Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies mökkireissulle vaikka ei ole varaa?

Vierailija
20.02.2014 |

Mitä mieltä av-raati? Meillä on tällä hetkellä taloudellisesti todella tiukkaa kun vielä opiskelen. Tätä tulee jatkumaan vielä n. 1,5v eli ihan väliaikaisesta rahapulasta ei ole kyse. Juuri laskin että maaliskuussa tullaan olemaan väkisin n. 300€ miinuksella eli sen verran pitäisi jostain taikoa ettei jää laskut maksamatta.

No nyt miehen kaverit ja pari lähisukulaista aikoo lähteä viikonlopuksi jollekin luksusmökille viettämään miesten mökkiviikonloppua jääkiekon merkeissä. Ymmärrän oikein hyvin että mies haluaisi tälle reissulle lähteä, hän näkee näitä lapsuudenystäviään normaalisti n. 1-2 kertaa vuodessa (näitä mökkireissuja on ollut kerran vuodessa.

Minä taas olen sitä mieltä että oli kuinka siisti reissu tahansa niin meillä ei ole nyt sitä 150€ ylimääräistä mitä se vaatisi. Eikä meillä ole rahaa lainatakaan sitä summaa keneltäkään kun se pitäisi sitten pystyä maksamaan takaisinkin.

Meillä on myös ollut sopimuksena että rahat on yhteiset (olleet jo 16v) ja rahoista sovitaan yhdessä. Nyt mies kuitenkin ilman mun hyväksyntää on väkisin lähdössä reissuun ja mä olen aivan raivona kun meillä ei nyt vaan ole varaa siihen!

Olenko nyt siis se ilkeä ja ymmärtämätön vaimo ja mies on aivan oikeutettu reissuunsa? Mä jo miehelle sanoin että otetaan sitten erilliset rahat (tosin ei hän silloinkaan voisi tuhlata rahoja jotka tarvitaan laskujen maksuun) mutta kun valmistun, tulee mun palkka olemaan yli kaksinkertainen miehen palkkaan nähden.

Ärsyttää ihan suunnattomasti miten mies voi olla niin idiootti ettei tajua ettei meillä ole rahaa mihinkään mökkireissuihin nyt ja lisäksi vielä yksipuolisesti muuttelee meidän suhteen sopimuksia siitä miten raha-asiat hoidetaan.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitinkö siis oikein, että miehesi on jossain huonopalkkaisessa työssä ja elättää sinua opintojesi ajan (tosin kait saat opintotukea tms.)

Nyt kaikki rahat on yhteisiä ja sitten kun sinusta tulee varakas lääkäri, niin rahat ovatkin erillisiä.. 

Ymmärrän kyllä taloudellisen tilanteenne ja itse, jos olisin puolisosi tilanteessa jättäsin reissun väliin vaikka harmittaisikin.. mutta myös sinun asenteesi on aika syvältä.

Eli mies nyt elättää sut ja sitten kun valmistut - mikä takaa, ettet sitten häivy ja mies on sitten vain elättänyt sinua opintojesi ajan. En itse tuollaiseen suostuisi - kiltti mies. 

Ja tosiaan, jos 1,5 vuoden päästä valmistut saat jo tehdä sijaisuuksia..

Vierailija
22/55 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei ole rahaa,  niin ei tarvitse miehen mielestäni lähteä. Siis ihme kommentteja?  Ei kumma että ihmiset velkaantuu ja ulosotto raapii ovea, jos viihde reissut pitää tehdä  oli rahuleita tai ei..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta opintolainaa???

Vierailija
24/55 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa lainaa älkääkä kärvistelkö kurjuudessa! Sulla on lekurina varma työ. kaverit jotka opiskeli lekureiksi eli kesät velalla eikä käyneet töissä lainkaan kun oli varma duuni tiedossa.

Vierailija
25/55 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 19:17"]

No jos ei ole rahaa,  niin ei tarvitse miehen mielestäni lähteä. Siis ihme kommentteja?  Ei kumma että ihmiset velkaantuu ja ulosotto raapii ovea, jos viihde reissut pitää tehdä  oli rahuleita tai ei..

[/quote]

Niinpä. Kaikki pitää saada, vaikka perusmenoihinkaan ei riitä rahaa. Ei kuulosta kauhean fiksulta, mutta jokainen toki tavallaan...

Vierailija
26/55 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok, Sinusta tulee siis lääkäri 1,5 vuoden päästä, Ensi kesänä voit siis jo tehdä sijaisuuksia, mahdollisesti jo nyt. Työllisyys tilannekin on hyvä. Missä tahansa muussa mammtissa olisin sanonut, että missään nimessä ei mökkireissulle tuollaisessa taloudellisessa tilanteessa. sitä tilannetta kuitekin tuskin tulee, jossa sinä et töitä saisi jo ensi kesänä ja syksynä, joten mies matkalle.

Vierailija
27/55 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos susta tulee lääkäri ja olet vitoskurssilainen, tee yksi keikkapäivystys.

Vierailija
28/55 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 19:28"]ok, Sinusta tulee siis lääkäri 1,5 vuoden päästä, Ensi kesänä voit siis jo tehdä sijaisuuksia, mahdollisesti jo nyt. Työllisyys tilannekin on hyvä. Missä tahansa muussa mammtissa olisin sanonut, että missään nimessä ei mökkireissulle tuollaisessa taloudellisessa tilanteessa. sitä tilannetta kuitekin tuskin tulee, jossa sinä et töitä saisi jo ensi kesänä ja syksynä, joten mies matkalle.

[/quote]

Eiköhän lääkiksessä opiskeleva tiedä, milloin voi tehdä alan duunia. Veikkaan, että se vaihe alkaa ap:llä 1,5 vuoden päästä...

Vierailija
29/55 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 17:14"]

Kyllä mielestäni kokopäiväisesti töissä käyvän täytyy päästä pari sataa maksavalle reissulle.

[/quote]

Jos miehellä ei ole isoa palkkaa ja perhe on tiukoilla niin tuo 150 e on iso raha. Mutta palsta mammathan ovat kaikki huipputuloisia ja kukkarossa on aina nippu sileitä satasia eikä tuo 150 € ole kuin taskuraha:D

Sano ihan reilusti että nyt ei vaan ole sitä 150 € ylimääräistä. Eihän miehen tarvitse sanoa kavereilleen että nyt ei ole rahaa lähteä vaan vaikka ettei nyt kerkiä.

Vierailija
30/55 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämättömiä kommentteja täällä. Pariskunta on yhteistuumin päättänyt, että koko perhettä hyödyttää vaimon opiskelu lääkäriksi. Kun hän valmistuu, niin koko perhe, myös mies, hyötyy lopputuloksesta. Perhe on yhteinen " yritys", jossa kummatkin panostaa niin taloudellisesti, kuin henkisestikin kykyjensä mukaan yhteiseen laariin. Jos nuorena on tavattu ja eletään pitkää elämää, niin välillä toisen panostus taloudellisesti voi olla pienempi, kuin toisen. Elämään voi tulla sairauksia tms,, jolloin kaikki ei mene tasan. Ja sitten taas voi olla toistepäin. En pysty käsittämään ihmisiä, joiden mielestä kaikki pitää mennä pennilleen tasan. Olin alta kahdenkympin, kun aloin seurustella mieheni kanssa. Silloin hän oli töissä lukion jälkeen ja minä lukiossa. Asuimme molemmat muutaman vuoden lapsuuden kodeissamme, kunnes muutettiin yhteen, kun kirjoitin ylioppilaaksi. En itse vielä tiennyt tarkkaan, minne haluan opiskelemaan, mutta mieheni tiesi ja pääsi opiskelemaan kauappatieteitä. Sovimme, että minä käyn työssä ja hän opiskelee ja kun valmistuminen lähestyy tai jos aiemmin innostun jostain alasta, niin minä lähden opiskelemaan. Olin melkein neljä vuotta apteekissa kassana ja asiakaspalvelijana ja mies opiskeli vimmatusti. Ei tarvinnut ottaa opintolainaa. Lähdin lukemaan farmaseutiksi ja kun hän valmistui, sai hyvän työpaikan kansainvälisestä konsulttifirmasta ja meille tarjoutui mahdollisuus asua Englannissa. Halusimme molemmat kokeilla sitä ja muutimme puoleksitoista vuodeksi Lontooseen. Itse opiskelin sen mitä välillä kävin tenttimässä Suomessa käydessäni. Meille oli tärkeää, että toinen saa jalansijaa työelämässä ja sitä kautta vakaan taloudellisen pohjan elämällemme.

Olemme molemmat vähemmän varakkaista oloista, joten molemmille oli tärkeää, että taloudellinen turva on hyvä. Muutimme Suomeen ja aloin odottaa esikoistamme ja minäkin valmistuin. Joitakin vuosia olimme molemmat töissä, kunnes mieheni sairastui syöpään. Hän oli sairaslomalla puolitoista vuotta. Kummallekaan meistä ei IKINÄ tullut mieleen, että eri elämänvaiheiden aikana, jompikumpi olisi elänyt toisen kustannuksella. Meillä on yhteinen elämä, jossa molemmat panostavat siihen, että kummallakin ja lapsella on hyvä olla. Jos jompikumpi haluaa jotain suurempaa vain itselleen ja siihen on pakollisten menojen jälkeen mahdollisuus, niin siitä vaan! Mutta joskus, kun on ollut tiukempaa saada rahat riittämään, ei kummallakaan tulisi mieleen tuhlata rahaa muuhun kuin pakollisiin menoihin. Mieheni tai minun ei ole tarvinnut inua toiselta lupaa, vaan kumpikin tajuaa ihan itsekseen jättää ostamatta tai tekemättä. 

Ap:n pointti ei ole se, että mies ei periaatteessa saa mennä mökkiviikonlopulle, vaan se, että vastuullinen aikuinen ihminen, kykenee jättämään tällaisen väliin, jos jo laskujen maksaminen on vaikeaa. Ihmiset nykyään joutuvat taloudellisiin ongelmiin, koska käyttävät luottoa, lainoja ja pikavippejä. Tälläkin miehellä on elämää edessä ja vuosia, jolloin on mahdollisuus harrastaa mökkiviikonloppuja ja muuta. Nyt siihen ei ole mahdollisuutta.

Vierailija
31/55 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kyllä minä sinuna nostaisin loppuopiskelun ajan opintolainaa, jotta voitte jotain vähän elämässä tehdä nytkin (esim mies sen mökkireissunsa). Sinulla (teillä) on kuitenkin edessä taloudellisesti erittäin turvattu tulevaisuus.

Mun mielestä on miehen kiusaamista nipottaa 150€:n viikonlopusta, hän ei ole lähdössä minnekään 2000€:n Alppi-matkalle, vaan 2 päiväksi rentoutumaan ystäviensä kanssa, joita näkee vain 1-2 krt vuodessa, HALOO...  Sen lisäksi hän on erittäin kiltti ihminen, kun koko perhe joustaa ja köyhäilee, jotta sinä saat itsellesi tutkinnon, joka on ennen kaikkea henkilökohtaista pääomaa sinulle. (toki siitä varmaan koko perhe taloudellisesti sitten tulevaisuudessa hyötyy, mutta sinulle se on ammatti, henkinen pääoma ja palkkakin juoksee kuitenkin sinun nimelläsi... 

Vierailija
32/55 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa olen sitä mieltä, että eletään varojen mukaan. Tuossa tilanteessa kuitenkin miettisin, olisiko miehen mahdollista tehdä ylitöitä saadakseen lisää palkkaa. Tai voisiko vaikka miehen vanhemmat tai joku auttaa kustantamaan miehen reissun. Mä luulen, että tuollainen keikka on miehelle tosi tärkeä, enkä haluaisi estää lähtemästä, jos vaan jotenkin voisi raha-asian hoitaa. 

Vierailija
33/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 08:59"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 08:51"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 19:26"]

[/quote]

Niinpä. Kaikki pitää saada, vaikka perusmenoihinkaan ei riitä rahaa. Ei kuulosta kauhean fiksulta, mutta jokainen toki tavallaan...

[/quote]

Suomessa on opintolaina. Jokaisen se pitäisi ottaa. AP voi mennä myös töihin opintojen lisäksi.

[/quote]

Jokaisen pitäisi ottaa lainaa? Jessus. Entä jos haluaa pärjätä ilman?

[/quote]

No sitten elättää itsensä työllä. Valtion ei pidä tukea opiskelijoita eikä puolison pidä elättää. Itse pitää oma elanto tienata

Vierailija
34/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tarinassa on reikä. Viidennen vuoden kandilta ei ikinä tulisi tälläistä tekstiä.

Vierailija
35/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 08:59"]

[/quote]

[/quote]

Suomessa on opintolaina. Jokaisen se pitäisi ottaa. AP voi mennä myös töihin opintojen lisäksi.

[/quote]

[/quote]

No sitten elättää itsensä työllä. Valtion ei pidä tukea opiskelijoita eikä puolison pidä elättää. Itse pitää oma elanto tienata

[/quote]

Joojoo... Jos on yhteinen perhe ja yhteisestä sopimuksesta opiskelee niin silloin toisen rahoilla eletään se tietty aika. 

Samoin kuin kotiäitiydenkin kanssa.

Vierailija
36/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 17:14"]

Kyllä mielestäni kokopäiväisesti töissä käyvän täytyy päästä pari sataa maksavalle reissulle.

[/quote]

Jos miehellä ei ole isoa palkkaa ja perhe on tiukoilla niin tuo 150 e on iso raha. Mutta palsta mammathan ovat kaikki huipputuloisia ja kukkarossa on aina nippu sileitä satasia eikä tuo 150 € ole kuin taskuraha:D

Sano ihan reilusti että nyt ei vaan ole sitä 150 € ylimääräistä. Eihän miehen tarvitse sanoa kavereilleen että nyt ei ole rahaa lähteä vaan vaikka ettei nyt kerkiä.

[/quote]

Miksi AP ei ole töissä. Opinnot eivät estä työntekoa. Sen lisäksi voi ottaa opintolainan. On järjetöntä että miehen pitää elättää kummatkin. Ikinä en itse tuohon suostuisi

Vierailija
37/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eiköhän tuossa pitäisi yhdessä miettiä, mistä ne rahat otetaan. Maaliskuussa oltaisiin 450 euroa miinuksella, mistä sen rahan voisi saada kasaan? Mistä edes sen 300? Entä huhtikuu, ollaanko silloin miinuksella vai plussalla?

Mutta tosiaan, jos ei ole rahaa, ei voi mennä. Voi tietenkin miettiä, saisiko sen 150 nipistettyä jostain muusta, jos se koetaan todella tärkeäksi. Mutta koska meno on miehen, täytyy miehen myös se raha jostain järjestää, jos mielii mennä.

Vierailija
38/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 19:55"]

Aivan käsittämättömiä kommentteja täällä. Pariskunta on yhteistuumin päättänyt, että koko perhettä hyödyttää vaimon opiskelu lääkäriksi. Kun hän valmistuu, niin koko perhe, myös mies, hyötyy lopputuloksesta. Perhe on yhteinen " yritys", jossa kummatkin panostaa niin taloudellisesti, kuin henkisestikin kykyjensä mukaan yhteiseen laariin. Jos nuorena on tavattu ja eletään pitkää elämää, niin välillä toisen panostus taloudellisesti voi olla pienempi, kuin toisen. Elämään voi tulla sairauksia tms,, jolloin kaikki ei mene tasan. Ja sitten taas voi olla toistepäin. En pysty käsittämään ihmisiä, joiden mielestä kaikki pitää mennä pennilleen tasan. Olin alta kahdenkympin, kun aloin seurustella mieheni kanssa. Silloin hän oli töissä lukion jälkeen ja minä lukiossa. Asuimme molemmat muutaman vuoden lapsuuden kodeissamme, kunnes muutettiin yhteen, kun kirjoitin ylioppilaaksi. En itse vielä tiennyt tarkkaan, minne haluan opiskelemaan, mutta mieheni tiesi ja pääsi opiskelemaan kauappatieteitä. Sovimme, että minä käyn työssä ja hän opiskelee ja kun valmistuminen lähestyy tai jos aiemmin innostun jostain alasta, niin minä lähden opiskelemaan. Olin melkein neljä vuotta apteekissa kassana ja asiakaspalvelijana ja mies opiskeli vimmatusti. Ei tarvinnut ottaa opintolainaa. Lähdin lukemaan farmaseutiksi ja kun hän valmistui, sai hyvän työpaikan kansainvälisestä konsulttifirmasta ja meille tarjoutui mahdollisuus asua Englannissa. Halusimme molemmat kokeilla sitä ja muutimme puoleksitoista vuodeksi Lontooseen. Itse opiskelin sen mitä välillä kävin tenttimässä Suomessa käydessäni. Meille oli tärkeää, että toinen saa jalansijaa työelämässä ja sitä kautta vakaan taloudellisen pohjan elämällemme.

Olemme molemmat vähemmän varakkaista oloista, joten molemmille oli tärkeää, että taloudellinen turva on hyvä. Muutimme Suomeen ja aloin odottaa esikoistamme ja minäkin valmistuin. Joitakin vuosia olimme molemmat töissä, kunnes mieheni sairastui syöpään. Hän oli sairaslomalla puolitoista vuotta. Kummallekaan meistä ei IKINÄ tullut mieleen, että eri elämänvaiheiden aikana, jompikumpi olisi elänyt toisen kustannuksella. Meillä on yhteinen elämä, jossa molemmat panostavat siihen, että kummallakin ja lapsella on hyvä olla. Jos jompikumpi haluaa jotain suurempaa vain itselleen ja siihen on pakollisten menojen jälkeen mahdollisuus, niin siitä vaan! Mutta joskus, kun on ollut tiukempaa saada rahat riittämään, ei kummallakaan tulisi mieleen tuhlata rahaa muuhun kuin pakollisiin menoihin. Mieheni tai minun ei ole tarvinnut inua toiselta lupaa, vaan kumpikin tajuaa ihan itsekseen jättää ostamatta tai tekemättä. 

Ap:n pointti ei ole se, että mies ei periaatteessa saa mennä mökkiviikonlopulle, vaan se, että vastuullinen aikuinen ihminen, kykenee jättämään tällaisen väliin, jos jo laskujen maksaminen on vaikeaa. Ihmiset nykyään joutuvat taloudellisiin ongelmiin, koska käyttävät luottoa, lainoja ja pikavippejä. Tälläkin miehellä on elämää edessä ja vuosia, jolloin on mahdollisuus harrastaa mökkiviikonloppuja ja muuta. Nyt siihen ei ole mahdollisuutta.

[/quote]

Opiskelijankin pitää olla täysipäiväisessä työssä. 

AP:han sanoi että kun hän valmistuu niin heillä tulee erilliset rahat. Että se siitä yhteisestä perheestä. 

Vierailija
39/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
40/55 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 07:11"]

Kyllä mä päästäsin jos mies ei muuten tee kuin maksaa yhteistä elämää. Surkeata se on tehdä paskapalkalla duunia ja elättää yksi, jota ei kiinnosta nostaa opintolainaa vaikka on varmat tulot tiedossa, eikä itse pääse edes kerran kaksi vuodessa mökille... En ymmärrä, miksi pitää vetää noin tiukoille tuossa tilanteessa.

Käyttäisin varmaan kylmästi luottokorttia. Ei elämä varsinkaan töissäkäyvänä voi olla pelkkää kituuttamista sen takia, että toinen ei viitsi tehdä opintojen ohella edes vähää töitä ja osallistua perheen elatukseen.

[/quote]

Juuri näin. Minusta on käsittämätöntä että AP ei tee työtä. Että oikein tarkoituksella laittaa miehen maksamaan kaikesta. Kyllä on tyhmä mies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän