Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on perustelusi asumistuelle?

Vierailija
05.11.2020 |

Siis asumistuen anomiselle/nostamiselle?
Yleisin perustelu lienee, että 'muuten ei ole varaa asua paikassa xyz/asunnossa zyx'.
Mutta, jos sinulla/perheelläsi ei ole varaa asua siellä, miksi muiden pitäisi se rahoittaa?
Miksi muiden pitäisi maksamistaan veroista tukea SINUN asumistasi?
Eikö olisi vain oikeus ja kohtuus, että jokainen asuisi asunnossa, johon on varaa?
Pari asiaa:
- jätetään asuntolat yms. eri syistä tuettu sosiaalinen asuminen pois tästä keskustelusta
- otetaan huomion, että ilman laajaa asumistukijärjestelmää ainakin osa vuokrista laskisi
- ilman asumistukijärjestelmää ainakin osa asuntojen (myynti)hinnoista laskisi
- asumistuki menee monesti sellaisenaan sijoittajien taskuun, osin ulkomaille
Mikä on siis perustelusi markkinoita vääristävälle asumistuelle?

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No me ollaan opiskelijoita miehen kanssa näin vähän kypsemmällä iällä, opintotukea saadaan 250 euoa per henki.

Asuttiin kyllä n. 2-3 vuotta ennen opintoja 24 neliön yksiössä, jossa vuokra oli edullinen eli 500 e, mutta se ei toiminut lainkaan. Naurettavaa olisi, jos vajaa kolmikymppisenä kyhjöttäisin vieläkin 37-vuotiaan ukon kanssa yksiössä vierekkäin sängyllä läppärit sylissä opiskelemassa.

Toki itse teen töitä sen verran kun niitä on ja mitä ehdin, palkkaa 200-500 e kuussa. Mies ei pysty käymään töissä terveyssyistä, mutta vihdoin sujuu opinnot.

Se 600 e asumustuki on meille elintärkeä. Ei paljoa kiinnosta, että asumistukijärjestelmä sitä tätä.

Noh, se on oma valinta alkaa opiskelemaan ja ei mua kiinnosta maksaa teidän asumista siitä syystä, että ette viihdy yksiössä. Jokainen saisi mun puolesta asua siinä mihin on varaa..

No tietenkin opiskellaan, pitäisikö peruskoulupohjalla jatkaa vai?

Kai ymmärrät, että vähäinen koulutus korreloi korkean työttömyysriskin ja vähävaraisuuden kanssa? Eli sossupummeilun kanssa.

Ihanko oikeasti meidän pitäisi istua 8 h päivässä sängyllä koneiden kanssa opiskelemassa ja tekemässä etätöitä, koska yksiössä ei ollut tilaa kahdelle työpöydälle saatika sohvalle?

Meidän pitäisi perua asumistuki ja muuttaa 20 neliön koppiin?

Oot kyllä niin todellisuudesta vieraantunut, jos oikeasti olet tuota mieltä. 😂

ÄlKäÄ opiSkeLkO kOsKa käYtäTe tuKia. Äly hoi siellä nyt.

Vierailija
22/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisen asumistuki kattaa juuri sen 30% mikä on 30 vuoden aikana indeksin puolittamisilla ja jäädyttämisillä eläkeläisiltä viety eläkkeestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin.Vai muuttaisinko kolmen lapseni kanssa telttaan/lehtiroskikseen??? Sitähän sä rikas toivot???

En ole rikas. Minua ***tuttaa suunnattomasti se, että olen opiskellut, saanut kohtuullisen työpaikan, maksan ylisuuria veroja jotta laiskemmat voivat asua paremmin kuin minä. Minulle ei siis mitään tukia heru (mikä on sinänsä oikein).

Vierailija
24/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko ap tietonen vaikka Kalifornian asunnottomien määrästä? Vuokrat koooorkeat, edes osalla työssäkäyvistä ei Losissa ole varaa asuntoon.

SUN verorahoilla tuetaan mun asumista, koska elämme hyvinvointivaltiossa, jossa ihmisistä pidetään huolta ja eipä meillä olekaan kaduilla törkeä määrä asunnottomuutta.

Yhteiskunta on myös rauhallisempi, jos ihmisillä on koti ja perustarpeet voidaan täyttää.

Jos et halua, että rahasi menevät muiden tukiin, niin suosittelen muuttoa toiseen maahan. 🙂

Minusta nykyinen systeemi voisi kaivata uudistusta ja homma ei näytä olevan kestävällä pohjalla, koska verotuotot eivät tule pysymään edes nykyisellä tasolla. Mutta niitä tukia tarvitaan.

Ehkä turha verrata kahta täyin erilaista yhteiskuntajärjestelmää.

Viimeisen kappaleesi kanssa olen osin samaa mieltä. Vähintään tulisi asumistukien määrää pienentää runsaasti ja ehtoja tiukentaa.

No lähinnä vertailen, koska me ollaan nykysysteemin ansiosta niin paljon paremmassa jamassa kuin moni muu maa. Tai no kuin suurin osa maista.

Toki asumistuen sijasta voisi olla joku perustulo, mutta Suomen palkkatasolla ja vuokratasolla tukia tarvitaan.

Asumistukea saa myös eläkeläiset sun muut työelämän ulkopuolella olevat, jotka eivät voi tukeutua palkkaan.

Vierailija
25/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin.Vai muuttaisinko kolmen lapseni kanssa telttaan/lehtiroskikseen??? Sitähän sä rikas toivot???

En ole rikas. Minua ***tuttaa suunnattomasti se, että olen opiskellut, saanut kohtuullisen työpaikan, maksan ylisuuria veroja jotta laiskemmat voivat asua paremmin kuin minä. Minulle ei siis mitään tukia heru (mikä on sinänsä oikein).

Siis millä perusteella paremmin kuin sinä?

Vierailija
26/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti meidän pitäisi istua 8 h päivässä sängyllä koneiden kanssa opiskelemassa ja tekemässä etätöitä, koska yksiössä ei ollut tilaa kahdelle työpöydälle saatika sohvalle?

.

Kyllä, jollei teillä ole muuhun varaa.

Vierailija
27/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun sain asumistukea, peruste hakemiselle oli se että palkkani ei ollut riittävä että sillä olisi tullut toimeen. Vuokra ei ollut mikään ylikallis vaan ihan Kelan viiterajoissa mitä tuli kotikaupungin hyväksyttyihin asumiskustannuksiin yhdeltä ihmiseltä. Lisäksi asunto oli lähellä työpaikkaa joten rahaa ei kulunut matkoihin.

Vierailija
28/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hä? Perustelu on tietysti se että tulot ei riitä asumismenoihin.

Sitten pitää joko kasvattaa tuloja tai alentaa asumismenoja.

No työtön, vanhenpainvapaalla, sairas tai eläkkeellä oleva tai opiskelija ei tosta noin vaan kasvata tuloja.

Itse olen 6 vuotta hakenut kaupungilta kaksiota, koska sellaisen voi saada 600-700 eurolla. Eipä ole tärpännyt, joten maksamme 860 e.

Olisiko sinulla joku vinkki, että mistä me revitään yhtäkkiä meille uusi halvempi koti, kun hakemalla ei tärppää?

Muuttakaa paikkaan, josta sen kaksion saa 600-700 eurolla.

Meillä on opinnot ja työt Helsingissä. Ei tässä paljoa voi Poriin muuttaa.

Oikeastikko meidän pitäis lakkauttaa työt ja jättää mun synnyin- ja kotikaupunki, koska väliaikaisesti viitisen vuotta saadaan asumistukea?

Näinkö Suomi pelastetaan?

Vierailija
29/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin tulla sun luokse asumaan, niin ei tarvitse hakea asumistukea. Koska voin muuttaa.

Vierailija
30/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät että asumistuen saajat ovat sinua laiskempia? Varmasti heihin kuuluu esim. paljon raskaampaa työtä tekeviä pienipalkkaisia. Lisäksi esim. opiskelijoita, sairaita, eläkeläisiä, vammaisia, tahtomattaan työttömiä...

Vierailija
31/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

No jos opintotuet on yht. 500 e ja mun palkka 300 e, niin ei meillä ome varaa edes siihen vanhaan 550 e yksiöön.

Kadulla olisi varaa vaan asua, jos realistisia ollaan. Varsinkin jos opintotukeakaan ei olisi, kaksi ihmistä ei asu edes teltassa 300 eurolla kuussa.

Vierailija
32/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No työtön, vanhenpainvapaalla, sairas tai eläkkeellä oleva tai opiskelija ei tosta noin vaan kasvata tuloja.

Itse olen 6 vuotta hakenut kaupungilta kaksiota, koska sellaisen voi saada 600-700 eurolla. Eipä ole tärpännyt, joten maksamme 860 e.

Olisiko sinulla joku vinkki, että mistä me revitään yhtäkkiä meille uusi halvempi koti, kun hakemalla ei tärppää?

Oikeastikko meidän pitäis lakkauttaa työt ja jättää mun synnyin- ja kotikaupunki, koska väliaikaisesti viitisen vuotta saadaan asumistukea?

Väliaikaisesti viitesin vuotta??

Väliaikaisesti voisitte muuttaa vaikka Riihimäelle ja käydä sieltä käsin töissä ja opiskelemassa. Mutta eihän se käy kun pitäisi matkustaa junalla hyihyi.

Ei ole ihmisoikeus saada asua Helsingissä vaikka olisi siellä syntynyt.

Vierailija
33/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin tulla sun luokse asumaan, niin ei tarvitse hakea asumistukea. Koska voin muuttaa.

Kerää porukka ja perustakaa kommuuni.

Vierailija
34/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Ja jos kerran yhteiskunta on valmis meitä väliaikaisesti tukemaan, niin miksi me kaksin tässä uhrauduttaisiin ja laitettaisiin tuet poikki? 😂 Ei auta isossa kuvassa mitään ja tätähän varten niitä veroja kerätään.

Opinnot vie oikeasti paljon aikaa, ei meillä olisi mihkään kämppään varaa ilman tukia.

Vierailija
35/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väliaikaisesti voisitte muuttaa vaikka Riihimäelle ja käydä sieltä käsin töissä ja opiskelemassa. Mutta eihän se käy kun pitäisi matkustaa junalla hyihyi.

Matkakustannukset olisi tuossa niin kovat että pienempi vuokra ei auttaisi mitään.

Vierailija
36/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähissä on ollut pätevät perustelut asumistuelle. Peusteluksi ei riitä oma laiskuus, työttömyys tai mukavuudenhalu (tai se, että cvain HALUAN asua isommassa asunnossa/paremmalla paikalla)

Perusteluksi väliaikaiselle tuoetulle asumiselle (ei välttämättä asumistuelle) voi käydä pysyvä tai äkillinen sairaus tai muu äkillinen muutos elämässä.

Vierailija
37/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähissä on ollut pätevät perustelut asumistuelle. Peusteluksi ei riitä oma laiskuus, työttömyys tai mukavuudenhalu (tai se, että cvain HALUAN asua isommassa asunnossa/paremmalla paikalla)

Perusteluksi väliaikaiselle tuoetulle asumiselle (ei välttämättä asumistuelle) voi käydä pysyvä tai äkillinen sairaus tai muu äkillinen muutos elämässä.

Miten väliaikainen asumistuki ja pysyvä sairaus sopii yhteen?

Vierailija
38/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Alempi + ylempi korkeakoulututkinto on 5 vuotta.

Meillä on työt ja opinnot Helsingissä, miksi ihmeessä muuttaisimme Riihimäelle?

Sieltä menee juna-asemalta töihin se 1 h 10 min, päälle vielä matka asemalle.

Yhden suuntanen opiskelijalippu maksaa 5,40 e, siihen päälle vielä Helsingin sisäiset liput sekä Riihimäellä se lipun hinta, jotta pääsee asemalle.

Lippuihin siis varmaan 10-14 e per henki per päivä 5 kertaa viikossa.

Rapiat 500 euroa kuussa.

VITSI MITEN HYVÄ IDEA.

Vierailija
39/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tukeni ja oikeasti teen työtä senkin rahan edestä, alalla maksetaan vähemmän tunteja kuin homma kestää.

Vierailija
40/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan yli keskiverron palkkatöissäni, mutta kun on pari lasta ja töiden takia asutaan pääkaupunkiseudulla, niin olen oikeutettu asumistukeen Kelan mukaan, joten toki sen nostan. Samoin kuin nostan lapsilisät, kuten moni miljonäärikin nostaa (jotka vielä sijoittavat ne). Saahan tuolla ns. "ylimääräisellä" rahalla vaikka lapsille vaatteita tai harrastuksia maksettua.