Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on perustelusi asumistuelle?

Vierailija
05.11.2020 |

Siis asumistuen anomiselle/nostamiselle?
Yleisin perustelu lienee, että 'muuten ei ole varaa asua paikassa xyz/asunnossa zyx'.
Mutta, jos sinulla/perheelläsi ei ole varaa asua siellä, miksi muiden pitäisi se rahoittaa?
Miksi muiden pitäisi maksamistaan veroista tukea SINUN asumistasi?
Eikö olisi vain oikeus ja kohtuus, että jokainen asuisi asunnossa, johon on varaa?
Pari asiaa:
- jätetään asuntolat yms. eri syistä tuettu sosiaalinen asuminen pois tästä keskustelusta
- otetaan huomion, että ilman laajaa asumistukijärjestelmää ainakin osa vuokrista laskisi
- ilman asumistukijärjestelmää ainakin osa asuntojen (myynti)hinnoista laskisi
- asumistuki menee monesti sellaisenaan sijoittajien taskuun, osin ulkomaille
Mikä on siis perustelusi markkinoita vääristävälle asumistuelle?

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin leskeksi vuokra-asuntoon, olen kaupungin asuntojonossa pienempään ja halvempaan asuntoon.

Tuloistani menee 80% asumiseen. Saan asumistukea 27€/kk, haljetkaa kateudesta!

Vierailija
82/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamalla opintolainan?

Asumalla opiskelijatalon soluasunnossa?

Vapailla markkinoilla kalliimmassa asunnossa kämppiksen kanssa?

Opiskelun on tarkoitus olla väliaikainen tila. Jos on oikea asenne ymmärtää, että välillä voi vähän tinkiä vaatimuksistaan ja elää niukemmin. Ehkä näin opiskelee myös nopeammin?

Esimerkiksi Yhdysvalloissa yliopistossa neljännen vuoden (viimeinen opiskeluvuosi) opiskelijat jakavat solukämpän. Ei ole opintotukea eikä vuokratukea. Opintolainoilla mennään.

Ulkomailla opiskellaan nopeaan tahtiin. Monet työnantajat haluavat nuoria, joilla on tutkinto ja sitten itse jatkokouluttavat. Siksi 30+ ikäisillä yliopistosta valmistuneilla suomalaisilla ei ole kovaa kysyntää ulkomailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole rikas. Minua ***tuttaa suunnattomasti se, että olen opiskellut, saanut kohtuullisen työpaikan, maksan ylisuuria veroja jotta laiskemmat voivat asua paremmin kuin minä. Minulle ei siis mitään tukia heru (mikä on sinänsä oikein).

Silloin kun sain asumistukea, kävin töissä ja lisäksi opiskelin. Yksinhuoltajana. En nyt ensimmäisenä itseäni olisi laiskaksi sanonut. 

Vierailija
84/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No me ollaan opiskelijoita miehen kanssa näin vähän kypsemmällä iällä, opintotukea saadaan 250 euoa per henki.

Asuttiin kyllä n. 2-3 vuotta ennen opintoja 24 neliön yksiössä, jossa vuokra oli edullinen eli 500 e, mutta se ei toiminut lainkaan. Naurettavaa olisi, jos vajaa kolmikymppisenä kyhjöttäisin vieläkin 37-vuotiaan ukon kanssa yksiössä vierekkäin sängyllä läppärit sylissä opiskelemassa.

Toki itse teen töitä sen verran kun niitä on ja mitä ehdin, palkkaa 200-500 e kuussa. Mies ei pysty käymään töissä terveyssyistä, mutta vihdoin sujuu opinnot.

Se 600 e asumustuki on meille elintärkeä. Ei paljoa kiinnosta, että asumistukijärjestelmä sitä tätä.

Noh, se on oma valinta alkaa opiskelemaan ja ei mua kiinnosta maksaa teidän asumista siitä syystä, että ette viihdy yksiössä. Jokainen saisi mun puolesta asua siinä mihin on varaa..

Muista sitten sinäkin ettet maksata minulla jos: jäät työttömäksi, sairauseläkkeelle, saat lapsia, saat vakavan taudin, esim. syöpä, maksat itse sen hoidon 30000. Eipä minuakaan kiinnosta maksella muiden lapsilisiä.

Vierailija
85/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän mahtaisi sitten käydä jos asumistukien maksu lopetettaisiin. Vuokrat luultavasti laskisi mutta kävisikö asuntojen arvolle samalla tavalla? Haluaako joku kertoo omaa mielipidettään?

Vuokratuotot ja asuntojen arvo laskevat. Haluatko sitä?

No oikeestaan jos itsekkäästi ajattelisin asiaa niin sais laskea asuntojen hinnat vaikka 30%. En itse omista vielä asuntoa kun oon opiskelija mut kyllähän se ois kiva ostaa asunto sit halvemmalla. Mut kyllähän siinä monella ihmisellä ois ihmeteltävää kun on asunto mistä maksettiin 5 vuotta sitten 300 000€ ja asunnon arvo olisikin enää noin 200 000€ ja asuntolainaa on se vähän alle 300 000€.

Vierailija
86/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu.

Jouduin muuttamaan toiseen kaupunkiin, koska omassa kotikaupungissani ei ole yliopistoa (matkaa n.300 km). Opintotuki on erittäin pieni (250€/kk), eikä sillä summalla ole mitään mahdollisuutta tulla toimeen. Töiden saaminen opintojen oheen ei ole kaikille mahdollista, koska ymmärrettävästi 13000 opiskelijan kaupungissa ei riitä osa-aikatöitä kaikille. Muutenkin töiden teko opintojen aikana pitkittää opiskeluaikaa, ja sitä kautta olisin kituuttaisin yhteiskunnan tuilla pidempään kuin on välttämätöntä. Itselläni ei ole mitään tunnontuskia nostaa 250€/kk asumistukea, jotta voin maksaa opiskelijasäätiön soluasunnon vuokran. Muutenkin tiedän valmistuvani hyvin työllistävälle alalle, joten tulen kyllä maksamaan nuo asumistuet moninkertaisena takaisin työurani aikana.

Vierailija
87/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamalla opintolainan?

Asumalla opiskelijatalon soluasunnossa?

Vapailla markkinoilla kalliimmassa asunnossa kämppiksen kanssa?

Opiskelun on tarkoitus olla väliaikainen tila. Jos on oikea asenne ymmärtää, että välillä voi vähän tinkiä vaatimuksistaan ja elää niukemmin. Ehkä näin opiskelee myös nopeammin?

Esimerkiksi Yhdysvalloissa yliopistossa neljännen vuoden (viimeinen opiskeluvuosi) opiskelijat jakavat solukämpän. Ei ole opintotukea eikä vuokratukea. Opintolainoilla mennään.

Ulkomailla opiskellaan nopeaan tahtiin. Monet työnantajat haluavat nuoria, joilla on tutkinto ja sitten itse jatkokouluttavat. Siksi 30+ ikäisillä yliopistosta valmistuneilla suomalaisilla ei ole kovaa kysyntää ulkomailla.

Eiköhän jokainen opiskelija opi elämään vähän niukemmin niillä 500€ kuukausituloilla, kiitos kysymästä. Muutenkin on aika naurettavaa vertailla Suomen ja USA:n systeemejä, eroja yhteiskunnilla on kuin yöllä ja päivällä. Jenkeissä suurimmassa osassa perheistä vanhemmat kustantavat lastensa opiskelun, ja ihan oikeasti monet fiksut nuoret eivät pääse opiskelemaan juurikin siitä syystä, että vanhemmilla ei ole varaa. Suomessa sen sijaan on haluttu antaa kaikille mahdollisuus opiskella, ja osaaminen onkin yksi Suomen harvoista valteista maailmanmarkkinoilla. USA:ssa on myös monilla aloilla paljon korkeampi palkkataso kuin Suomessa, minkä lisäksi monissa osavaltioissa ei ole tuloveroa, joten valmistuneiden on huomattavasti helpompaa maksaa opintolainansa takaisin.

Niin, ja taustatiedoiksi vielä se, että itse asun tällä hetkellä opiskelija-asuntosäätiön solukämpässä. Tästä huolimatta 250€ opintotuki ei riittäisi vuokraan ja elämiseen. Mikäli opiskelun tukia leikattaisiin, todennäköisesti entistä harvempi menisi yliopistoon. Matalapalkkatöitä riittäisi osalle, osa jäisi nostamaan toimeentulotukea.

Vierailija
88/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän mahtaisi sitten käydä jos asumistukien maksu lopetettaisiin. Vuokrat luultavasti laskisi mutta kävisikö asuntojen arvolle samalla tavalla? Haluaako joku kertoo omaa mielipidettään?

Sopisi kyllä minulle. Saisin ostettua asunnon edullisemmin ja vuokratuottojen laskemisesta kärsisi eniten ay-liike.

Tuplahyöty.

Vierailija
89/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä AP on sun perustelusi:

A) Kela-alennuksille (- 40 % reseptiostot, yksit. hammashoitola...)

B) hyvitykset siivouksesta, remontista... varotuksessa

C) yhteiskunan maksamalle sairaalamaksulle, tk-maksulle, leikkauksille... (yhteiskunta maksaa suurimman osan)

D) Jne. Jne.

Miksi muiden pitäisi maksamistaan veroista tukea SINUN maksujasi? Olet tyhmyyden huippu!

A) KELA-alennukset voi puolestani lopettaa

B) pistää rahan kiertämään -> hyödyttää yhteiskuntaa -> raha jää Suomeen -> hyvä asia

C) nyt oli kysymys asumistuesta, ei terveyden-/sairaanhoidosta

Nykyiseen elintasoon ei yhteiskunnan varoilla ole yksinkertaisesti varaa. Omasta mielestäni leikkaaminen voitaisiin aloittaa asumistuesta. Mistä teidän tyhmäksi haukkujien mielestä pitäisi aloittaa?

Tämä on niin tyypillistä tällä palstalla, että kun pitäisi pystyä tuottamaan muutakin tekstiä kuin 'aloittaja on tyhmä' laskeutuu täysi hiljaisuus.

Siis perusteltuja mielipiteitä miksi asumistukijärjestelmä tulisi säilyttää nykyisellään ja mistä tulisi leikata, kiitos.

AP

Vierailija
90/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asuminen on ihan liian kallista. Pitäisi tulla vuokrasäännöstely. Mieti sitä jos Turussa 65 neliötä kupittaalla maksaa 988€.

Vierailija
91/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asuminen on ihan liian kallista. Pitäisi tulla vuokrasäännöstely. Mieti sitä jos Turussa 65 neliötä kupittaalla maksaa 988€.

Vuokrasäännöstelyä ei tarvita jos asumistuki (pääsääntöisesti) poistetaan. Hinnat tippuvat ihan kysynnän ja tarjonnan lakien perusteella.

Tietenkään hinnat eivät tipu halutuimmissa kohteissa mutta niinhän sen pitääkin mennä, se maksaa jolla on varaa.

Vierailija
92/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä on perustelusi ap ettet syö paskaa päivittäin?

Vierailija
93/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopisi kyllä minulle. Saisin ostettua asunnon edullisemmin ja vuokratuottojen laskemisesta kärsisi eniten ay-liike.

Tuplahyöty.

Ay-liike ei ole Suomen suurin asuntosijoittaja. Omistavat toki valtavasti asuntoja, mutta asuntomarkkinan romahduksesta kärsisivät kuitenkin eniten tavalliset ihmiset, joiden elämän suurin sijoitus menettäisi merkittävän osan arvostaan.

Vierailija
94/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa järkyttävältä! Siis se, että pitäisi asua Turussa ja vielä maksaa siitä!

Vierailija
95/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollet osaa antaa järkevää perusteltua palautetta, ole hiljaa.

Siihen on kyllä varmasti syynsä miksi sinä saat minun veroistani maksettua asumistukea.

Vierailija
96/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain luuserit hakevat asumistukea. Aikuisen ihmisen tulee tulla toimeen omilla tienesteillään.

Vierailija
97/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hä? Perustelu on tietysti se että tulot ei riitä asumismenoihin.

Sitten pitää joko kasvattaa tuloja tai alentaa asumismenoja.

No työtön, vanhenpainvapaalla, sairas tai eläkkeellä oleva tai opiskelija ei tosta noin vaan kasvata tuloja.

Itse olen 6 vuotta hakenut kaupungilta kaksiota, koska sellaisen voi saada 600-700 eurolla. Eipä ole tärpännyt, joten maksamme 860 e.

Olisiko sinulla joku vinkki, että mistä me revitään yhtäkkiä meille uusi halvempi koti, kun hakemalla ei tärppää?

Muuttakaa paikkaan, josta sen kaksion saa 600-700 eurolla.

Kaksiosta 400-500, kolmiosta 500-600.

Vierailija
98/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on lainaus Suomen kiinteistölehden artikkelista kesäkuulta 2020:

"Asumistukimenot karkaavat käsistä. Vuosien 2014-2019 aikana yleisen, opiskelijoiden ja eläkeläisten asumistuen määrä on kasvanut noin 600 miljoonalla eurolla 2,1 miljardiin ... Kela maksaa toimeentulotuen kautta noin 340 miljoonaa euroa lisää, sillä Kelan mukaan asumistuen riittämättömyyttä paikataan puolestaan toimeentulotuella."

Jos tuo noin 2,5 miljardia laitettaisiin vuosittain johonkin sellaiseen, joka mahdollistaisi Suomeen työllistymismahdollisuuksia, tulisi raha loppujen lopuksi kaikkien suomalaisten näkökulmasta nykyistä parempaan käyttöön. Nyt tuosta rahasta iso osa valuu ulkomaisille sijoittajille, mikä ei hyödytä suomalaisia yhtään. Ei lopulta edes niitä vähävaraisia vuokralla asuvia asumistukea saavia henkilöitä. Näistä henkilöistä moni voisi työllistyä, ja saada paremmat edellytykset oman asumisensa maksamiseen, jos tuo 2,5 miljardia käytettäisiin suomalaisia työllistäviin tarkoituksiin.

Vierailija
99/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollet osaa antaa järkevää perusteltua palautetta, ole hiljaa.

Siihen on kyllä varmasti syynsä miksi sinä saat minun veroistani maksettua asumistukea.

Minä en ole hiljaa enkä minä tarvitse sinun asumistukeasi. Muuta amerikkaan, jos et halua maksaa veroja ja tarvitse palveluita. Filmaat vaikka siellä elokuvia joissa miehet oksentavat peräreikääsi.

Vierailija
100/121 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain luuserit hakevat asumistukea. Aikuisen ihmisen tulee tulla toimeen omilla tienesteillään.

Nomikähuora sinä kuvittelet olevasihuora?