Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varoitus Katkolle menemisestä!

Vierailija
21.02.2014 |

Kirjoitan nyt oman kokemukseni pohjalta varoituksen kaikille, joilla ongelmia päihteiden kanssa. Lähtökohdat: lapseni asuu äidillään, minulla ei ole huoltajuutta. Tapa(sin) lastani säännöllisesti - aina selvinpäin (lapsen äiti toi ja haki lapsen ja on nähnyt minun olleen aina selvinpäin lapseni kanssa).

Otin nyt pidemmän putken ja hakeuduin Katkolle oma-aloitteisesti ja vapaaehtoisesti. Kerroin tilanteeni rehellisesti: asiasta tehtiin ensimmäisenä lastensuojeluilmoitus! Vei kaiken motivaation välittömästi hoidosta. Hoitoon hakeuduin pystyäkseni olemaan enemmän läsnä lapseni elämässä - vastaus oli että tehtiin ilmoitus ja menetän sitä kautta oikeuteni tapaamisiin, kun sossutantat tämän nyt pyörittävät. Syynä siis viina - mitään muuta en käytä!

Siksi varoitan nyt kaikkia - vaikka Sinulla ei olisi huoltajuutta ja kertoisit miten asiat ovat ja et ole ollut humalassa lapsen edessä - se ei auta mitään!

Älkää menkö Katkolle, jos ette halua lastensuojelua kimppuunne!

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää taas. Lastensuojeluilmoitus tehdään siksi että voidaan soittaa äidille ja varmistaa että lapsi ei vahingossa ole jäänyt isän kotiin yksin. Minulle on soitettu monta kertaa kun exä (joka ei tapaa lapsiaan) on mennyt katkolle. Tämä ihan varmuuden vuoksi ja olen aina kiittänyt lastensuojelun työntekijää huolenpidosta. Tapaamisoikeus ei mitenkään vaarannu vaan tässä ajatellaan lapsen etua.

Vierailija
22/35 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 11:46"]Voi hyvää päivää taas. Lastensuojeluilmoitus tehdään siksi että voidaan soittaa äidille ja varmistaa että lapsi ei vahingossa ole jäänyt isän kotiin yksin. Minulle on soitettu monta kertaa kun exä (joka ei tapaa lapsiaan) on mennyt katkolle. Tämä ihan varmuuden vuoksi ja olen aina kiittänyt lastensuojelun työntekijää huolenpidosta. Tapaamisoikeus ei mitenkään vaarannu vaan tässä ajatellaan lapsen etua.

[/quote]

Eihän tässä ketjussa ymmärretty, että lapsen etua jotenkin ajateltaisiin, vaan tarkoituksena oli parjata lastensuojelua, kiusaavat turhaan ihmisiä, joilla on jo tarpeeksi ongelmia. Kyllähän nuo hyvinkin asialliset kommentit sossutanttojen tappamisesta kertovat keskustelijoiden tasosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 11:46"]

Voi hyvää päivää taas. Lastensuojeluilmoitus tehdään siksi että voidaan soittaa äidille ja varmistaa että lapsi ei vahingossa ole jäänyt isän kotiin yksin. Minulle on soitettu monta kertaa kun exä (joka ei tapaa lapsiaan) on mennyt katkolle. Tämä ihan varmuuden vuoksi ja olen aina kiittänyt lastensuojelun työntekijää huolenpidosta. Tapaamisoikeus ei mitenkään vaarannu vaan tässä ajatellaan lapsen etua.

[/quote]

Tämä on toki hyvä asia :) mutta omassa tilanteessani oli täydellinen tieto siitä että lapsi ei ollut luonani. Hyväksyisin täysin myös sen, että katkolta soitettaisiin vaikka sitten äitille ja varmistettaisiin että lapsi on hänellä. Sitten mietittäisiin tehdäänkö ilmoitus vai ei. Mutta ls-ilmoituksen tekeminen (joka johtaa "tutkintaan") on aika rankka paikka hoitoon hakeutujalle! Toiseksi minulla on ollut tapaamisoikeus lapseen... ja se tässä nyt sitten viedään sen mukaan mitä sossu (ja äiti?) päättävät :(

Vierailija
24/35 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mut taas pakotettiin lapsena tapaamisiin kännisen etä"vanhemman" kanssa siihen asti kunnes olin niin vanha, että pakottaminen ei enää onnistunut. Ja lastensuojeluilmoituskin oli tehty, mutta kun ne tapaamiset teki niin hyvää sille vanhemman toipumiselle, vitut minusta.

Vierailija
25/35 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka niin muka aina automaattisesti tehdään katkolta ls-ilmo? Ei musta ole kertaakaan tehty.

Katkolla olen ollut kahdesti ja lisäksi Myllyhoidossa 28 vrk, ei ikinä ole ilmoa tehty.

Tsemppiä ap:lle! Ainakin valvotut tapaamiset onnistuvat, mutta toivottavasti kohdallasi ei siihen mennä.

T: Entinen alkoholisti-äiti

Vierailija
26/35 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isäni oli alkoholisti ja kun veljen kanssa tavattiin häntä lapsuudessa säännöllisen epäsäännöllisesti noin kerran kuussa, niin tsemppasi ne kerrat ja oli "selvinpäin". Mutta alkkis mikä alkkis se kuitenkin oli eikä siitä muuksi muuttunut. Ja tämä yksi syy miksi minun ja veljen elämä on mennyt niin kuin on mennyt. Veljelläni menee tosi huonosti ja minulla nyt aika ookoo mutta vaikeeta on ollut.

Eli en osaa ottaa kantaa tuohon lastensuojeluasiaan, mutta isälle sanoisin että koita raitistua ihan kokonaan niin pystyt olemaan lastesi elämässä kokonaisvaltaisemmin.

Vierailija
27/35 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 11:46"]

[/quote]

Tämä on toki hyvä asia :) mutta omassa tilanteessani oli täydellinen tieto siitä että lapsi ei ollut luonani. Hyväksyisin täysin myös sen, että katkolta soitettaisiin vaikka sitten äitille ja varmistettaisiin että lapsi on hänellä. Sitten mietittäisiin tehdäänkö ilmoitus vai ei. Mutta ls-ilmoituksen tekeminen (joka johtaa "tutkintaan") on aika rankka paikka hoitoon hakeutujalle! Toiseksi minulla on ollut tapaamisoikeus lapseen... ja se tässä nyt sitten viedään sen mukaan mitä sossu (ja äiti?) päättävät :(

[/quote]Hm, kristallipallostako he katsovat että lapsi ei ole luonasi? Siksi tarvitaan ls-ilmoitus jotta äidille voidaan ilmoittaa syy miksi kysytään asiaa (ja samalla kerrotaan että isä on katkolla, sekin olisi muuten salassapidettävä asia) Oikeasti on käynyt niin että isä/äiti ei ole muistanut että kotona on lapsia. Ja jos toinen vanhempi ei vastaa, isän kotiin voidaan mennä ls-ilmon valtuuttamana. Nämä ovat juridisia asioita. Ja minun lapseni kirjoitti muuten äsken tyytyväisenä yliopppilaaksi huolimatta parista ls-ilmoituksesta, muuta ei ole tehty kuin soitettu minulle eli huoltajalle kun exä on mennyt katkolle.

Vierailija
28/35 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun asema on hankala. Kaikkeen pitäisi puuttua, kunhan vain et puutu minun asioihini. Ja sitten kun tulee tämmöisiä tapauksia, kuten Erika, niin lastensuojelun päätä ollaan laittamassa pölkylle.

Mutta älkää siltikään edelleenkään puuttuuko minun asioihini, sillä minä olen päihdeongelmastani huolimatta hyvä vanhempi...

Tätähän se lastensuojelu ei tiedä.

Vierailija
29/35 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä ja olen sitä mieltä, että uudessa laissa on menty päin mäntyä ja pahasti. Työllistymme turhaan liian helposti tehdyistä lastensuojelu-ilmoituksista ja monet oikeat avuntarvitsijat jäävät liian vähälle huomiolle. Olen tavannut kollegoitaan, joiden kemiat eivät kohtaa asiakkaan kanssa ja jotka ärtyvät, kun asiakas ei ole tyynen rauhallinen. Pelko oman lapsen joutumisesta pois on niin suuri, että se saa rauhallisemmankin ihmisen tolaltaan. Toisaalta on vanhempia, jotka saavat jatkaa lapselle haitallista elämää, kun ovat mielin kielin ja "yhteistyökykyisiä". Myös varakkaat perheet pääsevät seulan lämpi helpommin, kuin vähävaraiset. Jo siitä syystä, että on varaa palkata pätevä asianajaja. 

Mielestäni, esim. neuvolassa pitäisi ensin yrittää parantaa tilannetta heidän resursseillaan ja tukea vanhemmuutta, kuin heti ja vielä pahimmassa tapauksessa selän takana tehdä ls-ilmo. Emme pysty useimmissa kunnissa tuomaan omilla tukitoimillamme yhtään lisäarvoa perheen arkeen, koska harvoin on saatavilla kotiapua. Se on tärkein asia mikä pitäisi saada kuntoon kunnissa. Perhetyöntyöntekijät eivät arjessa auta, vaan tekevät kirjauksia yms. Koko prosessi on raskas perheelle ja usein todetaan ettei lastensuojelutarvetta ole. Olen myös huolissani kasvavasta yksityisten lastensuojelulaitosten määrästä. Mielestäni lastensuojelulaitoksia tulisi olla vain valtiolla, kunnilla tai voittoatavoittamattomilla tahoilla. Jokaisessa ammatissa on valtaa tavoittelevia yksilöitä, joiden pitäisi pysyä pois ko.alalta. Lastensuojelussa on liian iso valta yksittäisellä työntekijällä ja papereiden pyörittelyssä monesti mielipide alkaa elämään faktana. Lastensuojelulakia tulisi muuttaa ja valvontaa tehostaa.

Vierailija
30/35 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa valehdella, ettei tapaa lastaan. Minua ärsyttäisi suunnattomasti, jos eksä joutuisi katkolle, ja sen takia sossut olisi minun kimpussa (ainahan se, jonka luona lapsi asuu joutuu johonkin haastatteluun.) 

Vierailija
31/35 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu ensiksi. Jos katkolla on sinusta vain _sinun ilmoittama_ tieto, että "lapsi on äidillä, mulla ei ole huoltajuutta", niin pakkohan niiden on varmistaa lapsen tilanne. Heillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin ls-ilmon tekeminen.

Mitään perusteltua syytä evätä sinulta tapaamiset ei tässä tilanteessa ole tullut esiin. Korkeintaan joku tiukennus, että sinun pitää käydä puhaltamassa aina ennen tapaamista, Tuskin sitäkään, jos äitisi sanaan sinun päihteettömyydestä voi luottaa.

Vierailija
32/35 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 11:30"]Ikävä kyllä sellainen sääntö on, että aina pitää tehdä ls-ilmoitus kun tulee katkolle..

[/quote]

"Rohkaiseva" tieto päihderiippuvaisille, jotka nyt ovat sattuneet lisääntymään.

No, kuulostaa ihan normaalilta suomalaiselta päihdepolitiikalta, joka perustuu kieltoihin, rangaistuksiin, tuomitsemiseen ja ihmisten merkkaamiseen. Ongelmien ja haittojen minimointiin systeemi ei missään tapauksessa perustu.

Vierailija
33/35 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmalla ei ole näköjään oikeutta yksityiselämään. Tämä katkolle meneminen lauletaan lastensuojelun kautta lapsen äidille, jolla taas ei ole ensimmäistäkään vaitiolo- tai yhteistyövelvollisuutta. Samoin mielenterveysongelmat ja tällä menoa varmaan kaikki muutkin asiat.

Samalla logiikalla katkolle menojöiltä pitäisi ottaa pois kaikki muutkin ihmisoikeudet, koska ainahan joukossa on näitä pahantekijöitä... ajokortti pois, kun tottakai se kännissä ajaa, vaikka ei ole kiinni jäänyt, työpaikalle ilmoitus, ettäs tietävät kytätä sairauspoissaoloja ja mitä vielä? 

Mitä APUA on ja kenelle tästä kyttäämistouhusta? Se HAITTA on, että yhä useampi ei hae mitään apua edes tarvitessaan ja kaikki rahat valuvat kyttäykseen, niin ettei sitä apua ole enää varaa antaa!

Vierailija
34/35 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 10:54"]

Juu juu. Itsehän olet ongelmasi hankkinut. Eikä sinulta vielä ole ilmeisesti evätty tapaamisia? Ei ole sosiaalipuolen hommat helppoja, teet niin tai näin, niin teet aina väärin. Ainakin jonkun mielestä. Ei ne sosiaali-ihmiset voi tietää, että juuri sinä olet hyvä isä, päihteidenkäyttäjät kun sitä harvoin ovat. Jos nyt haluat jotakin pelastaa, niin muuta omaa asennettasi, agressiivisuudella menetät tapaamiset varmasti, hyvällä käytöksellä et. Josko osaisit ajatella asian niin päin, että ne aidosti välittävät lapsesi hyvinvoinnista ja haluavat varmistua siitä, että lapsella on aidosti hyvä olla.

[/quote]

Ymmärrän kyllä pointtisi ja itsehän mä olen viinani juonut. Ja ymmärrän, että lapsen hyvinvointi on kaikkein tärkeintä :) Viestini tarkoitus oli kertoa, että apua ei voi hakea ilman että iso pyörä pyörähtää... ja se on apua hakevien hyvä tiedostaa ennen hoitoon hakeutumista niin ei ensimmäinen hoitopäivä ala siten, että olet sossujen hampaissa!

[/quote]

Että minua raivostuttaa tuollaiset "itse olet ongelmasi hankkinut" -kommentoijat. Ap on sairastunut alkoholiriippuvuuteen, johon itse voi vaikuttaa vain siten, että lopettaa juomisen loppuelämäkseen ja hakeutuu tarvittaessa katkaisuun tai terapiaan. Sitä ap on nyt tekemässä eli ottanut vastuun toipumisesta. Tästäkö sitten rangaistaan lastensuojelutoimilla?!

Ap, tsemppiä sinulle raittiuteen, älä luovu hoidosta, vaikka kuinka saisit ls-viranomaiset kimppuusi.

t. toipunut (nais)alkoholisti

[/quote]

Kauniita sanoja, mutta totuus on se, että ns. perinteinen katkaisuhoito, jota esim. terveyskeskukset tarjoavat ei tee kenestäkään raitista tai saa ihmistä lopettamaan juomistaan. Olen itse ollut työssä tk:n vuodeoastolla, jonne tasaisin väliajoin saapui katkaisupotilaita. Nämä tärisevät, hikoilevat ihmispolot hakevat apua juuri sen hetkiseen sietämättömään olotilaansa, kun eivät voi nukkua ja sydän takoo rinnassa ja ruoka ei todellakaan maistu. "Diapam-kyllästys" vaivuttaa heidät jonkinlaiseen uneen tai horrokseen. Kramppeihin (ns.extrapyramidaalioireisiin), joita kovat juomarit välillä tapaavat saada annetaan usein Fluanxol- tai Akineton-nimistä lääkettä. Nukuttuaan vuodeosastolla kaameimman olonsa loivemmaksi, nämä palaavat taas entiseen. Muistanpa eräänkin katkolle tulleen miehen jättäneen hoitajien kansliaan "omaisuuttaan" (=keskiolutpulloja muovikassissa) säilytykseen. Parin päivän kuluttua mies lähti taas rientoihinsa, mutta muisti toki hakea tavaransa säilytyksestä. Että semmoista.

Vierailija
35/35 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee. Jos hakee apua katkolla tai A-klinikalta päihdetyöntekijä on velvollinen tekemään ls-ilmoituksen. Sama koskee poliisia tai sairaalan hoitohenkilökuntaa jos päissään joudut putkaan tai telot pikkujouluista tullessa vaikkapa jalkasi. Eri asia miten ls-asiaa alkaa hoitamaan vähän sanelupolitiikalta kuulostaa. Moni ei uskalla hakea apua juuri ls-ilmoituksen pelossa. Ymmärrän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä