Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies mökkireissulle vaikka ei ole varaa?

Vierailija
20.02.2014 |

Mitä mieltä av-raati? Meillä on tällä hetkellä taloudellisesti todella tiukkaa kun vielä opiskelen. Tätä tulee jatkumaan vielä n. 1,5v eli ihan väliaikaisesta rahapulasta ei ole kyse. Juuri laskin että maaliskuussa tullaan olemaan väkisin n. 300€ miinuksella eli sen verran pitäisi jostain taikoa ettei jää laskut maksamatta.

No nyt miehen kaverit ja pari lähisukulaista aikoo lähteä viikonlopuksi jollekin luksusmökille viettämään miesten mökkiviikonloppua jääkiekon merkeissä. Ymmärrän oikein hyvin että mies haluaisi tälle reissulle lähteä, hän näkee näitä lapsuudenystäviään normaalisti n. 1-2 kertaa vuodessa (näitä mökkireissuja on ollut kerran vuodessa.

Minä taas olen sitä mieltä että oli kuinka siisti reissu tahansa niin meillä ei ole nyt sitä 150€ ylimääräistä mitä se vaatisi. Eikä meillä ole rahaa lainatakaan sitä summaa keneltäkään kun se pitäisi sitten pystyä maksamaan takaisinkin.

Meillä on myös ollut sopimuksena että rahat on yhteiset (olleet jo 16v) ja rahoista sovitaan yhdessä. Nyt mies kuitenkin ilman mun hyväksyntää on väkisin lähdössä reissuun ja mä olen aivan raivona kun meillä ei nyt vaan ole varaa siihen!

Olenko nyt siis se ilkeä ja ymmärtämätön vaimo ja mies on aivan oikeutettu reissuunsa? Mä jo miehelle sanoin että otetaan sitten erilliset rahat (tosin ei hän silloinkaan voisi tuhlata rahoja jotka tarvitaan laskujen maksuun) mutta kun valmistun, tulee mun palkka olemaan yli kaksinkertainen miehen palkkaan nähden.

Ärsyttää ihan suunnattomasti miten mies voi olla niin idiootti ettei tajua ettei meillä ole rahaa mihinkään mökkireissuihin nyt ja lisäksi vielä yksipuolisesti muuttelee meidän suhteen sopimuksia siitä miten raha-asiat hoidetaan.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 07:57"]

Anteeksi nyt vain vastaajat, mutta siis jos talous on jo muutenkin 300 euroa menossa miinukselle, niin oletteko te oikeasti sitä mieltä, että mies voisi tuosta noin vaan vielä ylimääräiset 150 euroa tuhlata? Jonka jälkeen talous siis olisi miinuksella 450 euroa?

Ja ihan turha huudella ensi kesän kesätöistä. Ei niistä saa apua tämän hetken tilanteeseen.

-ei ap

[/quote]

Mene töihin AP ja nosta se opintolaina

Vierailija
42/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän mielestä ne erilliset rahat ratkaisisi tämän asian? Jos puolisoiden yhteenlasketut tulot ei riitä kattamaan kaikkia menoja, niin miten asiaan auttaa se, että sovitaan, että kumpikin maksaa vaikkapa 80% yhteiseen kassaan ja 20% jää omaan käyttöön? Jos mies sitten päättää omalla 20% lähteä reissuun ja sen takia lapset jää ilman tarvitsemiaan toppahousuja tai sähkölasku jää maksamatta, vaikka nainen laittaisi oman 20% näihin laskuihin, niin en minä ainakaan olisi tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne ens kesän sijaisuudet maksa maaliskuunvuokraa rakkaat av-mammat.

Juttelin tästä mieheni kanssa ihan vain koska meillä on myös heikko rahatilanne kesään asti. Kysyin ensin juuri näinpäin että miehellä olisi menoa johon hupenisi vuokrarahoista 150 e (joka muuten aina nousee mökkireissuilla) ja sitten perään että entä jos minulla olisi tärkeää menoa lapsuudenystävieni kanssa vaikka hotelliin ja spahan 150 e.

Olimm yhtämieltä siitä ettei kumpikaan heikolla rahatilanteella lähtisi mihinkään vaan reissua siirrettäisiin ja sitten vaikka kesällä junalla kaveria moikkaamaan jos kaveri ei pääse hotelliin tai mökille.

Keskustelimme raha-asioista pitkään ja sovussa kiitos ap :)

Vierailija
44/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvee tossu sun mies. 

Vierailija
45/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 06:04"]

Hirvee tossu sun mies. 

[/quote]

Tääl huomaa heti ketkä on super mustasukkasia miehestään.

Sellanen joka ei oo ei tulis ees mieleen et siinä vois kyse olla jostain muusta ku rahatilanteesta.

Vierailija
46/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä päästäsin jos mies ei muuten tee kuin maksaa yhteistä elämää. Surkeata se on tehdä paskapalkalla duunia ja elättää yksi, jota ei kiinnosta nostaa opintolainaa vaikka on varmat tulot tiedossa, eikä itse pääse edes kerran kaksi vuodessa mökille... En ymmärrä, miksi pitää vetää noin tiukoille tuossa tilanteessa.

Käyttäisin varmaan kylmästi luottokorttia. Ei elämä varsinkaan töissäkäyvänä voi olla pelkkää kituuttamista sen takia, että toinen ei viitsi tehdä opintojen ohella edes vähää töitä ja osallistua perheen elatukseen.

Vierailija
47/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole kertonut, onko opintolaina jo nostettu. Ei myöskään sanonut, että rahat eriytetään lun hän valmistuu. Nyt ymmärrän hyvin monien palstalaisten köyhyyden jos sisälukutaito ja rahankäyttötaito on tällä tasolla kuin ketjusta ilmenee.

Vierailija
48/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vain vastaajat, mutta siis jos talous on jo muutenkin 300 euroa menossa miinukselle, niin oletteko te oikeasti sitä mieltä, että mies voisi tuosta noin vaan vielä ylimääräiset 150 euroa tuhlata? Jonka jälkeen talous siis olisi miinuksella 450 euroa?

Ja ihan turha huudella ensi kesän kesätöistä. Ei niistä saa apua tämän hetken tilanteeseen.

-ei ap

Vierailija
49/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää en ihmettele yhtään, miksi pikavippiyritykset mainostavat "apua arjen tilanteisiin" tms.

Vierailija
50/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttekohan tai elätteköhän te arjessa liian kalliisti jos toinen saa opintotukea ja toinen palkkaa täysipäiväisestä työstä ja nyt ollaan jo 300e miinuksella eikä 150e reissuun ole rahaa? Kerropa nyt koko totuus teidän kituuttamisestanne arjessa. Jos sä olet 1,5v päästä valmis lääkäri, saat sä heittää terveyskeskuksessa keikkaa jo nyt. Ja jos muka et saa/pysty/kykene, niin nosta opintolainaa, saat sen varmasti kesällä maksettua pois kun pääset hyväpalkkaiseen kesäduuniin.

Vierailija
51/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama ap:n tilanteessa, onko yhteiset vai erilliset rahat, jos kummankaan yhteenlasketut tulot ei riitä elämiseen ja pakollisiin menoihin.

Aikuiselle, perheelliselle pitäisi olla päivänselvää, että pakolliset jutut (asuminen, eläminen, lasten vaatteet, laskut) maksetaan ensin ja sitten lähdetään mökkireissuun, jos ylimääräistä jää.

Jos olette tässä kuussa jo 300 miinukselle, niin millä rahalla mies sinne reissuun lähtisi? Lykkättäisiinkö jotain laskun maksua vai visalla? Jos visalla, niin sitten joutuu maksamaan korkoja, eli todelliset kustannukset isommat kuin pelkkä reissun hinta. Jos jotain laskuja aletaan lykkäämään, niin kannattaa katsoa, ettei ole kohta luottotiedoissa merkintää.

Onko tässä taustalla joku sellainen kuvio, että mies katsoo joutuvansa rahoittamaan sinun opiskelua ja se hiertää? Vai mikä? Kannattaa pyrkiä keskustelemaan asia perin pohjin ja löytämään molempia tyydyttävä ratkaisu. Jos yhdessä on päätetty, että sinä voit opiskella, niin sitten on vaan kestettävä sen aiheuttamat taloudelliset paineet. Talousasiat on parisuhteessa yksi tärkeimmistä jutuista, kannattaa panostaa ratkaisun löytymiseen.

Vierailija
52/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 16:50"]

Mitä mieltä av-raati? Meillä on tällä hetkellä taloudellisesti todella tiukkaa kun vielä opiskelen. Tätä tulee jatkumaan vielä n. 1,5v eli ihan väliaikaisesta rahapulasta ei ole kyse. Juuri laskin että maaliskuussa tullaan olemaan väkisin n. 300€ miinuksella eli sen verran pitäisi jostain taikoa ettei jää laskut maksamatta.

No nyt miehen kaverit ja pari lähisukulaista aikoo lähteä viikonlopuksi jollekin luksusmökille viettämään miesten mökkiviikonloppua jääkiekon merkeissä. Ymmärrän oikein hyvin että mies haluaisi tälle reissulle lähteä, hän näkee näitä lapsuudenystäviään normaalisti n. 1-2 kertaa vuodessa (näitä mökkireissuja on ollut kerran vuodessa.

Minä taas olen sitä mieltä että oli kuinka siisti reissu tahansa niin meillä ei ole nyt sitä 150€ ylimääräistä mitä se vaatisi. Eikä meillä ole rahaa lainatakaan sitä summaa keneltäkään kun se pitäisi sitten pystyä maksamaan takaisinkin.

Meillä on myös ollut sopimuksena että rahat on yhteiset (olleet jo 16v) ja rahoista sovitaan yhdessä. Nyt mies kuitenkin ilman mun hyväksyntää on väkisin lähdössä reissuun ja mä olen aivan raivona kun meillä ei nyt vaan ole varaa siihen!

Olenko nyt siis se ilkeä ja ymmärtämätön vaimo ja mies on aivan oikeutettu reissuunsa? Mä jo miehelle sanoin että otetaan sitten erilliset rahat (tosin ei hän silloinkaan voisi tuhlata rahoja jotka tarvitaan laskujen maksuun) mutta kun valmistun, tulee mun palkka olemaan yli kaksinkertainen miehen palkkaan nähden.

Ärsyttää ihan suunnattomasti miten mies voi olla niin idiootti ettei tajua ettei meillä ole rahaa mihinkään mökkireissuihin nyt ja lisäksi vielä yksipuolisesti muuttelee meidän suhteen sopimuksia siitä miten raha-asiat hoidetaan.

[/quote]

Sinulla ei ole oikeutta mitään vaatia jos mies on se joka rahat tienaa. Mene töihin ja lopeta se helvetin opiskelu. Miksi toisen pitäisi elää kuin kerjäläinen sen takia että sinä haluat opiskella?

Vierailija
53/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 17:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 16:50"]

[/quote]

Onko tämä tulkittavissa niin, että tällä hetkellä mies elättää myös sinut? Tuo erilliset rahathan tarkoittaa sitä, että sinun on maksettava puolet kuluista.

[/quote]

tarkoitin erillisillä rahoilla sitä että maksetaan prosentuaalisesti omien tulojen mukaan ja ylijäävä on täysi omaa. Tähän asti on siis ollut niin että kaikki rahat oli ne sitten tukia tai palkkaa, tulee yhteen kasaan ja tästä maksetaan pakolliset kulut. Ylijäävästä voi sitten kumpikin omien tRpeiden ja tilanteen mukaan ostaa tai tehdä jotain extraa. Mun pointti on vaan että siitä kasasta ei nyt jää senttiäkään mihinkään ylimääräiseen kun kerran tarvittaisiin vielä 300€ lisää että saataisii edes pakolliset maksettua. Onko tässä tilanteessa siis reilua käyttää vielä 150€ extraa johonkin ei-välttämättömään?

[/quote]

Niin kauan kuin miehesi elättää sinut niin sinulla ei ole oikeutta valittaa miehesi rahan käytöstä. Mene töihin jos haluat rahaa

Vierailija
54/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 08:29"] 

Aikuiselle, perheelliselle pitäisi olla päivänselvää, että pakolliset jutut (asuminen, eläminen, lasten vaatteet, laskut) maksetaan ensin ja sitten lähdetään mökkireissuun, jos ylimääräistä jää.

[/quote]

Näinpä. Olen itse ollut se, joka on jättänyt reissuja väliin, kun rahaa ei vain ole riittänyt. Ja elimme siis tilanteessa, jossa molemmat kävivät töissä, mutta kulut olivat suhteettoman suuret tulotasoon nähden. Yritin niitä järkeistää ja jätin monia "tämä olisi kiva" -hankintoja ja -menoja väliin. Siinä vaiheessa flippasi yli totaalisesti minulla, kun mies osti jonkin tarpeettoman hifi-hilavitkuttimen ja maksoi siitä 300€. Meillä oli jo tuo ko. laite, halusi vain "paremman". Se vanha toimii vieläkin. Eli ei oikeasti ollut tarvetta. Sanoin, että saman verran pistetään sitten lomarahastoon (siis ihan koko perheen kesän lomareissua varten). Mies katsoi minua säälivästi ja sanoi, että mistä meille sellaisia rahoja ylimääräistä. Teki siis selväksi, että minun tarpeet ovat täysin turhia, vain hänellä on oikeita tarpeita. Näin jälkikäteen ajatellen voisin sanoa, että tuo tapaus saattoi olla lähtölaukaus sille, mitä pitkässä juoksussa tapahtui. Erosimme viiden-kuuden vuoden päästä.

Jälkiviisaana voisin sanoa, että olisi pitänyt olla omat rahat. Minä olisin saaut reissuni ja irtiottoni lasten kanssa. Mies olisi omalla osuudellaan saanut tehdä, mitä huvittaa. Tosin ero olisi voinut tulla jo aiemmin tällä keinolla...

Olen edelleen sitä mieltä, että pitää elää tulojensa mukaisesti ja tätä noudatan itse. Sen tiedän, että exä taitaa olla ulosoton partaalla tällä hetkellä. Ellei jo olekin. Hän jatkoi omaa elintapaansa.

AP:n tarinaan tämä liittyy enää vain hatarasti. Jos teillä ei ole muuta luottovelkaa, ehkä "antaisin" miehen lähteä. Mutta jos oikeasti näyttää sille, että tämä reissu a) ei pysy kuluiltaan kuitenkaan tuossa 150€:ssa ja 2) on muuten ihan mahdoton taloudellisesti, yrittäisin kyllä puhua sen järjen miehen puolen kalloon. On paljon kivoja juttuja, joista vain joskus on luovuttava.

Vierailija
55/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 19:26"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 19:17"]

No jos ei ole rahaa,  niin ei tarvitse miehen mielestäni lähteä. Siis ihme kommentteja?  Ei kumma että ihmiset velkaantuu ja ulosotto raapii ovea, jos viihde reissut pitää tehdä  oli rahuleita tai ei..

[/quote]

Niinpä. Kaikki pitää saada, vaikka perusmenoihinkaan ei riitä rahaa. Ei kuulosta kauhean fiksulta, mutta jokainen toki tavallaan...

[/quote]

Suomessa on opintolaina. Jokaisen se pitäisi ottaa. AP voi mennä myös töihin opintojen lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme