Lapsi kuollut iltapäiväkerhossa Porvoossa
Olivat uimassa, alakoululainen hukkui kenenkään huomaamatta.
https://www.itavayla.fi/uutiset/lapsi-hukkui-porvoon-uimahallissa-6.2.5…
Kommentit (354)
On kyllä outoa että kaksi lenkkiä pettää, ip ohjaajien ja uimavalvojien. Vaikka olisivat, ja usein ovat, ip tyypit tosi nuoria niin ei kyllä hirveästi sääliä heru. Pienten lasten kanssa käytännössä vaan 1 sääntö ja se on että älä käännä selkääsi hetkeksikään!
Kuvittelen koko ajan, että lapsi on poika. Onko jossain sanottu näin vai onko tämä oma mielikuvani?
Iltapäiväkerhojen ei tarviis käydä uimassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu pistää tähän ketjuun sarjatulella UP? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla tuossa tilanteessa vanhemmat kontaktoidaan/kuka heidät kontaktoi? Miten asia muotoillaan, että hei täällä iltapäiväkerhossa sattui onnettumuus ja lapsenne on nyt ikävä kyllä menehtynyt. Kiinnostaisi oikeasti tietää, miten tuossa tilanteessa kommunikaatio hoidetaan?
Poliisi hoitaa aina kuolemasta ilmoittamisen.
Ja viesti viedään aina niin että poliisi menee tapaamaan omaista ellei sitten jostain poikkeuksellisesta syystä se ole mahdollista.
Ja kun ne vanhemmat on siinä edessä niin miten poliisi esittää asian? Anteeksi, mutta kiinnostaa vaan. Viestintä ja kommunikaatio on kiinnostavia aiheita.
Omainen ohjataan rauhalliseen paikkaan ja asia kerrotaan. Kerrotaan että läheinen on kuollut, missä ja miksi. Ei siihen mitään suoraa kaavaa ole. Sen jälkeen omaista tuetaan parhaan osaamisen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yksi sairas henkilö kommentoimassa aggressiivisia ja seksuaalissävytteisiä kommentteja. Hänelle: mene hoitoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat / hoitajat tai ne aikuiset kenen kanssa lapsi oli uimahallissa, ja jotka olivat ko. lapsiryhmästä vastuussa, tulee saattaa vastuuseen tästä kuolemasta.
Jos oli koulun iltis, niin ovat yleensä kouluavustajia/koulunkäynninohjaajia. Kerhoissa ei ole opettajia.
Ei kouluavustajia vaan koulunkäyntiavustajia/koulunkäynnin ohjaajia.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelen koko ajan, että lapsi on poika. Onko jossain sanottu näin vai onko tämä oma mielikuvani?
Kyllä on uutisoitu, että oli poika.
Ikävä kyllä en ihmettele. Asutaan ihan toisaalla, mutta täällä muutama vuosi sitten liikuntailtapäiväkerhon ohjaaja vei lapset joen jäälle, muistaakseni luistelemaan. Paikalliset toki tiesivät, että joki ei jäädy siitä kohtaa tasaisesti, ja kun lapset siellä oli nähty niin nousihan siitä hirveä haloo, paikallislehtiä myöten. Seuraus oli se, että eivät mene uudestaan, mutta ei kai siinä mitään seurauksia ohjaajille tai muille tullut. Kukaan ei onneksi tippunut jäihin.
Sama paikkakunta, koulussa lapset opettelee uimaan hyppyaltaassa, syvyys ainakin 3m joka kohdassa ja tähän opettajat pakottaa myös uimataidottomat lapset. Vieressä on lasten allaskin, mutta siinä voi olla toinen ryhmä ja toiselle ryhmälle varattu sitten se hyppyallas. Aivan järjetöntä touhua, joka jatkuu vuosi toisensa jälkeen. Omien lasten kohdalla oon kieltänyt lapsen uimisen hyppyaltaassa koulun kanssa, olen varmaan hankalan vanhemman maineessa mutta joku tolkku näissä on oltava. Ja siis itse pidän uimisesta, olen sitä nuorempana harrastanutkin, silti tai ehkä juuri siksi näen riskin kun sellainen oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltapäiväkerhoissa ei ole opettajia eikä kouluavustajia.
Pösilö, kun et edes tiedä, mikä on iltapäiväkerho, ja silti pitää tulla tänne turpaansa aukomaan.
Kyllä iltapäiväkerhossa on varsin usein kouluavustajia.
Kouluavustajia tuskin on enää missään. Jos olisikin, niin he eivät olisi lasten kanssa yhtikäs missään. Koulunkäynnin ohjaajat tai joissain paikoissa vielä nimikkeellä koulunkäyntiavustajat voivat tehdä töitä myös ip toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä en ihmettele. Asutaan ihan toisaalla, mutta täällä muutama vuosi sitten liikuntailtapäiväkerhon ohjaaja vei lapset joen jäälle, muistaakseni luistelemaan. Paikalliset toki tiesivät, että joki ei jäädy siitä kohtaa tasaisesti, ja kun lapset siellä oli nähty niin nousihan siitä hirveä haloo, paikallislehtiä myöten. Seuraus oli se, että eivät mene uudestaan, mutta ei kai siinä mitään seurauksia ohjaajille tai muille tullut. Kukaan ei onneksi tippunut jäihin.
Sama paikkakunta, koulussa lapset opettelee uimaan hyppyaltaassa, syvyys ainakin 3m joka kohdassa ja tähän opettajat pakottaa myös uimataidottomat lapset. Vieressä on lasten allaskin, mutta siinä voi olla toinen ryhmä ja toiselle ryhmälle varattu sitten se hyppyallas. Aivan järjetöntä touhua, joka jatkuu vuosi toisensa jälkeen. Omien lasten kohdalla oon kieltänyt lapsen uimisen hyppyaltaassa koulun kanssa, olen varmaan hankalan vanhemman maineessa mutta joku tolkku näissä on oltava. Ja siis itse pidän uimisesta, olen sitä nuorempana harrastanutkin, silti tai ehkä juuri siksi näen riskin kun sellainen oikeasti on.
Turvallisuuden kannalta on ihan sama onko uinti hyppyaltaassa vai isossa altaassa. Kummassakaan ei jalat yllä pohjaan ja kummassakin lapsia valvotaan. Lapsi pystytään ihan yhtä hyvin pelastamaan sieltä hyppyaltaasta jos meinaa joutua uppeluksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on uutisoitu, että oli poika.
En ollut uutista lukenut, ajattelin silti heti että ovat poika. Näin yhteiskunta on meille päähän takonut ajatusmallin: Pojat ovat uhkarohkeita ja rasavillejä, "pojat ovat poikia". Niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella surullista. Meidän 7 vuotias ei haluaisi uida tai siis mennä uimahalille ekaluokalla mutta siitäkö alkaa opettajat vouhkaamaan jotta pitää mennä silti. Meidän seitsen vuotias ei siis osaa uida vaan kelukkeiden varassa koettaa olla vedessä ja häntä pelottaa aivan sunnattomasti mutta silti pieni ihminen pakotetaan hallille veteen koko luokan kanssa(25 lasta) ilman isää, äitiä tai isovanhempiaan. Olen sitä mieltä, että pitää ottaa ennakkotapaus näissä hukkumistapauksissa ja antaa tuomiot jotta me aikuiset osataan ymmärtää pientä lasta joka ei vielä ole isomman veroinen vedessä. Englannissa on usein ennakkotapaus tuomiota annettu monissa tapauksissa, miksei meilläkin voisi.
Enemmän olisin huolissani siitä, miksi lapsesi pelkää uimista. Olette opettaneet hänet pelkäämään uimista. Tarkoituksellako? Mitä muita asioita opetatte hänet pelkäämään ja välttemään, tarkoituksella tai tiedostamatta? Kaikki ajattelumallit ja pelot on OPITTU. Haluatko estää lastasi elämästä, kaikkea pitää pelätä ja kohta hän haluaa telkeytyä kellariin kun maailma on vaaroja täynnä. Niinhän olet opettanut.
Heillä on varmaan se Jeessus turvanansa, niin ei tarvitse opetella uimaan. Pahat opettajat, kun saa ennakkotapauksina vankilaan, niin se lisää turvallisuuden tunnetta entisestään.
Lapsi on hyvä pitää äitinsä, isänsä ja isovanhempiensa sylissä ja hoivassa ihan sinne 60 vuotiaaksi saakka.
No eihän se sielä kerhossa kuollu vaan uimahallissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääli etteivät vanhemmat olleet opettaneet lastaan uimaan aiemmin - uimataito pelastaa usein hukkumiselta.
Kyse lienee 1.-2.luokkalaisista? Monella voi olla uimataito vielä melko heikko, vaikka olisi opetettu ja käytetty uimassa. Lisäksi uimataito ei pelasta hukkumiselta aina. Kyllä suurin osa niistä hukkuneista, joita minä tiedän useimmat ovat osanneet uida.
Ne on sitten varmaan hukkuneet luonnonvesiin, saaneet jonkun sairauskohtauksen tai joutuneet johonkin onnettomuuteen. Kyllä uimataito pelastaa hukkumiselta uimahallissa, sairauskohtauksilta tai onnettomuuksilta ei toki kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuuden kannalta on ihan sama onko uinti hyppyaltaassa vai isossa altaassa. Kummassakaan ei jalat yllä pohjaan ja kummassakin lapsia valvotaan. Lapsi pystytään ihan yhtä hyvin pelastamaan sieltä hyppyaltaasta jos meinaa joutua uppeluksiin.
Ei muuten ole. Lasten altaassa (joka on ainoa järkevä paikka uimataidottomalle) lapsen jalat yltää pohjaan. Normialtaassa taas voi uida reunan lähellä ja ottaa siitä kiinni kun väsyy ja kun syvyys on matalammassa päässä 150 cm, ja siellä pysyy, niin jos vähän upahtaa, saa potkaistua itsensä pinnalle kun vähän edes osaa uida. Mutta sieltä kolmen metrin syvyydestä ei tasan pikkukoululainen itseään pinnalle ponnista.
Sitten kun oikeasti osaa uida, niin on aika sama toki miten syvässä ui, mutta nyt puhuttiin uimataidottomista tai juuri uimaan oppineista lapsista kolmen metrin syvyisessä altaassa.
Toivottavasti et ole opettaja tai uimaopettaja.
Vierailija kirjoitti:
Todella surullista. Meidän 7 vuotias ei haluaisi uida tai siis mennä uimahalille ekaluokalla mutta siitäkö alkaa opettajat vouhkaamaan jotta pitää mennä silti. Meidän seitsen vuotias ei siis osaa uida vaan kelukkeiden varassa koettaa olla vedessä ja häntä pelottaa aivan sunnattomasti mutta silti pieni ihminen pakotetaan hallille veteen koko luokan kanssa(25 lasta) ilman isää, äitiä tai isovanhempiaan. Olen sitä mieltä, että pitää ottaa ennakkotapaus näissä hukkumistapauksissa ja antaa tuomiot jotta me aikuiset osataan ymmärtää pientä lasta joka ei vielä ole isomman veroinen vedessä. Englannissa on usein ennakkotapaus tuomiota annettu monissa tapauksissa, miksei meilläkin voisi.
Suosittelen menemään kaupungin järjestämään uimakouluun. Meidän lapsista tuli rohkeita uimareita ja sukeltajia, kun kävivät uimakoulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut, että iltiksessä mentäisiin uimahalliin?
Ja mietin, että onko kuka ollut vastuullinen aikuinen ja aika riski lähteä uimaan lasten kanssa, joista varmaan osa ei vielä osaa uida. Onko lapsia laskettu?
Lasten tunnistaminenkin aika vaikeaa, kun tukka märkä yms. Aikamoisen riskin ovat kyllä ohjaajat ottaneet, mutta toki varmaan vanhemmilta kysytty lupa tuohon?Mennäänhän kouluissakin uimaan. Miten se eroaa tästä?
Koulu-uinneissa opetuksesta vastaavat uimaopettajat, lisäksi paikalla on opettajat, koulu aikana tapahtuva uimaopetus on opetussuunnitelman mukaista toimintaa. Iltapäiväkerhossa ei ole uimaopettajia ole, vaan se on vapaata uintia. Kamala tapaus kaikkinensa
Vierailija kirjoitti:
Moni 7v ei osaa uida, eikä koulussa oletetakaan että osaisivat uida. He saavat uimaopetusta lasten altaassa eikä siellä ole pakko tehdä mitään mitä ei halua/uskalla.
T.vanhempi jonka 8v lapsi ei osaa uida.
Jos työni on uimavalvoja ja työvuorollani joku hukkuu, niin harkitsisin kyllä alan vaihtoa...