Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesittekö, että opiskelija voi saada toimeentulotukea ilman opintolainaa

Vierailija
22.02.2014 |

..., jos on ollut sijoitettuna/huostaanotettuna x päivää/vuotta (en muista tarkkaan miten laki menee, joku raja siinä on). Siis vaikka omat vanhemmat auttaisivat ja tukisivat. Lisäksi sossu maksaa näille lastensuojelulapsille (tai no, 18 vuotta täyttäneille) harkinnanvaraista toimeentulotukea aika löysin rantein. Esimerkki: toisen asteen opiskelija saa 500e puhtaana käteen, jonka lisäksi maksetaan vuokra, lääkkeet, terveydenhuoltokulut, koulun kirjat yms, harrastukset ja kaikki kulut, mitä tulee, kun muuttaa omilleen (takuuvuokrasta huonekaluihin ja pyyhkeisiin).

Tunnen kaverin, jonka vanhemmat ovat suht. varakkaita, ja ostelevat lapselle jatkuvasti esim. uusia puhelimia ja muuta elektroniikkaa sekä huonekaluja (ym. kunnon luksusta mitä sossu ei suostu maksamaan), sitten antavat ihan puhdasta rahaa käteisenä. Lisäksi sossu syytää rahaa hänelle sen minkä kerkiää. Tyyppi lähinnä juhlii ja ryyppää, käy välillä koulussa.

Täällä kun usein ihmetellään, miten jotkut opiskelijat saavat sossusta hirveästi tukea ja jotkut eivät yhtään. Epäreilua? No todellakin on. Ja jos vielä otetaan huomioon, että kaikki nuo rahavirrat tulevat veronmaksajien kukkaroista, niin tähän pitäisi saada muutos. Mielestäni lastensuojelussakin pitäisi erotella ne, joita vanhemmat eivät auta tippaakaan, ja ne, joiden vanhemmat pystyvät tukemaan. Ja kun suurin osa opiskelijoista ei saa tuollaista elintasoa ylläpidettyä, miksi ex-sijoitettujen lapsien pitäisi saada?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vanhempi kasvattaa lapselleen "paisetta" pankkiin siirtämällä lapsen tilille lapsilisät ja usein vähän enemmänkin. Harvalla jos kellään huostaanotetulla ja sijoitetulla lapsella tai nuorella on tuollaista mukavaa puskurirahastoa, kun lähtee opiskelemaan. On siis oikeudenmukaista tasoittaa myös näiden huostaanotettujen tietä vähäisellä yhteiskunan tuella. En nimittäin usko, että tuo tuki tekisi nuoresta upporikasta. Joten kateelliset, älkää vaivautuko!

Vierailija
22/29 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10: Kaveripiirissäni (joista suurin osa on ei-lastensuojelulapsia) vain yhdellä on ollut tällainen puskurirahasto, noin 7000e. Hän oli rikkaasta perheestä. Eli minun piireissäni tällainen ei ainakaan ole tavallista- en tiedä sinun piireistäsi, saatan olla aika wt. :-)

Tuo kateellisuuskortti on vähän puhkikulutettu jo. Minä en siis ole kateellinen, koska nautin tätä nimenomaista toimeentulotukea (olen tuo aloitusviestin esimerkki). Kyse on oikeudenmukaisuudesta. On kohtuutonta, että Suomessa on tuhansia vähävaraisia, jotka joutuvat tulemaan toimeen merkittävästi vähemmällä kuin nämä ex-huostaanotetut.

Upporikas ei varmasti kukaan näistäkään tapauksista ole, mutta ainakin itse pystyisin esim. olemaan kaikki kesät (ainakin 21-vuotiaaksi, kun jälkihuolto eli erikoisjärjestelyt loppuu) käymättä kesätöissä ja lähtemään sen sijaan vaikka pienelle aurinkolomalle. Kuinka monella opiskelijalla oikeasti on mahdollisuus tällaiseen? Miksi minulla on mahdollisuus tähän- vain siksi, että olen ollut muutaman vuoden lastenkodissa?

Ja jos aletaan miettimään, kuinka vähäistä tai suurta tuo yhteiskunnan tuki on, niin Suomessa oli n. 18 000 kodin ulkopuolelle sijoitettua lasta vuonna 2012. Määrä on kasvamaan päin. Puhutaan siis aika isoista summista, ja samaan aikaan tuolla on yhä enemmän vanhuksia, jotka tarvitsisivat kipeästi apua ja läsnäoloa, mutta eivät sitä säästösyistä saa tarpeeksi.

9: Ai, okei! Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Se, että Armi pystyy syömään avokadopastaa ja käymään joka viikonloppu baarissa, ei mitenkään auta häntä vaikkapa lapsuuden traumojen käsittelyssä, tai saamaan häntä jaloilleen lastenkodissa vietettyjen vuosien jälkeen.

8: Siis millä tavalla ajattelet, että nämä nuoret syrjäytyisivät ilman tätä huomattavan suurta taloudellista tukea? He saavat tuen, kävivät he koulussa tai eivät. Sossu tietysti kannustaa käymään kouluja, mutta taloudellisesti sosiaalitoimi ei voi mitenkään painostaa tähän. Olen miettinyt myös tätä, että jonkinlaisia ehtoja pitäisi sosiaalitoimen tuelle olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, olen unohtanut laittaa T. Ap:n jokaiseen viestiini... Ap oli siis 3, 5, 7 ja 11.

Ja pitää jatkaa edellistä viestiäni, että ainoastaan tulonlähteet muuttuu, jos nuori jättää koulun kesken. Kelasta siis loppuu opintoraha sekä asumislisä, sen sijaan sen summan maksaa sossu. Nuorille on siis taloudellisesti ihan sama, käykö koulua, meneekö työkokeiluun vai makaako kotona. Työnteko on sitten eri juttu, mutta aika paljon pitäisi tienata kouluttautumattomaksi, että sekään kannattaisi. T. Ap :-)

Vierailija
24/29 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Jotkut sosiaaliviranomaisten kanssa tekemisissä olleet alaikäisetkin saavat toimeentulotukea, mikäli ovat päässeet asumaan yksin.

Vierailija
25/29 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa myös siinä tapauksessa ettei ole saanut tarpeeksi opintosuorituksia! Jos vaikka vaihtaa opiskelualaa kesken vuoden. Sitten pitää kyllä tehdä opintosuunnitelma, jota seurataan, että se toteutuu.

Vierailija
26/29 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14: Ai siis tuota toimeentulo- vai opintotukea? Tunnen itseni nyt vähän tyhmäksi, kun en taaskaan tajua. :-D

Vierailija
27/29 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus mitä sakkia. Olkaapa itse 2 vuotiaasta asti sijoitettuna. Taino pomppikaa ensin muutamavuosi hätäsijoitettuna paikasta toiseen ja päätykää asumaan perheeseen jossa kaikki menee pieleen. Sijaisvanhemmat aiheuttaa hirveät henkiset traumat. Pääskää pois tästä kamalasta paikasta, muuttakaa omillenne kauas kotipaikkakunnasta ja aloittakaa opiskelu. Rahaa tulee sossusta se 200€ kuussa ja sillä on pärjättävä sillä kelasta saa sen 500, josta melkein kaikki menee asumiskuluihin. Leveilkää sillä sitten. Tai pistäkää oma muksunne samaan tilanteeseen narkkaamalla ja ryyppäämällä, niin sossu elättää sen, ei tarvii sitten kadehtia näitä nuoria. Kukaan ei tainnut ottaa edellä huomioon sitä, että jälkihuoltonuorilla saattaa olla ikuiset henkiset arvet. (enkä nyt vähättele sitä, etteikö normiperheen lapsilla voisi olla, mutta hei rahaa se vain on, ei kannata kenenkään olla kade)

Vierailija
28/29 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutusrahan saajienkaan ei tarvitse nostaa opintolainaa.

Vierailija
29/29 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän jos olisin tiennyt niin olisin taatusti hommannut itseni alaikäisenä huostaanotetuksi, vaikka isäni uhkasikin tappaa jos kerron kenellekään kotioloista. Voitte tuosta varmaan arvata millaista taloudellista tukea olen kotoa saanut ja ihan varmasti sain viedä huonekaluja/tavaraakin mukanani. Sossu ja Kela olivat sitä mieltä etten tarvitse mitään tukea, koska voin halutessani nostaa opintolainaa (300€/kk). Mutta en kuitenkaan voi saada opintotukea, koska olin liian nuori ja vanhempani tienaavat tarpeeksi elättääkseen minut(!). Onneksi toimeentulotukeen lopulta suostuttiin pitkinhampain muutamaksi kuukaudeksi, niin sain hommattua kunnalta kämpän jonka lattialla nukkua ja aikaa etsiä mitä tahansa orjatyötä opiskelujen rinnalle. Ihme kyllä, tällaisestakin paskasta voi nousta...

Minusta tuen tarve pitäisi aina katsoa tapauskohtaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän