Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhelinsoitto tuntemattomasta numerosta, miten toimit?

Vierailija
04.11.2020 |

Minulla on ollut vuosikaudet salattu numero, eli puhelinnumeroani ei pitäisi olla kenelläkään sellaisella henkilöllä, jolle en ole halunnut puhelinnumeroani jakaa.
Silti nyt tämän vuoden aikana on puhelimeeni tullut soittoja tuntemattomasta puhelinnumerosta, jonka numeroa ei löydy mistään hakupalvelustakaan.
Kannattaako avata linja ja vastata sekä kuunnella, mitä sieltä tulee, kun tuntemattomasta numerosta tulee soitto?
Oletteko vaihtaneet uuden salatun numeron operaattoriltanne, jos kuvailemani kaltaiset puhelinsoitot eivät lakkaa?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa. Jos on tärkeää niin laittavat tekstiviestin, kirjeen tai sähköpostia.

Vierailija
2/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vastaa. Jos on tärkeää niin laittavat tekstiviestin, kirjeen tai sähköpostia.

Sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole salainen numero. Vastaan puheluihin ja osaan kyllä lopettaa puhelut lyhyeenkin, jos näyttää siltä, että kyseessä on 1. puhelinmyyjä 2. huijari 3. molempia

AP:lle kommentti, että nyt kun on näitä puhelinhuijaksia meneillään, niin niitä soittolistoja luultavasti generoidaan ihan tietokoneohjelmalla. Se ohjelma ei tee muuta kuin laittaa numeroita peräkkäin ihan randomisti. Toki tietyt määritteet pitää olla eli Suomen maatunnut ja todellisia suuntanumeroita ja oikea määrä numeroita ylipäänsä, mutta arpomalla tuo menee. Ja niihin numeroihin soitetaan yksi kerrallaan (jollain tietokoneohjelmalla vieläpä) kunnes joku numero onkin olemassa. Ei se intialaisen huijarin tietokoneohjelma tiedä, mikä numero on salainen ja mikä ei.

Vierailija
4/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä vastaan nimelläni. Olen yrittäjä enkä voi karsia asiakkaitani. Riski on, että soittaja on huuhaa-asialla, mutta pyrin pääsemään asiallisesti eroon.

Sinulla tilanne on eri. Ehkä vastaisin haloo. Odottaisin kuka soittaa ja millä asialla ja kysyisin, mistä numeroni sain. En välttämättä vastaisi kysymykseen, onko tämä (minun nimeni) puhelinnumeroni, ennen kun oisi varmistunut siitä, että haluan asian soittajalle paljastaa.

Vierailija
5/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan, mutta en nimelläni (esim vain "haloo") ja kysyn heti aluksi mistä sait numeron. Eteenkin jos kyseessä on puhelinmyyjä kysyn mikä on heidän numerolähde jotta sen voi sitten poistaa sieltä.

Koko puhelu käydään nimettömänä.

Vierailija
6/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri voi soittaa tuntemattomasta numerosta. Eli kannattaa vastata, jos olet hiljattain käynyt lääkärissä.

Vierailija
7/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan numeroihin missä lukee salattu tms. se on aina lääkäri tms. Itsellä salattu numero myös ainut joka siihen soittaa on oma puhelinoperaattori aina eristä numerosta johon en vastaa. Osaa kyllä päivittää itse liittymäni kumma että oma operaattori terrorisoi jo olemassa olevaa asiakasta.

Vierailija
8/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole salainen numero. Vastaan puheluihin ja osaan 70cc kyllä lopettaa puhelut lyhyeenkin, jos näyttää siltä, että kyseessä on 1. puhelinmyyjä 2. huijari 3. molempia

AP:lle kommentti, että nyt kun on näitä puhelinhuijaksia meneillään, niin niitä soittolistoja luultavasti generoidaan ihan tietokoneohjelmalla. Se ohjelma ei tee muuta kuin laittaa numeroita peräkkäin ihan randomisti. Toki tietyt määritteet pitää olla eli Suomen maatunnut ja todellisia suuntanumeroita ja oikea määrä numeroita ylipäänsä, mutta arpomalla tuo menee. Ja niihin numeroihin soitetaan yksi kerrallaan (jollain tietokoneohjelmalla vieläpä) kunnes joku numero onkin olemassa. Ei se intialaisen huijarin tietokoneohjelma tiedä, mikä numero on salainen ja mikä ei.

Usein soittaja on outo numerosarja, ja ne on kai näitä.

Mutta kun ruutuun ilmestyy teksti Tuntematon, tapauksessani se oli lääkäri. Tosin he tai viranomaiset soittaa kerran. Häiriköt sitten useammin.

Monella on liian tiivis suhde puhelimeen. Se on esine, jota voi itse hallita. Esine jonka voi laskea käsistään hetkeksi.

Vierailija
9/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa ellei numerolle löydy tietoja. Yksityiset numerot (numero ei näy) puhelin blokkaa automaattisesti.

Vierailija
10/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään syytä vastata, en ole niin utelias.

Jos on tärkeää asiaa, laittakoon viestin.

Vierailija
11/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri voi soittaa tuntemattomasta numerosta. Eli kannattaa vastata, jos olet hiljattain käynyt lääkärissä.

Ei niissä näy numeroa ollenkaan.

Vierailija
12/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa. Sitten katson netistä, että mistä minulle yritettiin soittaa. Jos on asiallinen taho, soitan takaisin. Muutoin laitan numeron estoon, Noin 99.5 % tuntemattomista numeroista tulevista puheluista tulee minulle jostakin puhelinmyyntifirmoilta, joten tämä om hyvå strategia.

Vierailija
13/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa, ellen odota soittoa lääkäriltä. Ne tulee usein tuntemattomasta numerosta. Kaikki muut voivat ottaa yhteyttä esim. tekstarilla tai kirjeellä, jos on oikeaa asiaa.

Vierailija
14/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden lapsen äitinä vastaan aina puhelimeen sanomalla moikka.

15/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa tuntemattomiin numeroihin. Googlaan numeron, ja aika usein se paljastuu puhelinmyyjäksi. Jos numero kuuluukin jollekin tärkeälle taholle, pistän numeron mieleen ja vastaan seuraavalla kerralla tai jään odottamaan toisenmuotoista yhteydenottoa.

Vierailija
16/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. jatkaa:  Olen ilmoittanut numeroni mainos- ja myyntipuheluiden estopalveluun, eli niitä ei ole tullut vuosiin.

Vierailija
17/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti olet tilannut näinä vuosina, jotain netistä johon olet joutunut syöttämään puhelinnumerosi.

Vierailija
18/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa, ne ovat huijaussoittoja. En tiedä mistä numeron ovat saaneet, omakin numeroni on salainen enkä osallistu arvontoihin tms missä pitäisi antaa numero, silti on tullut tänä syksynä muutama soitto, joissa näkyy tavalliselta vaikuttava numero ja alla lukee "Häme" tai "Kymi". Antavat soida vain muutaman kerran. Yhden kerran vastasin ja toisesta päästä kuului vain taustahälyä ja yksi epämääräinen naisäänellä sanottu sana, josta ei saanut selvää. Kun googlettelin ja kyselin muilta niin kävi ilmi, että tällaisia puheluita tulee tänä vuonna enemmänkin. En tiedä, mikä niissä on takana, mutta älä varsinkaan soita takaisin noihin numeroihin, koska todennäköisin huijausmenetelmä on se, että soittaessasi lähtee laskutus juoksemaan.

Omassa puhelimessani on vastaaja sitä varten, että kuulen, mitä asiaa soittajalla on. Yleensä annan aina vieraasta tai tuntemattomasta numerosta tulevan puhelun mennä sinne ja soitan takaisin vain jos on jätetty viesti.

Vierailija
19/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan puhelimeen. Ei kukaan minua puhelimitse voi vahingoittaa enkä ymmärrä mikä monia niin pelottaa. Jos asia ei kiinnosta, sanon vain ”ei kiitos” ja katkaisen puhelun. En koskaan sano automaattisesti ”kyllä” mihinkään kysymykseen, joten huijarit eivät saisi minua mihinkään tilaukseen liitettyä. Koskaan en tosin ole sellaisia huijauspuheluita saanut.

Vierailija
20/87 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan soittoa julkisesta terveydenhuollosta ja lääkäri sanoi minulle, että hänen soittonsa tulee ihan tuntemattomasta numerosta.

En pidä puhelimeen vastaamista niin suurena riesana koska ainahan voi kiittää ja kieltäytyä puhelinmyyjän tai huijarin tarjoamasta tuotteesta tai palvelusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme