Onko omistusasumisessa mitään järkeä?
On aika hassua kun ihmiset yleisesti puhuu omasta asunnosta, joka sijaitsee kerros tai rivitalossa, se asunto ei ole oma vaan yhtiön omistama, itse omistat ainostaan osakekirjat jotka oikeuttavat huoneiston hallintaan. Jos yhtiö menee konkurssiin niin siinä tulee sinullekkin uusi isäntä.
Kommentit (67)
Asuntolaina + vastike on usein sama tai vähemmän mitä vuokra samanlaisesta asunnosta olisi. On todellakin järkevää maksaa itselleen eikä vuokranantajalle. Pikkuhiljaa omaisuutta karttuu. MInä ainakin ajattelin asuntoa ostaessani, että se on mahdollisesti jopa vanhuudenturva. Pienillä eläkkeillä on kurjaa maksella vuokraa, mutta pelkkä yhtiövastike velattomasta asunnosta on pieni. ja asunnon voi myös myydä elämäntilanteen muuttuessa, ja saada pesämunaa uuteen elämäntilanteeseen. Aina ei ole järkevää ostaa asuntoa, elämäntilanne voi olla myös sellainen ja toisaalta, eihän lainaa kovin helposti edes saa.
54 jatkaa vielä, että siinä vaiheessa kun lapset ovat muuttaneet pois, voimme vaihtaa pienempään velattomaan asuntoon ja tilille jää mukava pesämuna. Asumiskulut pysyvät edelleen pienempinä kuin vuokralla ja rahaa jää mukavasti vanhuuden varalle.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 16:17"]
No, Minä olen erittäin tyytyväinen, että vanhempani ovat ostaneet asunnon. Näin perillisten kannalta omistusasumisessa on paljonkin järkeä. Jos olet koko elämäsi asunut vuokralla, niin sinulta ei jää lapsillesi mitään.
[/quote]Mä panostan henkisen pääoman jättämiseen lapsilleni. Se on ainoa mikä kestää sukupolvelta toiselle eikä sitä voi varastaa eikä hukata maailman tuulissa.
[/quote]
Voi hyvänen aika, ai sä panostat! Ja oikein henkistä pääomaa, mitä se on?
Omistan asunnon ja lapseni ovat kouluttautuneet mukaviin ja hyvinpalkattuihin ammatteihin ja he omistavat omat kotinsa. Ja paljon muuta niin aineellista kuin aineetontakin.
Mitäs sä panostit :/
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:38"]
[quote author="melba" time="21.02.2014 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:12"]
Huomaatkos, mikä logiikassasi ja laskelmissasi mättää: tätä seuraavat 20-50 vuotta omistusasujan asumiskuluina ovat vain tuo 300€ vastike ja mahdolliset remonttikulut joskus, budjetoidaan nyt vaikka 200€ niihin. Nämä toki ovat nousseet alkutilannetta suuremmiksi tässä vaiheessa, mutta niin on vuokralaisen vuokrakin.
Vuokralla asuja sen sijaan edelleen makselee sitä vuokraansa seuraavatkin 40 vuotta. Laskepa huviksesi, mikä varallisuuksien ero on lopputilanteessa, kun asuntonsa maksanut sijoittaakin ylijäävän rahansa nyt osakkeisiin!
[/quote]
No ei se ihan noinkaan mene. Se joka asuu velattomassa omistusasunnossa saa toki asua yhtiövastikkeen + remonttien hinnalla, mutta toisaalta istuu omaisuutensa päällä. Sen sijaan jos omistaa osakkeita, niin tuollaisesta 520 000 euron salkusta tulee helposti osinkoja sellainen 20 000 vuodessa ja sillä summalla voi siis maksaa vaikka vuokraa tai sitten sijoittaa uudelleen pörssiin.
[/quote] Mita ihmeen yhtiovastiketta menee Suomessa ok-talosta?
Nayta minulle vuokralla asuja (itsesi lisaksi) jolla on pankissa 520 000. Kylla ne ylimaaraiset rahat on tainneet menna merkkilaukkujen ostoon.
Minulla ainakin olisi paha olo jos joka kuukausi antaisin vaikka tuhat euroa jollekin tuntemattomalle ja sanoisin 'ole hyva'.
[/quote]
No aika moni asuntosijoittaja asuu vuokralla. Ehkä ei ole pankissa puolta milliä, mutta on omaisuutta sen verran.
Ja en kyllä näe miten merkkilaukut liittyvät vuokralla asumiseen. Jos vertaillaan, kumpi on järkevämpää, lyhentää asuntolainaa tai ostaa merkkilaukkuja, niin tuskin siitä onkaan kyse.
Me ostimme samasta talosta asunnon, missä asuimme aiemmin vuokralla. Lainaa päätimme maksaa vuokran suuruisen summan, siihen päälle yhtiövastikkeet.Heti tuli yllätys, mitä emme nuorena tajunneet riitauttaa: Tuli remontti, mikä maksoi yli 1500 euroa. Olimme vetäneet säästöt lähes tappiin kun ostimme asunnon. Me olimma ainot, jotka kannattivat yhtiölainaa, joten siihen meni, että jokainen maksoi osuutensa kertamaksulla. Toki tuosta remontista olisi pitänyt myyjän kertoa. Koko ajan tulee jotain uusia remontteja, koska taloyhtiö on vanha. Parempi kuitenkin näin, kuin että yhtiöitä ei hoideta ollenkaan. Mutta okt-talossa voisimme vähän itsekin vaikuttaa remonttien ajankohtaan. Älkääkä sanoko että pitää osallistua, mies on nykyään (ei enää kauan) hallituksen pj, mutta ei noita tarpeellisia remontteja voi silti liikaa siirtää. Mutta meillä ei ole varaa eikä aikaa omakotitaloon, vaikka on molemmilla töitä. En tajua miten teillä toisilla on. Mutta me emme ole perineet mitään emmekä tule perimäänkään, koska molempien vanhemmat on persaukisia ja osa heistä kuollutkin ja jakajia piisaa, ehkä siksi?
Omistusasujan näkökulma: oma koti tuo turvaa, mutta myös huolta. Aina tulee remontteja. Huomioikaa ne laskelmissa. Toinen minun elämääni vaikuttanut asia on se, että en voi vaihtaa paikkakuntaa enää niin sujuvasti kuin jos olisimme vuokralla. Kaikki pitää miettiä monimutkaisemmin, asumisen ja rahojen kautta. Se rajaa osan urapolkumahdollisuuksista pois.
Hei, jospa äitisi myisi nyt asuntonsa, saisi mukavan summan elämiseen ja asuisi nyt sitten vuokralla. Eli käyttäisi tämän asuntoon säästämänsä varat elämiseensä turhaahan hän mitään putkiremontteja maksaisi eläkkeestää, sehän hyödyttäisi vain sinua, vai kuinka?
quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:53"]
Omistusasuminen on melkoisen turhaa. Vuosikymmeniä maksaa pankille kallista lainaa ja korkoja ja kun asunnon lopulta saa maksettua niin kuolo korjaa. Ainakin meidät nuoremmat sukupolvet kun joudutaan töissäkin painamaan seitsemänkymppiseksi asti.
Tai sitten käy kuten äidilleni, joka joutuu nyt pienestä eläkkeestään maksamaan isoa putkiremppaa. Onhan asunto oma ja maksettu joo mutta ei jää mummulla paljon rahaa elämiseen eläkkeestään.
En mä vuokra-asumista hehkuta mutta kyllä ainakin minun tapauksessani vuokra-asuminen on omistusasunnon maksamista halvempaa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 14:39"]
Maksan okt:sta lainanlyhennystä ja korkoa yht. 700 kuussa. Vuokraa menisi tuplasti tuon verran.
[/quote]
Täh, korkoa 700EUR/kk. Miten tuo voi olla totta edes??? itse maksan korkoa n 25e/kk
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 14:39"]
Maksan okt:sta lainanlyhennystä ja korkoa yht. 700 kuussa. Vuokraa menisi tuplasti tuon verran.
[/quote]
Täh, korkoa 700EUR/kk. Miten tuo voi olla totta edes??? itse maksan korkoa n 25e/kk
[/quote]Lukutaidossa tai luetunymmärtämisessä kenties jotain häikkää??
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 16:17"]
No, Minä olen erittäin tyytyväinen, että vanhempani ovat ostaneet asunnon. Näin perillisten kannalta omistusasumisessa on paljonkin järkeä. Jos olet koko elämäsi asunut vuokralla, niin sinulta ei jää lapsillesi mitään.
[/quote]Mä panostan henkisen pääoman jättämiseen lapsilleni. Se on ainoa mikä kestää sukupolvelta toiselle eikä sitä voi varastaa eikä hukata maailman tuulissa.
[/quote]
Niin, nämä kaksi erilaista "perintöä" tosiaan poissulkevat toisensa. Itse meinasin jättää molemmat. Huoh..
[/quote]
Ihan yhtä vähän vuokralla-asuminen sulkee säästämisen pois.
Laskin muuten huvikseni seuraavilla spekseillä, kumpi tulee kannattavammaksi, vuokralla vai omistusasunnossa.
250 000 euron arvoinen asunto vs. 1100 euron kk-vuokra.
Yhtiövastike 300 euroa.
Oletetaan omarahoitusta 70 000 euroa eli 180 keuron laina, 4,5% korolla kk-erä 1200 euroa 20 vuodeksi. Lisäksi asuntoon laskennallista remottirahaa varataan vuosittain 1% asunnon arvosta. Oletetaan asunnon arvon nousevan 4% vuodessa.
Vuokralla-asuja sijoittaa liikenevät rahansa osakkeisiin ja oletetaan pitkän ajan vuosituotoksi maltilliset 8%. Hänen vuokransa nousee asuntojen arvon mukana, kuten myös hoitovastike samoin.
Arvatkaapa mitä on käynyt 20 vuodessa?
Omistusasujalla on laina maksettuna ja asunnon arvo on hurjat 520 000 euroa.
Mitä on vuokralla-asujalla, joka on joka kuukausi heittänyt rahansa kankkulan kaivoon. Samaiset 520 000 euron arvosta osakkeita.
Eli tasapeli!
[/quote]
Millä luvuilla laskit?
[quote author="melba" time="21.02.2014 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 17:45"]
[/quote]
Niin, nämä kaksi erilaista "perintöä" tosiaan poissulkevat toisensa. Itse meinasin jättää molemmat. Huoh..
[/quote]
Ihan yhtä vähän vuokralla-asuminen sulkee säästämisen pois.
Laskin muuten huvikseni seuraavilla spekseillä, kumpi tulee kannattavammaksi, vuokralla vai omistusasunnossa.
250 000 euron arvoinen asunto vs. 1100 euron kk-vuokra.
Yhtiövastike 300 euroa.
Oletetaan omarahoitusta 70 000 euroa eli 180 keuron laina, 4,5% korolla kk-erä 1200 euroa 20 vuodeksi. Lisäksi asuntoon laskennallista remottirahaa varataan vuosittain 1% asunnon arvosta. Oletetaan asunnon arvon nousevan 4% vuodessa.
Vuokralla-asuja sijoittaa liikenevät rahansa osakkeisiin ja oletetaan pitkän ajan vuosituotoksi maltilliset 8%. Hänen vuokransa nousee asuntojen arvon mukana, kuten myös hoitovastike samoin.
Arvatkaapa mitä on käynyt 20 vuodessa?
Omistusasujalla on laina maksettuna ja asunnon arvo on hurjat 520 000 euroa.
Mitä on vuokralla-asujalla, joka on joka kuukausi heittänyt rahansa kankkulan kaivoon. Samaiset 520 000 euron arvosta osakkeita.
Eli tasapeli!
[/quote]
Millä luvuilla laskit?
[/quote]
No enkö mä juuri luetellut kaikki luvut mitä laskemiseen tarvitaan?? Vai mitä lukuja vielä tarvitset?
Täähän on ihan huikee ketju :D Parhaat naurut tälle päivälle. Kiitos kaikille tasapuolisesti.
[/quote]
Niin. Ja kun olet maksanut asuntosi, niin se on jo niin vanha, että tarvetta on remontille. Jos lapset perivät niin perivät kämpän josta ei yhtään tiedä minkä hinnan saisivat asunnosta tai minkä joutuisivat maksamaan kunnostustarpeisesta asunnosta. Omistusasunto ei tuo vapautta vaan pakkopaidan??? Ei mitään järkeä omistusasunnossa, mutta asumisoikeusasunnossa sen sijaan on. Niitä toivoisikin olevan enemmän. Entä omakotitalon omistaminen?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 16:14"]
Minä taas en näe vuokra-asumisessa mitään järkeä, maksat toisen ihmisen asuntoasi vastaan ottamaa lainaa.
[/quote]
Oli siinä järkeä tai ei, niin joskus se on se halvin vaihtoehto asumisessa.
[/quote]
Se riippuu ihan lainaehdoista. Jos ostat vaikka kaksion ja sovit maksavasi lainaa takaisin 250 euroa kuussa, todennäköisesti maksat vähemmän kuin maksaisit vuokraa. Aikaa saattaa mennä mutta lopulta omistat asuntosi.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 17:57"]
Niin. Ja kun olet maksanut asuntosi, niin se on jo niin vanha, että tarvetta on remontille. Jos lapset perivät niin perivät kämpän josta ei yhtään tiedä minkä hinnan saisivat asunnosta tai minkä joutuisivat maksamaan kunnostustarpeisesta asunnosta. Omistusasunto ei tuo vapautta vaan pakkopaidan??? Ei mitään järkeä omistusasunnossa, mutta asumisoikeusasunnossa sen sijaan on. Niitä toivoisikin olevan enemmän. Entä omakotitalon omistaminen?
[/quote]
Perintö se on 50 000 euroakin huonokuntoisesta kämpästä. Toinen vaihtoehto on sitten se, että joutuu maksamaan kaatopaikkamaksun, kun tyhjentää vanhempien vuokra-asunnosta kamat.
Luuletteko te, että vain omistusasuntoja joudutaan remppaamaan? Kyllä niitä vuokra-asuntoja rempataan ihan samalla tavalla. Se näkyy kylläkin sitten vuokrassa.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 17:57"]Niin. Ja kun olet maksanut asuntosi, niin se on jo niin vanha, että tarvetta on remontille. Jos lapset perivät niin perivät kämpän josta ei yhtään tiedä minkä hinnan saisivat asunnosta tai minkä joutuisivat maksamaan kunnostustarpeisesta asunnosta. Omistusasunto ei tuo vapautta vaan pakkopaidan??? Ei mitään järkeä omistusasunnossa, mutta asumisoikeusasunnossa sen sijaan on. Niitä toivoisikin olevan enemmän. Entä omakotitalon omistaminen?
[/quote]
Ja mitähän järkeä asumisoikeusasunnossa on? Hirveät vuokrat ja eikä kunnolla ns. oma kuitenkaan.
Olen ostanut ensimmäisen omistusasuntoni 19 vuotiaana, aina ollaan pistetty miehen kanssa hyvään kuntoon huoneistot ja myyty kahden vuoden päästä voitolla pois. Nyt olen 37 vuotias ja omistamme yhdessä oman kodin lisäksi 6 sijoitusasuntoa. Penniäkään emme ole perineet rahaa, emmekä muutoinkaan saaneet vanhemmiltamme. Ns. normaaleissa duuneissa ollaan. Sijoitettu ollaan oikein ja asunnoilla varallisuus kerätty. Siinä on ihan mukava pesämuna eläkepäiviksi, eikä yhtään pelota että joku taloyhtiö menisi konkurssiin. Vuokralla-asuminen on kallein asumismuoto, minkä tiedän.
Vuokralla asumisessa on järkeä opiskelijana, sekä pysyvämmin pääkaupunkiseudulla. Kaikkien muiden on kannattavampaa omistaa asunto tai talo jossa asuu.
Mielenkiintoinen ajatus että vuokralla asuva saa sijoittamalla yhtä ison omaisuuden.
Meillä asuntovelallisina asumiskulut (laina+korot+vastike) noin 1400€, asunnon arvo noin 300 000€.
Jos haluaisimme vuokrata vastaavanlaisen asunnon samalta alueelta, maksaisimme vuokraa ainakin saman verran. Asumme pk-seudulla.
Mitä meillä jäisi sijoitettavaksi?
Laskelma voisi toimia jos vuokrataso olisi niin alhainen että vuokran jälkeen jäisi vielä rahaa sijoitettavaksi.