Yöllinen refluksi
Olen huomannut kärsiväni yöllisestä refluksista etenkin kuukautisten alla sekä niiden aikana.
Päiväsaikaan ei ole mitään oireita, eikä minua juuri koskaan edes närästä. Refluksi saa aikaan kurkkukipua ja käheyttä aamuisin sekä muutenkin epämiellyttävää oloa. Ongelma helpottui jonkin verran närästyslääkkeillä, mutta en haluaisi käyttää niitä jatkuvasti.
Onko kellään muulla ollut tällaista? Ja oletteko keksineet siihen helpotusta? Luin jostain,että sängyn päätypuolta voisi kohottaa ja on olemassa ns. kiilatyynyjä jolla nukkuminen ehkäisee refluksia. Kokemuksia näistä?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ppi.lle kandee hankkia resepti, koska silloin lääkkeen saa monin verroin halvemmalla.
Refluksitautia sairastavalla lääkitys on säännöllinen ja pysyvä. Ppi.llä on haittavaikutuksia, mutta niin on jatkuvalla refluksillakin. Se että silloin tällöin närästää, ei ole refluksitautia.
Oireilla on taipumus paheta ajan saatossa.
Monet refluksikot ovat alipainoisia, koska heidän ruokavalionsa on suppea ja ravintoaineet imeytyvät huonosti. Refluksi muuttaa syömisen nautinnosta epämiellyttäväksi tankkaamiseksi.Ottakaa asioista selkoa, niin ei tarvitse luulla.
Aivan. Tämä keskustelu lähti nyt jotenkin sivuraiteille ja meni lääkkeistä väittelyksi. Tarkoitus oli kysyä konsteja ajoittaiseen yölliseen refluksiin, ei lääkesuosituksia vaikeaan refluksitautiin. Tämäkin on ihan riittävän epämiellyttävää, vaikka ei jatkuvaa olekaan. Ap
Moottoroitu sänky.
Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta sängyn päätypuolen kohottamisesta, tai kiilatyynyistä? Jos on joku helppo lääkkeetön, haitaton konsti, jota vielä testata ennen (jälleen) lääkäriin hakeutumista, mielelläni sen tekisin. Ap
Kaveri kehuu moottoruåisänkyö, että siitä on paljon apua.
Itselläni on omatekoinen kiilatyynysysteemi. En pärjää enää ilman. Niin ja joka ilta syön yhden maustamattoman viilin juuri ennen nukkumaan menoa. Pärjään melko hyvin tällä kombolla. Joskus otan 40 mg esomeprazolia, jos on hankalampaa.
Ok, kiitos tästä. Moottorisängyt taitavat olla aika kalliita. Tämän hankkimista harkitsen.
https://www.etola.net/Tuote/sisustus/vaahtomuovit/muut-vaahtomuovituott…
Aika vähällä olet päässyt jos kurkkukivulla ja epämiellyttävällä ololla olet selvinnyt. Minä olen meinannut muutamaan otteeseen tukehtua yöllä kun olen unissani vetänyt suuhun tunkenutta vatsahappoa henkeeni. Ruokailutottumuksia muuttamalla pääsin siitä vaivasta lähes kokonaan eroon, toisinaan saattaa edelleen joskus korventaa mutta ei enää yhtä pahasti että suuhun asti tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ppi.lle kandee hankkia resepti, koska silloin lääkkeen saa monin verroin halvemmalla.
Refluksitautia sairastavalla lääkitys on säännöllinen ja pysyvä. Ppi.llä on haittavaikutuksia, mutta niin on jatkuvalla refluksillakin. Se että silloin tällöin närästää, ei ole refluksitautia.
Monet refluksikot ovat alipainoisia, koska heidän ruokavalionsa on suppea ja ravintoaineet imeytyvät huonosti. Refluksi muuttaa syömisen nautinnosta epämiellyttäväksi tankkaamiseksi.Ottakaa asioista selkoa, niin ei tarvitse luulla.
Aivan. Tämä keskustelu lähti nyt jotenkin sivuraiteille ja meni lääkkeistä väittelyksi. Tarkoitus oli kysyä konsteja ajoittaiseen yölliseen refluksiin, ei lääkesuosituksia vaikeaan refluksitautiin. Tämäkin on ihan riittävän epämiellyttävää, vaikka ei jatkuvaa olekaan. Ap
Googlaa refluksin omahoito.
Ei kiilatyynyä, vaan sängyn yläpään korotus
"Suomen refluksi", vertaistukea ja tietoa, tervetuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on varmaan tyhmä kysymys ja olen tätä ketjussa jo aikaisemmin kysynytkin, mutta miten se korotus konkreettisesti tehdään? Jossain luki, että kirjoja jalkojen alle, mutta eikö tuo ole vähän hutera viritelmä?
Ota lievät oireesi vakavasti ja hoida itseäsi nyt.
On tyypillistä, että satunnainen refluksi muuttuu täysmittaiseksi refluksitaudiksi myöhemmin.
Se pilaa elämän eikä parane.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähällä olet päässyt jos kurkkukivulla ja epämiellyttävällä ololla olet selvinnyt. Minä olen meinannut muutamaan otteeseen tukehtua yöllä kun olen unissani vetänyt suuhun tunkenutta vatsahappoa henkeeni. Ruokailutottumuksia muuttamalla pääsin siitä vaivasta lähes kokonaan eroon, toisinaan saattaa edelleen joskus korventaa mutta ei enää yhtä pahasti että suuhun asti tulisi.
Onneksi näin päin, ainakin vielä toistaiseksi. On tämäkin ollut ihan riittävän epämiellyttävää, välillä ei ole ääntä saanut aamuisin kulkemaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kiilatyynyn tarkoitus on juurikin nostaa sitä sängun yläpäätä. Ilman että koko sänky pitää asettaa jonkun huteran rakennelman päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ota lievät oireesi vakavasti ja hoida itseäsi nyt.
On tyypillistä, että satunnainen refluksi muuttuu täysmittaiseksi refluksitaudiksi myöhemmin.
Se pilaa elämän eikä parane.
Olen samaa mieltä! Ja tiedostan tämän sekä myös sen, että mahahappo vaurioittaa ruokatorven limakalvoa. Lääkärissä olen käynyt, gastroskopia tehty, somacia syönyt, ja muutoin elämäntavat terveelliset, ei ylipainoa eikä tupakointia jne. Silti tämä vaiva vaan kiusaa kuukaudesta toiseen. Siksi tämän ketjun tein. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kiilatyynyn tarkoitus on juurikin nostaa sitä sängun yläpäätä. Ilman että koko sänky pitää asettaa jonkun huteran rakennelman päälle.
Kiilatyyny rajoittaa nukkumisasentoja ja aiheuttaa niska ym kipuja.
Sängynjalkojen alle puukuutiot, tiilet ym.
Järkeä saa ja pitää käyttää.
Somac ei kyllä ole tulehduskipulääke, vaan sitä käytetään suojaamaan mahan limakalvoa tulehduskipulääkkeiltä, ehkäisemään ja hoitamaan mahahaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä vielä. [--] En haluaisi tähän mitään reseptilääkitystä joillei se ole ihan täysin välttämätöntä, koska protonipumpun salpaajilla on haittavaikutuksia.
Ihan uteliaisuuttani rupesin vertailemaan käyttämäsi Somacin ja oman lääkkeeni Esomeprazolin haittavaikutuksia.
Somac saattaa aiheuttaa mm. osteoporoosia, mistä voi seurata esim. lonkka-, ranne- tai selkärankamurtumia. Muitakin haittavaikutuksia saattaa ilmetä, mutta mielestäni jo osteoporoosi on pelottava.
Somac on tulehduskipulääke. Somac-valmistetta käytetään aikuisilla tulehduskipulääkkeiden (NSAID-lääkkeiden, kuten ibuprofeenin) aiheuttamien maha- ja pohjukaissuolihaavojen ehkäisyyn riskipotilailla, jotka tarvitsevat jatkuvaa tulehduskipulääkehoitoa.
Muitakin haittavaikutuksia on. Jouduin kuitenkin poistamaan ne tästä, jotta saan kommentin julkaistua. Linkistä kuitenkin löytyy lisää tietoa, mm. haittavaikutuksista:
Somac https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?sl=1903
Esomeprazolin haittavaikutuksia puolestaan on päänsärky maha- tai suolistovaikutukset, kuten ripuli, vatsakivut, ummetus ja ilmavaivat pahoinvointi tai oksentelu mahalaukun hyvänlaatuiset polyypit. Ja niin edelleen. Laitan tähän linkin lääkeinfoon:
Minun piti lyhentää kommenttiani, jotta saan sen julkaistua.
j
http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humpil/8/13868698.pdf
Näyttääkin siltä, että molemmilla lääkkeillä on runsaasti mahdollisia sivuvaikutuksia. Kaikki eivät kuitenkaan saa kaikkia sivuvaikutuksia. Se, että saan mustelmia helposti, on ok. Olen toisinaan kömpelö ja kolhin itseäni. Lisäksi suuni kuivuu helposti. Sekin on ok. (Kuorsaan ja menopaussi kuivattavat limakalvoja,)
Muita vaivoja sitten ei olekaan. Ei ole osteoporoosia eikä muitakaan vaivoja. Tukkakin pysyy päässä ja on ihan yhtä tuuhea kuin ennenkin.
On minullakin omat epäluuloni: Somacia en söisi ikinä, ellei minulla olisi maha- tai pohjukaissuolitulehdusta eikä muuta hoitomuotoa olisi tarjolla. Olen saanut todella pahan anafylaktisen reaktion Buranasta (hengitys salpautui), eikä minulle sovi muutkaan kokeilemani tulehduskipulääkkeet.
Ihmettelinkin, että missä viipyy ensimmäinen lääkevastainen fanaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiilatyyny rajoittaa nukkumisasentoja ja aiheuttaa niska ym kipuja.
Sängynjalkojen alle puukuutiot, tiilet ym.
Järkeä saa ja pitää käyttää.
Tietääkö kukaan, myydäänkö missään säädettäviä sängynjalkoja? Olisi helppo ratkaisu säätää jalat korkeammiksi päätypuolella ja matalammaksi jalkapuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi auttaa tuo korotus, makuuasennossa refluksi tulee helposti. Siihen saa kyllä omat lääkkeensä kun käy terveyskeskuksessa.
Närästyslääkkeitä saa kyllä ihan käsikauppatavarana. Mutta niidenkin käytöllä on omat ongelmansa.
Refluksitauti ei ole sama kuin närästys.
Samoilla lääkkeillä niitä kaiketi hoidetaan? Ongelma molemmissa happaman mahansisällön nousu ruokatorveen.
Ei hoideta samoilla, refluksitautiin on reseptilääkkeet.
Ei, vaan lääkärit määräävät reseptillä niitä ihan samoja käsikauppalääkkeitä, mutta suuremmilla annoksilla. Nexium taitaa olla ainut poikkeus tähän.
Ja Esomeprazol, esimerkiksi. Mutta juuri ne jotka on reseptin takana on niitä jotka auttaa. Mutta saahan sitä syödä vaikka disperiiniä jos haluaa ja uskoo.
Siis tarkoitatko että esomeprazolia ei saa ilman reseptiä? Kyllä saa, usealta merkiltä.
Näin Yliopiston verkkoapteekissa: Esomeprazolia 20 mg:n vahvuisena saa ainoastaan Ratiopharmilta ilman reseptiä. Kaikki muut Esomeprazolit 20 mg:n vahvuisesta lähtien ovat reseptilääkkeitä.
Terveisin se toinen refluksitautinen, joka syö Esomeprazol Orion 40 mg:aa vain tarvittaesssa.
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectID=1…
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelinkin, että missä viipyy ensimmäinen lääkevastainen fanaatikko.
Kannattaisi lukea koko keskusteluketju. Huomaisit yllätykseksesi, että en ole julistautunut lääkevastaiseksi missään vaiheessa.
Syön Esomeprazol Orion 40 mg tarvittassa refluksiin.
Sen sijaan en söisi ap:n käyttämää Somacia, sillä se sisältää tulehduskipulääkettä. Ja kuten varmaan huomaat, kunhan ensin luet myös edellisen kommenttini, että kieltäytymiseeni on selkeä syykin: Saattaisin heittää henkeni tulehduskipulääkkeestä.
Yhden kerran olen saanut anafylaktisen hengitysreaktion sairaalassa leikkauksen jälkeen ja toisen vielä pahemman reaktion sain päästyäni kotiin syötyäni tulehduskipulääkkeitä, joista toinen oli muuten Burana. Siihen loppui minun Buranan syöntini ensiapupolikäyntiin.
Terveisin se, jota epäilit lääkevastaiseksi ihan vain sen vuoksi, että vertailin lääkkeiden sivuvaikutuksia.
Mulla tuo yöllinen refluksi ja oksentaminen johtui lopulta uniapneasta.
Enkä todellakaan ole tyypillinen potilas, olen 62 kiloinen nainen, en tupakoi enkä käytä alkoholia juurikaan. Kuorsasin toki mutta se johtui ahtaista nenäkäytävistä
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo yöllinen refluksi ja oksentaminen johtui lopulta uniapneasta.
Enkä todellakaan ole tyypillinen potilas, olen 62 kiloinen nainen, en tupakoi enkä käytä alkoholia juurikaan. Kuorsasin toki mutta se johtui ahtaista nenäkäytävistä
Miten tämä selvisi?
Vältä rasvaisia ruokia. Mulla ainakin rasvainen ruoka närästää.