Puhelinsoitto tuntemattomasta numerosta, miten toimit?
Minulla on ollut vuosikaudet salattu numero, eli puhelinnumeroani ei pitäisi olla kenelläkään sellaisella henkilöllä, jolle en ole halunnut puhelinnumeroani jakaa.
Silti nyt tämän vuoden aikana on puhelimeeni tullut soittoja tuntemattomasta puhelinnumerosta, jonka numeroa ei löydy mistään hakupalvelustakaan.
Kannattaako avata linja ja vastata sekä kuunnella, mitä sieltä tulee, kun tuntemattomasta numerosta tulee soitto?
Oletteko vaihtaneet uuden salatun numeron operaattoriltanne, jos kuvailemani kaltaiset puhelinsoitot eivät lakkaa?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Miksi terveyskeskuksestakin kun soitetaan niin se on tuntematon numero? Olisi hyvä kun tälläiset numerot näyttäisi vaikka terveyskeskus soittaa. Nykyään tulee niin julmetusti roskapuheluita.
Ainakin Hgissä tai ilmeisesti hus alueella terveyskeskuspuhelut tulevat 310-alkuisesta numerosta. Ellei ole muuttunut. Minä vastaan välillä ja välillä en. Jos on puhmyyjä, sanon ei kiitos ja laitan estoon. En ole saanut ulkomailta epämääräisiä puheluja.
Vastaan huohottamalla äänekkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli kuukausia puhelu iltaisin klo 19 ulkomaalaisesta numerosta, joka vaihtui aina osittain. Kerran mieheni vastasi puheluun, ja sieltä oli kuulunut jotain huonoa englantia, josta ei saanut selvää. Minulla on siis salainen numero. Lopulta keksin, että kävin läpi jokaikisen numeron, josta puhelu oli tullut ja laitoin niihin eston. Nyt ei ole kuulunut kuukauteen mitään, mutta eiköhän yhtenä päivänä vielä puhelin pärähdä edellä mainitusti. En ymmärrä, mitä nuo häiriköt hakevat noilla soitoillaan, maailma on mennyt kyllä ihan omituiseksi.
Oliko se se Microsoft-huijaus? Joku hyväntahtoinen olisi korjannut Windowsin ongelmat pankkikortin tietoja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan puhelimeen. Ei kukaan minua puhelimitse voi vahingoittaa enkä ymmärrä mikä monia niin pelottaa. Jos asia ei kiinnosta, sanon vain ”ei kiitos” ja katkaisen puhelun. En koskaan sano automaattisesti ”kyllä” mihinkään kysymykseen, joten huijarit eivät saisi minua mihinkään tilaukseen liitettyä. Koskaan en tosin ole sellaisia huijauspuheluita saanut.
Soittaja saa vahvistuksen sille, että numerosi on käytössä ja siihen vastataan, ja voi myydä sen eteenpäin. Seuraavaksi sinulle soittaakin viisi uutta puhelinmyyjää tai huijaria.
Kyllä se numeron olemassaolo selviää jo siitä, että puhelu yhdistyy ja hälyttää.
Mä en kans aina ymmärrä tätä, että kyllä ne sit laittaa tekstarin tai säpon perään. Ei ole kyllä missään velvoitetta yrittää ketään kiinni kaikin mahdollisin keinoin (haittaa ja hankaloittaa vaan virkailijan työtä).
- Pääsin kerran yli puolen vuoden lääkärijonon ohi, kun kukaan peruutusaikajonoon ennen mua lupautuneista ei vastannut puhelimeen
- työllisyyspalveluissa olis valtaa vaikka aiheuttaa karenssi kaikille, jotka ei vastaa. Kiltisti laitteen tekstareita ja säpoja omalla ajalla näille järjen jättiläisille
- omat lapseni ovat 7v jo osanneet numeroni ulkoa. Sillä on selvitty monestakin tilanteesta
Pystyisin luetella aika monta asiaa lisää, mutta ei kai se mahdu ymmärrykseen, kun ei ole mahtunut ennenkään
p.s. Meillä lapsetkin olleet niin isossa päiväkodissa, ettei kaikkien osastojen numeroita ja varapuhelimia tullut koskaan tallennettua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi terveyskeskuksestakin kun soitetaan niin se on tuntematon numero? Olisi hyvä kun tälläiset numerot näyttäisi vaikka terveyskeskus soittaa. Nykyään tulee niin julmetusti roskapuheluita.[/quote
En ymmärrä miksi eivät halua laittaa niin että esim. terveyskeskuksen yleinen numero(keskus) näkyisi sovittajana. Luultavasti lekureita ei ole neuvottu miten tuo tehdään.
Myös poliisi soittaa tuntemattomalla numerolla jos kyseessä ei ole kutsu kuultavaksi🙄
Mykistän puhelun ja jos vastaan ja soittaja minulle epämieluinen, niin iske luurin korvaan. Ei ongelma.
Yleensä ottaen en vastaa. Harva asia on niin kiireellinen ettei viestillä, sähköpostilla tai postin välityksellä hoituisi. Jos odotan jotain tiettyä puhelua vastaan. Viimeiset vähintään 10 vuotta eräs henkilö on valittanut kun ei tiedä numeroani ja parempi vaan olla vastaamatta tuntemattomille kokonaan koska tämä henkilö on sairas. Kun ei vastaa ei voi tietää onko minun numero vai ei jos joskus saa sen.
En edes mene ovelleni ovikellon soidessa jos en ole sopinut jonkun kanssa asiasta. Ovi ei ole valitettavasti sellaista tekoa että luoti ei tulisi läpi ja edellä mainitulla henkilöllä on sellaisia ongelmia että on vain ja ainoastaan järkevää olla menemättä ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan huohottamalla äänekkäästi.
HEH; mä vastaan aina huijarisoittajalle: SUPO tai Agentti 007 tai POLIISI; rikospoliisi XX; KRP ... ja soittaja napsauttaa liukkaan nopeesti puhelunsa poikki.
Kumma kyllä eipä ole uudelleen samasta numerosta soittoja tullut enää;):D
Kerran vastasin tuntemattomasta numerosta soitettuun puheluun: "Palkkatappaja"
Ei sekään enää rimpautellut uuvestaan mun numerooni. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastaa. Jos on tärkeää niin laittavat tekstiviestin, kirjeen tai sähköpostia.
Odotan soittoa julkisesta terveydenhuollosta ja lääkäri sanoi minulle, että hänen soittonsa tulee ihan tuntemattomasta numerosta.
En pidä puhelimeen vastaamista niin suurena riesana koska ainahan voi kiittää ja kieltäytyä puhelinmyyjän tai huijarin tarjoamasta tuotteesta tai palvelusta.
Ai, että oikeinko pitäisi kiitellä huijausta yrittävälle pankkitunnusten kalastelijaheepolle!!!!!!?????!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastaa. Jos on tärkeää niin laittavat tekstiviestin, kirjeen tai sähköpostia.
Odotan soittoa julkisesta terveydenhuollosta ja lääkäri sanoi minulle, että hänen soittonsa tulee ihan tuntemattomasta numerosta.
En pidä puhelimeen vastaamista niin suurena riesana koska ainahan voi kiittää ja kieltäytyä puhelinmyyjän tai huijarin tarjoamasta tuotteesta tai palvelusta.
Ai, että oikeinko pitäisi kiitellä huijausta yrittävälle pankkitunnusten kalastelijaheepolle!!!!!!?????!!!!!
Huijariksi ilmaantuvaksi soittajalle voi haistattaa ison kopallisen paskaa ja ulkomaalaiselle huijarisoittajalle kansainvälisellä kielellä!
Vierailija kirjoitti:
Miksi terveyskeskuksestakin kun soitetaan niin se on tuntematon numero? Olisi hyvä kun tälläiset numerot näyttäisi vaikka terveyskeskus soittaa. Nykyään tulee niin julmetusti roskapuheluita.
Mulla ainakin lukee ´yksityinen numero´ jos lääkäri soittaa, eikä ´tuntematon numero´.
Tuntemattomaan numeroon vastaan vaan ´haloo´, ja jos numero näkyy, mutta en tunne, vastaan etunimelläni.
Mulle soittaa se puhelinmyyjä H..onen ja huutaa kovalla äänellä että jotain hampaisiin liittyvää ois tarjolla. Alan itse kailottaa että kiitos mutta ei kiinnosta, huuto jatkuu ilman mitään reaktiota vielä kovempana. Sitten suljenkin luurin. Se on sitkeä tyyppi. Tai sanoisinko röyhkeä.
Vastaan, sillä olen saanut niin monta puhelua tuntemattomista että isäni on juovuksissaan taas teholla tai millon missäkin virastossa. Tämmönen kiva lähiomaisen taakka.
Miten ajattelet että sinut tavoitetaan jos olet altistunut koronalle etkä vastaa? Itsekin tätä olen miettinyt. Viranomaiset kyllä saavat salaisenkin numeron selville. Sinun voisi olla hyvä vastata.
Vastaan nimelläni, koska asia voi koskea hoitokodissa olevaa läheistäni, jonka edunvalvoja olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan puhelimeen. Ei kukaan minua puhelimitse voi vahingoittaa enkä ymmärrä mikä monia niin pelottaa. Jos asia ei kiinnosta, sanon vain ”ei kiitos” ja katkaisen puhelun. En koskaan sano automaattisesti ”kyllä” mihinkään kysymykseen, joten huijarit eivät saisi minua mihinkään tilaukseen liitettyä. Koskaan en tosin ole sellaisia huijauspuheluita saanut.
Soittaja saa vahvistuksen sille, että numerosi on käytössä ja siihen vastataan, ja voi myydä sen eteenpäin. Seuraavaksi sinulle soittaakin viisi uutta puhelinmyyjää tai huijaria.
Pistähän vähän lisää foliota hattuusi, ei ole tarpeeksi vielä.
Vastaan. Miksi en vastaisi?