Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita akateemisia, joiden sukulaiset eivät tajua kouluttautumista eikä akateemisuutta?

Vierailija
05.11.2020 |

Itse olen tekniikan tohtori ja sukuni ainoa korkeasti kouluttautunut. Lähisukulaiset ovat pääosin sellaisia, joille on tärkeitä monta lasta mahd. nuorina ja amiskulttuuri. Eivät ymmärrä eivätkä hyväksy omaa elämäntapaani. Joskus kuulemma kyselevät omilta vanhemmiltani et onkos sillä teidän pojalla jo perhettä. Eivät viitsi vastata mitään, kun pahoittavat kuitenkin mielensä vastauksesta. Tietenkin on itsestäänselvää, että pidän lähisukulaisiin etäisyyttä. Heidän nuoruudessaan kouluttautuminen ei ollut mahdollista ja heille perhe on tärkeintä. Minulle tärkeintä on kunnianhimo ja akateemiset meriitit. Omassa väitöstilaisuudessa ei ollut ketään lähisukulaista eikä ollut karonkassakaan. Karonkan jatkot olivat työkavereille ja tohtorikavereille. Muita, joilla on junttisukulaisia?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on, kun suvussa on paljon erilaisella koulutuksella, uralla ja aatemaailmalla varustettuja tyyppejä.

Vierailija
2/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet juntti itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-5000/5

Vierailija
4/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

no eipä se karonkka perhejuhla olekaan

Vierailija
5/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikilla korkeakoulutetuilla on juuret muualla kuin akateemisissa juurissa.

Vierailija
6/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin paljon alapeukkuja aloittajalle?

Omassa suvussa on paljon tuollaista. Myös nuoruuden kaveripiiri oli sellainen että mentiin amikseen na lapset tehtiin n.20-vuotiaana, maaseudulla kun satuin kasvamaan. Koin aika usein että mua pidettiin jotenkin outona kun oli eri suunnitelmat. Olen nyt maisteri ja asun Helsingissä. En ole tekemisissä enää muiden kanssa. Ja esimerkiksi vanhemmiltani en odotakaan enää että ymmärtäisivät mitään opinnoist ja elämästäni. Välillä harmittaa että sain niin eri eväät elämään kuin ne joiden kotona kannustettiin opiskelemaan mutta asiaan alkaa olla tottunut. Välttelen koulutusaiheita vanhempien kanssa puhuessa. Monet kiusaajatkin näyttää elävän sitä lapsiperhe-elämää maaseudulla, puhuvat rasistisia juttuja eivätkä älyllä loista. On niin eri maailmasta kuin oma elämä nyt.

Vierailija
7/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja varsinkin äidissäni on tuota rasismia, ilkeyttä ja puhtaasti juntteutta. Hänelle vaikuttaa myös olevan tärkeintä että tulee perheenlisäystä ja yrittää painostaa siihen.

Mä vaan ajattelen että hän on suora tuulahdus jostain menneestä maailmasta! Ihan kun suoraan 60-luvulta. Se on ihan mielenkiintoistakin seurattavaa joskus mitä kaikkea hän laukoo ja ajattelee. Välittää niistä ei kannata.

Vierailija
8/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No... rakas sisareni oli kyseistä tutkintoa suorittaessaan vakaasti siinä uskossa, että baarimestarin ammattitutkinto on korkeakoulututkinto :D 

Vierailija
9/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa suvussa on paljon tuollaista. Myös nuoruuden kaveripiiri oli sellainen että mentiin amikseen na lapset tehtiin n.20-vuotiaana, maaseudulla kun satuin kasvamaan. Koin aika usein että mua pidettiin jotenkin outona kun oli eri suunnitelmat. Olen nyt maisteri ja asun Helsingissä. En ole tekemisissä enää muiden kanssa. Ja esimerkiksi vanhemmiltani en odotakaan enää että ymmärtäisivät mitään opinnoist ja elämästäni. Välillä harmittaa että sain niin eri eväät elämään kuin ne joiden kotona kannustettiin opiskelemaan mutta asiaan alkaa olla tottunut. Välttelen koulutusaiheita vanhempien kanssa puhuessa. Monet kiusaajatkin näyttää elävän sitä lapsiperhe-elämää maaseudulla, puhuvat rasistisia juttuja eivätkä älyllä loista. On niin eri maailmasta kuin oma elämä nyt.

No oliskohan sen takia että haukkuu junteiksi ja väheksyy muiden arvoja (perhe ja lapset)?

Vierailija
10/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja karonkka, yksi k puuttui. Eikä näitä viestejä voi muokata. Itsekin olen kotoisin maaseudukaupungista, jossa ei korkeakoulututkinnoilla juhlita. Yläasteaikaiselta luokalta olen ainut, jolla on akateeminen loppututkinto. Ei tiettääkseni ole ketään muuta. Tuota samaa perhepainostusta tulee monelta lähisukulaiselta. Sukujuhlissa tmv. joissa olen käynyt on aina aika vaivautunut fiilis. Ovat niin eri maailmasta ja erilaisella maailmankuvalla varustettuja. 

Vierailija
11/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aika ankea ihminen. Ehkä sukulaiset pitävät sinuun etäisyyttä.  Meillä suvussa on ehkä 40% akateemisia, sitten muuten korkeakoulutettuja sekä omalla ahkeruudella pärjänneitä. Ei tulisi mieleen arvottaa heitä.  

Ydinperheissä on sikin sokin akateemisia ja ammattikoulun käyneitä, kaikki yhtä arvokkaita.

Vierailija
12/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikilla korkeakoulutetuilla on juuret muualla kuin akateemisissa juurissa.

Tutkimukset sanovat korrelaatiosta vahvasti toista. Lähtökohtaisesti vanhempien koulutustaso määrää lapsen koulutustason. 

Vierailija
13/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oliskohan sen takia että haukkuu junteiksi ja väheksyy muiden arvoja (perhe ja lapset)?

Koen että se on vastareaktio sille että syrjitään niissä piireissä. Eli sitten ajatellaan väheksyvästi myös heistä. Se on surullista kaiken kaikkiaan että nämä kaksi maailmaa ei vaan jotenkin onnistu kohtaamaan hyvin. Kai se olisi kiva että jos on perhearvoja suhtautuisi hyväksyvästi myös muunlaiseen elämäntapaan. Ja onhan minullakin niitä, mutta eri asiat oli mielessä 20-vuotiaana. Halusin nähdä maailmaa ja opiskella. Luonnostaan välit sitten katkesi ajan kanssa noihin piireihin.

Vierailija
14/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
15/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan nyt jahka vanhenet ja viisastut, niin omatkin arvosi muuttuvat.

Käykin niin että perhe on tärkeintä ja kunnianhimo ja akateemiset meriitit jäävät toissijaisiksi asioiksi.

Vierailija
16/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeasti koulutetut saa enemmän lapsia kuin kouluttamattomat. Kouluttamattomat jää useammin kokonaan lapsettomiksi.

Vierailija
17/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, sinä olet ainoa. Jumala sinua ja älykkyyttäsi siunakkoon, kiitos ja anteeksi.

Vierailija
18/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras mitä olen kuullut kun yhdeltä vastaavassa tilanteessa olevalta tutulta kyseltiin sukulaishäissä, paljonko ajatteli laittaa rahaa omiin häihinsä. Vastasi ettei euroakaan, mutta karonkkan järjestämiseen meni melkein 6000 euroa. Noh sitten junttisukulainen kyseli huuli pyöreänä että mikä se on. Oli kuulemma ilme näkemisen arvoinen. 

Vierailija
19/37 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omassa suvussani, mutta tunnen paljon matalasti kouluttautuneita, joiden perheissä on arvostettu paljon enemmän "tavallista" ammattiosaamista ja se on näkynyt selvästi myös siinä miten heidän lapsensa ovat suhtautuneet kouluttautumiseen. He saattavat olla hyvinkin fiksuja ihmisiä muuten. Toisaalta joissain perheissä arvostetaan niin paljon akateemista tutkintoa, että lapsien on lähestulkoon pakko suorittaa tutkinto.

Vierailija
20/37 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa sitten yllätyksen, joka ei näy vielä tilastoissa. Meidän työpaikalla kaikki paitsi avustava henkilökunta ovat akateemisia, melkein kaikki myös väitelleitä . Nyt viisikymppisten kollegojen lapset menevät lähes poikkeuksetta amikseen. Ilmeisesti nuori polvi on nähnyt, mitä tämä akateeminen työ oikeasti on ja mitä se vaatii.