menee samslle tilille. Sieltä sitten maksetaan.
Kun muutettiin yhteen, niin laskettiin molempien varallisuus ja sovittiin, että jos joskus erotaan, niin molemmat saa mukaansa sen verran ja loput laitetaan puoliksi (tai jos jaettavaa ei ole niin paljoa, niin siinä suhteessa).
Sen jälkeen perustettiin yksi yhteinen tili, johon menee molempien palkat ja josta maksetaan kaikki menot. Myös asuntolaina on molempien nimissä. Normaaleihin menoihin ei tarvitse kysyä toisen lupaa, isommat (useamman sadan euron) ostokset sovitaan yhdessä tai varmistetaan toiselta onko ok. ennen hankintaa.
Meillä on omat Tilit, yhteinen talous. Mies maksaa yhtiövastikkeen, ruuan, auton ja joitain maksuja, mä lainan, vakuutukset, puhelimet, tv netti yms maksut. Lapsen kustannukset suht puoliksi. Samoihin menee. kyllä se kesäisin sit tasaantuu, kun matkabudjettia katsotaan, sillä joka enemmän rahaa maksaa sit lomalla enemmän.
Yhteiset menot on laskettu, ja ne maksetaan yhteiseltä taloustililtä. Sinne laitetaan rahaa tulojen suhteessa. Tämä tapahtuu automaattisena tilisiirtona jokaisena palkkapäivänä. Helppoa ja oikeudenmukaista.
Minä maksan vuokran, sähkön + muut laskut. Mies maksaa ruoan, matkat ja harrastukset.
Se maksaa, jolla on rahaa tilillä laskun eräpäivänä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:37"]Kaikki menee samslle tilille. Sieltä sitten maksetaan.
[/quote]
Samoin meillä. Tulot ja menot vaihtelevat, mutta koskaan ei tarvitse miettiä, kuka maksaa ja mitä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:42"]
Se maksaa, jolla on rahaa tilillä laskun eräpäivänä.
[/quote]Siinähän voi käydä että toisen tilillä ei oo rahaa kun palkkapäivänä.
Te jotka olette avoliitossa niin olkaa tarkkana. Ettei käy niin että on ostettu esim koti , oli se sitten omakotitalo, rivari, kerrostalo jne että miehen nimillä ja mies maksaa lainaa, tottakai. Sinä maksat yhtiövastikkeen, sähkön, ruoan, vakuutukset. Ero tulee niin oot puilla paljailla. Rakkauden huumassa täytyy ottaa tälläiset seikat huomioon.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:35"]
Mies maksaa kaiken yhteisestä asuntolainasta humputteluihin. Oma tulo opintoraha 268e kk. Se menee ihan vaan ruokaan. Yhteiset rahat tulee aina olemaan.
[/quote]Oletko naimisissa? Eikä avioehtoa?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:42"]
Minä maksan vuokran, sähkön + muut laskut. Mies maksaa ruoan, matkat ja harrastukset.
[/quote]Oletko laskunut että menee samoihin suurpiirtein? Itse oon tarkka rahasta.
Meillä on omat tilit mutta yhteiset rahat.
Minä maksan kaikki meille tulevat laskut omalta tai miehen tililtä, ja jos tarvetta, siirrän jommalta kummalta rahaa toiselle, että molemmilla on käyttötilillä aina suunnilleen saman verran.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:35"]
[/quote]Oletko naimisissa? Eikä avioehtoa?
[/quote]
Olemme. Avioehto ennen avioliittoa kerrytetystä omaisuudesta sekä perinnöistä. Avioliiton aikana tienattu menee puoliksi.
Molemmat tienaa ja minä maksan yhteisistä tuloista. Eli ei ole sun ja mun rahoja eikä laskuja.
Tällähetkellä maksan vuokran 500e ja bensat autoon 200e. Mies maksaa sitten laskut mitä tulee kuten netti, oman puhelinlaskun, sähkö.. Tienaan kuitenkin viisikertaa enemmän, niin maksan enemmän, kun miehen opintotuki ei edes riitä vuokraan. Muutama vuosi oli toisinpäin :D
Meillä on lainanlyhennystili ja omat tilit. Lainanlyhennystilille siirretään aina isompi summa kerralla rahaa molemmat ja sieltä maksetaan ns. perheen yhteiset laskut, eli päivähoito, sähkö, vesi, vakuutukset yms. Ja sitten kumpikin maksaa henk.koht. laskut/menot omilta tileiltä. Kaupassa käydään aikalailla tasapuolisesti vuoronperään.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:42"]
[/quote]Oletko laskunut että menee samoihin suurpiirtein? Itse oon tarkka rahasta.
[/quote]
En voi käsittää, että joku jaksaa vielä kumppaninsakin kanssa laskea tarkkaan! Mitä väliä, jos toinen maksaa enemmän?
Meillä yhteinen tili ja yhteinen säästötili, eikä todellakaan lasketa. Joistakin asioista toki yhdessä mietitään, onko varaa vai ei. Mutta tämä on minun käsitykseni liitosta/ perheestä.
Meillä on omat, mutta yhteiset rahat. Siis molemmilla omat tilit, mutta hankinnat tehdään yhdessä (toisin kampaamo- ja vaateostoksiin ja vastaaviin ei toiselta lupia kysellä), kun perhe ollaan. Ikinä emme rahasta riitele, koska molemmilla on samanlainen rahankäyttökulttuuri.
Minä maksan vastikkeen, lasten päivähoito- ja harrastusmaksut, nettiliittymän sekä omat laskuni ja menoni. Myös lasten vaatehankinnat yleensä hoidan minä.
Mies maksaa sitten kaiken muun. Asuntolainan, sähkön, autoon liittyvät menot sekä kauppalaskun, niin ja vakuutukset. Myös, jos käydään jossain, esimerkiksi ravintolassa tai elokuvissa, mies yleensä maksaa.
Se, mitä jää, menee sitten säästöön (joko yhteiselle tai omille säästötileille/sijoituksiin).