Hitto kun normaalipainoisen on vaikea laihduttaa!
Haluaisin laihtua 5kg, 72 kilosta 67 kiloon. Olen 176cm pitkä. Housut puristaa ja vatsa pömpöttää. Olen syönyt nyt kuukauden ajan n. 1200-1400 kcal päivässä ja tuloksena kilon pudotus. Ja kalorit on oikein laskettu. Tekis mieli luovuttaa, ikinä ei sais herkutella ellei halua nähdä nälkää!
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:59"]tässä on nyt todella tervehenkistä keskustelua... huh, huh.
[/quote]
Mitä tarkoitat? Normaalipainoiset eivät saa laihduttaa? Pitääkö odottaa että lihoo ylipainoiseksi?
5:2-dieetille en ala koska kova nälkä vaikuttaa suorituskykyyni paljon enkä voi töissäni mennä puolikuntoisena.
Ap
Kokeile ap ensin sitä pätkäpaastoa viikonloppuna. Koska noin minäkin luulin. Olin ihan vama, että minun tulee kova nälkä ja poltan päreeni. Mutta ei se sitten ollutkaan niin. 500 kaloriin saa syödä kilotolkulla kasviksia ja kalorittomia juomia on paljon, joten kun tulee nälkä, saa syödä ja juoda. Lisäksi nälkä menee yllättävän helposti ohi. Ei ole pakko syödä aina. Tämä oli iso oivallus minulle. Olen työssä, jossa pitää olla täysin skarppina koko ajan, mutta pätkäpaastopäivät eivät ole ongelma. Voi olla eri asia, jos työ on fyysisesti vaativaa eli kuluttaa paljon kaloreita.
Pätkäpaasto nimittäin vaikuttaa nimenomaan vatsanseudun rasvaan, ihan tutkitusti. Sehän on sairaalassa kehitetty laihdutusmenetelmä, jota on tutkittu paljon.
Normaalipainoisena laihdutus on tietty hankalampaa kuin ylipainoisena, mutta kyllä se onnistuu. Olen itse laihduttanut 73 kilosta 59 kiloon, pituutta 169 cm. Päivittäinen energiansaanti n. 1000-1300 kcal, hyvin vähän hiilareita, rasittavaa aerobista liikuntaa 3-5 kertaa viikossa, lisäksi vielä parit-kolmet salitreenit.
Mulla on pudonnut tuolla kilon vauhdilla viime kesästä tähän päivään 8 kg normaalipainon sisällä. Kaloreita olen syönyt suunnilleen sen 1200 päivässä, joskus viikonloppuisin vähän enemmän, ja juhlapäivinä myös. Kuusi vuotta jaksoin katsoa noita kiloja ja sitten vaan päätin, että ne lähtee. Lähti kyllä tosi hitaasti, mutta mulla on myös ikää jo 53 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:55"]
joo normaalipainoisen painonpudotus vaatii tiukkaa itsekuria. Itse olen päässyt pyöristymään 47 kilosta 52:een. Ei auta kuin pudottaa kilokalorit 700-800 päivässä ja alettava liikkua n. 5 krt/vko. Tuolla keinolla olen ennenkin karistanut ylimääräiset.
[/quote]
Miten ihmeessä jaksat liikkua noin pienellä päivittäisellä kalorimäärällä?! Liikunnalla on siksi vaikea laihduttaa, koska liikkua ei kertakaikkiaan jaksa nälkäisenä. Ainakin itseäni alkaa heikottaa juoksulenkillä puolen tunnin sisällä, jos en ole syönyt ihan kunnolla sitä ennen. Tosin en kyllä edes yritä laihduttaa, olen normaalipainoinen ja ulkonäköönikin ihan tyytyväinen, mutta ihmettelinpähän vaan.. :)
Kyllä mä laihdun heti, kun lopetan herkuttelun ja alkoholin. Olen joku 173/63 tällä hetkellä. Mut koen ettei mun tartte laihtua.
Mums mums, ompa hyvää mutakakkua minttujäätelön kanssa...
Ei mitään paastoja. Itse harrastan edes jotakin liikuntaa vähintään tunnin päivässä ja syön säännöllisesti. Epäterveellisiä herkkuja syön vain viikonloppuisin, jos haluan. Itse pääsin mahastani eroon vaihtamalla leivät, pastat yms. täysjyvään ja vaihtamalla hyvin hiilihydraattipitoisia ruokia proteiinipitoisiin. Teen myöskin lihaskuntoliikkeitä joka päivä. Olen suht' kiinteä, mutta aina tuntuu, että jostakin paikasta on liian löllö. Mitat ovat 153cm ja 51kg.
Kiitos tonnikala- ja munakasvinkeistä! Eikö pähkinät muka lihota?!
Ap
Tarkoituksena ei ole vetää pussillista pähkinöitä, sitäpaitsi niissä on hyvää rasvaa. T.18
Rasva ei lihota, vaan hiilihydraatit! Kaloriteoria on vain teoria. Elimistössä eri aineet palaa erilailla, tästä syystä hiilareita välttelevä, voi syödä enemmän kaloriteorian mukaan, mutta laihtuu silti. Virheesi on, että syöt liikaa hiilareita ja syöt liian vähän. Pidä hiilarit kokeena kuukauden maks 20g/pv, älä laske mitään muita. Syö rasvaisia juustoja, makeuttamattomia jugurtteja, kermarahkaa ja lihaa, kalaa, ja vihreitä vihanneksia. Kolme ateriaa päivässä riittää. Ei välipaloja, niin rasva palaa. Rasvanpoltto keskeytyy joka kerta, kun laitat jotain energiaa sisältävää suuhusi, joten välipalana ihan vaan raanavettä vähintään 3 litraa päivässä. Muista laittaa hiukan suolaa (merisuolaa pari murua) veteen, koska ison osan suolasta normaalisti saadaan leivästä. Myös täysjyvätuotteet kantsii jättää ihan ihan minimiin. karppaus.info -sivustolta löydät lisää vinkkejä ja ehdotuksia aterioille. Sokerin haittavaikutuksista ei kerrota totuudenmukaisesti, koska sokeri on niin iso osa nykyistä ruokateollisuutta juomien ja ruokien muodossa. Sokeri aiheuttaa muistisairautta, diabetestä ja syöpää (ja myös ruokkii sitä).
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:57"]
Tai olisiko jollain vinkkejä miten pömppömahan saisi litteämmäksi? Se on ainut ongelmani, reidetkin saisivat olla vähän slimmimmät, mutta ihan kivat kuitenkin. Sekin korpeaa, että paino alkaa seiskalla...
Ap
[/quote]
Ongelma ei ehkä ole rasva vaan veltot vatsalihakset / keskivartalon lihakset. Siis treenaa niitä.
[/quote]
Ongelma voi kuitenkin olla ylimääräinen rasva tai sopimaton ruokavalio.
Minulla esimerkiksi kyllä pömpöttää maha vaikka olen hoikka ja juuri keskivartalossa syvät lihakseni ovat oikein hyvässä kunnossa, kiitos pilateksen ja joogan.
Mulla pilates (1 krt/vko) ja syvien vatsalihasten ottaminen mukaan muuhunkin liikuntaan on litistänyt kivasti vatsaa, vaikka painonpudotus onkin hidasta/olematonta. Pilates tekee muutenkin hyvää tällaiselle istumatyöläiselle - ja varmaan kaikille muillekin :-)
Itse ajattelen, että tärkeintä on syödä terveellisesti ja kohtuullisuudella nautinnollisesti - sekä voida hyvin.
Tsemppiä sulle, mulle ja muillekin!
Täällä yksi laihduttava normaalipainoinen, joka ei laihdu pätkäpaastollakaan, ellei tarkkaile myös ei-paastopäivien ruokia tarkasti. Ehkä yhtenä päivänä viikossa voi ottaa vähän rennommin, muuten kalorit noin 1400-1500 ei-paadtopäivinä. Silti paino putoaa tuskaisen hitaasti:(