Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhelinsoitto tuntemattomasta numerosta, miten toimit?

Vierailija
04.11.2020 |

Minulla on ollut vuosikaudet salattu numero, eli puhelinnumeroani ei pitäisi olla kenelläkään sellaisella henkilöllä, jolle en ole halunnut puhelinnumeroani jakaa.
Silti nyt tämän vuoden aikana on puhelimeeni tullut soittoja tuntemattomasta puhelinnumerosta, jonka numeroa ei löydy mistään hakupalvelustakaan.
Kannattaako avata linja ja vastata sekä kuunnella, mitä sieltä tulee, kun tuntemattomasta numerosta tulee soitto?
Oletteko vaihtaneet uuden salatun numeron operaattoriltanne, jos kuvailemani kaltaiset puhelinsoitot eivät lakkaa?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa. Täällä on muillakin näköjään samaa kokemusta että 95-97% puheluista on a) myyjä b) huijari c) joku pahuksen gallupkysely d) muuta soopaa. 

Yleensä tiedän kun lääkäri/terveyskeskus soittaa. 

Puhelimeni ilmoittaa ruudulla "ilmoitettu häiriösoittajaksi" joten näihin on helppo olla vastaamatta. Jätin myös pari päivää sitten vastaamatta kun ruudulla näkyi paikkakuntana Vaasa - ei kiinnosta, en asu siellä päinkään.

Vierailija
62/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään terveyskeskuslääkärit soittavat tuntemattomasta numerosta, jos olen käynyt lääkärissä niin vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aina ymmärrä kirjoitti:

Höpsöjähän te olette, jotka ette vastaa kuin tuttuihin numeroihin. Siellähän voi olla kuka tahansa oikealla asialla oleva teitä tavoittelemassa. Tai joku läheinen soittaa jonkun tuntemattoman numerosta kun oma puhelin on hukkunut tai rikki. Tai joku on ollut onnettomuudessa ja pyytää auttajaa soittamaan. Ja te ette vastaa, koska kyseessä VOI olla PUHELINHUIJAUS!!!!!  Ulkomaanpuheluihin voi suhtautua varauksella, mutta kuinka monta tapausta te oikeasti tiedätte läheltänne, että puhelinsoitolla on aiheutettu jotain kauheaa pahaa vastanneelle??

Minulla on puhelinvastaaja sitä varten, että sinne jätetään viesti. En vastaa vieraisiin numeroihin (ellen odota soittoa lääkäriltä, työpaikasta tms), koska en halua, että numeroani myydään eteenpäin.

Johan se vastaaja osoittaa sen, että numero on käytössä.

Vierailija
64/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosituhannella kännykkää pidettiin kelpo keksintönä, kun se oli aina mukana.

Nyt se on kamalan vaarallinen, joku voi soittaa.

Ellei joku vastaa, ei hän ole viestin arvoinen.

Vierailija
65/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan aina. Opiskelukaverille kävi kerran niin, että hänen poikakaveri oli joutunut onnettomuuteen ja se pyysi auttamaan tullutta soittamaan tälle naiselle. Kaveri ehti paikalle ennen ambulanssia ja näki poikakaverinsa vielä elossa ja kuuli sanat mä rakastan sua. Tyyppi kuoli johonkin komplikaatioon sitten sairaalassa.

Mulle on soitettu ensiapupolilta, koulusta ja ollessani työttömänä eräs pappi naapuriseurakunnasta soitti, että "Pertti kertoi että olet työtön, tiedätkö kun meillä tuli aika äkkitilanne kun diakoni joutui saikulle ja on poissa pitkään, tulisitko käymään niin juteltais..." Menin seuraavana päivänä tapaamaan ja läksin työsopimus kourassa pois. Olen myös kirkollisen tutkinnon suorittanut diakonissa-sairaanhoitaja, töissä ollut terveydenhuollon puolella suurimman osan urasta. Mutta tuo sijaisuus oli pitkä ja poiki paljon jatkoja sit muualla, vakityön lopulta.

Että niin. Minusta se menee vainoharhaisuuden puolelle, ettei vastaa.

Vierailija
66/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä vastaan, välillä en. Tarkistan numeron sitten netistä jos en vastaa. Jos vastaan ja siellä joku rupeaa myymään jotain niin sanon vain moi ja suljen puhelimen. Puhelinnumero menee numeron esto listaan niin se ei enää häiritse.

Vierailija
67/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan automaattiviestin ”ole hyvä ja lähetä tekstiviesti”. Jolla on oikeaa asiaa, niin lähettää kyllä.

Oli kerran postit tuhannen sekaisin, postilaatikkojen järjestys vaihtui, naapuri pani roskiin hänelle kuulumattomat postit, ei viitsinyt oikeaan laatikkoon pudottaa, minun yksi lasku meinasi mennä ulosottoon, huh, huh. Oli jaettu naapurin laatikkoon monta kertaa. Minullekin tuli kaikkien kahdeksan asunnon postia, mutta pudotteli ne oikeisiin laatikoihin. Joku viskaali laittoi viestiä että ihan oikeastiko näin pienen laskun päästät ulosottoon, noen tietenkään, maksoin heti.

Vierailija
68/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä aina tiennyt, että lääkäri on tiettynä päivänä soittamassa, kun on peräti varattu se soittoaika. Ajat eivät useinkaan pidä, mutta näen kyllä, milloin soitto tulee esimerkiksi Terveystalon numerosta.

Jos varaan aikaa vaikka hammaslääkäriin niin, että jätän yhteydenottopyynnön, näen silloinkin, että puhelu tulee siitä samaisesta numerosta, johon itse olen ensin soittanut. Jopa paikallipoliisin puheluun osasin taannoin vastata, kun heti näki, mistä puhelu tulee.

Kaikki 040-alkuiset numerot ovat tänä syksynä olleet sellaisia, että numerotiedustelusta ei löydy soittajan nimeä tai sitä yritystä, josta puhelu tulee. Kolme viimeistä numeroa vain vaihtuu numerosarjassa. Puhelinmyyntiä siis. Turha niihin on vastata. Jos nyt jostain syystä haluaisin tilata Kauneus & Terveys - tai Apulehden osaan sen tehdä ominkin toimin. Voi löytyä jopa parempi tarjous netistä, mikäli tällaisen aivoituksen saisin.

Ymmärrän, että on erilaisia elämäntilanteita ja moni voi joutua olemaan valmiustilassa vaikka sairaan omaisen vuoksi.

Vierailija
69/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan aina tuntemattomaan numeroon, jopa yöllä ja soitto tuli poliisilta.

Ja jokaisen olisi tärkeä vastata puhelimeen, sillä soittaja voi olla palokunta, poliisi, lääkäri tai soitto sairaalasta jne.

Ja tuntemattomattomasta numerosta tulee soitto, vaikka klo 22.00 jos on altistunut koronalta ja tarvittavat ohjeet.

Vierailija
70/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies sai pari viikkoa sitten myöhään lauantai-iltana puhelun tuntemattomasta numerosta ja korrottiin altistuneen koronalle ja tartuntatauti lääkäri oli määrännyt pakkokaranteeniin 10pv.

Myös salaiset numerot ovat viranomaisten käytössä.

Vierailija
71/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vastaan.

Miksi en vastaisi?

Mitään pahaa ei voi tapahtua, jos vastaatte siihen puheluun ja sanotte tyyliin haloo.

Vierailija
72/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan automaattiviestin ”ole hyvä ja lähetä tekstiviesti”. Jolla on oikeaa asiaa, niin lähettää kyllä.

Oli kerran postit tuhannen sekaisin, postilaatikkojen järjestys vaihtui, naapuri pani roskiin hänelle kuulumattomat postit, ei viitsinyt oikeaan laatikkoon pudottaa, minun yksi lasku meinasi mennä ulosottoon, huh, huh. Oli jaettu naapurin laatikkoon monta kertaa. Minullekin tuli kaikkien kahdeksan asunnon postia, mutta pudotteli ne oikeisiin laatikoihin. Joku viskaali laittoi viestiä että ihan oikeastiko näin pienen laskun päästät ulosottoon, noen tietenkään, maksoin heti.

Jos sulla vaikka soitetaan korona-altistumisesta, niin ei mene sun tekstarit läpi.

Siis miksi ihmeessä ei voi vastata puhelimeen?

Mitä hittoa te luulette, että tapahtuu jos vastaatte? 😂

Vierailija
73/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vastaa. Täällä on muillakin näköjään samaa kokemusta että 95-97% puheluista on a) myyjä b) huijari c) joku pahuksen gallupkysely d) muuta soopaa. 

Yleensä tiedän kun lääkäri/terveyskeskus soittaa. 

Puhelimeni ilmoittaa ruudulla "ilmoitettu häiriösoittajaksi" joten näihin on helppo olla vastaamatta. Jätin myös pari päivää sitten vastaamatta kun ruudulla näkyi paikkakuntana Vaasa - ei kiinnosta, en asu siellä päinkään.

Miksei voisi varmuuden vuoksi vastata?

Heti jos kuulen, että hujari tai myyjä, niin lyön luurin korvaan sanomatta mitään.

Itsekin aikoinaan puhelinmyyntiä tehteenä arvostin sitä jos joku löi luurin korvaan, koska ei mennyt aikaa hukkaan.

Vierailija
74/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ottaen en vastaa. Harva asia on niin kiireellinen ettei viestillä, sähköpostilla tai postin välityksellä hoituisi. Jos odotan jotain tiettyä puhelua vastaan. Viimeiset vähintään 10 vuotta eräs henkilö on valittanut kun ei tiedä numeroani ja parempi vaan olla vastaamatta tuntemattomille kokonaan koska tämä henkilö on sairas. Kun ei vastaa ei voi tietää onko minun numero vai ei jos joskus saa sen.

En edes mene ovelleni ovikellon soidessa jos en ole sopinut jonkun kanssa asiasta. Ovi ei ole valitettavasti sellaista tekoa että luoti ei tulisi läpi ja edellä mainitulla henkilöllä on sellaisia ongelmia että on vain ja ainoastaan järkevää olla menemättä ovelle.

OOTTEKO aikuiset ihmiset oikeasti noin hölmöjä? Oikeastikko luulet, että käy kopelösti jos avaat oven?

Tässä mun kokemukset odottamattomista ovikellonsoittajista:

- Jehovat x 6

- Naapuri pyysi syömään

- Poliisi oli saanut vihjeen, että etsintäkuulutettu mies majailisi luonamme. Ovella oli siviilipoliisi.

- Naapuri kertoi, että unohdin avaimet oveen

- Naapurin pyörötuolissa oleva tiputti jotain, pyysi apua nostamaan

- Naapurin omaishoitaja kysyi jotain

- Huoltomies

Ihan kamalaaa ja vaarallista omg, naapurit ovella!

Vierailija
75/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. jatkaa:  Olen ilmoittanut numeroni mainos- ja myyntipuheluiden estopalveluun, eli niitä ei ole tullut vuosiin.

Niin minäkin olen ilmoittanut, silti puheluita tulee päivittäin. 

Vierailija
76/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan että haloo. Soittaja kysyy onko se ja se. Kysyn että kuka kysyy.

Protip:

Jos vastaat, että kuka kysyy, kysyjä tietää, että olet se jota kysytään.

Jos sulle soitetaan ja kysytään, että onko puhelimessa Lissu Palsami, niin kukaan ei sanoa, että kuka kysyy vaan enemmin, että anteeks kuka tai no ei ole heippa.

Vierailija
77/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano*

Vierailija
78/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan vastaa numeroihin, joita puhelimeni ei tunnista. Varmaan monelta harmilta välttynyt. Jos kyseessä on jotain tärkeää, niin sinuun kyllä otetaan yhteyttä toista kanavaa pitkin.

Vierailija
79/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni se on aivan tarpeetonta kyykyttämistä pistää soittaja matelemaan ja etsimään sitä sulle sopivaa toista kanavaa. Jos mun järjestön arpajaisten pääpalkinnon voittanut ei vastaa, arvon uudelleen

Vierailija
80/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä vastaan nimelläni. Olen yrittäjä enkä voi karsia asiakkaitani. Riski on, että soittaja on huuhaa-asialla, mutta pyrin pääsemään asiallisesti eroon.

Sinulla tilanne on eri. Ehkä vastaisin haloo. Odottaisin kuka soittaa ja millä asialla ja kysyisin, mistä numeroni sain. En välttämättä vastaisi kysymykseen, onko tämä (minun nimeni) puhelinnumeroni, ennen kun oisi varmistunut siitä, että haluan asian soittajalle paljastaa.

Samat sanat, vaikken yrittäjä olekaan. Tuntematon soittaja voi olla vaikka vanhusikäisten vanhempieni äkillisestä sairastumisesta ilmoittava taho. Tai tarjota minua kiinnostavia keräilykohteita ostettavaksi. Tai soittaa jonkin edustamani yhdistyksen asioissa.

Päiväaikaan voi myös tulla työpaikan asioihin liittyviä puheluja; erityisesti loma-aikoina putiikin puhelinvaihde arpoo puheluja vähän minne sattuu.

Miksi yleensä tulevaa puhelinsoittoa pitäisi pelätä? Vielä muutama vuosikymmen sitten kukaan ei nähnyt, mistä numerosta puhelu tulee ja kaikki uskalsivat vastata puhelimeen. Jos perheen (lanka)puhelimeen vastasi joku muu kuin soittajan kaipaama henkilö, soittaja uskalsi puhua muidenkin kanssa ja pyytää haluamaansa henkilöä puhelimeen. Mihin rohkeus on nyt kadonnut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme