Miksi sokeria lapsille?
Vanhemmat hoi! Kertokaa minulle, MIKSI syötätte lapsellenne sokeria? Olen kaupassa töissä, ja näen päivittäin kuinka äidit antaa emmairmelien lapata kädet täyteen karkkia, arkisinkin? Kukaan ei tarvitse sokeria mihinkään, varsinkaan viittä vuotta nuoremmat, miksi opettaa?
Itse toivon, etten koskaan olisi saanut opetella tavaksi karkin syöntiä, sitä tapaa ei noin vaan lopeteta.Nykypäivänä on kyllä hirveen pullukoita lapsia!
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 19:10"]
Vanhemmat hoi! Kertokaa minulle, MIKSI syötätte lapsellenne sokeria? Olen kaupassa töissä, ja näen päivittäin kuinka äidit antaa emmairmelien lapata kädet täyteen karkkia, arkisinkin? Kukaan ei tarvitse sokeria mihinkään, varsinkaan viittä vuotta nuoremmat, miksi opettaa?
Itse toivon, etten koskaan olisi saanut opetella tavaksi karkin syöntiä, sitä tapaa ei noin vaan lopeteta.Nykypäivänä on kyllä hirveen pullukoita lapsia!
[/quote]
Ihan siksi, että oppisivat kohtuuden myös karkin syönnissä. Jokainen tuntemani terveellisesti kasvatettu (lue: sokeriton elämä) on melkoinen pulla- ja sokerihiiri.
Minulla on kolme normaalipainoista lasta, hampaat ehjät ja syövät karkkia vähän joka päivä. Ruuan jälkeen muutama muumi- tai puuhapetekarkki, joskus lakupötkö tai pullaakin. Meillä sokeri ei ole kamala mörkö, vaan siihen suhtaudutaan järkevästi. Koskaan eivät ole kylässä rohmunneet kourakaupalla makeaa, kun kotona saa sitä sopivasti. Ne muut lapset sitten... ei se tiukkapipoinen tyyli takaa terveellisiä elämäntapoja...
32 hyvä vastaus!
meillä on karkkipäivä, muutoin syödään tavallista kotiruokaa. Smoothie tehdään luonnonjogurtista ja pakastemajoista, syödään ostettua mysliä, myös corn flakesia löytyy kotona. Tavallista leipää, sekä tummaa että vaaleaa, vaihtelevasti. Myös vihanneksia on tarjolla päivittäin.
eli löytyy listalta sekä terveellistä että epäterveellistä. 3 lapsen työssäkäyvänä äitinä, vapaa-ajan harrastuskuljetusrumbassa arki on vain saatava pyörimään. Ei Ole aikaa vauhkota joka sokerimurusta tai kyseenalaistaa kaikkien tuotteiden valmistusaineita. Siksi!
Meillä ne karkit syö äiti ja isäkin jos jotain jää, suklaata ja salmiakkia. Katso ja kauhistele vapaasti ja ostan sinä päivänä, kun muutenkin käyn kaupassa. Ei minulla ole ahmimishäiriötä, niin etten voisi ostaa vaikka tiistaina ja syödä vasta lauantaina.
Lapsi syö sokeria pakostakin, koska useimmat hedelmät ja kasvikset sitä sisältävät ihan luonnostaan ja saa syödä joka päivä molempia, lisäksi muita normaaleja elintarvikkeita syö koko perhe, osassa on ihan lisättyäkin sokeria (järkytys!). Vielä ollaan hengissä, jopa 5v lapsikin, jolla ei ole karkkipäivää.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 00:55"]
25 kommenttia, eikä yhtään vastausta siihen, miksi syötätte lapsille sokeria.
[/quote]Johan se vastaus tuli heti kakkosviestissä. Silmä käteen.
Annan syödä sokeria siksi että karkki on hyvää myös lapsen suussa ja minusta nautiskelu on ihan sallittua, meillä on siis karkkipäivä tänään perjantaina ja lapset jakoivat suklaalevyn ja sipsipussin. Oli hyvää ja saa herkutella. Muuten syödään perusterveellisesti ja eineksiä vältellen, päivittäin ei syödä jugurtteja, muroja tms mutta kyllä välillä voi herkutella!
Minun on sillä tavalla vaikea demonisoida sokeria, että kaikki (vähäiset) kokemukseni ulkomaista, eli Hollannista ja Saksasta, ovat pistäneet ihmettelemään, miten ihmiset siellä ovat jotenkin niin paljon terveemmän ja iloisemman oloisia kuin tässä omassa lähipiirissäni, vaikka aikuiset miehetkin aloittavat päivänsä vaalealla leivällä ja strösseleillä ja hillolla. Ymmärrän että nämä yksinkertaiset ja oppimattomat maatiaiset varmasti maksavat joskus vielä kovan hinnan siitä, että eivät syöneet aamuisin suolatonta veteen keitettyä puuroa, mutta kun perhana vieköön siellä ne mummot ja papatkin tuntuu voivan aivan kohtuullisen hyvin. En vaan ymmärrä tätä. :)
Koska mieltymys makeaan on ihmiselle kuontaista, vauvaneloon jääämi vietti johtuu makeasta äidinmaidosta.
Olisipa kiva saada tähän joitakin vastauksia vanhemmilta, jotka syöttää lapsille säännöllisesti lisättyä sokeria sisältäviä jogurtteja, muroja, limonadeja, yms.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 10:03"]
Koska mieltymys makeaan on ihmiselle kuontaista, vauvaneloon jääämi vietti johtuu makeasta äidinmaidosta.
[/quote]
Niin, mieltymys makeaan on toki ihmiselle luontaista. Mutta miksi se pitää tyydyttää prosessoidulla sokerilla tai vielä pahemmilla vaihtoehdoilla? Ihminen on vuosituhansia tyydyttänyt makean mieltymyksensä ja glukoosin tarpeensa hedelmillä, marjoilla ja hunajalla. Se riittää.
Miksei sieltä ap:nkaan kaupasta löydy leivälle kinkkuleikettä ilman lisättyä vettä ja sokeria? Ei tässä työssäkäyvänä äitinä ihan joka päivä ennätä paistaa paistia leivälle leikattavaksi, kun ne sämpylätkin pitäis ehtiä leipoa itse.
Kaupasta saa kaikenlaista moskaa, niissä on järjestään sokeria ja halpoja korvikeaineita (jopa sille sokerille).... mutta sillä nyt kuitenkin on mentävä, mitä kaupasta saa kohtuudella hankittua... siksi.
Itse asiassa ihmettelen samaa.
Lapsellahan ei syntyessään ole mitään käsitystä siitä, millaista täällä kohdun ulkopuolella on. Jos siis haluaa opettaa sen olemaan syömättä sokeria, on ehkä maailman helpointa vaan olla antamatta sille sokeria. Eihän se edes tiedä että sellaista on olemassa, jollei vanhemmat sitä sille opeta.
Ja koska sokerin haitat tiedetään tässä Pisa-maassa, jossa alempikin sosiaaliluokka kuitenkin saa hyvän kouluopetuksen, miksi ihmeessä kukaan vanhempi tahallaan opettaisi lapsensa sokerille?
Kieltämättä tätä on vaikea tajuta. Voisiko joku sokerivanhempi selittää?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 19:18"]
Ovatko hedelmätkin mielestäsi pahasta, koska niissä on niin paljon sokeria?
[/quote]
Ihan eri asia. Aivothan tarvii ravinnokseen glukoosia ja sitä saa terveimmillään hedelmistä, kasviksista ja marjoista. Niiden kuitu ym. ainet auttaa elimistöä käsittelemään niiden sisältämää sokeria niin, ettei se ole niin haitallista kuin valkoinen sokeri.
Taitaa olla sama suuntaus kaikkialla, matalakoulutetut syovat sokeria ja huonoja hiilareita seka kuormittavat terveyspalveluita enemman kuin muut vaestonosat. Hyvatuloisilla on varaa ostaa terveellisempaa ruokaa ja he yleensa ovatkin paremmassa kunnossa. Samoin sokerin liikakulutus korreloi alkoholismin kanssa eli siis jos vaikka lapsena on sokerin suurkuluttaja, on suuri riski etta henkilo viihtyy myos alkoholin parissa vanhetessaan.
Kaikkea kohtuudella. Karkkipäivä meillä on kerran viikossa, mutta jälkkäriksi voi ottaa jonkun pienen makean vaikka joka päivä, kunhan muuten ruokavalio on kunnossa. Uskon että myöhemmässä elämänvaiheessa "kaikki kielletty on kivaa", joten ajattelen että pienissä määrin vaikka päivittäin se on ok. Vähän isomman määrän makeaa sitten voi syödä vaan kerran viikossa plus juhlat.
Ihmettelen samaa. Samoin kummastelen, miten jo parivuotiaille syötetään hampurilaisravintolassa esim. ranskanperunoita. Sen ikäinen ei osaa niitä kaivata eikä niitä tarvitse, jos ei hänelle niitä eteen anneta.
Tutkimuksissa on todettu, että jos lapsi saa jo hyvin pienenä lisättyä sokeria, hänen aivonsa kehittyy sen mukaan. Jos äiti odotusaikana käyttää paljon sokeria, lapselle kehittyy jo kohdussa sokerihimoisen aivot, aivan samalla tavoin kuin huumeenkäyttäjä-äidin vauva voi jo syntyessään olla huumeriippuvainen.
Lapsi ei tarvitse sitä karkkia mihinkään. Vanhemmista on vaan hauska syöttää lapsille karkkia, vähän kuin heittäisi eläintarhan elukoille jotain naposteltavia. Oi, on se söpö, kun se syö!
Älkää opettako lasta syömään sokeria ennen kuin hän alkaa olla itse sen ikäinen, että jotain tajuaa. Ja silloinkin lisättyä sokeria vain 1-2 kertaa/vko. Sama pätee teihin vanhempiin, te olette lapsen roolimalli.
Kotona ei tarvi joka päivä olla vanukkaita, sokerijogurtteja, jäätelöä, muroja, tms. Maustamaton, makeuttamaton viili/jogurtti + tuoreet/pakastemarjat ovat kyllin makeaa, kun totuttautuu pois sokerihimosta.
Olen itse ollut sokerikoukussa, mättänyt ihan solkenaan karkkia, suklaata,keksejä. Lopulta en enää edes maistanut niitä, mätin vaan. Yksi Carneval-keksipakkaus päivän aikana meni autossa istuessa, yms. Painoa 100 kg. Hedelmät tms. ei maistuneet.
Nyt olen onneksi irti tuosta sokeririippuvuudesta. Paino laskenut, iho, mieli, kunto parantunut. Se 1-2 herkkua/vko on riittävä määrä - ja kun totuttautuu irti lisätystä sokerista, joku leivos on esim. niin makea, että puolet syötyään ei vaan pysty enää syömään äklötykseltä enempää.
Ja muu ruoka, ne hedelmät yms. alkaa maistua ihanalle! :)
25 kommenttia, eikä yhtään vastausta siihen, miksi syötätte lapsille sokeria.
Niin, ja jos ostatte lapselle karkkia ja jäätelöä yms., niin katsokaa edes vähän sitä sisällysluetteloa. Ei todellakaan ole sama, mitä herkkua ostatte.
Tässä on esim. Valion 1 l suklaajäätelöpakkauksen sisällysluettelo:
Rasvaton maito, kerma, sokeri, maitoproteiini, laktoosi, vähärasvainen kaakaojauhe, tärkkelyssiirappi, kasvirasva, emulgointiaineet (rasvahappojen mono- ja diglyseridit, soijalesitiini), sakeuttamisaineet (natriumalginaatti, guarkumi), aromi (vanilliini), maltodekstriini ja rypälesokeri. Saattaa sisältää hivenen pähkinää.
http://www.pingviini.fi/tuotteet/#kotipakkaukset
Ja tässä Häagen-Datzs-suklaajäätelön sisällysluettelo:
cream, skim milk, sugar, cocoa processed with alkali, egg yolks
http://www.haagendazs.com/Products/Product/2452
Jos kotona tekisit jäätelöä, laittaisit siihen kermaa, sokeria, kananmunanvalkuaisia ja suklaata. Mihin Valion suklaajäätelössä tarvitaan siis näitä aineita: maitoproteiini,, tärkkelyssiirappi, kasvirasva, emulgointiaineet (rasvahappojen mono- ja diglyseridit, soijalesitiini), sakeuttamisaineet (natriumalginaatti, guarkumi), aromi (vanilliini), maltodekstriini ja rypälesokeri?
Siksi, että ne on halvempia aineita kuin kerma tai vaikka puhdas valkoinen sokeri. Tärkkelyssiirappi ja rypälesokeri on huomattavasti halvempaa kuin tavallinen sokeri. Ja haitallisempia. Tehdään halpaa jätskiä, jotta ihmisillä olisi varaa mättää sitä mielin määrin. Miksi?
Parempi ostaa yksi 5-7 euron hintainen puolen litran jätskipurkki aitoa tavaraa ja jokainen syö siitä sen, mitä sitä riittää, kuin ostaa samalla rahalla 2-3 litraa kaikenmaailman ihme aineista tehtyä jäätelöä, jota perhe mättää, kunnes tikahtuu.
Sama koskee suklaata, karkkia... Katsokaa vaikka irtokarkkeja, lähes jokaisessa glukoosi-fruktoosisiirappia. Joka pahimmillaan aiheuttaa rasvamaksan, koska ei imeydy elimistöön kuten sokeri vaan maksan kautta kuten alkoholi... Miksi lusikoitte lapsiinne moisia aineita?
Uskoisin, että helppo saada pentu hiljaiseksi, kun iskee tikkarin kouraan.... Siksi.
^ ap