Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolainan saaminen sinkkuna on ihan naurettavaa!

Vierailija
05.11.2020 |

Ensin säästät vuosia aspia siinä uskossa, että se 10% asunnon hinnasta riittää ja säästellyt sitä 150-300€/kk ja samalla sijoitellut 0-100€/kk rahastoihin ja osakkeisiin. Komeat 20.000€ saatu tilille ja samaan aikaan olet maksanut 750€/kk kämäsestä yksiöstä Espoosta. Löydät asunnon jonka hintalappu on 190.000€. Lainalaskurin mukaan lyhennys olis 630€/kk järkevänä laskit myös sen, että vastike on 150€/kk ja vesi 20€/kk eli kuukaudessa menisi 800€. Eli 50€ enemmän, mutta nyt ei tarvitse säästää aspia enää sekä opintolainakin on 5v päästä maksettu! Menet pankkiin ja mitä se pankkitäti sanoo? Voidaan myöntää vaan 150.000€, koska 3100€/kk bruttopalkka ei riitä sulla. Samaan aikaan opiskelukaverisi on maksanut 6v vanhempien takaamaa asuntoa 800€/kk. Ei auta mennä kun kotia itkemään ja jatkaa säästämistä, jospa ne 5v päästä myöntää kun on opintolaina kuitattu, palkka noussut ja enemmän säästössä.

Kommentit (710)

Vierailija
41/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha eli emme mekään ehkä hyödy tästä asp-säästämisestä mieheni kanssa yhtään mitään. Ei yllätä. No eipä tarvitse tässä elämässä sitten stressata asuntolainoja tai sitä, kuinka pahasti tappiolle siitä asunnon hankkimisesta jää jos yrittää joskus muuttaa ja myydä kämppää.

Vierailija
42/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kilpailuttaisin pankkien tarjoukset. Itse aikanaan otin selville max. summan jonka olivat valmis luotottamaan ja sitten etsin hintaa vastaavan kämpän. Ei ollut mitään vaikeuksia, ja olin säästötön, vastavalmistunut sinkku. Toki se ensi-asunto oli aika paljon halvempi kuin tuo mitä katselet, mutta neljän vuoden asumisen jälkeen myin sen 20% voitolla.

Nuoret on nykyään niin paljon kunnianhimoisempia, ei ne enää osta ensiasunnoiksi niitä halpoja yksiöitä vaan suoraan niitä perheasuntoja. Oma ensiasuntoni on nykyään vuokralla ja itsekin asun vuokralla perheeni kanssa.

Nyt puhutaan pk-seudun asunnosta. Eli ei todellakaan mistään perheasunnosta. Helsingin puolelta(pois luet. itä-Helsinki) hyvä jos saat yksiötä 150 000€

Siksi vähän ihmettelen esim tuota vastikkeen määrää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha eli emme mekään ehkä hyödy tästä asp-säästämisestä mieheni kanssa yhtään mitään. Ei yllätä. No eipä tarvitse tässä elämässä sitten stressata asuntolainoja tai sitä, kuinka pahasti tappiolle siitä asunnon hankkimisesta jää jos yrittää joskus muuttaa ja myydä kämppää.

Älä nyt yhden trollin takia menetä uskoasi.

Vierailija
44/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole naurettavaa, jos on riittävästi säästöjä ja riittävästi tuloja. Minulla (jolla on itsensä lisäksi kaksi alaikäistä elätettävää) on lainalupaus 240.000 eurolle. 

Vierailija
45/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyödytte te sikäli, että asp-tilillä on parempi korko kuin tavallisella säästötilillä, saati sitten käyttötilillä. Maksetut korot ei katoa mihinkään, vaikka lainaa ei saisikaan.

Vierailija
46/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kilpailuttaisin pankkien tarjoukset. Itse aikanaan otin selville max. summan jonka olivat valmis luotottamaan ja sitten etsin hintaa vastaavan kämpän. Ei ollut mitään vaikeuksia, ja olin säästötön, vastavalmistunut sinkku. Toki se ensi-asunto oli aika paljon halvempi kuin tuo mitä katselet, mutta neljän vuoden asumisen jälkeen myin sen 20% voitolla.

Nuoret on nykyään niin paljon kunnianhimoisempia, ei ne enää osta ensiasunnoiksi niitä halpoja yksiöitä vaan suoraan niitä perheasuntoja. Oma ensiasuntoni on nykyään vuokralla ja itsekin asun vuokralla perheeni kanssa.

Nyt puhutaan pk-seudun asunnosta. Eli ei todellakaan mistään perheasunnosta. Helsingin puolelta(pois luet. itä-Helsinki) hyvä jos saat yksiötä 150 000€

Siksi vähän ihmettelen esim tuota vastikkeen määrää.

Miten asunnon hinta ja vastike liittyy toisinsa? Silloin jos asunto on liian halpa muihin nähden on todennäköisesti otettu hemmetillinen remonttilaina

Vierailija
47/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyödytte te sikäli, että asp-tilillä on parempi korko kuin tavallisella säästötilillä, saati sitten käyttötilillä. Maksetut korot ei katoa mihinkään, vaikka lainaa ei saisikaan.

No siinä tapauksessa on järkevämpää laittaa rahat 5 morningstarin rahastoon, jos on tarkoitus vain säästää rahaa

Vierailija
48/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sulle ei kelpaa 150 000:n asunto, varmasti löydät mukavan ja pääset siinä kerryttämään varallisuutta. Tosin voin kertoa että ei omistusasuminen mikään kultakaivos remontteineen ole. Ja nytkö sulle vasta valkeni että elämä on epäreilua (kaveris jotka asuu vanhempien takaamissa asunnoissa), on meitä muitakin joiden vanhemmilla ei ole varallisuutta. Itse asiassa pilvin pimein.

Vierailija
49/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa danske ottaa korot takaisin, jos perut asp-tilin ja rahat on aspissa lukossa, joten ne sieltä mihkään lähde.

Vierailija
50/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sulle ei kelpaa 150 000:n asunto, varmasti löydät mukavan ja pääset siinä kerryttämään varallisuutta. Tosin voin kertoa että ei omistusasuminen mikään kultakaivos remontteineen ole. Ja nytkö sulle vasta valkeni että elämä on epäreilua (kaveris jotka asuu vanhempien takaamissa asunnoissa), on meitä muitakin joiden vanhemmilla ei ole varallisuutta. Itse asiassa pilvin pimein.

Jos työ ja elämä on Espoossa on, niin hankalaa se on muuttaa pelkän asunnon takia Jyväskylään.

Vierailija
51/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olekaan ostanut näin 45 v ikään mennessä omistusasuntoa koskaan, enkä tule ostamaankaan. Juuri koska sinkkuna en saisi lainaa kuin johonkin kämäiseen kaksioon huonohkosta kaupunginosasta, enkä halua asua sellaisessa. Asun Asuntosäätiön ASOssa, mukavassa 75 neliön rivitalossa mieleisessäni luonnon- ja merenläheisessä kaupunginosassa. Joo, vastikkeet menee ns. hukkaan mutta mitä sillä väliä, ei mulla ole edes perillisiä joille kerätä pesämunaa omistusasunnosta. 

Kummallinen pyhä lehmä suomalaisille tuo asunnon omistaminen, että se on ihan pakko olla oma.

Vierailija
52/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi stressata asunnoista ja rahasta. Mihin ap tarvitsee omaa asuntoa? 3100/kk bruttopalkalla saa jo kaikkea kivaa: lemmikkikissan ja palapelejä.

Vierailija
53/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailutat sen lainan ja sanot että pankki X lupasi jo mutta haluat tsekata vaihtoehdot. Kun saat lainatarjouksen pankista Y, voit palata X:ään ja pyytää harkitsemaan.

Vierailija
54/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en olekaan ostanut näin 45 v ikään mennessä omistusasuntoa koskaan, enkä tule ostamaankaan. Juuri koska sinkkuna en saisi lainaa kuin johonkin kämäiseen kaksioon huonohkosta kaupunginosasta, enkä halua asua sellaisessa. Asun Asuntosäätiön ASOssa, mukavassa 75 neliön rivitalossa mieleisessäni luonnon- ja merenläheisessä kaupunginosassa. Joo, vastikkeet menee ns. hukkaan mutta mitä sillä väliä, ei mulla ole edes perillisiä joille kerätä pesämunaa omistusasunnosta. 

Kummallinen pyhä lehmä suomalaisille tuo asunnon omistaminen, että se on ihan pakko olla oma.

Mut ku se kuluerä muuttuu, joskus omaisuudeksi ja sen voi aina myydä pois niin saa rahaa.

Vierailija
55/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut ku se kuluerä muuttuu, joskus omaisuudeksi ja sen voi aina myydä pois niin saa rahaa.

Voi niinku ihmiset ei tätä tietäis, huoh. BTW suurin osa tavisihmisistä ei tule koskaan myymään asuntoaan ja/tai hyötymään asuntokaupoista rahallisesti. Suurin osa ei ymmärrä sijoittaa rahaa myös muihin kohteisiin. 

Asun omassa mutta mullakaan ei ole perillisiä. Mihin nämä rahat menevät sitten kun minusta aika jättää? Minun on tehtävä testamentti. Ja rehellisyyden nimissä ketä kiinnostaa miten toiset asuu, ihan sama jos joku on ennemmin vuokralla. 

Vierailija
56/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on linja tiukentunut viime aikoina ja ehkä hyvä niinkin, mutta itse sain kutakuinkin noilla tuloilla saman verran lainaa jonkin aikaa sitten. Asunto oli tosin reilusti kalliimpi eli omaa rahaa enempi, joten suosittelen sitkeää lisäsäästämistä.

Vierailija
57/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinä tapauksessa on järkevämpää laittaa rahat 5 morningstarin rahastoon, jos on tarkoitus vain säästää rahaa

Asp-koroista ei peritä veroakaan ja pankkimaksut poistuvat bonusten muodossa.

Vierailija
58/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin haluan elää kunnolla myös eläkkeellä, joten omassa asunnossa asuminen on tavallaan sijoittamista eläketurvaan.

Vierailija
59/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin lapseton sinkku tarvitsee omaa asuntoa? Ei se täältä mukaasi lähde. Sitäpaitsi jos verrataan esim. sijoittamista indeksirahastoon ja asunnon ostoa, sijoittaminen on käytännössä aina ja kaikissa tilanteissa tuottavampaa. Vain ja ainoastaan pääkaupunkiseudulla asunnon arvo voi nousta, mutta ei sielläkään niin hyvin, että se olisi sijoittamista kannattavampaa. Kankkulan kaivoon menevät ne rahat, sanoivat omistususkovaiset mitä sanoivat.

Vierailija
60/710 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella on varaa siihen ensiasuntoon vasta sitten, kun tulee tarve sille perheasunnolle. Olisi ollut ihanaa ostaa puolison kanssa pieni pariskunta-asunto ja tehdä siitä nyt sijoitusasunto. Mutta eipä ollut opiskellessa tuloja, että olisi lainan saanut, saati sitten säästöjä.

AP taas haluisi nimenomaan ostaa sen yksiön/pienen kaksion ensiasunnoksi mutta ei saa yksin lainaa. Kahdelle taas tuollainen asunto on helposti liian pieni, etenkin näin etätöiden aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme