Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kaveri joka neuvoo, luulee tuntevansa minut

Vierailija
22.02.2014 |

Aiemmin sanoi, että minulle sopisi tietty työ koska vahvuuteni ovat oikeat.

Nyt kuuli, että työpaikallani on muutoksia ja kysyi, olenko hakenut ehdottamaansa paikkaa.

Todellisuudessa olen ollut paljon sairaslomalla, kun menin hänen puheistaan keski-iän kriisiin ja pohdin, miksi en elä parempaa elämää.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 11:01"]ehkä kaverisi on osunut sinulle kipeään paikkaan ja sinun pitäisi hakea vaativampaa paikkaa. Et vaan ole siihen itse täysin valmis ja sinua ärsyttää, että hän on oikeassa. Jarrutat itse itseäsi.

[/quote] osui yllättävän kipeästi. Hänen sanansa vaikuttivat syvästi. Yhden tapaamisen jälkeen tuntui, kuin elämäni ja minuuteni olisi pelkkää valhetta. Eksyin kotimatkalla, kun vaeltelin kaupungilla silmät päässä seisoen.

Vierailija
22/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi aloin saada psykosomaattisia oireita. Olin alkuun peloissani, mitä minulle tapahtuu. Hain kaverilta tukea ja ymmärrystä, mutta kukaan muu ei ymmärrä tätä kuin minä itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oho, no tämä oli sinulle tosi tärkeä ja kipeä asia.

Vierailija
24/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:05"]

Nyt kuuli, että työpaikallani on muutoksia ja kysyi, olenko hakenut ehdottamaansa paikkaa.

Todellisuudessa olen ollut paljon sairaslomalla, kun menin hänen puheistaan keski-iän kriisiin ja pohdin, miksi en elä parempaa elämää.

[/quote]

Todennäköisesti olet sellainen, joka valittaa valittamistaan ja haluaa aina pyöritellä elämänsä ongelmia. Kaverisi on turhautunut valittamiseesi ja yrittää jotenkin auttaa sinua ja selvästi myös kannustaa. Olettaen, että ehdottomansa työ on nykyisen tasoinen tai parempi.

Jos valitat, sua yritetään neuvoa ja auttaa. Hän kokee tuntevansa sinut paremmin kuin sinä itse, koska vaikutat niin avuttomalta. Menithän kriisiinkin hänen viattomasta vinkistään. Anteeksipyyntö, jos meni ihan metsään. :)

Vierailija
25/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsytys on hyvä . Vastarinta nousee. Oma tahtosi herää. Ymmärrät erillisyytesi.

Vierailija
26/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:05"]

[/quote]

Todennäköisesti olet sellainen, joka valittaa valittamistaan ja haluaa aina pyöritellä elämänsä ongelmia. Kaverisi on turhautunut valittamiseesi ja yrittää jotenkin auttaa sinua ja selvästi myös kannustaa. Olettaen, että ehdottomansa työ on nykyisen tasoinen tai parempi.

Jos valitat, sua yritetään neuvoa ja auttaa. Hän kokee tuntevansa sinut paremmin kuin sinä itse, koska vaikutat niin avuttomalta. Menithän kriisiinkin hänen viattomasta vinkistään. Anteeksipyyntö, jos meni ihan metsään. :)

[/quote] nyt olen alkanut tuntea itseäni. Ennen kuuntelin kritiikkiä, nyt monet vanhat kaverit ovat jääneet pois elämästäni, ei kiinnosta enää. Olen alkanut hahmottaa oman arvomaailmani ja muulla ei ole merkitystä. Olen alkanut oppia itsekkyyttä.

Vierailija
27/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Miksi tämän henkilön mielipide vielä merkitsee?

Vierailija
28/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:52"][quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:41"]Unohda tällainen kaveri (toinen asia on pystytkö siihen - sinun pitää tehdä töitä tämän asian eteen). Lopetat kaiken maailman hölmöjen miettimisen kun et kerran osaa pitää heidän sanomisiaan oikeissa mittakaavoissa. Otat siis reilusti välimatkaa tähän ihmiseen, etkä anna hänen vaikuttaa elämääsi. Ole vahva, ole aikuinen ihminen.

[/quote]

Miten työskentelen unohtaakseni?

[/quote] Keksisin muuta tekemistä ja muita terveempiä ihmissuhteita. Siinä ei tosin kukaan tule kotoa hakemaan, joten itse pitää lähteä ulos, niin pääsee pois oman päänsä sisältä. Nyt ap:lla on ihan liikaa aikaa miettiä kaikkia turhuuksia, eikä ilmeisesti elämässä ole mitään muuta sisältöä - miksi? Ap voisi haastaa itsensä jotenkin, etsiä itselleen joku haastava harrastus tai kaveripiiri. Kun elämässä on muutakin kuin joku energiasyöppö ihminen, jää hänen sanomisensa taka-alalle, on yksinkertaisesti muutakin mietittävää.

[/quote]

Mikset hanki elämää itsellesi, vaan jauhat samaa? Yllä on hyviä vinkkejä. Tähän et vastannut, vaan jauhoit vanhemmistasi ja vanhoista epäterveistä suhteista.

Vierailija
29/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 11:38"]Ärsytys on hyvä . Vastarinta nousee. Oma tahtosi herää. Ymmärrät erillisyytesi.

[/quote] Siltä minustakin alkaa tuntua.

Vierailija
30/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:46"]

Miksi joillekin on niin vaikeaa olla aikuinen? Minkälaiset eväät he ovat saaneet lapsuudesta ja kotoa mukaansa aikanaan? Miksi pitää vain kuunnella ja sitten hautoa asioita loputtomiin mielessään aina sairaslomaan saakka, kun voisi olla kuuntelemattakin? Kun voisi vain sanoa toiselle, että sinua ei kiinnosta hänen mielipiteensä ja jättää tällaiset "kaverit" pois elämästään? Eikö sinulla ole parempia kavereita ja ystäviä?

[/quote]

En ole ap, mutta vaikka siksi kun on pitänyt olla kiltti. Kiltin ihmisen syndrooma on todellinen ongelma, eikä mitenkään aina tahdon asia. Kaikille ei ole kasvanut tervettä suojamuuria, eikä myöskään tapahtunut depressiivistä positiota. Ja tila on sitten syystä tai toisesta jäänyt junnaamaan. Älkää syyllistäkö aptä ja lyökö häntä vielä enemmän. Sama teidän olisi syyllistää jalka kipsissä olevaa siitä kun tämä ei voi juosta. Hirveän julmia ja sydämettömiä osatte olla toiselle. Vaikka te itse jotain pystyttekin, kaikki eivät pysty.

Vierailija
31/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 11:46"]Niin? Miksi tämän henkilön mielipide vielä merkitsee?

[/quote] Muut kaverit ovat antaneet minun olla. Tämä kyseinen laittaa kuukausien päästä viestin kysyen työsuunnitelmiani. Mitään en ole hänestä kuullut. Laittaa miettimään, mikä on hänen motiivinsa.

Vierailija
32/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:52"][quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:41"]Unohda tällainen kaveri (toinen asia on pystytkö siihen - sinun pitää tehdä töitä tämän asian eteen). Lopetat kaiken maailman hölmöjen miettimisen kun et kerran osaa pitää heidän sanomisiaan oikeissa mittakaavoissa. Otat siis reilusti välimatkaa tähän ihmiseen, etkä anna hänen vaikuttaa elämääsi. Ole vahva, ole aikuinen ihminen.

[/quote]

[/quote] Keksisin muuta tekemistä ja muita terveempiä ihmissuhteita. Siinä ei tosin kukaan tule kotoa hakemaan, joten itse pitää lähteä ulos, niin pääsee pois oman päänsä sisältä. Nyt ap:lla on ihan liikaa aikaa miettiä kaikkia turhuuksia, eikä ilmeisesti elämässä ole mitään muuta sisältöä - miksi? Ap voisi haastaa itsensä jotenkin, etsiä itselleen joku haastava harrastus tai kaveripiiri. Kun elämässä on muutakin kuin joku energiasyöppö ihminen, jää hänen sanomisensa taka-alalle, on yksinkertaisesti muutakin mietittävää.

[/quote]

Mikset hanki elämää itsellesi, vaan jauhat samaa? Yllä on hyviä vinkkejä. Tähän et vastannut, vaan jauhoit vanhemmistasi ja vanhoista epäterveistä suhteista.

[/quote] Olen alkanut tehdä muutoksia. Minulle kyseessä on elämäni kokonaisuus, ei pelkkä työpaikka a -> b. En tapaa epäterveita kavereita. Uudet piirit muodostuvat pikkuhiljaa. Olen alkanut kokeilla uusia asioita, kun ennen pakenin pelkästään liikuntaan, yksin juoksemiaeen tai uimiseen. Olen sosiaalisempi kuin ennen.

Vierailija
33/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:46"]

Miksi joillekin on niin vaikeaa olla aikuinen? Minkälaiset eväät he ovat saaneet lapsuudesta ja kotoa mukaansa aikanaan? Miksi pitää vain kuunnella ja sitten hautoa asioita loputtomiin mielessään aina sairaslomaan saakka, kun voisi olla kuuntelemattakin? Kun voisi vain sanoa toiselle, että sinua ei kiinnosta hänen mielipiteensä ja jättää tällaiset "kaverit" pois elämästään? Eikö sinulla ole parempia kavereita ja ystäviä?

[/quote]

En ole ap, mutta vaikka siksi kun on pitänyt olla kiltti. Kiltin ihmisen syndrooma on todellinen ongelma, eikä mitenkään aina tahdon asia. Kaikille ei ole kasvanut tervettä suojamuuria, eikä myöskään tapahtunut depressiivistä positiota. Ja tila on sitten syystä tai toisesta jäänyt junnaamaan. Älkää syyllistäkö aptä ja lyökö häntä vielä enemmän. Sama teidän olisi syyllistää jalka kipsissä olevaa siitä kun tämä ei voi juosta. Hirveän julmia ja sydämettömiä osatte olla toiselle. Vaikka te itse jotain pystyttekin, kaikki eivät pysty.

[/quote] pitää paikkansa elämässäni. Ehkä elän nyt murrosikää.

Kertoisitko lisää depressiivisestä positiosta?

Vierailija
34/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 11:46"]Niin? Miksi tämän henkilön mielipide vielä merkitsee?

[/quote] Muut kaverit ovat antaneet minun olla. Tämä kyseinen laittaa kuukausien päästä viestin kysyen työsuunnitelmiani. Mitään en ole hänestä kuullut. Laittaa miettimään, mikä on hänen motiivinsa.

[/quote] varmaan hallita sinua positiivisuudella. Samaa, mitä kriitikot tekivät negatiivisuudella elämässäsi. Ihminen rakastaa valtaa.

Vierailija
35/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin särähtää korvaan, miten ap on niiiiin löytänyt itsensä mutta vieläkin pohtii jonkun yksittäisen mielipidettä elämästään.

Mikset vastaa rehellisesti kaverillesi? Mielistelemättä.

Vierailija
36/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis en nyt oikein ymmärtänyt aloitusta, oletko itse valittanut hänelle nykyisestä tilanteestasi, ja hän on sanonut sinulle että sopisit hyvin johonkin tiettyyn työhön? Sitten perään kysynyt, että haitko työtä, kun olet suu supussa vastaanottanut neuvon? Jos näin, niin hui kamala. Olen minäkin vinkannut avoinna olevista työpaikoista, kun ystävä on selittänyt olevansa uupunut omaansa, sitä kutsutaan ystävyydeksi ja auttamiseksi. 

Ihan eri asia, jos hän jatkuvasti neuvoo sinua ja koittaa ilman pyyntöä neuvoa elämässä eteenpäin. Toisaalta, jos olet esim masennuksen vuoksi sairaslomalla, niin ehkäpä hän vain yrittää auttaa. Jos et halua neuvoja, niin se onnistuu näin:  "Hei, kiitos vinkistä, mutta en usko että tuo sopii minulle. Luulen, että olen sellaisessa tilanteessa, että joudun itse pohtimaan yksin itselleni sopivaa elämää". Jos sen jälkeen vielä neuvoo, niin otat kylmästi etäisyyttä. Tietty kannattaa tännekin laittaa vähän enemmän informaatiota, jos haluaa muiden kokemuksia ja mielipiteitä asiaan.

Vierailija
37/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:44"]

[/quote]

[/quote]

No mistä tiedät onko kyseessä vain energiasyöppö ihminen, vai onko ap:n ystävä yksinkertaisesti yrittänyt auttaa mahdollisesti masentunutta kaveriaan, kertomalla hänelle vahvuuksiaan ja vinkkaamalla jostain työpaikasta? Kenties myöhemmin huolestunut kun ap:sta kuulunut mitään, ja ottanut yhteyttä tuon työpaikan "varjolla". Ihan oikeasti, ap:n antamalla informaatiolla, ei voi millään tietää millainen tilanne on todella kyseessä. Onko kyseessä niin, että ap:n kaveri on manipuloija, vai niin, että ap on koko elämänsä kärsinyt kiltin tytön syndroomasta, ja nyt kun alkaa siitä irtautua, tulkitsee kaikki avunannot ja neuvot itsensä ohjaamisena. Tietyllä tavalla siis se kapina, mikä olisi pitänyt ajat sitten osoittaa vanhemmilleen, osoitetaankin jollekin pahaa-aavistamattomalle tuttavalle. Ja todellakin tiedän mistä puhun, sillä kävin itse läpi ihan samat asiat aikoinaan, ja vasta nyt usean vuoden jälkeen olen löytänyt tasapainon niin, että toimiani ei ohjaa tiedostamaton ikuinen kapinanhalu ja passiivis-aggressiivisuus, vaan ihan aito halu toimia niin kuin itselle on parhaaksi. Jos joku kaveri antaa neuvon (ihmiset neuvoo toisiaan, sen kanssa on elettävä), ja siitä ei ole minulle hyötyä, niin kiitän ja sanon suoraan, että ei tämä taida minulle sopia.

Vierailija
38/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:46"]

[/quote]

[/quote] pitää paikkansa elämässäni. Ehkä elän nyt murrosikää.

Kertoisitko lisää depressiivisestä positiosta?

[/quote]

Käsite on tässä hetkessä selitettynä pahasti pakan välistä vetämistä ja saattaa lähinnä vaan hämmentää. Suosittelenkin tutustumaan ensin esimerkiksi läheisriippuvuuteen (se ei siis aina tarkoita takertuvaa ja rasittavaa ihmistä, vaan pikemminkin henkilöä jolla on puutteelinen kyky luoda omat rajat ja pysyä niissä). Tommy Hellstenin Elämän lapset-kirja saattaisi myös olla lukemisen arvoinen. :)

Vierailija
39/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 11:46"]Niin? Miksi tämän henkilön mielipide vielä merkitsee?

[/quote]

No kuule, on tainnut olla vain huolissaan ja halunnut ottaa yhteyttä. Muut antavat sinun olla rauhassa, vaikka kärsit psykosomaattisista oireista. Se ei todellakaan aina tarkoita hyvää ystävyyttä. Vaikka toki kaikille pitää tilansa antaa, mutta ystävillä on tapana kysyä kuulumisia. Tämä kaveri on sitä paitsi laittanut viestin, eikä ahdistellut puhelinsoitoilla ilmeisesti? Ne kieroutuneet motiivit on kyllä varmaan siellä sinun päässäsi. Toki on hyvä, että pääset irtautumaan miellyttäjän roolista, mutta kannattaa miettiä kahteen kertaan että ovatko jotku asiat vain oman pääsi sisällä. 

Vierailija
40/75 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:41"]

No mistä tiedät onko kyseessä vain energiasyöppö ihminen, vai onko ap:n ystävä yksinkertaisesti yrittänyt auttaa mahdollisesti masentunutta kaveriaan, kertomalla hänelle vahvuuksiaan ja vinkkaamalla jostain työpaikasta? Kenties myöhemmin huolestunut kun ap:sta kuulunut mitään, ja ottanut yhteyttä tuon työpaikan "varjolla". Ihan oikeasti, ap:n antamalla informaatiolla, ei voi millään tietää millainen tilanne on todella kyseessä. Onko kyseessä niin, että ap:n kaveri on manipuloija, vai niin, että ap on koko elämänsä kärsinyt kiltin tytön syndroomasta, ja nyt kun alkaa siitä irtautua, tulkitsee kaikki avunannot ja neuvot itsensä ohjaamisena. Tietyllä tavalla siis se kapina, mikä olisi pitänyt ajat sitten osoittaa vanhemmilleen, osoitetaankin jollekin pahaa-aavistamattomalle tuttavalle. Ja todellakin tiedän mistä puhun, sillä kävin itse läpi ihan samat asiat aikoinaan, ja vasta nyt usean vuoden jälkeen olen löytänyt tasapainon niin, että toimiani ei ohjaa tiedostamaton ikuinen kapinanhalu ja passiivis-aggressiivisuus, vaan ihan aito halu toimia niin kuin itselle on parhaaksi. Jos joku kaveri antaa neuvon (ihmiset neuvoo toisiaan, sen kanssa on elettävä), ja siitä ei ole minulle hyötyä, niin kiitän ja sanon suoraan, että ei tämä taida minulle sopia.

[/quote] Tämä osuu oikeaan. Kaverini tarkoitus on varmasti hyvä ja hän 'tunteekin' että nykyinen työ ei ole minulle sopivaa, tiedän hänen olevan oikeassa. 

Pahaa-aavistamaton tuttava hän onkin. Olen tavallaan katkera hänelle siitä, että hän herätti minussa tunnemyrskyn (ei siis johdu hänestä vaan itse kannoin mukanani aikapommia) mutta oli tervehenkinen ihminen eikä alkanut terapoimaan minua enempää. Tiedostin tämän tunteensiirron tilanteessani, koin todellakin taantuneeni murrosikääni, ja otin itsekin etäisyyttä. Olen suhtautunut häneen mielessäni rennommin ja pääsin jotenkin yli.

Nyt hänen kysymyksensä laukaisi uudelleen pohtimisen siitä, aionko tehdä työtilanteelleni mitään. Olen hakemassa opiskelemaan jatkotutkintoa.

Mutta myös siitä, että olen yrittänyt suhtautua kevyesti (kuukausien sisällä lähettänyt syntymäpäiväonnitteluviestin sekä pari kevyttä linkkiä hänen harrastuksiinsa liittyen), hän kysyykin asiasta joka on minulle ollut raskas kysymys. Se osuu syvemmälle kuin pintaan. 

(Olen kännykällä kirjoittamassa ja siksi lyhyet viestit. Menen nyt puoleksi päiväksi ELÄMÄÄN, osallistun uudenaiselle kurssille ja tapaan uusia ihmisiä. Palaan illalla.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan