Lapsi kuollut iltapäiväkerhossa Porvoossa
Olivat uimassa, alakoululainen hukkui kenenkään huomaamatta.
https://www.itavayla.fi/uutiset/lapsi-hukkui-porvoon-uimahallissa-6.2.5…
Kommentit (354)
Sikti tietty aikuiset vastuussa, mutta lopettakaa nyt jo se koulusta puhuminen. Iltis ei ole koulua eikä millään tavoin koulun toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vain erityislasten iltiksestä on laki.
Tämä on valetta. Aamu- ja iltapäivätoiminnasta säädetään perusopetuslain kahdeksannessa luvussa. Siellä mm. on pykälä, joka velvoittaa iltapäivätoiminnan turvalliseen järjestämiseen.
Lue uudestaan. Ei siellä ole yhtään mitään määräyksiä, kuka iltistä pitää ja millä koulutuksella, aamutoiminta ei ole juuri missään kunnissa. Erityislapsille pitää olla joku säilytyspaikka iltapäiväksi.
Voi ei, tää olikin totta. Kokoajan olettanut, että kyseessä on vaan joku teidän erittäin typerä läppä, koska otsikossa mainitaan Porvoo...
Porvoo on kyllä täällä niin dissattu, ettei ikinä voi tietää, ollaanko nyt tosissaan...
Vierailija kirjoitti:
Lue uudestaan. Ei siellä ole yhtään mitään määräyksiä, kuka iltistä pitää ja millä koulutuksella, aamutoiminta ei ole juuri missään kunnissa. Erityislapsille pitää olla joku säilytyspaikka iltapäiväksi.
Lue itse. Laki koskee iltapäivätoimintaa, jota järjestetään, oli järjestäjänä kunta itse tai ostopalvelu. Silloin kun iltapäivätoimintaa järjestetään, sen tulee olla turvallista lain mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Iltis ei ole varhaiskasvatusta eikä koulun toimintaa. Se voi siis olla ihan mitä tahansa puuhastelua ja ohjaajat voivat olla mitä tahansa kouluttamattomia. Se on säilytyspaikka. Päiväkodissa ja koulussa tarkat määräykset kaikesta, Iltiksessä ei.
älä puhu paskaa. on määräykset!
Juu, mutta se voi olla ihan Mitä vaan puuhastelua kenen tahansa täysikäisen vastuulla. Ei se mitään koulua ole.
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta se voi olla ihan Mitä vaan puuhastelua kenen tahansa täysikäisen vastuulla. Ei se mitään koulua ole.
Kukaan ei sitä kai kouluksi väittänytkään. Mutta väite, ettei ole lakia iltapäivätoiminnasta, on yksiselitteisesti väärä. Ei ne lapset siellä ole omalla vastuulla vaan aikuisten vastuulla.
Tietenkin ovat aikuisen vastuulla kuten esim. partioleirillä. Ei se silti ole koulua eikä päivähoitoa. Pelkkää höntsäpuuhastelua. Lapsia voi olla vaikka 50 ja pari työllustettyä heitä kaitsemassa.
Vuosaaressa poika oli ilman äitiä altaassa. En tiedä osasiko uida. Sinne ei saa mennä uimataidoton ilman aikuista. Aikuisia oli altaassa ja varmaan lapsia. Ei huomattu heti että lapsi on hukkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin ovat aikuisen vastuulla kuten esim. partioleirillä. Ei se silti ole koulua eikä päivähoitoa. Pelkkää höntsäpuuhastelua. Lapsia voi olla vaikka 50 ja pari työllustettyä heitä kaitsemassa.
Olkiukko.
Vierailija kirjoitti:
Vuosaaressa poika oli ilman äitiä altaassa. En tiedä osasiko uida. Sinne ei saa mennä uimataidoton ilman aikuista. Aikuisia oli altaassa ja varmaan lapsia. Ei huomattu heti että lapsi on hukkumassa.
Äiti sai oikeudessa tuomion.
Näillä kulmilla, joilla asun, on legendaarinen murhenäytelmä, kun kaksi pientä lasta hukkui hiuksen ohuisiin syysjäihin. Isäni oli toisen sylikummi. Mä en o silloin viä syntynyt. Kukaan ei tiedä vieläkään kuinka lapset päätyivät rantaan. Surullinen kertomus, mutta niin tämäkin, pieni hukkumisen uhri. Mä oon itte uimari luontojani ja seuraan hukkumistilastoja huolestuneena ja synkkänä. Mulla olikin viime kesänä kaksi uinti "oppilasta". Ja jatketaan joskus ainakin toisen kanssa kun uskalletaan tauti tilanteelta uimahallin.
Jos koulusta tms. kysytään uimataito, niin muistakaa, että sen määritelmä on, että henkilö syvään veteen jouduttuaan ui 200 m, josta 50 m selällään. Jos lapsi ei pysty tähän, älkää (virallisissa yhteyksissä ainakaan) väittäkö häntä uimataitoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos koulusta tms. kysytään uimataito, niin muistakaa, että sen määritelmä on, että henkilö syvään veteen jouduttuaan ui 200 m, josta 50 m selällään. Jos lapsi ei pysty tähän, älkää (virallisissa yhteyksissä ainakaan) väittäkö häntä uimataitoiseksi.
Koulussa kuten muuallakin lapsia valvotaan, sanottiin uimataidoksi mitä tahansa.
Niin, ja jatkan vielä, uin myös jäänkylmissä vesissä. Enkä ole pelkästään avannossa pulahtaja. Uintitaitoa arvostan. 200m ja 50 m selkää. Kellunta on myös taitolaji. Jokainen hukkunut on liikaa!
Uimavalvojana kommentoin tähän, että yllättävän moni vanhempi jättää ihan pienenkin lapsensa itsekseen altaaseen. Olettavat kai, että me valvojat ollaan jotain superlastenvahteja, jotka ehdimme sieltä satojen muiden asiakkaiden keskeltä vahtimaan juuri sitä pientä lasta ihan vierestä.
Jos lapsi ei osaa uida 25m levähtämättä, vanhemman tulee olla ihan käden mitan päässä lapsesta.
Käden mitta juurikin sitä varten, että ehtii nostamaan sen lapsen pinnan alta hätätilanteessa.
Ei riitä, että on itse on viereisessä altaassa ja silloin tällöin kurkistelee, että miten lapsilla menee.
Ei riitä sekään, että huolehtii siitä pienimmäisestä ja jättää muut lapset oman onnensa nojaan.
Tämä on nimittäin ihan päivittäistä uimahallilla, että valvojat joutuvat muistuttamaan vanhempia, että huolehtisivat jälkikasvustaan.
Ryhmissä valvontavastuu on aina ryhmänohjaajalla. Uimaopettaja voi pitää uinninopetuksen, mutta valvonta kuuluu ryhmän mukana tulleille aikuisille.
Mä haluaisin olla valvojana, mutta ilman silmälaseja en näe. Vahvuus -8-9, mä tartten valvojan, jos meinaan valvoa ilman valvojaa.944
Kiimaiset korppikotkat tehostevärihiuksineen nokkimassa hukkunutta lasta.
Vain erityislasten iltiksestä on laki.