Kuinkate olette perheessänne jakaneet maksut?
Kommentit (34)
Minä maksan ruuan, mies asumisen, lasten harrastukset puoliksi. Noin karkeasti ottaen. Kaikki menee, mitä tulee, vaikka olemme keskituloisia tai jopa hiukan yli. Emme juuri koskaan riitele rahasta. Kummallakin on oma tili. Omiin menoihinsa kumpikin käyttää, mitä jää.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:42"]
Minä maksan vuokran, sähkön + muut laskut. Mies maksaa ruoan, matkat ja harrastukset.
[/quote]Oletko laskunut että menee samoihin suurpiirtein? Itse oon tarkka rahasta.
[/quote]
No eipä ole tullut laskettua, todellakaan. Mun mielestäni parisuhteessa on jotain ronskisti sanottuna jotain päin vittua jos pitää rahankäyttöä kytätä ettei vahingossakaan vaan maksa itse enempää kuin toinen.
Seurustelun alkuvaiheessa huomasin että olemme miehen kanssa erilaisia rahankäyttäjiä jote kun saman katon alle päädyttiin niin otettiin yhteinen taloustili. Sinne kumpikin siirtää kuukausittain summan rahaa ja tililtä maksetaan kaikki yhteiset ja lapsiin liittyvät laskut. Ruokakaupassa käymme vuorokerroin. Omalta tililtä kumpikin maksaa omat "humputtelut".
Ei riitaa rahasta, on toiminut jo 15 vuoden ajan.
Meillä on omat tilit sekä yhteinen talotili/ lainanhoitotili.
Vuokra maksetaan vuorokuukausin, samoin lapsen päivähoitomaksu, muut maksut sen mukaan, kumman nimissä tulee, kumpikin maksaa omat lehtensä ja puhelimensa, ruoat ostetaan vuorotellen. Mies maksaa auton kulut, koska käyttää autoa päivittäin, minä satunnaisesti.
Laina on otettu tarkalleen sillä prosentilla, miten kummankin säästöjä siihen on käytetty, ei siis 50/50. Talotilille tullaan siirtämään joka kuukausi rahaa, ja asumiseen käytettävät maksut menevät siis sieltä.
Ollaan kumpikin tarkkoja rahankäyttäjiä, minä sellainen kohtuutarkka ja mies supertarkka. Rahasta ei oo koskaan riidelty. Avoliitossa asutaan.
Ihan yhteistä on kaikki, jo 20v ajan. Meillä omat tilit, mutta käyttöoikeus toisen tiliin. Eli kun kirjautuu verkkopankkiin näkyy molempien tilien saldot.
Sieltä sitten maksetaan laskut niin, että suurin osa menee miehen tililtä ja loput minun. Minulle sitten jää sinne tilille rahaa ruokaan, bensaan jne. Maksan jos ollaan jossain. Mies ei juurikaan shoppaile, mutta jos tarvii jotain, niin sen myös sitten ostaa.
Yhteiset: asuntolaina, sähkö, jätevesi, jäte, nuohous, tie, kiinteistövero, netti, sanomalehti, koti- ja henkivakuutus, polttopuu. Nämä maksetaan yhteiseltä tililtä. Mies maksaa näistä suurimman osan ja minä käyn ruokakaupassa omilla rahoilla.
Minä: oma auto, omat ja lapsen vaatteet, satunnaiset ostokset, oma puhelin.
Mies: oma auto, omat vaatteet, oma puhelin, metsävakuuts ja muut perintömetsän kulut, lapsen harrastukset.
Erikseen sovitaan: remonttikulut, lapsen polkupyörä, matkat ja huvit yms. keskimäärin puoleksi.
Kummallakaan ei ole tili tyhjä ennen palkkapäivää. Kompensoin miehen pienempiä tuloja maksamalla lapsen kuluja huomattavasti enemmän. Mies huoltaa mun auton ja tekee remppaa ja polttopuita aika paljon enemmän kuin minä.
Remonttikulut on excelissä moottorisahasta maalarinteippiin ja seuraan kulujen jakautumista molemmille, lähinnä kirjanpito on talon hinnan laskemiseksi.
Minä olen säästäväinen mies taas (hurmaava) tuhluri. Minä maksan kaikki laskut, jotta ne varmasti tulee maksetuksi. Muuten elän mieheni siivellä niin paljon kun mahdollista ja sehän onnistuu, koska hän ei nuukaile, koskaan. Rahasta ei tarvitse riidellä ja molemmat ovat tyytyväisiä, oltu jo kolmattakymmenettä vuotta.
Omat tilit, joille tulee palkat, yhteinen tili, jolle siirretään joka kk asumiskuluihin menevät rahat, ja s-tili, jolle siirretään joka kk ruokaan menevät rahat (50-50) Laskut (sähkö, vakuutukset ym) jaetaan puoliksi. Meillä sama palkka. Kun toinen on ollut hoitovapaalla niin työssäkäyvä on maksanut koko asumisen ja ruoat. On toiminut hyvin ja 14 vuotta, 2 lasta. Naimisissa olemme ja asunto ja laina yhteisiä.
Olemme naimisissa. Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Käytännössä asuntolainan lyhennys menee miehen tililtä, koska se oli pakko valita meneväksi suoraveloituksena jommankumman tililtä. Ruokaostokset maksaa se, joka käy kaupassa, yleensä mies. Lastenvaatteet ostan yleensä minä. Laskuja makselee se, kumpi jaksaa ja muistaa. Miehelle tulee melkein aina maksettavaksi enemmän ja hänen tilinsä tyhjenisi ennen palkkapäivää. Mies pyytää silloin minua siirtämään hänelle rahaa ja siirrän tonnin, pari. Loput rahat tapaavat jäädä tililleni roikkumaan ja sitten niitä käytetään esim. lomamatkoihin ja isompiin ostoksiin.
Minä maksan kaiken. Tosin meillä yhteinen tili johon palkat tulee. Mies ei tiedä perheemme menoista ja tuloista sen taivaallista. Hänellä muut vastuut perheessä.
Yhteinen pankkitili. Toimii meillä.
Kumpikin maksaa omat kulunsa. Lapsista koituvat kulut jaetaan puoliksi.
Mielestäni sana perhe tarkoitaa sitä, ettei ole mitään minun/sinun asetelmaa, vaan kaikki on yhteistä(meillä ollut 43 vuotta ja rahoista ei ole riidelty)