Kissa herättää joka aamu klo 04-05
Mikä avuksi, kun 9 kk:n ikäinen poikakissa herättää meidät joka aamu klo 4-5?
Alamme olla todella univelkaisia.
Kissa siis alkaa huutaa tuohon aikaan, ja kuljeskella levottomasti ympäri asuntoa. Se saa ruokaa klo 22-23 juuri ennen kuin menemme nukkumaan, eli nälästä ei pitäisi olla kyse. Emme voi enää harjoittaa ns. vapaata ruokintaa, sillä kissa on sitä tyyppiä, joka ahmii kaiken tarjolla olevan ruoan heti. Leikimme myös kissan kanssa aina hyvän tovin ennen ruokaa.
Jos kuitenkin nousemme ylös ja annamme ruokaa, kissa syö sen, ja jatkaa sitten huutamista. Oven sulkeminen ei auta. Kissa ei myöskään halua tulla sänkyyn nukkumaan.
Olemme yrittäneet jättää erilaisia aktivointileluja olohuoneeseen, mutta kissa ei ole ollut niistä kiinnostunut.
Minulla on aiemmin ollut aikuisia kissoja, siis ts. kissoja jotka ovat olleet aikuisia minulle tullessaan, ja vaikka nekin toisinaan herättivät aikaisin aamulla, niillä ei ollut samanlaista joka yö toistuvaa herätystä.
Onko kyseessä ohimenevä pennun käytös? Millä keinoilla sitä voisi opettaa pois tästä käytöksestä?
Kommentit (14)
Meidän kissa yritti aikanaan samaa. Teeskentelin, että luulin sen tahtovan sylittelyä ja pusuttelua, ja nappasin sen aina peiton alle hellittäväksi. Aika pian kissa lopetti minun herättelyni öisin ja alkoi herätellä miestäni.
Älkää palkitko kissaa ei-toivotusta käytöksestä, niin se kyllästyy ja lopettaa.
Se on vielä aika pieni. Etsii lohtua, silitystä tai leikkikaveria? Kipuja ei ole..? Kylmä? Onko sille ikkunapaikkaa josta katsella ulos. Entä kiipeilypaikkoja, pedit, koloja, pientä pureskeltavaa tai pallo. Kuuleeko se lehdenjakajan. Ehkä koti on sille uusi tavallaan, kun pienenä oli emo ja eri koti. Onko leikattu vai leikkaamaton. Onko pääsy hiekkalaatikolle ja vettä juomaan. Olisiko joku kissakuiskaaja joka osaa sanoa tai kirja, video aiheesta. Jotain se yrittää sanoa ja viestittää. Oletteko lämpimiä sitä kohtaan vai kokeeko se kodin meluisaksi, kylmäksi. Ahdistaako sitä?
Vierailija kirjoitti:
Meidän kissa yritti aikanaan samaa. Teeskentelin, että luulin sen tahtovan sylittelyä ja pusuttelua, ja nappasin sen aina peiton alle hellittäväksi. Aika pian kissa lopetti minun herättelyni öisin ja alkoi herätellä miestäni.
Älkää palkitko kissaa ei-toivotusta käytöksestä, niin se kyllästyy ja lopettaa.
Kissalla voi olla joku syy siihen, ehkä on hätä tai asia. Ei voi sanoa että kaikki on automaattisesti kissan turhaa tai ei toivottua käytöstä. Eivät kissat ole tyhmiä. Ne eivät sitten enää uskalla pyytää apua tai luottaa, jos ihminen käsittää tahallaan väärin. Toki äänentaso voi olla siihen ajankohtaan nähden liikaa, ehkä vähemmästäkin huomaa. Ehkä voi opettaa naksuttimella ja makupaloilla ilmaisemaan asian hiljaisemmin. Mikä ele tai merkki tarkoittaa mitäkin asiaa.
Leikittäkää sitä illalla paljon, että väsyy. Älkää reagoiko aamumeluun ollenkaan, vaan herätkää vasta, kun muutenkin heräisitte. Kissa oppii huomaamaan pelin hengen melko pian, kun ei saa palvelua eikä ihmisiä hereille.
Älkää antako sille ruokaa, kissa oppii että huutamalla saa tahtonsa läpi. Tulppaa korviin älkääkä reagoiko. Ruoka tulee säännöllisesti joka aamu samaan aikaan sitten kun olette olleet jo jonkin aikaa hereillä, ei heti kellon soitua.
Älkää reagoiko mitenkään! Huutaminen ei välttämättä silti lopu mutta muuta ei voi tehdä.
Ei saa reagoida MITENKÄÄN. Ei saa kääntää edes kylkeä tai huokaista syvempään yms. Kaikki nämä on palkinto ja huomioiminen huutamisesta. Oma kissa yritti pentuna samaa, muutama kuukausi meni kunnes tajusi että eihän tuo perkule herää vaikka mitä teen:D Kerran tiputti jotain lattialle, mutta sinnikkäästi vaan olla liikkumatta. Yksi aamu tuli suoraan naaman eteen ja maukas, teeskentelin nukkuvaa ja kissa asettui myöskin sängylle jalkopäätyyn.
Eli vaatii pitkää pinnaa. Nyt on jo kuusivuotias ja mennään nukkumaan klo 22 ja herätään klo 5 tai 8, riippuen onko työpäivä vai vapaa
Samma här. 8kk pentu, 03-06 välisellä ajalla, jos vaihdan asentoa, sillä alkaa vimmaton tarve hoitaa mua. Naamaa haluaa nuolla, nenän, silmät, posket... Yök, yritän suojautua käsillä. Ei auta, jostain raosta se tunkee... Yök. Vanhempi kissa ei anna pestä, siksi oon uhri. Kestänyt tätä jokin aikaa, nyt jo tyrkkään pois. Kostan aina, kun tuun kotiin pusitan ja kerran kännissä nuolin sen naaman🤣🤣
... Ei tykännyt, kosto on suloinen😆
Vierailija kirjoitti:
Ei saa reagoida MITENKÄÄN. Ei saa kääntää edes kylkeä tai huokaista syvempään yms. Kaikki nämä on palkinto ja huomioiminen huutamisesta. Oma kissa yritti pentuna samaa, muutama kuukausi meni kunnes tajusi että eihän tuo perkule herää vaikka mitä teen:D Kerran tiputti jotain lattialle, mutta sinnikkäästi vaan olla liikkumatta. Yksi aamu tuli suoraan naaman eteen ja maukas, teeskentelin nukkuvaa ja kissa asettui myöskin sängylle jalkopäätyyn.
Eli vaatii pitkää pinnaa. Nyt on jo kuusivuotias ja mennään nukkumaan klo 22 ja herätään klo 5 tai 8, riippuen onko työpäivä vai vapaa
Hankin eksäni kanssa yhteisen kissan ja tiesin että noin piti toimia. Eksä pilasi kissan koska ihan joka kerta nousi ylös ja karjaisi kissalle että ole hiljaa, hiljeni kyllä mutta jatkoi maukumista jopa päivisin. Pelkäsi loppujen lopuksi eksääni ja eron jälkeen jäi minulle. Nyt on stressiherkkä kissa ja en tiedä tuleeko siitä koskaan normaalia. Lääkärissä käytiin ja todettiin idiopaattinen kystiitti.
Aivan tyypillistä käytöstä kissalle. Tuota pitää vain kestää seuraavat 20 vuotta. Sitä oppii nukkumaan vähän, kun on kissanomistaja.