Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hitto kun normaalipainoisen on vaikea laihduttaa!

Vierailija
22.02.2014 |

Haluaisin laihtua 5kg, 72 kilosta 67 kiloon. Olen 176cm pitkä. Housut puristaa ja vatsa pömpöttää. Olen syönyt nyt kuukauden ajan n. 1200-1400 kcal päivässä ja tuloksena kilon pudotus. Ja kalorit on oikein laskettu. Tekis mieli luovuttaa, ikinä ei sais herkutella ellei halua nähdä nälkää!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapas vähäkalorisia mutta täyttäviä ruokia?

Ap

Vierailija
2/33 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:02"]

Kertokaapas vähäkalorisia mutta täyttäviä ruokia?

Ap

[/quote]

Kaurapuuro.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt kovin vähäkalorista ruokaa mahan täyteen, sulla on pian taas nälkä. Mutta syömällä vähän runsaskalorista ruokaa, olet kylläinen pitempään, vaikka et söisikään mahaa täyteen.

Vierailija
4/33 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kuntoon ja liikuntaa. Unohda tosiaan paastot.

Ei pastaa, eikä riisiä (jos käytät niin täysjyvää), lihaa, kanaa, kalaa ja paljon salaattia/vihanneksia. Herkkuja kohtuullisesti, niistäkään ei tarvitse luopua kokonaan. Liikuntaa ainakin 4krt/vko. Itse olen tällä metodilla kiinteytynyt.

Käyn erilaisissa jumpissa, kahvakuulaa, pumpia jne.

Ihmeitä ei tapahdu hetkessä, vaan tuloksia syntyy hitaasti mutta varmasti :)

Vierailija
5/33 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilo kuukaudessa on hyvä vauhti kun pudotettavaa ei ole paljon. Tarkoitus on opetella uusi elämäntapa, ei niistä paastoista kauan ole hyötyä jos laihtumisen jälkeen palaa entiseen ruokavalioon. Hiilarien määrään kannattaa kiinnittää huomiota.

Vierailija
6/33 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n eduksi laihdutusta enemmän sopii syvien vatsalihasten psoas-jumppa. Ei kannata laihduttaa pois lihaksiaan vaan treenata ne mahdollisimman hyvään kuntoon. Mahan pömpötys hoikillakin johtuu heikoista syvistä vatsalihaksista.

Vierailija
7/33 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on psoas-jumppa?

Vierailija
8/33 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten liikut, ap? Tiedäthän, että perusjumpalla ja esim. pitkillä kävelylenkeillä ei merkittävästi laihdu tai kiinteydy? Paras tapa rasvaprosentin laskuun ja kropan kiinteyttämiseen on painoharjoittelu ja nimenomaan riittävän isoilla painoilla tai esim. oman kehon painoa vastaan. Lihasmassan rakentaminen syö kaloreita ja suurempi lihasmassa kuluttaa enemmän energiaa myös levossa, ihan nukkuessakin. Lihasten kasvaminen ja muotoutuminen parantaa myös ryhtiä ja kehon muotoa, joka sinänsä "laihduttaa" vaikka puntarilla ei isoa eroa näkyisikään. 

Ei siis mitään nälkäkurkidieettiä, jolla syöt vähänkin lihasmassasi pois rasvaprosentin koko ajan kasvaessa vaan 2-3 hyvää lihastreeniä viikossa, riittävän isoilla painoilla ja nousujohteisesti. Treenattava kokonaisvaltaisesti isoja lihasryhmiä (esim. maastanostot, kyykyt, työnnöt - ei mitään reisilaitteen vemputtelua ja samalla lehdenlukua, niinkuin naisilla usein kuntosaliharjoittelu menee...). Lisäksi intervallityyppistä harjoittelua (HIIT), esim. Tabata. (Googlaa!). Youtubestakin löytyy monia HIIT-harjotteita. Pitkä aerobinen harjoittelu, esim. pitkät juoksulenkit, vaan syö lihasmassaa, ei rakenna sitä. Toki aerobista kuntoa ja kestävyyttäkin on hyvä treenata mutta laihduttamisen/kiinteytymisen kannalta paras kombinaatio on laaja-alainen lihastreeni ja HIIT-harjoittelu.

Lihastreeniin täytyy sitten yhdistää järkevä ruokavalio eli sopivasti proteiinia (1,5g/painokilo/vrk), hyviä hiilareita, paljon kasviksia, hyviä rasvoja. Tietysti kaikki turha jokapäiväinen herkkumussutus jää pois (sipsit, suklaat, sokerijugurtit, sokeriset juomat, jätskit, pizzat, oluet, siiderit ym.) mutta elimistöä rakentavaa, tervettä ruokailua ei saa lopettaa eikä merkittävästi edes vähentää, jos aiot lihasmassaa kasvattaa ja kropan muotoja parantaa. Kyseessähän on nimenomaan paremman kehon rakennus - ei näännytys. Herkuttelu silloin tällöin ei tällaista pitkäaikaista prosessia pilaa. Ruokailu on kuitenkin iso osa sosiaalista elämää ja syöminen on ihmiselle paljon muutakin kuin ravinnon tankkaamista. Mm. siksi nämä pussidieetit ja kuukausien pakasterasiapunnitukset eivät toimi.

Muista myös riittävä lepo. Unenpuute lisää elimistön stressitasoa ja sekoittaa hormonitasapainoa, mm. kortisoli- ja insuliinieritystä. Vähän nukkuvilla on todettu selkeä lihomistendenssi. Lihaksen rakentaminen vaatii myös riittävää lepoa: lihastreenin tarkoitushan on lihaksen rasittaminen ja vaurioittaminen ja nimenomaan levossa tapahtuu sitten se rakennus ja uudelleenmuokkaus, joka on se varsinainen tavoite.

Älä kuvittele mitään isoa tapahtuvan kolmessa viikossa tai edes parissa kuukaudessa. Kaikki pikakonstit kostautuvat myöhemmin. Parempi on miinustaa niukasti pitkällä aikavälillä ja nimenomaan niitä ns. turhia ruokia ja herkkuja vähentämällä ja keskittyä liikunnan ja lihasmassan lisäämiseen. Näitä muutoksia voit ylläpitää vaikka loppuelämäsi, toisin kuin jotain pussidieettiä tai pakasterasiapunnituksia, jotka kaikki on tuomittu loppumaan viimeistään 3-4kk kuluttua, koska kukaan ei tätä pidempään jaksa. 

Vierailija
9/33 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, kiitos vinkeistä! Saliharjoittelu pitäisikin aloittaa uudestaan. Nyt käyn jumpissa ja harjoittelen puolimaratonia varten. Tykkään ryhmäliikunnasta, siksi sitä mieluummin kuin salia...

Ap

Vierailija
10/33 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös proteiinin saanti on minulle haaste. Rahka ja raejuusto tulevat hyvin nopeasti korvista ulos. Lihaa en halua syödä joka päivä tai paljoa kerralla. Mieheni ei papuja syö enkä haluaisi tehdä meille eri ruokia.

Ap

Vierailija
11/33 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, syö pähkinöitä. Niissä on paljon proteiinia ja hyviä rasvoja. T. 18

Vierailija
12/33 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:57"]

Tai olisiko jollain vinkkejä miten pömppömahan saisi litteämmäksi? Se on ainut ongelmani, reidetkin saisivat olla vähän slimmimmät, mutta ihan kivat kuitenkin. Sekin korpeaa, että paino alkaa seiskalla...

Ap

[/quote]

Ongelma ei ehkä ole rasva vaan veltot vatsalihakset / keskivartalon lihakset. Siis treenaa niitä. 

Vierailija
13/33 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinöissä on myös sikana rasvaa. Suosittelen tonnikalaa siitäkin huolimatta että se on uhanalaista (Prikka, 150g vedessä = 200kcal / 35g proteiinia), samoin munakkaita esim paistettulen tomaattiviipaleiden kanssa. Neljä isoa kananmunaa (~70g kpl) tomaatin kanssa paistettuna ovat yhteensä noin 30g proteiinia ja 400 kcal /munakas. Plus kevytmaito, 1 prk sis 500 kcal ja 50g proteiinia.

Vierailija
14/33 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasva ei lihota.

Vierailija
15/33 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo normaalipainoisen painonpudotus vaatii tiukkaa itsekuria. Itse olen päässyt pyöristymään 47 kilosta 52:een. Ei auta kuin pudottaa kilokalorit 700-800 päivässä ja alettava liikkua n. 5 krt/vko. Tuolla keinolla olen ennenkin karistanut ylimääräiset.

Vierailija
16/33 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai olisiko jollain vinkkejä miten pömppömahan saisi litteämmäksi? Se on ainut ongelmani, reidetkin saisivat olla vähän slimmimmät, mutta ihan kivat kuitenkin. Sekin korpeaa, että paino alkaa seiskalla...

Ap

Vierailija
17/33 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paino putoaa kun päivittäiset kalorit on 1500, kunhan hiilarit pysyy noin 100g/päivä. Liikuntaa nelisen kertaa viikossa, paino putoaa pari kiloa kuussa vaikka olen normaalipainoinen.

Vierailija
18/33 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä on nyt todella tervehenkistä keskustelua... huh, huh.

Vierailija
19/33 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen pätkäpaastoa: 2 päivää viikossa 500 kcal, muulloin voi syödä vapaasti. Ei ole ihmedieetti vaan elämäntapa: kun olet laihtunut tarpeeksi, voit pitää harvemmin 500 kcal:n päiviä. Paras puoli on, ettei tarvitse enää vahtia syömisiään niin tarkasti eikä laskea kaloreita. Yllättävän helppoa, kannattaa kokeilla.

Vierailija
20/33 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin totta, ap. Olen 170/61 ja tästä ei millään saa pudotettua. Tavoite olisi päästä 55 kiloon mutta tuntuu ettei saisi syödä juuri mitään. Liikkua pitäisi ihan hulluna eikä aika tahdo riittää. Miksi ikinä päästin itseni lösähtämään kun olin noissa mitoissa niin tyytyväinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan