Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolainan saaminen sinkkuna on ihan naurettavaa!

Vierailija
05.11.2020 |

Ensin säästät vuosia aspia siinä uskossa, että se 10% asunnon hinnasta riittää ja säästellyt sitä 150-300€/kk ja samalla sijoitellut 0-100€/kk rahastoihin ja osakkeisiin. Komeat 20.000€ saatu tilille ja samaan aikaan olet maksanut 750€/kk kämäsestä yksiöstä Espoosta. Löydät asunnon jonka hintalappu on 190.000€. Lainalaskurin mukaan lyhennys olis 630€/kk järkevänä laskit myös sen, että vastike on 150€/kk ja vesi 20€/kk eli kuukaudessa menisi 800€. Eli 50€ enemmän, mutta nyt ei tarvitse säästää aspia enää sekä opintolainakin on 5v päästä maksettu! Menet pankkiin ja mitä se pankkitäti sanoo? Voidaan myöntää vaan 150.000€, koska 3100€/kk bruttopalkka ei riitä sulla. Samaan aikaan opiskelukaverisi on maksanut 6v vanhempien takaamaa asuntoa 800€/kk. Ei auta mennä kun kotia itkemään ja jatkaa säästämistä, jospa ne 5v päästä myöntää kun on opintolaina kuitattu, palkka noussut ja enemmän säästössä.

Kommentit (710)

Vierailija
21/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi vanhojen asuntojen hinnat on menossa alaspäin. Miksi ylipäätään pitää ostaa joku isompi asunto? Sinkulle riittää hyvin yksiö tai kaksio.

Tämä on täysi harha. Eihän kaksi henkeä vie yhtään enempää tilaa kuin yksikään.

Esimerkiksi ;)

-Sinkkiş

Molemmilla on samat tilat käytössä ..

Vierailija
22/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis rojut ja muu tila vaatii kahdelta hengeltä realistisesti, ehkä 2 neliötä enempi tilaa ;)

-Sinkkiş

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki 50v laina.

ASP lainan enimmäismäärä on Espossa 145 000 € ja sen laina-aika 10-25 vuotta.

Vierailija
24/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeile vaihtaa pankkia

Vierailija
25/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä he katsoivat myös säästöhistoriaasi? 20000 on kuitenkin aika vähän varsinkin, jos on jo vuosia säästänyt.

Kannattais katsoa paljonko vuosissa on mennyt rahaa niihin vuokriin ;)

Valehtelusi ei täällä onnistu.

-Sinkkiş

Vierailija
26/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki 50v laina.

En nyt jaksa mennä tutkimaan, mutta saako tuolla Espoosta yhtään mitään nykypäivänä ?

-Sinkkiş

Vierailija
27/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vähän samanlainen tilanne vaikka kaksi lainanottajaa. Asumismenoihin oli pankin toimesta lisätty pakollista säästämistä pari sataa euroa kuussa ja sen takia kuukauset menot nousivat liian suuriksi. Jännästi voitiin kyllä maksaa vuokraa yli 1200€ ja säästää maksimit asp-tilille joka kuukausi mutta asp-säästämisen loputtua ei pystyttäisi mukamas säästämään tuloista.

Toisessa pankissa ei asiasta puhuttu mitään, joten ehkä meitä ei vain haluttu tuon ensimmäisen pankin asiakkaiksi.

Vierailija
28/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli asp-säästämistä markkinoidaan valheellisesti? Väitetään, että 10% säästäminen riittää, mutta loppujen lopuksi lainan saaminen riippuu kuitenkin pärstäkertoimesta?

Ei kukaan ole väittänyt että menee kaikissa tapauksissa noin. Kannattaa perehtyä asiaan, ennenkuin alkaa valittaa valheellisuudesta.

Vierailija
29/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi vanhojen asuntojen hinnat on menossa alaspäin. Miksi ylipäätään pitää ostaa joku isompi asunto? Sinkulle riittää hyvin yksiö tai kaksio.

Niihän se kaksio riittäisikin, mutta kun ei riitä paalu.

Vierailija
30/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki 50v laina.

En nyt jaksa mennä tutkimaan, mutta saako tuolla Espoosta yhtään mitään nykypäivänä ?

-Sinkkiş

Voi sieltä kehä 3.n reunalta joku 25m2 yksiö irrota.

Vierailija
31/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko joku iso pankki? Kokeile suosiolla pienempää. Mekin saatiin just Danskesta ihan kämänen tarjous, vaikka ollaan kaksi keski-ikäistä, vanhin lapsi muuttaa kohta jo kotoa ja nuorinkin menee kohta kouluun. Eli ei ole työelämäänkään tulossa taukoja enää tässä vaiheessa (ainahan voi jotain sattua, mutta sitä varten kyetään kyllä ottamaan vakuutukset). Lisäksi puhu 6% korosta aivan kuin tässä kohta 15 vuotta lainaa maksaneena ei olisi ehtinyt tällaista koskaan kokeakaan. (Tarviiko edes lisätä, että oli joku nuori rahoituspäällikkö langan toisessa päässä?)

OmaSP:stä heltisi jo heti puhelinsoiton perusteella paremmat ehdot ja isompi lainamäärä. Nykyisen asunnon myynnistä tuleva pääoma (lähes 100 000e) oli jo heidänkin mielestä sen kokoinen pääoma, että ei mitään ongelmaa.

Nyt odotellaan, että oikea koti tulee vastaan. Voi mennä ensi vuoteen, mutta eipä meillä ole kiire minnekään. Maksellaan tätä nykyistä eli pääoman määrä uuteen senkun kasvaa.

Vierailija
32/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki 50v laina.

-Sinkkiş

Ostin Espoo Saunalahteen valmistuvasta kerrostalosta sijoitusasuntoja, joista halvin oli 140900.

Vierailija
33/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain asuntolainan ilman sen kummempaa säätämistä. Vanhemmat oli tietysti takaajana.

Vierailija
34/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen melko varma että viimeistään 3v kuluttua tämä kupla puhkeaa. silloin ei enään valtiollakaan ole tuki rahoja ne kun annettiin italiaan. vanhusten eritoten leskien ok talot ja kaupunkien yli hintaiset asunnot  tulevat ulos oton kautta hinnoitteluun. yhtiö vapaat hinnoittelut loppuvat ja joudut tontistakin maksamaan 300-600e/kk lisää. silloin läävän pitää olla tosi hyvällä paikalla että sen joku huolii

Vierailija
35/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä he katsoivat myös säästöhistoriaasi? 20000 on kuitenkin aika vähän varsinkin, jos on jo vuosia säästänyt.

Kuinka voit säästää jos joudut pakosta asumaan vuokralla etkä välttämättä saa vakkarityötäkään? Mulla kasassa vasta kymppitonni ja oon säästänyt 2 vuotta. Syön vaan kaurapuuroa ja vihanneksia, en mitään muuta. Kaikki oman asunnon ja omaisuuden karttumisen vuoksi. 

Vierailija
36/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kilpailuttaisin pankkien tarjoukset. Itse aikanaan otin selville max. summan jonka olivat valmis luotottamaan ja sitten etsin hintaa vastaavan kämpän. Ei ollut mitään vaikeuksia, ja olin säästötön, vastavalmistunut sinkku. Toki se ensi-asunto oli aika paljon halvempi kuin tuo mitä katselet, mutta neljän vuoden asumisen jälkeen myin sen 20% voitolla.

Vierailija
37/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain asuntolainan ilman sen kummempaa säätämistä. Vanhemmat oli tietysti takaajana.

Hän voi poistua keskustelusta. Toki se vanhempien 300k ok-talo riittää vakuudeksi melkein sinne 300k asti ja samoin se Westendin kartano riittää vakuudeksi 2M kämppään ja loppu on kiinni sinusta.

Vierailija
38/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kilpailuttaisin pankkien tarjoukset. Itse aikanaan otin selville max. summan jonka olivat valmis luotottamaan ja sitten etsin hintaa vastaavan kämpän. Ei ollut mitään vaikeuksia, ja olin säästötön, vastavalmistunut sinkku. Toki se ensi-asunto oli aika paljon halvempi kuin tuo mitä katselet, mutta neljän vuoden asumisen jälkeen myin sen 20% voitolla.

Nuoret on nykyään niin paljon kunnianhimoisempia, ei ne enää osta ensiasunnoiksi niitä halpoja yksiöitä vaan suoraan niitä perheasuntoja. Oma ensiasuntoni on nykyään vuokralla ja itsekin asun vuokralla perheeni kanssa.

Vierailija
39/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai etsiä sellainen asunto, johon sinulla on varaa. : )

Espoostä on aika vaikea löytää mitään halvempaa.

Vierailija
40/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret on nykyään niin paljon kunnianhimoisempia, ei ne enää osta ensiasunnoiksi niitä halpoja yksiöitä vaan suoraan niitä perheasuntoja. Oma ensiasuntoni on nykyään vuokralla ja itsekin asun vuokralla perheeni kanssa.

Nyt puhutaan pk-seudun asunnosta. Eli ei todellakaan mistään perheasunnosta. Helsingin puolelta(pois luet. itä-Helsinki) hyvä jos saat yksiötä 150 000€

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi